جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » رابطه بهتر با خود » درمان خود بزرگ بینی…چطور؟

درمان خود بزرگ بینی…چطور؟

حتماً افراد زیادی بوده اند که از فرط خود بزرگ بینی، شما را بسیار آزرده اند. شاید هم خودمان کمی دچار خود بزرگ بینی باشیم! البته همانطور که در مقاله ((توهم خود بزرگ بینی)) به صورت کامل برایتان توضیح دادم همه ما به صورت ناخودآگاه و غریزی دچار توهم خود بزرگ بینی یا همان خود برتر بینی هستیم! تعجب نکنید، پیشنهاد میکنم این مقاله را حتماً مطالعه کنید و سپس به دنبال راهکارهای ارائه شده در این مقاله باشید.

اما در این مقاله به شما راهکار‌هایی ارائه میدهم تا با موفقیت به بخش زیادی از این خود برتر بینی‌ها غلبه کنید. البته لازم است این موارد را یادداشت کنید و هر از چندگاهی به آنها نگاهی بیاندازید تا فراموششان نکنید. پیشنهاد میکنم کاغذ و قلم بیاورید و زیر هر مورد، اشاره‌ای کوچک به معنا و منظور از آن بکنید.

به تعاریف خودمان بیشتر دقت کنیم

یک دلیل که ما باور داریم رهبران، رانندگان و همسران بهتری نسبت به متوسط جامعه هستیم این است که از مفاهیمی ابهام آمیز در ذهنمان بهره میبریم. مثلاً فکر میکنیم به دلیل نصایح خوبمان به همکارانمان توانایی بالایی در مدیریت داریم. و یا چنین میپنداریم که به دلیل اینکه با فرزندانمان بازی میکنیم پدری بهتر از متوسط پدران جامعه هستیم. حالا که فهمیده ایم در قضاوت‌هایمان اشتباه میکنیم بیایید مفاهیم را در ذهن خودمان روشن تر کنیم. یک رهبر خوب چه کسی است؟ یک همسر خوب و بالاتر از متوسط چه کارهایی انجام میدهد؟ یک راننده ماهر چگونه بر شرایط خطر غلبه میکند؟ و یک پدر بهتر از متوسط دقیقاً چه کارهایی انجام میدهد؟ حالا خودمان را با تک تک این موارد مورد سنجش قرار دهیم.

در هر قضاوتی در مورد خودمان به عواقب آن بیاندیشیم

اگر میخواهید خودتان را در زمینه زندگی زناشویی بسنجید، پس از نمره دادن از خودتان بپرسید که اگر به خود، امتیاز بالاتری داده باشید چه عواقبی در انتظارتان است؟ شما تصور میکنید همه چیز خوب پیش میرود و ناگهان روزی همسرتان شما را ترک میکند. اگر میخواهید خودتان را در انجام وظایف و مسئولیت‌هایی که مدیرتان به شما سپرده بسنجید، فکر کنید اگر در این سنجش اشتباه کنید ممکن است روزی در کمال ناباوری با فرد دیگری جایگزین شوید. همینطور به هر موردی برای قضاوت از خود رسیدید به عواقب آن بسنجید. ترس را در خودتان ایجاد کنید و اینجاست که میتوانید قضاوت بهتری داشته باشید.

 

شکست را تصور کنید

اگر شما با تصورات اشتباه از توانایی‌های خود وارد کسب و کاری جدید شوید، نه تنها با شکست مواجه میشوید بلکه سرمایه خودتان را نیز از دست میدهید. شکست‌ها برای ما ساده نیستند و فشار زیادی را بر ما وارد میکنند. ما باید برای جلوگیری از شکست، دقیق تر خودمان را مورد سنجش قرار دهیم. ضرورت شما را به راه‌حل های خوبی میرساند و قادر خواهید بود با دقت بیشتری خودتان را ارزیابی کنید.

از دیگران بخواهید شما را ارزیابی کنند

دیگران به سادگی مراعات شما را میکنند و به شما دروغ میگویند. اگر سوال کنید ((من در صحبت و فنون بیان چطور هستم؟)) قطعاً به شما میگویند عالی هستید. اما اگر من از آنها در مورد توانایی های شما سوال کنم صادقانه‌تر پاسخ میدهند. من به شما دو راه را برای نظرخواهی از دیگران پیشنهاد میکنم:

از همسر یا یکی از دوستان خود بخواهید تا از دوست دیگری جویای توانایی‌های شما شوند. مثلاً از دوست دیگری در مورد توانایی شما در ارتباط با خانواده‌تان و یا توانایی‌هایتان در دانشگاه سوال کنند. البته به آنها بگوئید که به هیچ وجه بروز ندهند که این اطلاعات قرار است به شما منتقل شود!

از دیگران نخواهید تا به شما امتیاز دهند. بلکه از آنها بخواهید تا نظرشان را در مورد برترین توانایی شما بیان کنند.مثلاً بدون اشاره شما به مورد خاصی بگویند استعدادتان در چه چیزهایی بیش از سایر موارد به چشم می‌آید. پاسخ به این سوال میتواند به شما بگوید کجا خودتان را خوب و کجا اشتباه ارزیابی کرده اید.

 

 

حتما بخوانید
جدیدترین نظرسنجی انتخابات ریاست جمهوری(شانس هر کاندیدا)
Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “درمان خود بزرگ بینی…چطور؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا