تفاوت شخصیت های قضاوتی و ادراکی

تفاوت شخصیت های قضاوتی و ادراکی
  • تفاوت شخصیت های قضاوتی و ادراکی

    تفاوت شخصیت های قضاوتی و ادراکی به عنوان دو نوع شخصیت مختلف در روانشناسی شناخته می شوند. شخصیت های قضاوتی و ادراکی دارای ویژگی های متفاوتی هستند که در ادامه به تفصیل بررسی می شوند.

    شخصیت های قضاوتی، افرادی هستند که در تصمیم گیری های خود به شدت به منطق و قوانین تکیه می کنند. آنها به دنبال صحت و درستی در تصمیمات خود هستند و تمایل دارند تا از منابع قابل اطمینان و دقیق برای جمع آوری اطلاعات استفاده کنند. این افراد به طور کلی بسیار دقیق، اصولی و معقول عمل می کنند و تلاش می کنند تا با استفاده از منطق و تحلیل درست تصمیمات درستی را بگیرند.

    اما در مقابل، شخصیت های ادراکی، افرادی هستند که در تصمیم گیری های خود به شدت به تجربه، حس و درک خود تکیه می کنند. آنها به دنبال احساس صحت در تصمیمات خود هستند و تمایل دارند تا به دنبال شناخته های خود در زمینه های مختلف بروند. این افراد عموما بسیار هنجار شکن و بدون قضاوت هستند و از احساسات و درک های خود برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کنند.

    بنابراین، تفاوت شخصیت های قضاوتی و ادراکی در این است که یکی به منطق و دقت تکیه می کند در حالی که دیگری بر اساس درک و حس خود عمل می کند. هر دو نوع شخصیت می توانند در جوامع مختلف موفق باشند، اما برای کسانی که به یکی از این دو نوع شخصیت تمایل دارند، بهتر است که برای به دست آوردن موفقیت در زندگی، از نقاط قوت و ضعف شخصیت خود آگاه باشند و از منابعی که بهترین کارایی را برای آنها دارند، استفاده کنند.

    در این قسمت از سری مقاله های MBTI میرسیم به دو قطبی آخر یعنی دو قطبی سبک زندگی

    تا به الان متوجه شده ایم که:

    • جهت نگاه و جهت انرژی گرفتنمان در چه جهتی است و انرژیمان را در چه جهتی مصرف میکنیم (کارکرد های درونگرایی و برونگرایی)
    • به چه اطلاعاتی توجه میکنیم و روی آنها متمرکز هستیم (حسی و شهودی)
    • بر چه اساسی تصمیماتمان را میگیریم (منطقی و احساسی)

     

    ترجیح سبک زندگی افراد مربوط به این است که ما جهان بیرون از خودمان را چطور سامان دهی میکنی؟ چطور خانه و محیط کارمان را مدیریت میکنیم (محیط یا کارها )؟

     

    این دو قطبی به دو کارکرد قضاوتی و ادراکی تقسیم میشود. اما دقت کنید که وقتی میگوییم قضاوتی منطور ما کسی نیست که مدام در حال قضاوت کردن باشد بلکه این دسته از افراد بیشتر اهل تصمیم گرفتن ها هستند

    اگر میگوییم ادراکی منظورمان شخصی نیست که دارای بینش و ادراک خاصی باشد بلکه منظورمان شخصی است که بیشتر از تصمیم گیری، به دنبال جمع آوری اطلاعات است

     

    ویژگی های افراد قضاوتی:

    قضاوتی ها از داشتن چارچوب ها و کنترل داشتن روی شرایط و محیط اطرافشان لذت میبرند و احساس آرامش میکنند. آنها معتقدند که چارچوب ها به آنها جهت میدهد و کارشان را آسان میکند

    آنها میخواهند همه چیز مشخص و کاملا روشن باشد و معمولا لیستی از انجام کارهایی که باید انجام دهند دارند تا بتوانند در چارچوب ها حرکت کنند. هرروز صبح از خواب بیدار میشوند و با لیست کارهایشان روز را آغاز میکنند.

     

    مثال: شما افراد قضاوتی را میبیینید که برای دو روز مسافرت رفتن دو چمدان بزرگ را با خود حمل میکنند. فکر میکنید دلیل این امر چیست؟

    این افراد به دنبال این هستند که شرایط را کنترل کنند و همه چیز مشخص باشد. وقتی اتفاقی خارج از برنامه می افتد قضاوتی ها دچار استرس میشوند

     

    ” افراد قضاوتی، زندگیشان پر از باید ها و نباید هاست ”

    تصمیم گیری:

    گفتیم که قضاوتی بودن یعنی ترجیح دادن تصمیم گیری به جای جمع آوری اطلاعات. اشخاصی که دارای کارکرد قضاوتی هستند ممکن است عجولانه تصمیمات خود را بگیرند.

    قضاوتی ها وقتی که تکلیف مشخص نشده باشد به شدت استرس میگیرند و میخواهند هر طور شده تصمیم خود را اتخاذ کنند. در واقع افراد قضاوتی از وقتی که تصمیم میگیرند به آرامش میرسند

    پس کاملا متوجه باشید که افراد قضاوتی نمیخواهند هیچ کاری روی هوا بماند آنها از نصفه کاره ها بیزارند و تا مرز جنون ممکن است پیش روند وقتی کاری نصفه کار باشد.

     

    جمع آوری اطلاعات:

    برای افراد قضاوتی وقتی که میخواهند تصمیم بگیرند و گزینه ها زیاد باشد کلافه گی دوست و رفیق همیشگی آنها است. چرا که گزینه زیاد یعنی تاخیر در تصمیم گیری، یعنی مشخص نشدن تکلیف و این امر باعث میشود که دچار تنش شوند.

    مثال: فرض کنید که با گوشی موبایل خود از خود حدود ۳۰ عکس گرفته اید، اگر فرد قضاوتی باشید به هنگام انتخاب بین آن ۳۰ عکس قطعا کلافه میشوید و میخواهید خیلی سریع گزینه ها را حذف کنید تا سریعا تکلیف مشخص شود. یا اینکه نمیتوانید انتخابی انجام دهید و آن ها را کلا رها میکنید.

     

    افراد قضاوتی در سازمان ها:

    معمولا قضاوتی ها در سازمان هایی که کار میکنند باید همه چیز برنامه ریزی شده و مشخص شده باشد. آنها معمولا کار خود را با خود به خانه میبرند و به نوعی با کار خود زندگی میکنند.

    آیا میتوانید حدس بزنید چرا این اتفاق می افتد؟

    کاملا واضح است همانطور که قبلا گفتم افراد قضاوتی از نصفه کاره ها دیوانه و کلافه میشوند پس طبیعی است که تا کار خود را کامل نکرده اند دست بردار نیستند.

    افراد قضاوتی برای بازدهی بالاتر باید یک بازه زمانی داشته باشند تا بتوانند کار خود را در آن بازه زمانی انجام دهند و وقتی که بازه زمانی خاصی تعیین نکنند دچار سردرگمی میشوند. معمولا هرچه که به لحظات آخر نزدیک میشوند کارایی پایین تر می آید.

     

    نظم در خانه و محیط کار:

    کسی که کارکرد قضاوتی را بر ادراکی ترجیح میدهد همانطور که گفتیم زندگی خود را در درون چارچوب ها و شرایط معینی قرار میدهد.

     

    پس کاملا واضح است شخصیت هایی که دارای کارکرد قضاوتی هستند ویژگی های زیر را دارا میباشند:

    • نظم داشتن
    • تمیزی
    • بودن هر چیزی سر جای خودش

    با این ویژگی ها توجه کنید افراد قضاوتی وقتی که ببینند محیط اطرافشان به هم ریخته است نمیتوانند آرام بنیشنند و سعی میکنند ابتدا محیط اطرافشان را سامان دهی کنند.

     

     

     

    ویژگی های افراد ادراکی:

    بر خلاف اشخاصی که کارکرد قضاوتی را ترجیح میدادند این دسته از افراد، یعنی افراد ادراکی چارچوب ها را محدود کننده میدانند. آنها از خود سؤال میپرسند چه لزومی دارد همه چیز از پیش تعیین شده باشد؟

     

    به اعتقاد آنها زندگی را باید تجربه کرد و در زندگی با امواج، موج سواری کنید.  در زندگ خود جاری باشید. آنها سعی نمیکنند که برنامه ای را بریزند و به آن پایبند باشند. بیشتر چنین حالتی دارند که صبح از خواب بیدار میشوند و حال هر کاری که داشته باشند آن را انجام میدهند

     

    مثال: یک فرد ادراکی مخواهد تصمیم بگیرد که بیزینس خود را شروع کند او اگر برنامه ای بریزد آن را به صورت کلی میداند و نیازی نمیبیند که درگیر جزئیات و چارچوب های زیادی شود شاید هم برنامه ای نریزد و فقط به جلو برود و با خود زمزمه کند هرچه آید خوشاید

     

    “افراد ادراکی به دنبال تجربه کردن زندگی هستند”

     

    تصمیم گیری افراد ادراکی:

    گفتیم که ادراکی بودن یعنی ترجیح دادن جمع آوری اطلاعات به جای تصمیم گیری. اشخاصی که دارای کارکرد ادراکی هستند ممکن است هیچ موقع تصمیمی نگیرند.

    افراد ادراکی تطبیق پذیر هستند و اگر برنامه ای تغییر کند مسئله ای وجود ندارد آنها از پروژه ای به سراغ پروژه دیگر میروند.

    در نتیجه تا آنجا که میتوانند تصمیم خود را به تعویق می اندازند تا گزینه ها را از دست ندهند. گستردگی گزینه های برای آنها امری جذاب است.

    آنها از اینکه پروژه ها نصفه کار بماند مسئله ای ندارند و به قول خودشان در لحظه و زندگی جاری هستند

     

    جمع آوری اطلاعات:

    برای افراد ادراکی اطلاعات را دریافت کردن و پردازش کردن اطلاعات لذت بخش تر است تا اینکه بخواهند آنها را ارزیابی کنند.

    شخصیت هایی که دارای کارکرد ادراکی هستند ممکن است دارای روحیه ای جستجوگر و کشف کننده باشند که بخواهند جهان را کشف کنند و بدون توجه به اینکه اطلاعات به چه دردشان میخورد فقط در پی جمع آوری اطلاعات باشند تا بیشتر بفهمند.( این در بهترین حالتشان است)

    آنها ترجیح میدهند گستره دیدشان را وسیع تر کنند تا اینکه بخواهند از اطلاعاتشان به نتیجه ای برسند.

     

    افراد ادراکی در سازمان ها:

    افراد ادراکی دوست ندارند در زندگی شان دچار چارچوب ها شوند به همین دلیل معمولا سعی میکنند در جاهایی کار کنند که آزادی عمل داشته باشند.

    آنها وقتی که در معرض بازه های زمانی برای انجام کاری قرار میگیرند استرس میگیرند و معمولا لحظات آخر کاراییشان بالاتر میرود. آنها دوست دارند به هوای دل خودشان کارها را پیش ببرند. اما کار است دیگر و به برنامه ریزی احتیاج دارد در نتیجه آنها معمولا انسان های دقیقه ۹۰ هستند

     

    نظم در محیط خانه و کار:

    • نا مرتب
    • هیچ چیز سرجایش نیست
    • فقط خودشان میدانند چه چیزی کجاست

    این افراد دوست ندارند پایبند چارچوب خاصی شوند پس طبیعی است که خانه و محیط کارشان چنین چینشی داشته باشد.

     

     

    برای ما بنویسید که فردی قضاوتی هستید یا فردی ادراکی؟ پاسخ گوی سؤال های شما هستم

    علی زنگویی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا