جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مشاوره » آیا افسردگی با مشاوره آنلاین درمان می‌شود؟(مشاوره افسردگی تخصصی)

آیا افسردگی با مشاوره آنلاین درمان می‌شود؟

آیا افسردگی با مشاوره آنلاین درمان می‌شود؟ این یکی از مسائلی است که برخی افراد ممکن است با آن مواجه شوند. افسردگی یکی از مشکلات روحی و روانی است که ممکن است بر روی سطح زندگی فرد تاثیر گذار باشد و باعث کاهش کیفیت زندگی و کاهش عملکرد در کار و تمرکز در مسائل روزانه شود.

مشاوره آنلاین یک روش جدید برای درمان افسردگی است که از طریق اینترنت و با استفاده از ویدیو کنفرانس و یا تلفن همراه صورت می‌گیرد. در این نوع مشاوره، فرد با روانشناس خود از طریق یک برنامه یا نرم افزار به صورت آنلاین صحبت می‌کند و مشکلات خود را برای او شرح می‌دهد.

با توجه به تحقیقات اخیر، مشاوره آنلاین می‌تواند به عنوان یک روش مؤثر در درمان افسردگی استفاده شود. این روش به دلیل سهولت دسترسی و کاهش هزینه‌های درمان می‌تواند روشی مناسب برای افرادی باشد که به دلیل محدودیت‌های مالی و یا زمانی نمی‌توانند به مراکز درمانی مراجعه کنند.

با این حال، باید به یاد داشت که مشاوره آنلاین تنها یکی از روش‌های درمانی برای افسردگی است و برای درمان کامل، ممکن است نیاز به ترکیب چندین روش دیگر نیز باشد. همچنین، قبل از شروع مشاوره آنلاین، بهتر است با یک پزشک و یا روانشناس متخصص مشورت کنید.

مقدمه‌ای بر مشاوره آنلاین درمان افسردگی

در دهه‌ی گذشته خدمات روان شناختی آنلاین با اقبال مردمی در کشورهای توسعه یافته روبه‌رو شده است. خدماتی که به تناسب سبک زندگی امروز بشر ایجاد شده و هر روز نفوذ بیشتری در بین درمانگران پیشرو در حرفه ی روان شناسی پیدا می‌کند. روان‌شناسان همواره از تاثیرات مضری که تکنولوژی بر سبک زندگی ما می‌گذارد سخن گفته‌اند، در سیستم نوین مشاوره این امکان فراهم شده است تا همین تکنولوژی را برای ایجاد تغییرات سازنده در زندگی بکار بگیریم.

مراحل مشاوره برای درمان افسردگی

افسردگی از شایع ترین بیماری های روانی در جهان است. این بیماری یک نوع ناتوانی روانی و رفتاری است. نشانه های این اختلالات روانی، معمولاً اضطرب و استرس هستند که در نهایت منجر به افسردگی می شوند. باید گفت روش های متعددی برای درمان آن وجود دارد که از میان آنها مشاوره برای درمان افسردگی زودبازده ترین روش است.

مشاوره برای درمان افسردگی

در مشاوره برای افسردگی، مهارت های کنترل افسردگی به بیمار آموزش داده می شود. البته درمان افسردگی های خفیف تا متوسط به روش مشاوره امکان پذیر است. اما اگر بیماری بسیار شدید باشد، در کنار مشاوره باید از درمان دارویی هم استفاده شود. مشاوره و یا صحبت درمانی، انواع مختلف دارد. دو مورد از مهم ترین انواع آن عبارتند از: درمان رفتار شناختی و درمان بین فردی.

 

درمان رفتار شناختی بر روی کشف چگونگی تأثیر تفکر منفی بر رفتار بیمار متمرکز است. در این نوع درمان، مشاور به بیمار کمک می کند تا بتواند تغییراتی در تفکرات منفی و رفتار خود ایجاد کند. درمان بین فردی نیز بر پایه کشف چگونگی برقراری ارتباط با دیگران می باشد. این روش درمانی باعث ایجاد تغییرات مثبت در روابط بین فردی می شود.

انواع مختلف درمانگران

۱. روانپزشک؛ روانپزشک یک پزشک درمان بیماری های روانی است که معمولاً از دارو برای این کار کمک می گیرد. اما برخی از آنها از مشاوره برای درمان افسردگی نیز استفاده می کنند. در واقع تنها مشاوری که می تواند از دارو هم برای درمان بیماری های روانی استفاده کند، روانپزشک است.

۲. روانشناس؛ روانشناس یک مشاور است که مهارت کنترل بیماری و مقابله با آن را به بیماران می آموزد.

۳. مشاور یا درمانگر؛ درمانگران، متخصصان بهداشت روان هستند که آنها نیز مانند روانشناسان، روش های کنترل و مقابله با مشکلات روانی را می آموزند.

نوع مشاوری که انتخاب می شود اهمیت چندانی ندارد. مهم ترین مسأله در اینجا میزان راحتی بیمار با او است. بنابراین باید مشاوری را برای طی مراحل درمانی انتخاب کرد که بتواند با برقراری رابطه خوب با بیمار، درمان موفقی داشته باشد.

 

آنچه از جلسه درمان انتظار می رود

در اولین جلسه بیمار باید در مورد افسردگی و علل ایجاد آن با مشاور خود صحبت کند. حتی می توان در مورد انتظاری که از درمان وجود دارد، صحبت کرد. به طور مثال انتظار بهبود روابط بین فردی را داریم، انتظار تغییر در روش های دنبال کردن اهداف برای موفقیت و یا… را داریم. در این صورت صحبت با مشاور، می تواند مشاوره برای درمان افسردگی را هدفمندتر و سریع تر کند.

حال مشاور پس از شنیدن صحبت های بیمار باید بتواند تشخیص دهد که چه روش درمانی مناسب است و برای درمان نیز برنامه ریزی های لازم را انجام دهد. حتی می تواند در صورت تشخیص نیاز به درمان دارویی، بیمار را به روانپزشک ارجاع دهد.

 

زمان اتمام مشاوره

پس از گذشت مدت زمانی مشخص، مشاوره برای درمان افسردگی بهبودی آشکار در حال روحی بیمار ایجاد خواهد کرد. در واقع باید روابط بین فردی و رفتار او تا حدودی بهتر شود.

اما اگر بهبودی حاصل نشود، مشاور روش های درمان دیگری را در پیش خواهد گرفت و یا ممکن است بیمار را به مشاور دیگری معرفی کند.

در نهایت باید گفت درمان معمولاً آسان نیست و ممکن است نیاز به مراجعه به چندین مشاور و روانشناس وجود داشته باشد. اما باید با آن کنار آمد و در مسیر درمان بیماری های روانشناختی صبور بود.

چالش های مشاوره آنلاین

آیا امکان دارد که در فضای آنلاین، به صورت نوشتار (چت) همزمان یا ناهمزمان (مشاوره آفلاین) بتوان اتحاد درمانی را ایجاد کرد؟

منظور از اتحاد درمانی آن است که وقتی شما با یک مشاور صحبت می‌کنید احساس کنید که شما را می‌فهمد، حرف‌تان را شنیده است و با شما همدل است.

از سوی دیگر کار در فضای آنلاین که از مشاوره با ایمیل شروع شد و اکنون تقریباً در همه ی پلتفرم‌های پیام‌رسانی مانند تفلن، واتس‌اپ، تلگرام، فیسبوک و اسکایپ ادامه دارد، برای مشاور نیز چالش‌هایی را در بر دارد. از همین روی خدمات‌رسانی به هر شیوه ی ممکن، اگر چه که ممکن است ایده‌ی خوبی به نظر بیاید اما مهم‌ترین امر در زمینه‌ی خدمت‌رسانی خصوصاً روان‌درمانی و مشاوره، اثربخشی آن است.

اثربخشی
به همین منظور، متخصصان سلامت روان در یک دهه ی گذشته تحقیق های فراوانی را در زمینه ی بررسی میزان اثربخشی مشاوره آنلاین انجام داده‌اند. آیا مشاوره ی آنلاین به همان میزان مشاوره حضوی اثربخش است؟ آیا از مشاوره آنلاین برای درمان مشکلات خانوادگی که نیاز به حضور بیش از یک عضو خانواده دارند نیز می توان استفاده کرد؟
در دو سال و نیم گذشته که به صورت خاص به روان‌درمانی آنلاین پرداخته ام، شگفتی های بسیاری در این فضا مشاهده کرده ام که از سطح انتظارات اولیه ام بسیار فراتر بوده است.
در بسیاری از اختلالات رایج مانند اختلالات اضطرابی، افسردگی و خلقی اثر بخشی مشاوره آنلاین خوب گزارش شده است و تفاوتی با مشاوره حضوری وجود ندارد. در برخی از اختلالات مانند اضطراب اجتماعی اثربخشی مشاوره آنلاین بسیار خوب است. افراد زیادی وجود دارند که با مشکلاتی از قبیل حمله ی وحشت زدگی (پنیک)، بازار هراسی (آگورافوبیا) و حتی افسردگی دست به گریبان هستند و یکی از عوارض و نشانه‌های اختلال‌شان آن است که خارج شدن از منزل و مراجعه کردن به روان‌شناس برای‌شان بسیار دشوار است.

حتما بخوانید
کوچینگ | مربیگری سازمانی((افزایش بازدهی شرکت ها با کوچینگ سازمانی))

مشاوره ی آنلاین با بهره گرفتن از تکنولوژی می تواند طول مدت ابتلا به اختلال را به نحو چشمگیری کاهش دهد و حتی با ترکیب شدن با مشاوره ی حضوری(خصوصاً برای کسانی که به واسطه ی مشکل‌شان نمی‌توانند از منزل خارج شوند) بهترین نوع درمان ممکن را برای آنها فراهم آورد.

موضوع مهم دیگر بحث فرهنگی است. روان‌شناسی ایرانی اساساً بر پایه ی روان‌شناسی آمریکایی بنیان نهاده شده است. درمان‌گران در ایران آنگونه عمل می کنند که درمان‌گران در آمریکا و از این جهت ممکن است برخی ملاحظات فرهنگی مورد غفلت واقع شوند. برای نمونه افراد در ایران تقریباً از آموزش های جنسی محروم هستند در حالیکه در آمریکا و بسیاری از کشورهای دیگر، این آموزش ها بخشی از نظام آموزشی و تحصیلی است. در دو سال و نیم گذشته بسیار زیاد با زوج هایی برخورد کرده ام که سوالاتی ذهن شان را مشغول کرده است اما بنا به دلایل فرهنگی، تا کنون نتوانسته اند با راحتی و آسودگی خیال سوالات خود را مطرح کنند.
زوج های بسیاری مطرح کرده اند که اگر فضای آنلاین و یا حتی ناشناس وجود نداشت مشخص نبود که تا چه مدت دیگر با این سوالات دست به گریبان خواهند بود. این مشکل شاید برای بسیاری دیگر از مردمان و کشور ها چندان مطرح نباشد، هر چند که احساس شرم در همه جای دنیا وجود دارد اما وقتی که این موارد جزئی از آموزش های همگانی باشند و در دسترس همه قرار گیرند، حتی ممکن است نیازی به مطرح کردن سوال نباشد و همان آموزش صرف کفایت کند.

مشاوره برای افسردگی از معمول ترین روش های درمان این بیماری

برخلاف باور عموم، افسردگی صرفاً یک حالت روانشناختی نیست. بسیاری از عوامل سیستماتیک از قبیل عدم تعادل شیمیایی در بدن، دردهای مزمن و… می تواند در بروز افسردگی مداخله کند. همچنین افسردگی به عنوان اختلال غم افزایی یا افسردگی بالینی شناخته شده است که یکی از شایعترین بیماری های روانی به شمار می رود. روش های متعددی برای درمان افسردگی ها وجود دارد که مشاوره برای افسردگی از جمله معمولترین روش های درمان این بیماری است.

 

علائم افسردگی چیست؟

افسردگی در هر فردی علائمی متفاوت دارد. اما برخی از علائم وجود دارند که در اغلب بیماران مشابه می باشند. این علائم مشابه به ترتیب زیر هستند:

– غم و اندوه طولانی مدت و یا احساس پوچی

– احساس ناراحتی، بی کسی و ناامیدی

– احساس گناه و بی ارزشی

– خشم و تحریک پذیری

– بی ثباتی

– عدم تمرکز کافی

– خستگی

– اختلات خواب

– دردهای مزمن

– سردرد، درد معده و…

– تغییرات اشتها

– بی میلی به انجام کار

– منزوی شدن از دوستان و خانواده

– فکر کردن به مرگ و یا خودکشی

 

می بینیم که علائم این بیماری بسیار آزاردهنده و غیرقابل تحمل است. اما خبر خوب این است که روش های درمانی متعددی مانند مشاوره برای افسردگی برای درمان آن وجود دارد. در این روش زودبازده فرد هیچ گونه دردی از لحاظ جسمی متحمل نخواهد شد و همچنین بسیار سریع به جواب خواهد رسید.

افسردگی می تواند از طریق طیف گسترده ای از عوامل ایجاد شود. این بیماری ترکیبی از مشکلات ژنتیکی، بیولوژیکی، روانی، اجتماعی و محیطی است. همچنین افرادی که سابقه خانوادگی در ابتلای به این بیماری دارند، افرادی که دچار بیماری های قلبی و یا سرطان ها هستند و بیماری های مشابه، بیشتر در معرض مبتلا شدن به افسردگی می باشند.

به علاوه تغییرات بزرگ در زندگی، استرس و اضطراب و… نیز می توانند منجر به افسردگی شوند. روش هایی وجود دارند که برای رفع استرس و اضطراب و همچنین رفع دلشوره که علل بروز افسردگی هستند، مفید می باشند. اما در صورت مبتلا شدن به افسردگی، مشاوره و درمان افسردگی راه کاری پربازده و مفید برای رفع این اختلال می باشد.

مشاوره برای افسردگی

در مراحل اولیه درمان، بیمار باید به این باور برسد که افسردگی نشانه ضعف نیست. بلکه فقط یک نوع از انواع مختلف بیماری های موجود می باشد که می تواند به سادگی و با روش های حرفه ای و تخصصی درمان شود.

 

مشاوره می تواند به صورت مستقل انجام شود و یا در ضمن مشاوره و درمان، داروی های ضدافسردگی نیز برای بیمار تجویز شود. از مزایای روان درمانی می توان به پایدار بودن درمان بیماری اشاره کرد. در واقع مشاوره برای افسردگی روشی است مؤثر، با این تضمین که در اکثر مواقع بیماری برگشتی نخواهد داشت.

روانشناسان متبحر که به صورت حرفه ای در مورد سلامت روان آموزش دیده اند، با استفاده از علم و تجربه خود مشکلات روانی بیماران را رفع می کنند. در این میان چندین رویکرد مختلف در درمان افسردگی با مشاوره وجود دارد. این دیدگاههای متفاوت در افسردگی های خفیف تا متوسط بسیار گسترده تر می باشد. برخی از این دیدگاهها عبارتند از:

– تعیین دقیق حوادث احتمالی زندگی، تعیین راهی برای تغییر آن حوادث و همچنین یافتن راهی برای پذیرش و یا انطباق با آنها

– مشخص نمودن اهداف واقع گرایانه برای زندگی

– شناسایی دلایل افکار مضری که به احساس پوچی و ناامیدی دامن می زنند

– تقویت مهارت های مقابله با عوامل استرس زا و جلوگیری از بروز افسردگی

 

اصلی ترین روش های درمان افسردگی

مشاوره برای افسردگی شامل دو روش اساسی می شود که عبارتند از:‌

  • درمان رفتار شناختی
  • درمان بین فردی

درمان رفتار شناختی (CBTیک روش درمانی است که در آن بیماران یاد می گیرند که چگونه افکار منفی و استرس زای خود را شناسایی و مدیریت کنند. در واقع CBT به بیماران کمک می کند که بتوانند افکار منفی و غیر مفید خود را شناسایی کنند،‌ سپس آنها را تغییر دهند، با دیدگاهی مثبت تر زندگی کنند و با اطرافیان ارتباط مؤثرتری برقرار کنند.

درمان بین فردی (IPTبه بیماران آموزش می دهد که بتوانند احساسات خود را بهتر بیان کنند و مشکلات خود را ساده تر و با روش های صحیح تری حل کنند. یکی از مزایای این روش این است که بیماران می توانند روابط سالم تری با اطرافیان برقرار کنند که این خود به رفع افسردگی کمک قابل توجهی خواهد کرد.

IPT به افراد کمک می کند تا بتوانند حوادث ناخوشایند زندگی را حل و فصل کنند و یا حداقل با آنها کنار بیایند؛ مهارت های اجتماعی و روابط خود را بهبود بخشند تا بتوانند حمایت بیشتری برای مقابله با علائم افسردگی و عوامل استرس زای زندگی داشته باشند.

در نهایت باید گفت که هیچ یک از روش های درمانی برای تمام بیماران مشابه نیست. مشاوره برای افسردگی نیز به همین دلیل اهمیت دارد. در این صورت مشاوران می توانند با برقراری ارتباطی نزدیک تر با بیماران خود، روش درمانی خاص آنها را پیدا کنند و استراتژی هایی اختصاصی برای پاسخگویی صحیح به نیازهای او پیاده سازی کنند.

مشاوره از راه دور چه میزان قدمت دارد

بسیاری از متخصصان از دیرباز نسبت به انجام درمان از راه دور مخالفت می کرده اند. شاید اولین گروهی که به صورت تخصصی اقدام به انجام خدمات مشاوره از راه دور کردند، روان‌کاوها بودند. روان‌کاو ها بیش از نیم قرن است که از تلفن برای انجام روان‌کاوی استفاده می کنند. در تمام این سال‌ها عده ی بسیاری مخالف این چنین ارائه ی خدماتی بوده اند اما جالب است که در گذر زمان از تعداد شان کاسته شده است و به مرور متوجه شده اند که : آنچه که درمان را ممکن می کند ذات ارتباط انسانی است و این ارتباط می تواند حتی به صورت نامه نگاری نیز صورت پذیرد. امروزه امکانات بیشتری در اختیار درمانگران قرار دارد، آنها می توانند با استفاده از تماس صوتی، تصویری، متن و حتی ارسال عکس و تصویر، ویدئو، گیف و ایموجی با مراجعان خود در ارتباط باشند.
بسیار پیش می آید که یک مراجع بیان می کند: دیروز یک موسیقی را گوش می کردم، کاملاً احساس میکردم که حال مرا بیان می کند. در مشاوره ی اینترنتی ناهمزمان(آفلاین)، مراجع این امکان را دارد که در لحظه ای که بخواهد مشاور اش را از تجربیات درونی اش مطلع کند.
برای مثال بسیار پیش می آید که درمان‌گران از مراجعین خود می خواهند که رویاهای شان را یادداشت کنند و در جلسه ی بعدی درمان با خود بیاورند.
در مشاوره ی اینترنتی، این امکان وجود دارد که مراجع حتی با ظبط کردن ویدئویی از خود، درست پس از بیدار شدن، رویا را با درمان‌گر به اشتراک بگذارد. بدین صورت امکان فراموش شدن کل یا بخشی از رویا و اتکای بیشتر بر روی حافظه بسیار کاهش می یابد.
بسیاری از پژوهشگران استدلال کرده اند که مشاوره ی آنلاین سبک جدیدی از درمان‌گری و مشاوره نیست بلکه صرفاً شیوه ی جدیدی از ارائه ی خدمات است، یعنی؛ چه شما به یک روان‌کاو مراجعه کنید و چه از طریق اینترنت با او در ارتباط باشید، تکنیک ها و روش درمان یکسان است و صرفاً شیوه ای که شما این خدمات ِدرمانی را دریافت می کنید تفاوت کرده است.
تحقیقات
با توجه به آنچه نظریات اگزیستانسیال و انسان گرایی به ما نشان داده اند، توانایی همدل بودن درمانگر یکی از فاکتور های ست که می تواند بر نتیجه ی درمان اثر بگذارد. سوال مهم این است که آیا همدلی آنلاین امکان پذیر است؟ در سالهای اخیر، مکتب اگزیستانسیال و خصوصاً اروین یالوم، نفوذ رو به افزایشی بر جامعه ی رواندرمانی ایران داشته است. یالوم و نظریه ی وجودگرایی او، برای سالها یکی از مخالفان مشاوره ی آنلاین بوده اند. اخیراً اروین یالوم در کنفرانسی که با عنوان «آینده ی روان درمانی» با روان درمانگران آنلاین داشت، موردی را تعریف کرد که برای کمک به شخصی در جایی دور افتاده مجبور به استفاده از تکنولوژی و اینترنت شده است. نتایج آن دوره ی درمانی به حدی مثبت بود که سبب تغییر دیدگاه یالوم نسبت به مشاوره آنلاین شد.
بایستی توجه بشود که مشاوره ی آنلاین مکتب متفاوتی در روان شناسی نیست و پایبند به نظریات شناخته شده و کاربردی روان شناسی است. تفاوت مشاوره ی آنلاین با مشاوره ی سنتی که به شیوه ی رو در رو انجام می شود، در سبکی است که برای ارائه خدمات انتخاب کرده است؛ یعنی انجام خدمات روان شناختی بر بستر اینترنت.

حتما بخوانید
وسواس فکری در نوجوانان(چگونه با نوجوان وسواسی رفتار کنیم؟)✅

مزایا و مضررات مشاوره آنلاین افسردگی

درمان آنلاین، که به درمان الکترونیکی (ای-تراپی) یا مشاوره ی آنلاین هم معروف است چالش های منحصر به فردی مانند رازداری اطلاعات مراجع، مناسب بودن استفاده از این سبک درمانی برای دامنه ی متنوعی از اختلالات روان شناختی را ایجاد کرده است.

مزایای مشاوره ی آنلاین افسردگی:

گزینه ی مناسبی برای مناطق دور افتاده
فراهم کردن دسترسی برای کسانی که محدودیت های جسمانی دارند
آسودگی در دسترسی برای همگان و صرفه ی اقتصادی
درمان آنلاین اطلاعات را بیشتر در دسترس همگان قرار می دهد
می تواند به عنوان یک ابزار آموزشی عمل کند

درمان آنلاین می تواند ابزار کمکی مهمی برای مردم بجهت یادگیری بیشتر در مورد سلامت روان شناختی باشد. حتی اگر که احساس می کنید از نظر سلامت روان‌شناختی قوی هستید، درمان آنلاین می تواند به شما کمک کند تا از قدرت روان شناختی بیشتری برخوردار شوید. شما می توانید در مورد رفتارهای سالم و مکانیزم های سازگاری که منجر به سلامت بهتر روان شناختی می شوند بیشتر بدانید.

معایب درمان آنلاین
نگرانی در مورد حفظ رازداری اطلاعات مراجع، حریم خصوصی و ضعف در تکنولوژی
درمان آنلاین نمی تواند برای شرایط بحران بکار گرفته شود
(از آنجایی که درمانگران آنلاین ممکن است فاصله ی مکانی با مراجع داشته باشند، پاسخ دادن سریع و موثر هنگامی یک بحران رخ می دهد با دشواری مواجه می شود. اگر یک مراجع افکار خودکشی را تجربه می کند یا از یک تراژدی شخصی رنج می برد، ارائه ی کمک مستقیم ممکن است با چالش هایی رو به رو گردد)

درمان آنلاین برای کسانی که بیماری های شدید روان پزشکی دارند مناسب نیست
درمان آنلاین ممکن است برخی اطلاعت مهم را شامل نشود
(در بسیاری از موارد درمانگران آنلاین نمی توانند بروزهای چهره ای، سیگنان های صوتی یا زبان بدن را ببینند. این سیگنال ها در برخی موارد می توانند بسیار گویای احساسات مراجع باشند و برای درمانگر تصویر دقیق تری از احساسات، افکار، خلق و رفتار مراجع ترسیم کنند. برخی از متد های ارائه خدمات مانند ارسال صدا بر بستر اینترنت یا گفت و گوی تصویری می توانند تصویر روشن تری از شرایط بدست دهند. اما بررسی اینکه صمیمت در این سبک چطور اتفاق می افتد مورد وفاق همگان نیست.)

نگرانی های اخلاقی و قانونی که مشکلات بالقوه ای را ممکن است ایجاد کند
(درمان آنلاین محدودیت جغرفیایی را کاملاً از میان بر می دارد و اجرایی کردن ضوابط اخلاقی و قانونی را با چالش مواجه می کند. درمانگران می توانند از هر جایی اقدام به ارائه خدمات درمانی کنند، درحالیکه هر یک از کشورها و یا حتی ایالت ها در یک کشور ممکن است قوانین و محدودت های خاص خود را داشته باشند.)
مزایای درمانیِ گفت و گوی نوشتاری

نگارش نامه به قصد مشاوره اقدام جدیدی نیست؛ فروید روانکاو شهیر اتریشی برای ارتباط داشتن با مراجعین خود در حدود یک قرن پیش، نامه رد و بدل می کرد. امروزه نامه ها می توانند با سرعت رعد از راه اینترنت ارسال شوند. بدین صورت است که نامه نگاری اینترنتی، بهمراه بکارگیری ابزار های دیگری که تکنولوژی مدرن ارائه می کنند گرد هم آورده شده اند و ”مشاوره آنلاین” یا ”درمان آنلاین” را ایجاد کرده اند.

یکی از مزایای ارائه ی مشاوره ی آنلاین این است که به مراجع امکان انتخاب بین ایمیل، چت کردن، ارسال صدا، یا تصویر که قابل ذخیره شدن هستند، را می دهد. مراجع از این امکان ها جهت مرور کردن موارد مطرح شده، تمرین کردن رفتارهای جدید می کند که سبب تقویت پیامِ درمانی می شود.

فراتر از درکی که نسبت به مشاوره ی آنلاین وجود دارد، یک درمانگر آنلاین قادر است نه تنها رویدادهای مهم زندگی مراجع را مورد بررسی قرار دهد، بلکه می تواند کلمات مراجع را در بستر نوشتاری به وی بازنمایی کند، او را تشویق به بهره گیری از خلاقیت در بروز دادن خود(برای مثال استفاده از فونت های رنگی یا گرافیک)، ترکیب کردن مدل های گوناگون در یک دوره درمانی مثل ایمیل، چت، تلفن، مراجعه ی رو در رو، پیام نویسی، وقایع نگاری بعنوان تکلیف، و حتی استفاده از واقعیت مجازی، و تقویت کننده خود-یاری، حمایت ، و منابع اطلاعاتی آنلاین باشد.
بسیار شگفت انگیز است که درمانگران چنین ابزارهای متنوعی را برای کمک رسانی به مراجع در راه کشف خود، یاری رساندن به خود و رسیدن به اهداف خود، در اختیار داشته باشند و به روشنی می توان دید که این ابزارها پتانسیل متحول کردن نحوه ی ارائه ی خدمات سلامت روان را که هم اکنون هم در حال روی دادن است، دارا هستند.
علاوه بر مشاوره و مشاوره آنلاین، مراجعه به روان‌پزشک هم همواره مورد توجه بسیاری از مردم است. سوالی که زمینه ساز بسیاری از بررسی های علمی شده است این است که: آیا مراجعه به روان‌پزشک بهتر است یا مراجعه به روان‌شناس؟ پاسخ به این سوال ممکن است همیشه روشن نباشد. برای برخی از اختلالاتی که به حد شدید و حادی رسیده اند ممکن است بهتر باشد شروع درمان با دارو درمانی و مراجعه به روان‌پزشک باشد اما نکته ی همه این است که اگر چه درمان های دارویی می توانند تاثیرات خوب و حتی شگفت انگیزی داشته باشند، ریشه ی مشکل را برطرف نمی کنند. اغلب مشکلات روان‌شناختی بواسطه ی تجربیات فرد و تعامل او با محیط پیرامونی ایجاد شده اند و دارو نمی تواند بر روی این تجربیات اثر داشته باشد. به همین جهت اگر چه دارو درمانی در بسیاری موارد لازم و حتی حیاتی است اما اغلب نمی تواند به تنهایی کافی باشد.

حتما بخوانید
اضطراب جدایی: آیا به اختلال اضطراب جدایی مبتلا هستید؟

مشاوره و درمان افسردگی

افسردگی باعث ایجاد احساس بدبختی و ناامیدی از زندگی در انسان می شود. اما باید امیدوار بود که حتی برای شدیدترین افسرگی ها هم روش هایی برای درمان وجود دارد. در حالت های خفیف می توان با استفاده از روش های طبیعی، به درمان افسردگی و رفع استرس و اضطراب خود پرداخت. اما برخی مواقع به مشاوره و درمان افسردگی با روش های دیگری نیاز است. مانند روش های دارویی، رفتاردرمانی و… .

روش های درمانی برای همه افراد یکسان نیست و برای درمان اصولی، باید از مشاور و روانشناسان مربوطه کمک گرفت. مشاور و روانشناس متخصص با انواع مختلف بیماری های روحی آشنا است و به روش های درمانی مختص هرکدام از آنها نیز آگاه می باشد.

 

نکات مهم در مسیر درمان

در مورد افسردگی خود مطالعه کنید. در این صورت می توانید تشخیص دهید که آیا علائم شما در مورد افسردگی است یا مشکلات جسمی. اگر چنین نباشد، در ابتدا باید آنها درمان شوند.

پیدا کردن یک روش درمانی مناسب،‌ زمان بر است. در مسیر درمان ممکن است آزمون و خطای زیادی لازم باشد. حتی ممکن است مجبور به مراجعه به پزشکان و روانشناسان متعددی شد. مشاوره و درمان افسردگی گاهاً ممکن است خسته کننده و غم انگیز به نظر برسد. اما باید صبور بود و درمان را رها نکرد.

فقط به استفاده از دارو بسنده نکنید. با وجود اینکه دارو تسکین دهنده بیماری است؛ اما استفاده طولانی مدت‌ از آن مضر است. به طور مثال ورزش می تواند جایگزین خوبی برای داروها باشد. در حالی که مانند دارو، هیچ گونه عوارض جانبی نخواهد داشت.

روابط اجتماعی خود را تقویت کنید. هر چه بیشتر با دیگران در ارتباط باشید، از افسردگی در امان خواهید بود. حتی اگر احساس افسردگی می کنید با دوستان و آشنایان خود صحبت کنید و یا از آنها کمک بخواهید. کمک خواستن از دیگران نشانه ضعف نیست.

 

تغییر سبک زندگی

تغییر روش زندگی از مهم ترین روش های تأثیر گذار در درمان بیماری های روانی است. حتی گاهی اوقات تغییر سبک زندگی به تنهایی می تواند موجب درمان شود. در شرایط حادتر نیز می تواند در کنار مشاوره و درمان افسردگی بسیار کمک کننده باشد.

برای تغییر سبک زندگی مراحل زیر مفید هستند:

ورزش کردن منظم می تواند مانند دارو در رفع افسردگی مؤثر باشد. ورزش نه تنها باعث ترشح سروتونین، اندورفین و سایر مولکولهای شیمیایی نشاط آور در مغز می شود، بلکه موجب رشد سلول های جدید در مغز می شود. درست مانند داروهای ضد افسردگی.

تغذیه مناسب هم برای طی مراحل مشاوره و درمان افسردگی بسیار کمک کننده است. تعداد وعده های زیاد با حجم غذای نسبتاً کمتر،‌ باعث می شود انرژی بدن در طول روز حفظ شود. در نتیجه تغییر خلق و خو بسیار کمتر مشاهده خواهد شد.

خواب کافی از میزان تغییرات خلق و خوی انسان می کاهد. خواب ناکافی باعث تحریک پذیری،‌ خستگی و تشدید علائم افسردگی می شود. به طور کلی ۷ تا ۹ ساعت خواب در طول شبانه روز مناسب است.

 

کاهش استرس احتمال مبتلا شدن به افسردگی را بسیار کم می کند. استرس بیش از حد موجب افسردگی های شدید خواهد شد. بنابراین باید با رفع استرس و اضطراب،‌ ریسک مبتلا شدن به افسردگی را کاهش دهیم.

مشاوره و درمان افسردگی

گاهی اوقات برای درمان افسردگی روش دارویی مناسب نیست و باید از مشاوره استفاده شود. این روش برای کاهش بدبینی و جایگزین کردن آنها با خوشبینی بسیار مفید است. همچنین این روش احتمال بازگشت بیماری را تا حدود زیادی کاهش می دهد.

البته مشاوره انواع مختلف روش های درمانی دارد. از جمله آنها می توان به درمان رفتار شناختی،‌ درمان میان فردی و روان درمانی اشاره کرد. برخی از این روش ها به بیمار یاد می دهند که چگونه افکار منفی را از خود دور کند و مهارت های رفتاری خود را برای مقابله با افسردگی تقویت کند.

همچنین به فرد کمک می کند تا به علت اصلی مشکلات روحی خود پی ببرد. در واقع مشاوره و درمان افسردگی به فرد علت متمایل شدن به چنین راهی را نشان خواهد داد.

 

درمان فردی و یا گروهی

مشاوره و درمان افسردگی به صورت گروهی نیز می تواند انجام شود. جلسات درمان گروهی و یا فردی معمولاً یک الی دو ساعت به طول می انجامد. اما چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟ در مشاوره فردی، بیمار با مشاور خود بسیار راحت تر است و به سادگی می تواند مشکلات خود را در یک محیط خصوصی بازگو کند.

اما در درمان گروهی گوش دادن به صحبت های کسانی که تجربه مشابه دارند، باعث افزایش امید و اعتماد به نفس می شود. هر کدام از اعضای گروه در مرحله ای خاص از روش های درمانی خود هستند. بنابراین راهنمایی های آنها برای دیگران بسیار مفید خواهد بود. همچنین شرکت در چنین گروه هایی باعث تقویت روابط اجتماعی می شود که این خود در درمان افسردگی نکته ای مهم است.

 

یه خبر خوب

شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “آیا افسردگی با مشاوره آنلاین درمان می‌شود؟(مشاوره افسردگی تخصصی)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا