چگونه نه بگوییم؟ (راهکارهای نه گفتن به درخواست ها)⭐

چگونه نه بگوییم؟
  • حتماً برای شما هم پیش اومده که نه گفتن در مقابل خواسته‌های غیر منطقی افراد براتون سخت بشه!  نکته‌ای که وجود داره اینه که اگر نتونید گاهی به دیگران نه بگین، باید همیشه اولویت زندگیتون رو دیگران قرار بدین و مدام خودتون رو تو سختی بندازین، که این اصلاً درست نیست. اما چه جوری زندگی خودمون رو اولویت قرار بدیم و چگونه نه بگوییم؟ در ادامه مقاله قراره تا چند راهکار مفید و کاربردی رو برای نه گفتن به درخواست‌های دیگران به شما بگیم.

    چند راهکار کاربردی و آسان برای نه گفتن

    چگونه نه بگوییم: قبول کنین که نمیتونید هرکاری رو انجام بدین!

    اگر با خودتون فکر کنین که قادر به انجام هرکاری هستین یه‌کم نه گفتن براتون سخت می‌شه. مثلاً فکر کنین که تو شرکت مدیرتون می‌خواد که خارج از ساعت کاری کارتون را ادامه بدین و یا اینکه دوستتون ازتون می‌خواد که تو اسباب کشی وسایل سنگین رو جابه‌جا کنید! اگه تو ذهنتون انجام این کارا سخت و غیرممکن به نظر برسه، مطمئناً نه گفتن به این نوع خواسته‌ها براتون راحت‌تر می‌شه.

    از اینکه در نظر بقیه خودخواه جلوه کنین، نترسید!

    حتماً شده که تصور کنین با نه گفتن به فردی ممکنه تو نظر اون به یه آدم خودخواه تبدیل شین. اما دقت کنید، به افرادی خودخواه می‌گن که همیشه به خواسته‌های معقول و غیرمعقول دیگران جواب منفی می‌دن. اینکه گاهی به یکسری خواسته‌‌های غیرمتعارف دیگران پاسخ منفی بدید اصلاً نشان دهنده خودخواهی نیست.

    شما نمی‌تونین هر فردیو راضی و خوشحال نگه دارین!

    مشخص کردن یه خط قرمز ایده‌آل برای افراد باعث می‌شه تا راحت‌تر با این مسئله کنار بیاین و دیگه نگران این نباشید که همه از شما راضی و خرسند باشن.

    جنبه‌های مثبت «نه گفتن» رو در نظر بگیر

    نه گفتن رو به عنوان یه نقطه قوت برای خودتون درنظر بگیرید، نه اینکه نقطه ضعف شما بشه و از اینکه به کسی نه بگین شرمنده و شرمسار بشین. هیچ دلیلی برای شرمندگی شما وجود نداره و هر انسانی این حقو داره که خودش تصمیم بگیره. می‌تونین تصور کنین که هروقت به خواسته‌های غیرمنطقی نه می‌گین، این نه گفتن باعث می‌شه تا به کارها و خواسته‌های مثبت و بهتری جواب مثبت بدین.

    به عنوان یه مثال کاربردی تصورکنین که دوستان شما از شما میخوان که با اونا به کنسرت شبانه برین و شما به اون‌ها نه می‌گین چون دوست دارین وقت بیشتری رو با خونواده خودتون بگذرونین. با این روش هم به خود و هم به کسانی که دوسشون دارین اهمیت دادین.

    چگونه نه بگوییم: دلیل ناراحتی‌تان از نه گفتن را کشف کنید

    در ادامه مقاله چگونه نه بگوییم، باید بگیم یکی از موضوعاتی که باعث می‌شه کلمه نه رو استفاده نکرد، ترس از این کلمه و ناراحتی بعد از اونه.

