به فرد افسرده چه بگوییم؟ ۶ جمله برای حمایت و دل‌گرمی شخص مبتلا به افسردگی

به فرد افسرده چه بگوییم
  • به فرد افسرده چه بگوییم؟

    افسردگی یکی از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است که می‌تواند بر روی کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد. افسردگی باعث ایجاد احساس ناراحتی، انزجار، بی‌اشتهایی، خستگی، اضطراب، و افکار منفی می‌شود که ممکن است باعث کاهش عملکرد کاری و تحصیلی، ایجاد مشکل در روابط اجتماعی، و حتی ایجاد فکرهای خودکشی شود.

    اگر شما یا کسی در محیط شما افسرده است، اولین چیزی که باید بدانید این است که افسردگی یک بیماری است و فرد به دلیل آن کاری نمی‌تواند بکند. بنابراین، بهتر است که به او با محبت و احترام رفتار کنید و با او همدردی کنید.

    برای کمک به یک فرد افسرده، شما می‌توانید این کارها را انجام دهید:

    ۱. گوش دادن به فرد: به فرد افسرده گوش دهید و به او اجازه دهید تا بتواند درباره احساساتش صحبت کند. درک و همدردی با او، او را به گفتگو و درمان افسردگی تشویق می‌کند.

    ۲. اعتراف به احساسات: اگر شما همچنین تجربه افسردگی داشته‌اید، به فرد بگویید که شما نیز این احساسات را تجربه کرده‌اید. این کمک می‌کند که فرد متوجه شود که او تنها نیست.

    ۳. پشتیبانی از فرد: به فرد افسرده نشان دهید که شما در کنارش هستید و او را پشتیبانی می‌کنید. این کمک می‌کند که فرد احساس کند که هنوز مهم است و ارزشمند است.

    ۴. پیشنهاد دادن مشاوره: به فرد پیشنهاد دهید که به مشاوره مراجعه کند. مشاوره می‌تواند به فرد کمک کند تا با افسردگی خود مقابله کند و راه‌های بهبودی را پیدا کند.

    ۵. تشویق به فعالیت‌های روزمره: به فرد تشویق کنید که در فعالیت‌های روزمره مشارکت کند، مثل ورزش، دیدن دوستان، یا هر فعالیت دیگری که به او خوش می‌آید. این کمک می‌کند که فرد احساس کند هنوز می‌تواند به زندگی عادی خود بازگردد.

    به خلاصه، به فرد افسرده با احترام و توجه رفتار کنید و به او نشان دهید که هنوز مهم است. با گوش دادن به او، اعتراف به احساسات و پشتیبانی از او، شما می‌توانید به فرد کمک کنید تا با افسردگی خود مقابله کند و بهبود یابد.

    ۶ جمله برای حمایت و دل‌گرمی شخص مبتلا به افسردگی

     

    حرف‌هایی که افراد با نیت خیر و برای حمایت و دل‌گرمی از دوستان و عزیزانی درگیر با افسردگی می‌زنند تا از ناراحتی و غم آن‌ها بکاهند، عمدتا نتیجه عکس می‌دهد و وضعیت را برای فرد افسرده بیش از پیش سخت و عذاب‌آور می‌کنند. حرف‌هایی که خواسته یا ناخواسته، تقصیر وضعیت موجود را بر گردن اراده فرد، یا بی‌انگیزگی و چارچوب منفی ذهن فرد افسرده می‌اندازند و باعث می شوند احساس درماندگی و انزوای فرد مبتلا افزایش یابد. این حرف‌ها گاها ناشی از عدم شناخت صحیح بیماری افسردگی است. افسردگی یک شرایط روحی-جسمی توامان است که قربانی را اسیر یک چرخه معیوب فکری می‌کند و باعث آسیب‌پذیری او شده و الگوهای فکری‌اش را محزون می‌کند. داروهای معمول برای اغلب بیماران کارساز نیست و محققین در تلاش برای یافتن داروهای موثرتری هستند که از جمله آن‌ها کتامین است که اخیرا انقلابی در درمان افسردگی به پا کرده است.

    سوال این است: افرادی که با نیت خیر قصد حمایت از فرد افسرده را دارند، چطور باید با اجتناب از قضاوت و پیش‌داوری به او دل‌گرمی دهند؟ چگونه می‌توان هم‌دلی و درک خود را به فرد بیمار نشان داد؟ در اینجا به ۶ مورد برای ارتباط بهتر با فردی که دچار افسردگی است، اشاره می‌کنیم:

    به فرد افسرده چگونه کمک کنیم؟ ۶ جمله ضروری برای حمایت و دل‌گرمی

    ۱. به فرد افسرده بگویید: «من به خاطر تو و پیشت هستم»

    تنها گفتن همین جمله می‌تواند به فرد افسرده که اسیر چرخه خود-تنفری شده است و احساس می‌کند ارزش ارتباط و یاری گرفتن از دیگران را ندارد، کمک کند. به همین دلیل اغلب افراد افسرده نگران هستند که نکند مایه رنج و عذاب دیگران شود. چرا که از عواقب تاثیر خلقیاتش بر نزدیکانش مطلع است. وقتی تصمیم می‌گیرید به آنها بگویید که کنارشان خواهید بود، صرف‌نظر از ترس آنها از قضاوت یا هدر رفتن وقت شما، می‌توانند از احساس تنهایی‌شان بکاهد و سبب کاهش فشارهای وارده از سوی جامعه شود. حتی لازم نیست هنگامی که در کنارشان هستید چیزی بگویید. این کار می تواند در چرخه خودبی‌ارزش‌پنداری‌شان روزنه‌ای باز کند و آنها را قادر به درک این موضوع کند که هنوز هم افرادی هستند که بدون در نظر گرفتن چهره محزونشان برایشان اهمیت قائل هستند.

    ۲. از فرد افسرده بپرسید: «چه کمکی از دست من بر می‌آید؟»

    افراد افسرده ممکن است لزوما در در حالت ذهنی‌ای نباشند که بدانند به کمک نیاز دارند، تا آن را بیان کنند؛ گاها تنها شنیدن اینکه فردی آماده و خواستار کمک به آنهاست، می‌تواند روحیه‌شان را بالا ببرد. حتی اگر بگویند که چیزی لازم ندارند، کلام شما اثر خودش را می‌گذارد و این موضوع باعث تغییر روحیه‌شان خواهد شد. زمانی که آنها متوجه می‌شوند که شما به ایشان بها می‌دهید، در لحظاتی که احساس گناهکار بودن دارند، حضور شما برای آنها قوت قلب خواهد بود. در نهایت اگر درخواستی داشته باشند، وجود شما برای یاری رساندن، بهترین موقعیت در مسیر کمک می‌باشد؛ حتی گوش سپردن به درد دل‌هایشان می‌تواند یاری‌رسان باشد.

    ۳. از فرد افسرده تعریف کنید: «من این موارد (الف/ب/ج) را در مورد شخصیتت دوست دارم»

    عزت‌نفس پایین یک «پیشگویی خویش‌تصدیق‌کننده» (self-fulfilling prophecy) است که غالبا همراه با افسردگی است. این عارضه باعث می‌شود که فرد احساس کند توسط دیگران درک نمی‌شود و با کسی یک‌دل نیست. افراد افسرده اغلب از نظر روحی خود را آزار می‌دهند. شنیدن حرف‌های مثبت و قوت‌قلب‌دهنده از طرف دیگران کمک می‌کند تا کمتر خودشان را سرزنش کنند و واقعیت افکار خود را بسنجند. فقط باید دقت کنید که تحسین‌تان دروغین نباشد. بلکه با دلایل واقعی به آنها بگویید که از چه ویژگی شخصیتی‌شان لذت می‌برید و از چه چیزی در وجودشان خوشتان می‌آید. در این باره نکته‌سنج و حساس باشید؛ چرا که این افراد به دلیل خلق‌و‌خوی پایینی که دارند، ممکن است درک‌شان از دوست‌داشتنی بودن خود، دچار تحریف شود.

    ۴. به فرد افسرده بگویید: «حق داری! شرایطتت خیلی نکبت است»

    برخی از دیدگاه‌های منفی یک فرد افسرده لزوما ناشی از توهم و انحراف از واقعیت نیست. اگر چه باید پذیرفت که برای فرد افسرده، برخی مشکلات بزرگ‌تر از حالت واقعی آن تجسم می‌شود و یا فرد نسبت به اتفاقات ناگوار، بیش از حد حساسیت نشان می‌دهد؛ اما در اغلب مواقع، عوامل تنش‌زای واقعی در زندگی فرد افسرده وجود دارد که او را زمین می‌زند. وقتی از وجود آن نگرانی‌ها و تشویش‌ها آگاه شدید، تصدیق آنها بسیار اهمیت دارد، چرا که در این صورت، احساس شنیده نشدن، درک نشدن و نادیده گرفته شدن از آنها دور خواهد شد و مجبور نیستند به صورت تصنعی لبخند بزند. اگر آنها حس کنند که در دیدن مشکلات‌شان تنها نیستند، مسیر حرکت رو به جلو برایشان هموارتر خواهد شد.

    ۵. به فرد افسرده امیداوری بدهید: «راه‌حل‌هایی برای عبور از این شرایط دشوار وجود دارد»

    ممکن است کسی که در معرض افسردگی جدی قرار دارد، به رغم ارائه بهترین کمکی که از دستتان بر می‌آید، همچنان بهبودی در وضعیتش رخ ندهد. در این مواقع بهترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که آنها را به کمک گرفتن از یک متخصص راهنمایی کنید. برداشتن این قدم می‌تواند برای اکثر مردم ترسناک باشد. حضور شما در این مرحله به منظور همراهی و اطمینان‌بخشی به آنها می‌تواند واقعا موثر باشد. در صورت نیاز می‌توانید از کمک‌های سلامت-روحی آنلاین و تلفنی بهره بگیرید. به آنها در نوبت گرفتن از پزشک و یا در مصرف داروهایشان کمک کنید. اگر در مورد سلامت‌شان واقعا نگران هستید، فرد را به اورژانس ببرید. مواجهه با سیستم سلامت‌روان مهارت می‌طلبد، بنابراین حمایت شما برای فردی که نمی‌تواند به داد خودش برسد، بسیار حائز اهمیت است.

    ۶. با فرد افسرده همدلی واقعی کنید: «من هم افسردگی را تجربه کرده‌ام»

    دانستن اینکه احیانان شما نیز درگیر چنین شرایط دردناکی بوده‌اید، برای فردی که احساس می‌کند کسی او را درک نمی‌کند و یا از حرف زدن در مورد وضعیت خودش احساس شرمندگی می‌کند، می‌تواند با اهمیت باشد. در رسانه‌ها، کتاب‌ها و مجلات، داستان‌های زیادی در مورد افراد با زندگی‌های متفاوت وجود دارد که در شرایط مشابه این بیماری روحی بوده‌اند و برای بهبود و نجات خود تقلا کرده‌اند. هر چه افراد در مورد واقعیت‌های شرایط خود حرف بزنند، سوء برداشت عموم مردم از این شرایط کمتر می‌شود. این کار به افراد افسرده کمک می‌کند که احساسات منفی کمتری از قبیل لکه ننگ بودن، انزوا و تنبیه اجتماعی داشته باشند و پتانسیل بهبود بیشتری را ببینند.

    به طور کلی، هدف از کمک به یک عزیز و یا دوست مبتلا به افسردگی، مراقبت و حمایتی واقع‌بینانه است که باید با ذهنی باز انجام می‌شود. زندگی و شرایط روحی فرد افسرده می‌تواند بسیار پیچیده‌تر از آنچه در اینجا به اختصار آورده شد، باشد. به خصوص اگر ویژگی‌های پیچیده شخصیتی یا رفتارهای مشکل‌زا یا مسائل مربوط به سوء مصرف مواد وارد معادله شوند. در کل برای دل‌گرمی و حمایت فرد افسرده را بدون انتظار تغییر فوری یا قضاوت بپذیرید. بگذارید آنها متوجه شوند که دوست داشته می‌شوند و در این مبارزه تنها نیستند. بها دادن به ایشان می‌تواند در زندگی آنها تفاوت واقعی ایجاد کند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا