اختلال انزال دیررس را چگونه تشخیص دهیم و درمان کنیم؟

اختلال انزال دیررس
  • اختلال انزال دیررس را چگونه تشخیص دهیم و درمان کنیم؟

اختلال انزال دیررس، یکی از مشکلات جنسی مردان است که می‌تواند باعث عدم رضایت جنسی همسر و شریک زندگی شود. برای تشخیص این مشکل، بهتر است به یک پزشک متخصص اورولوژی مراجعه کنید. پزشک با بررسی تاریخچه پزشکی و انجام آزمون‌های فیزیکی و شنوایی، علت این اختلال را تشخیص می‌دهد.

برای درمان این مشکل، روش‌های مختلفی وجود دارد. این روش‌ها شامل مشاوره روانشناختی، داروهای ضد اضطراب و ضد افسردگی، روش‌های تمرینی و همچنین درمان‌های جراحی می‌شوند. بهتر است پس از تشخیص مشکل، با پزشک خود در مورد روش درمان مناسب صحبت کنید.

به طور کلی، اگر این مشکل برای شما و شریک زندگیتان به یک معضل تبدیل شده است، بهتر است به طور صریح با یکدیگر صحبت کنید و به دنبال راه‌حلی مشترک برای درمان این مشکل باشید.

اختلال انزال دیررس به مشکل یا ناتوانی یک مرد در رسیدن به انزال اشاره دارد که دلایل ایجاد آن ممکن است فیزیکی یا روانی باشند.

برای پاسخ به سوال اختلال انزال دیررس چیست؟ باید بگوییم که اختلال انزال دیررس یا دیر انزالی (Delayed Ejaculation) حالتی است که در آن مرد برای انزال نیازمند یک دوره طولانی مدت از تحریک جنسی است. در برخی موارد حتی ممکن است انزال به کلی اتفاق نیافتد. دیر انزالی معمولاً در اکثر مردان هر چند وقت یکبار اتفاق بیافتد، اما برای بسیاری از آن‌ها این یک مشکل دائمی است.

درست است که اختلال انزال دیررس باعث بروز خطرات جدی پزشکی نمی‌شود، اما می‌تواند منشأ استرس و اضطراب برای فرد باشد و مشکلاتی را در زندگی جنسی و روابط شخصی برای او ایجاد کند.

چه چیزی باعث اختلال انزال دیررس می‌شود؟

انزال دیررس زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد برای رسیدن به انزال و اوج لذت جنسی، به بیش از ۳۰ دقیقه تحریک جنسی نیاز داشته باشد.

علت بروز اختلال انزال دیررس می‌تواند روانشناختی، بیولوژیکی باشد یا ترکیبی از هر دو مورد باشد. دیر انزالی می‌تواند یک مشکل مادام‌العمر باشد که در آن یک مرد همیشه در انزال با مشکل مواجه می‌شود، یا این که بعداً و پس از یک دوره عملکرد عادی بروز کند. همچنین، علاوه بر ذاتی یا اکتسابی بودن، ممکن است در تمامی موقعیت‌های جنسی اتفاق بیافتد، یا این که فرد فقط در شرایطی خاص به مشکل بخورد. حالت دوم بسیار شایع‌تر است و معمولاً به آن اختلال انزال دیررس موقعیتی می‌گویند.

دلایل فیزیکی انزال دیررس شامل موارد زیر می‌شوند:

• عوارض جانبی دارو؛ دیر انزالی ممکن است در اثر تأثیر منفی داروهای ضد افسردگی، به ویژه مهارکننده‌های بازجذب سروتونین (SSRIs)، داروهای ضد اضطراب، داروهای کنترل فشار خون، داروهای ضد درد و مُسکن‌ها، و یا سایر داروها باشد
    • مصرف الکل یا مخدرهای تفریحی خاص
    • وجود آسیب‌های عصبی شامل سکته مغزی، آسیب نخاعی، سابقه عمل جراحی، اِم‌اِس (MS)، و دیابت شدید
    • افزایش سن

نوع اکتسابی اختلال انزال دیررس اگر فقط در شرایط خاصی اتفاق بیافتد، معمولاً علت روانی دارد. برخی از عوامل روانی که ممکن است زمینه‌ساز بروز دیرانزالی باشند شامل موارد زیر هستند:

• سابقه وجود سوءاستفاده، مشکل در برقراری ارتباط، بی‌توجهی و غفلت والدین یا تربیت جنسی نامناسب در گذشته فرد
    • خشم فروخورده
    • عدم تمایل به لذت بردن
    • اعتقادات مذهبی که رابطه جنسی را گناه می‌دانند.
    • ترس، بطور مثال، ترس از آلات تناسلی زنانه، یا ترس از آسیب رساندن یا بی‌حرمتی کردن به طرف مقابل به وسیله انزال
    • ترس از بارداری
    • نداشتن اعتماد به نفس یا اضطراب داشتن در مورد کیفیت عملکرد جنسی، بطور مثال، نگرانی فرد در‌ مورد تصویر بدنی‌اش که باعث بروز وقفه در روند تحریک می‌شود.