    آیا فکر می‌کنین که پس از نه گفتن طرف مقابل با شما قهر می‌کنه؟

    اگر اینطور باشه، بد نیست در رابطه خود تجدید نظر کنین. زمانی که بفهمید چه موضوعی مانع از گفتن این کلمه در شما می‌شه بهتر می‌تونین با این کلمه کنار بیاین و در مواقع لازم ازش استفاده کنید.

    با روش‌های مختلف بله گرفتن به اجبار آشنا شو!

    گاهی طرف مقابل هرطوری شده قصد داره تا جواب مثبت را از شما بگیره! زمانی که روش‌های معمول برای بله گرفتن رو بشناسین، بهتر می‌تونین به خواسته‌های غیرمعقول نه بگین. روش‌هایی مثل قلدری کردن، بی‌ادبی، ناله کردن، تهدید، ایجاد حس عذاب وجدان و تعریف و تمجید بیش از حد برای شرمنده کردن شما از راه‌هایی هستند که ممکن است افراد برای تضعیف شما به کار ببرن، اما با شناخت این راه‌و‌روش‌ها بهتر می‌تونین در کمال ادب به این دسته افراد نه بگید.

    با آرامش صحبت کردن

    برای اینکه بدون هیچ حالت پرخاش‌جویانه و عصبی به افراد پاسخ منفی بدین، نیاز به تمرین و ایجاد آرامش درونی دارین. اینکه تو صدای شما حس تردید، ناراحتی، ترس یا عصبانیت باشه یه ضعف بزرگ محسوب می‌شه و افراد بیشتر برای سو استفاده از شما تلاش می‌کنن.

    زبان بدن را جدی بگیر!

    چگونه نه بگوییم؟ سرتون رو بالا بگیرین و در کمال اعتماد به نفس پاسخ منفی بدین، هنگام گفتن پاسخ نهایی خود قاطع صحبت کنین و در چشمان طرف مقابل نگاه کنید. در عین اعتماد به نفس سعی کنین ظاهری دوستانه و آرام به خود بگیرین.

    بیش از اندازه عذرخواهی نکن!

    چنانچه از دادن پاسخ منفی به فرد ناراحتین بیشتر از یک‌بار تاسف خوردن و عذرخواهی کردن مجاز نیست. عذرخواهی بیش از اندازه سبب می‌شه تا ضعف و عدم قاطعیت شما آشکار بشه و فرد یک‌بار دیگه شانسش رو برای گرفتن پاسخ مثبت پیش شما امتحان کنه؛ بنابراین اگه خیلی این جواب فکرتون رو درگیر کرده فقط یک‌بار برای عذرخواهی از طرف مقابل وقت بذارین.

    یک دلیل کوتاه بیاورید!

    گاهی می‌تونین برای اینکه طرف مقابل دلخور نشه و دلش نشکنه درکنار عذرخواهی، دلایل قانع‌کننده و منطقی خودتون رو برای اون توضیح بدین، لازم نیست دلایل دروغ بیارین یا بیش از حد توضیح بدین.

    این کار باعث می‌شه تا فرد بهتر با مسئله کنار بیاد. برای مثال اگه دوستتون شما رو به تولد دعوت کرده و درست تو همون روز امتحان مهمی هم دارین، بهتره با این جمله دل اونو به دست بیارین:

    اگه نتونستم بیام به تولدت واسه این بود که امروز یه امتحان خیلی مهم دارم، امیدوارم بعداً بتونم از دلت دربیارم.

    به طرف مقابلت امکان گزینه‌های جایگزین بده!

    اگه کسی که بهش پاسخ منفی دادین خیلی براتون مهمه می‌تونین برای کم کردن ناراحتیش از راه‌ها و پیشنهادهای جایگزین استفاده کنین. برای مثال: وقتی تولد دوست صمیمیتونه و شما نتونستین برین، می‌تونین به اون بگین: درسته نتونستم به دلایلی به تولدت بیام، ولی نظرت چیه که آخر هفته شام بریم بیرون و راجبش صحبت کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا