اگر ۱۰ نفر را به طور تصادفی در خیابان انتخاب کنید و از همه آنها سؤال کنید که آیا دوست دارند ثروتمند شوند ، احتمالاً همه ۱۰ نفر بله بگویند. اما اگر از همان ۱۰ نفر سؤال کنید که منظورشان از «ثروتمند شدن» چیست ، احتمالاً ۱۰ جواب متفاوت خواهید گرفت.شاید یک نفر بگوید که یک میلیون دلار برای ثروتمند شدن شما کافی است ، در حالی که دیگری می گوید ۱۰ میلیون دلار لازم است. با این وجود برخی دیگر پاسخ هایی می دهند که اصلاً به صورت دلار بیان نشده است. آنها می گویند که ثروت یعنی داشتن یک خانه بزرگ ، یک قایق و یک جت خصوصی – یا شاید فقط یک خانه راحت و یک بیمه درمانی خوب باشد.

اما حقیقت این است که ، همه ما نمی دانیم که “ثروت” به چه معنی است ، زیرا این امر به معنای چیزهای مختلف برای افراد مختلف است. و اگر ثروتمند شدن  یکی از اهداف مالی شخصی شماست ، مهم است که دقیقاً فکر کنید ثروت برای شما دقیقاً چیست. شما باید قبل از اینکه به برنامه ای عمل کنید تا آن رویای را به واقعیت تبدیل کنید ، باید تصور روشنی در مورد اینکه رویای شما برای ثروت چگونه است و چه نوع ثروتمندی می خواهید داشته باشید.

درآمد به عنوان ثروت

عده ای وقتی درباره ثروتمند بودن صحبت می کنند ، غالباً روی داشتن درآمد بالا تمرکز می کنند. اما مشکل اینجاست اگر درآمد بالایی داشته باشید ولی هر سکه از آن را خرج  کنید و به هیچ وجه در پس انداز صرف نکنید. این بدان معناست که اگر به طور ناگهانی شغلی را که تمام درآمد را برای شما فراهم می کند از دست دهید ، یک شبه همه چیز را از دست می دهید و دیگر پولی برای ادامه زندگیتان باقی نمی ماند.به نظر میاد قرار گرفتن در موقعیتی  مانند این ،  یعنی جایی که یک تغییر کوچک  می تواند شما را از یک زندگی راحت به مرز ورشکستگی سوق دهد ، تصور اکثر مردم از ثروت نیست.

تعریف ثروت چیست ؟ به چه کسی ثروتمند میگویند

 ارزش خالص دارایی به  عنوان ثروت

ارزش خالص دارایی یک شخص عبارت است از  کل دارایی های مالی آن شخص ، منهای کل بدهی های آن شخص است.سرمایه گذاران ثروتمند معتقدن که درآمد بهترین راه برای تعریف میزان ثروتمند نیست.در عوض ، اکثریت گفتند که تعریف “ثروتمند” باید به ارزش خالص یک شخص منسوب باشد .با این حال ، در حالی که سرمایه گذاران ثروتمند قبول دارند که می توان ثروت را براساس یک رقم خاص تعریف کرد ، اما فقط در مورد آنچه که این رقم باید باشد اختلاف نظر دارند . وقتی  از سرمایه گذاران پرسید شد که  یک شخص چقدر پول برای ثروتمند شدن لازم دارد ، آنها جواب دادن از ۱ میلیون دلار تا بیش از ۵ میلیون دلار ،  مطالعات دیگر درباره سرمایه گذاران نشان می دهد که حتی افرادی که به این سطح از ثروت رسیده اند لزوماً خود را ثروتمند نمی دانند به این دلیل که انتظارات آنها به همراه درآمدشان گسترش می یابد.

درک ارزش خالص

اقتصاددانان به طور کلی با سرمایه گذاران  در این مورد موافقند که ارزش خالص بهترین روش برای تعریف ثروت است. با این حال ، آنها تأکید می کنند که ارزش خالص فقط مربوط به آنچه شما در دست دارید نیست – این مربوط به آنچه شما مدیون هستید( وام های بانکی ، قرض ها، مالیات پرداخت نشده) نیز هست. برای محاسبه ارزش خالص خود ، تمام دارایی های خود را – پول در بانک ، سرمایه گذاری ، خانه ، ماشین ، و غیره خود را اضافه می کنید – و سپس کلیه بدهی های خود را از وام های دانشجویی گرفته تا مالیات های برگشتی بدون درآمد را کم می کنید.

این بدان معنی است که فردی با سبک زندگی بسیار عجیب و غریب – خانه ای عظیم ، چندین ماشین فانتزی ،  لباس های گران قیمت – لزوماً از نظر ارزش خالص  ثروتمند نیست. اگر خانه و اتومبیل های او با وام های سنگین  تهیه شده اند ، سهم واقعی فرد – مبلغی که به اصطلاح متعلق به صاحب  است – می تواند بسیار کم باشد. حتی می تواند منفی باشد . و هیچ کدام از وسایل تجملی او نشانه ثروتمندی او نیست .

در مقابل ، شخصی که سبک زندگی او متوسط به نظر می رسد می تواند ارزش خالص قابل توجهی داشته باشد. نمونه بارز آن سرمایه گذار وارن بافت است . اگرچه ارزش خالص وی که بالغ بر ۶۰ میلیارد دلار است او را به یکی از ثروتمندترین افراد روی کره زمین تبدیل می کند ، اما او هنوز در همان خانه ای که در سال ۱۹۵۸ با ۳۱۵۰۰ دلار خریداری کرده زندگی می کند و او از اتومبیل های لوکس استفاده نمی کند .

وقتی از سرمایه گذاران ثروتمند  سؤال شد که واقعاً معنای ثروتمند بودن چیست ؟ متداول ترین پاسخ آنها  این بود که ثروت به معنای “عدم محدودیت مالی بر فعالیت ها” است. به عبارت دیگر ، این سرمایه گذاران چند میلیونی خود را ثروتمند نمی دانند ، زیرا آنها نمی توانند هر کاری را که می خواهند انجام دهند.مطابق این تعریف ، شما چقدر ثروتمند هستید فقط به پول شما بستگی ندارد – این بستگی به کار شما نیز دارد. اگر شما فقط می خواهید یک سبک زندگی متوسط ، راحت مانند وارن بافت ، برای رسیدن به آن نیازی به جایی ندارید که ارزش خالص وارن بافت را داشته باشد. در مقابل ، اگر شما می خواهید زندگی پر زرق و برق دونالد ترامپ ، میلیاردر همکار بافت ، بهتر است به اندازه ترامپ ثروتمند شوید تا از آن پشتیبان بگیرید.

مقایسه ارزش خالص

یکی دیگر از دلایلی که مردم با بیش از یک میلیون دلار ارزش خالص همیشه خود را ثروتمند نمی دانند این است که تمام افرادی که با آنها معاشرت می کنند فقط به همان اندازه پول و یا بیشتر دارند. برای پاسخ به سؤال “چقدر پول شما را ثروتمند می کند؟” به نظر می رسد باید یک سوال دیگر را نیز پاسخ داد: “در مقایسه با چه کسی؟”  به عبارت دیگر ، در حالی که یک میلیون دلار یا بیشتر می تواند شما را در مقایسه با اکثر مردم ثروتمند کند ، اما تعداد مشخصی افراد وجود دارند که با وجود داشتن این مبلغ به دلیل مقایسه خود با ثروتمندان بالاتر از خود ، خود را ثروتمند نمی دانند .

ثروت به عنوان سبک زندگی

اگر تعریف “ثروتمند” از نظر مبلغ خاص پول – چه برای درآمد و چه برای خالص – واقعاً مؤثر نباشد ، شاید تعریف آن از نظر شیوه زندگی معقول تر باشد.  افراد ثروتمندی وجود دارند – مانند دونالد ترامپ – که دوست دارند  سبک زندگی خود را داشته باشند و با پول بهترین لباس ها ، ماشینها و  مواد غذایی  را بخرند. اما دیگرانی نیز وجود دارند – مانند وارن بافت – که ترجیح می دهند روی مزایای دیگر ، از مزایای کمتر ملموس ثروت استفاده کنند.

این مزایا شامل:

  • امنیت . هنگامی که از سرمایه گذاران ثروتمند پرسیدند منظور از ثروتمند شدن  چیست ، محبوب ترین پاسخ تا کنون – که توسط ۸۰٪ از پاسخ دهندگان انتخاب شده است – “امنیت بیشتر” بود.افراد ثروتمند می توانند در مورد هر اتفاقی از آتش سوزی خانه تا از دست رفتن شغل  احساس اطمینان کنند.
  • آسایش .  ۱۰٪ از سرمایه گذاران اظهار داشتند که ایده آنها از ثروت “تضمین شیوه زندگی راحت” است – نه فقط برای خودشان ، بلکه برای نسل های بعدی خانواده آنها. به جای زندگی پر زرق و برق  ترامپ ، آنها با لذت های ساده مانند ورزش کردن و وعده های غذایی خانگی آرزو دارند سبک زندگی راحت داشته باشند.
  • زمان . گفته شده که زمان پول است و یکی از مهمترین کارهایی که پول می تواند برای شما انجام دهد خرید وقت آزاد شما است. تورستین وبلن ، اقتصاددان قرن نوزدهم ، در کتاب مشهور خود “تئوری کلاس اوقات فراغت” ، اظهار داشت که اشرافیان روزگار وی کسانی بودند که می توانستند به جای کار ، وقت خود را برای تفریح اختصاص دهند.
  • آزادی . شاید وسیع ترین تعریف ممکن از ثروت تعریفی است که توسط “یک میلیونر یک دقیقه” توسط مارک ویکتور هانسن و رابرت جی آلن بیان شده است: “ثروت آزادی است”.  ثروتمند بودن به معنای داشتن آزادی در انجام کارهایی است که دوست دارید – کار کردن در شغلی که دوست دارید بدون نگرانی درمورد مبلغ پرداختی یا نگرانی کامل از کار ، برای پیگیری برخی علاقه های دیگر بدون نیاز به درآمدزایی در آن.

ثروت به عنوان رضایت از زندگی

به نظر می رسد ، برای میلیونرها ، ثروت فقط مربوط به پول شما یا حتی در مورد کارهایی نیست که با آن انجام می دهید. درآمد ، ارزش خالص و شیوه زندگی همه راه های سنجش ثروت است اما جوهر  ثروت نیستند. نکته واقعی ثروت ، آزادی است که می تواند شما را به ارمغان آورد. ثروت یعنی اینکه بتوانید روزهای خود را در انتخاب خود بگذرانید و به جای کار کردن برای کسب درآمد بیشتر یا نگرانی درباره میزان قبلی خود نگران باشید.

به این ترتیب نگاه می شود ، ثروت به معنای رضایت از زندگی است – توانایی  زندگی در نوع زندگی که شما را خوشحال می کند . مهمترین چیز در مورد این نوع ثروت این است که شما نیازی به میلیونر شدن برای دستیابی به آن نیست – بلکه ، شما فقط باید برای تأمین نیازهای شخصی خود کافی داشته باشید. اگر می توانید زندگی ای را تجربه کنید که فقط با درآمد ۱۵۰۰۰ دلار در سال رضایت شما را داشته باشد ، در آن زمان ۱۵۰۰۰ دلار در سال تنها چیزی است که برای ثروتمند شدن شما لازم است.

برای برخی افراد ، شاید کل فرایند پول درآوردن ، سرمایه گذاری در پول و پیگیری اینکه چه مقدار به خودی خود به یک هدف تبدیل شده اند. آنها آنقدر در آن جذب می شوند که هدف واقعی ثروت را از دست می دهند ، یعنی رضایت شما را به ارمغان می آورد.

یک شخص ثروتمند که به وضوح در این دام نیفتاده است – بار دیگر – وارن بافت ، که یک بار در مصاحبه ای گفت که “واقعاً لوکس بودن واقعاً انجام دادن کاری است که شما دوست دارید هر روز انجام دهید.” به عبارت دیگر ، شما نباید ثروتمند شوید میلیونر شوید – فقط باید زندگی خود را انتخاب کنید.

رضایت از زندگی ثروت

نتیجه گیری

همانطور که مشاهده می کنید ثروت دارای معانی مختلفی است. بنابراین اگر می خواهید ثروتمند شوید ، باید بدانید که “ثروت” برای شما چه معنایی دارد. هنگامی که این موضوع را بدانید ، می توانید بهترین راه برای رسیدن به آن هدف را دریابید.

اگر ایده شما از ثروت ایجاد مقدار مشخصی از درآمد است ، می توانید به دنبال شغل هایی باشید که آن میزان درآمد را به همراه داشته باشد ، و سپس تعیین کنید که برای واجد شرایط بودن در آن مشاغل چه کاری باید انجام دهید. همچنین می توانید راه هایی را برای ایجاد درآمد اضافی از طریق سرمایه گذاری یا با شروع یک تجارت جانبی جستجو کنید . اگر هدف شما از سطح خاصی از ارزش خالص است ، شروع به محاسبه ارقام کنید – بفهمید که برای صرفه جویی در هر ماه چقدر نیاز دارید و چقدر برای سرمایه گذاری خود باید درآمد داشته باشید تا در یک زمان خاص به آن هدف برسید.

اگر رویای شما زندگی در سبک زندگی یک فرد ثروتمند است ، به این فکر کنید که کدام جنبه های آن زندگی بیشتر برای شما جذابیت دارد. در مورد ویژگی های خاص ثروت که می خواهید – خانه داشتن یک خانه بزرگ یا یک قایق ، لباس پوشیدن لباس های مد روز ، یا اینکه قادر به گذراندن ماهها در سفر به سراسر جهان باشید  . سپس شروع به جستجوی اطلاعاتی در مورد چگونگی زندگی آن رویا با بودجه شخصی معقول کنید .

سرانجام ، اگر رویای ثروت شما رویای آزادی است – زندگی کردن بدون نگرانی در مورد پول – اگر این زندگی است که برای شما مهم است ،  پس از آن بفهمید که زندگی ایده آل شما چگونه است. به عنوان مثال ، اگر شغل رؤیایی دارید ، اما پول زیادی به همراه ندارد ، شاید اگر بتوانید راهی برای کاهش هزینه های زندگی خود به یک سطح استخوان لخت برسانید ، هنوز هم می توانید این کار را داشته باشید. شاید برای شما زندگی یک زندگی واقعا ثروتمند باشد به معنای صرف هزینه کمتر ، نه بیشتر.

رویای ثروت شما چگونه است؟