علاوه بر این، تحقیقات نشان می‌دهد که انواع خاصی از رفتارهای خودارضایی، می‌تواند در ایجاد اختلال انزال دیررس نقش داشته باشد، چرا که بر انتظارات و عادات فرد تأثیر می‌گذارد و با برآورده نشدن این انتظارات در طول رابطه جنسی، فرد دچار دیرانزالی می‌شود. مشاهدات نشان می‌دهند که اکثر مردانی که دیرانزالی در آن‌ها دیده شده است، هنگام خودارضایی معمولاً با این مشکل مواجه نمی‌شوند.

روش تشخیص انزال دیررس چیست؟

تشخیص اختلال انزال دیررس زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد در یک دوره حداقل ۶ ماهه، در طول تماس‌های جنسی‌اش، تأخیر قابل توجهی در انزال داشته باشد یا تعداد دفعاتی که به انزال می‌رسد کم باشد.

برای تشخیص دیرانزالی، پزشک در مورد علائم و میزان تکرار آن‌ها با فرد صحبت می‌کند. سپس احتمال ابتلا به مشکلات پزشکی بالقوه دیگر مانند عفونت‌ها، عدم تعادل هورمونی یا سایر مشکلات را یکی پس از دیگری رد می‌کند. برای این کار ممکن است آزمایش خون و آزمایش ادرار نیز از فرد گرفته شود.

تشخیص اختلال انزال دیررس زمانی اتفاق می‌افتد که یک مرد در یک دوره حداقل ۶ ماهه، در طول تماس‌های جنسی‌اش، تأخیر قابل توجهی در انزال داشته باشد.

روش‌های درمان اختلال انزال دیررس چیست؟

روش درمان اختلال انزال دیررس به علت به وجود آمدن آن بستگی دارد. مثلاً اگر دیر انزالی در اثر مصرف قرص‌های ضد افسردگی ایجاد شده باشد، داروهای جایگزینی به جای آن‌ها تجویز می‌شود.

اگر دلیل بروز دیر انزالی مصرف بیش از حد الکل یا داروهای بدون نسخه باشد، کاهش یا حذف مصرف آن‌ها می‌تواند مشکل را برطرف کند. اگر مشکلات پزشکی دیگر علت به وجود آمدن آن باشند، مدیریت و برطرف کردن مشکل اولیه (مانند مشکلات عصبی) می‌تواند به برطرف کردن دیرانزالی کمک کند.

دلایل پایه و اصلی بروز انزال دیررس ممکن است به آسانی و به طور مستقیم قابل درمان نباشند. آن‌ها اغلب نیازمند کمک گرفتن از مشاوران تخصصی مانند روان‌شناسان، روان‌پزشکان، درمانگران جنسی، یا مشاوران ازدواج و خانواده باشد.

روان‌شناسان معتقدند که روش درمان واحدی که بتواند همه بیماران را مداوا کند وجود ندارد و کلید موفقیت درمان، شناسایی علت ایجاد مشکل و استفاده از روش درمان مناسب و هدفمند برای از بین بردن عوامل روانی‌ای است که مشکل را به وجود آورده یا تحریک می‌کنند.

داروهایی وجود دارند که ممکن است به بهبود علائم انزال دیررس کمک کنند، اما هیچ کدام از آن‌ها تا کنون به عنوان درمان قطعی آن تأیید نشده‌اند.

داروهایی که برای دیرانزالی مفید هستند شامل موارد زیر هستند:

• سیپروهپتادین(Cyproheptadine)، یک دارو ضد حساسیت که به نام تجاری پِریاکتین (Periactin) شناخته می‌شود.
    • آمانتادین (Amantadine)، دارویی برای درمان پارکینسون که نام تجاری آن سیمِترِل (Symmetrel) است.
    • بوسپیرون (Buspirone) که یک داروی ضد اضطراب با نام تجاری بوسپار (Buspar) می‌باشد.

داروهایی وجود دارند که ممکن است به بهبود علائم اختلال انزال دیررس کمک کنند، اما هیچ کدام از آن‌ها تا کنون به عنوان درمان قطعی آن تأیید نشده‌اند.

درمان موفقیت‌آمیز انزال دیررس به منشأ ایجاد و نوع درمانی که برای آن استفاده می‌شود بستگی دارد.