خود تخریبی چیست؟ و چه آسیب هایی به زندگی و روابط ما می زند

  • خود تخریبی چیست؟ و چه آسیب هایی به زندگی و روابط ما می زند

    خود تخریبی چیست؟

     

    • ۱ خود تخریبی چیست ؟
    • ۲ به چه رفتارهایی می‌گوییم تخریب‌کننده
    • ۳ دلیل خود تخریبی افراد چیست  ؟
    • ۴  نتیجه خود تخریبی چیست ؟
    • ۵ راه کار برای رهایی از خود تخریبی

    خود تخریبی به واسطه عدم خود دوستی به وجود می آید که متاسفانه یکی از رفتارهای بسیار مخربی هست که افراد زیادی به دلایل  اینکه چون نمی توانند خودشان و دیگران را دوست داشته باشند به آن دچار می شوند .
    هر رفتاری که باعث شود شخص روحیه‌اش را از دست بدهد و از خودش انتقاد کند را خود تخریبی می‌گویند.
    این کار بیشتر زمانی رخ می‌دهد که شخص دچار افکار منفی و عدم خودباوری می‌شود.
    افکار منفی و عدم خودباوری هم بیشتر به‌ خاطر عدم اعتمادبه‌نفس و یا کمبود عزت‌نفس و یا به‌واسطه دنیای پیرامون به آن شخص القا می‌شود ،که نتیجه آن می‌شود یک حال خراب و عدم دوست داشتن و توجه به خود.

    به چه رفتارهایی می‌گوییم تخریب‌کننده

    هر رفتاری که رنگ بوی انتقاد و مقایسه داشته باشد .
    مانند من زیبا نیستم ، من باهوش نیستم ، من آدم ناتوانی هستم ، من فرد بی‌عرضه‌ای هستم ،همه از من بهتر هستند ….. موارد این‌چنینی جز رفتاری خود تخریبی  می باشد.

    ۲۵ % این مقاله مطالعه شده

    دلیل خود تخریبی افراد چیست  ؟

    دلایل زیادی بر این امر حاکم هست که برخی از آن‌ها موقتی  و گذرا هستند مانند  زمانی که شخص خسته هست و یا از نظر جسمی ضعیف شده و به همین دلیل کاری که می‌خواهد انجام دهد به‌خوبی پیش نمی‌رود و همین عدم پیشرفت باعث بروز انتقاد و مسئله خود تخریبی می‌شود.

    مورد بعدی یکی از شایع‌ترین موارد هم هست کمبود عزت‌نفس  و اعتمادبه‌نفس در افراد هست،که باعث عدم خود دوستی و در نتیجه خود تخریبی می شود.

    مسئله سوم مقایسه خود با دیگران هست و شخص دائماً نداشته‌های خودش را با داشته‌های دیگران مقایسه می‌کند و احساس می‌کند چون آن موارد را ندارد پس انسان بی‌لیاقتی هست و همین باعث احساس بی‌ارزشی و خودتخریبی در وی  می‌شود

     نتیجه خود تخریبی چیست ؟

    تنها نتیجه‌ای که دارد این هست که حالمان با خودمان و دنیای اطرافمان بد می‌شود و همین امر باعث بروز ناراحتی و افسردگی می‌شود .
    روند پیشرفت و موفقیت در زندگی‌ مان  مختل می شود و مهم‌تر از همه این‌ هست که به روابطمان  آسیب‌های بسیار جدیی وارد می‌شود. و افراد کمی تمایل خواهند داشت که با ما معاشرت بکنند چراکه اغلب انسان‌ها بیشتر دوست دارند اوقات خود را با این افرادی بگذرانند که شاد و پرانرژی هستند .

    آسیب بعدی این هست  که افراد به این واسطه این رفتار تمایل بیشتری به منفی بافی و انتقاد از خودشان نشان می دهند که این رفتار باعث ضربه زدن به ارتباط های شخص می شود.

    ۷۵ % این مقاله مطالعه شده

    راه کار برای رهایی از خود تخریبی

    ابتدا به این نکته توجه داشته باشید  که همه انسان‌ها منحصربه‌فرد هستند و هرکسی قابلیت‌های منحصربه‌فردی دارد که او را از دیگران متمایز می‌کند.

    • برای رهایی از خود تخریبی اول باید  اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس خودتان را بالا ببرید و با این کار درصد قابل‌توجهی از مواردی که باعث تخریب می‌شود از بین می‌رود.
      یک راهکار سریع برای این کار گفتن جمله تأکیدی هست  ، یعنی ببیند بیشترین انتقاد در مورد خودتان در چه زمینه‌ای هست و برعکس و مثبت آن را مطرح کنید

    مثال :

    اگر شخصی به خودش می‌گوید  من بی‌عرضه هستم بهتر است بگوید من‌من آدم باعرضه و توانمندی هستم (در ابتدا به‌واسطه حال بد ممکن هست سخت باشد اما باید سماجت داشت و آن را تکرار کرد )

    • دوری جستن از منفی ها و کم کردن ارتباط خود را با افراد منفی و یا دارای افکار مسموم
    • در مورد بعدی کشف توانایی‌های منحصربه‌فردی هست  که دارید
      یعنی ببیند چه‌کارهایی هست که بهتر از دیگران انجام می‌دهید البته منظور کارهای مثبت و مفید است  ، برای این کار بهتر هست بر روی یک کاغذ توانایی‌هایی که دارید را یادداشت کنید (در چنین وضعیتی شخص ممکن بگوید من هیچ توانایی ندارم و این رفتار دقیقاً به خاطر خود تخریبی هست به آن توجه نکنید)
      توجه داشته باشید که حتماً نباید کارها خیلی بزرگ و خاص باشند اگر شما می‌توانید رانندگی کنید این خودش یک توانایی محسوب می‌شود
    • انجام کارهایی که دوست دارید و حال بهتری به شما می‌دهد را در اولویت قرار بدهید
    • زندگی خود را هدفمند کنید و برای خود یک چالش ایجاد کنید و برای رسیدن به آن تلاش کنید .
    • یک فعالیت ورزشی را انتخاب کنید و به انجام آن متعهد شوید (منظور این نیست که حتماً به باشگاه بروید همان پیاده‌روی
      نیم‌ساعته در پارک هم نتیجه‌بخش هست)
    • روند زندگی خود را تغییر دهید  و عادتهای مخرب را شناسایی و درصد رفع آنها باشید

    مثال :

    اگر تا دیروقت بیدار می‌مانید سعی کنید این عادت را رفع کنید تا صبح‌ها سرحال‌تر و زودتر بلند شوید.
    یا اگر هرروز از یک مسیر به محل کار می‌روید برای تغییر  و تنوع هم که شده  آن مسیر را تغییر دهید.

    • دقایقی از روز را به ریلکسی شن اختصاص دهید.
    • اگر شرایط اجازه می‌دهد در یک کلاس آموزش که دوست دارید ثبت‌نام کنید و  این کار  باعث می‌شود که با یادگیری یک مهارت جدید اعتمادبه‌نفس شما بالاتر رود.

    ۱۰۰ % این مقاله مطالعه شد با تشکر از شما

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا