۷ راهکار عملی برای داشتن ذهن مثبت

داشتن ذهن مثبت
  • داشتن ذهن مثبت ۷ راهکار عملی برای داشتن ذهن مثبت

    چکیده مطلب

    حال کل روز ما به این بستگی دارد که چگونه روز خود را شروع می‌کنیم. آیا تا به حال دیر از خواب بیدار شده‌اید در حالی که پریشان هستید و هیچ حس خوبی برای ادامه آن روز ندارید؟ دلیل این اتفاق این است که شما روز خود را با افکار و احساسات منفی شروع کرده‌اید و با بدبینی به سراغ کارهای خود رفته‌اید. به جای اینکه بگذارید افکار منفی بر شما مسلط شوند، روز خود را با عبارات تاکیدی مثبت شروع کنید.

    ۷ راهکار عملی برای داشتن ذهن مثبت

    توانایی داشتن یک ذهن مثبت، یک عبارت محبوب بین مردم است و بعضی اوقات این عبارت بسیار کلیشه‌ای می‌شود. اما مطالعات علمی زیادی از مزایای فیزیکی و روانی ذهن مثبت پرده برداشته است. تفکر مثبت می‌تواند اعتماد به نفس شما را افزایش دهد، حال شما را بهتر کند و حتی خطر ابتلا به بیماری‌هایی مثل فشار خون بالا، افسردگی و سایر اختلالات مربوط به استرس را نیز کاهش دهد. همه این فوایدی که برای ذهن مثبت گفته شد، عالی به نظر می‌رسند اما به واقع قدرت ذهن مثبت یعنی چه؟

    در این مقاله به راهکارهای مؤثر در داشتن ذهنیتی مثبت می‌پردازیم که این موارد به طور خلاصه در زیر آمده است.

    • روز خود را با عبارات تاکیدی مثبت شروع کنید.
    • به چیزهای خوب فکر کنید، حتی اگر کوچک باشند.
    • در بدترین شرایط، شوخ طبعی را ترک نکنید.
    • اشتباهات خود را به عنوان یک درس جدید تعبیر کنید.
    • گفت و گو های درونی منفی را به مثبت تبدیل کنید.
    • روی حال حاضر تمرکز کنید.
    • دوستان و همکارانی با ذهن مثبت پیدا کنید.

    شما می‌توانید ذهن مثبت را در تصورات خوب، خوشبینی، و یا صحبت‌های درونی مثبت تعریف کنید اما این‌ها مفاهیم کلی و مبهم هستند. بهتر است به استفاده از راهکار هایی عملی روی بیاوریم تا معجزه این قدرت ذهنی را در زندگی خود ببینیم.

    ۱-روز خود را با عبارات تاکیدی مثبت شروع کنید.

     

    حال کل روز ما به این بستگی دارد که چگونه روز خود را شروع می‌کنیم. آیا تا به حال دیر از خواب بیدار شده‌اید در حالی که پریشان هستید و هیچ حس خوبی برای ادامه آن روز ندارید؟ دلیل این اتفاق این است که شما روز خود را با افکار و احساسات منفی شروع کرده‌اید و با بدبینی به سراغ کارهای خود رفته‌اید.

    به جای اینکه بگذارید افکار منفی بر شما مسلط شوند، روز خود را با عبارات تاکیدی مثبت شروع کنید. در مقابل آینه بایستید، اگر فکر می‌کنید که احساس خوبی ندارید و یا هر حالتی مشابه آن، این جمله را تکرار کنید که “امروز روز خوبی خواهد بود” یا “امروز من عالی خواهم بود“. مطمئن باشید از افزایش کارایی و بهره وری خود در آن روز شگفت زده خواهید شد.

    ۲- به چیزهای خوب فکر کنید، حتی اگر کوچک باشند.

     

    به احتمال زیاد در طول روز با موانع و سختی‌هایی رو به رو خواهید شد، چیزی به اسم روز کاملاً عالی وجود ندارد. وقتی شما با چنین چالش‌هایی رو به رو می‌شوید بر روی فوایدی که برای شما خواهد داشت تمرکز کنید. اهمیتی ندارد که چقدر این کارها جزئی و غیر مهم به نظر می‌رسند.


     

    برای مثال شما در ترافیک گیر افتاده‌اید، به این موضوع فکر کنید که الان چقدر وقت دارید تا موسیقی و یا پادکست مورد علاقه خود را گوش دهید. اگر به فروشگاه مراجعه کردید و مواد غذایی مورد نیاز شما را نداشت، به این فکر کنید که  می توانید یک غذای جدید و متفاوت را امتحان کنید!

    ۳- در بدترین شرایط، شوخ طبعی را ترک نکنید.

     

    به خودتان اجازه دهید تا شوخ طبعی را در سخت‌ترین شرایط هم تجربه کنید. به خود یاد آوری کنید که این اتفاق قطعاً در آینده خاطره خوبی برای شما خواهد شد و سعی کنید از آن اتفاق ناخوشایند یک شوخی بامزه بسازید.

    فرض کنید که بدترین روز خود را سپری کرده‌اید و یا مضحک‌ترین کار ممکن را انجام داده‌اید، با یک شوخی ساده می‌توانید تمام احساسات منفی آن روز را از خود دور کنید. به این فکر کنید که آیا پنج سال دیگر، این اتفاق برای شما ارزشی خواهد داشت؟ یا فقط یک اتفاق ساده و خنده دار بوده؟

    ۴- اشتباهات خود را به عنوان یک درس جدید تعبیر کنید.

     

    بپذیرید که کامل نیستید، شما در حال اشتباه کردن و تجربه شکست در زمینه‌های مختلف، کارهای متفاوت و با آدم‌های مختلف هستید. به جای فکر کردن درباره اینکه چطور شکست خورده‌اید به این فکر کنید که دفعه بعد در مواجهه با این اتفاق چه می‌توانید بکنید و اشتباهات خود را به درس تبدیل کنید و این دقیقاً یکی از مصداق‌های عملی برای داشتن ذهن مثبت است. از این اشتباهات برای خود قانون بسازید. برای مثال شما برای انجام یک پروژه سه قانون جدید دارید که نتیجه تبدیل استباهات به یک درس هستند.

    ۵- گفت و گو های درونی منفی را به مثبت تبدیل کنید.

     

    افکار منفی می‌تواند به راحتی ما را خسته و ناامید کند و اغلب از این نکته غافل هستیم. شاید با خود فکر کنید که مثلاً در این مورد من مقصر هستم و اصلاً نباید آن را امتحان می‌کردم. اما این افکار ممکن است به احساسات درونی تان تبدیل شوند و حتی تصور آدمی را از خود تغییر دهند.


     

    وقتی که خود را در چنین موقعیتی می‌بینید این افکار منفی را متوقف کنید و آن را با افکار مثبت جایگزین کنید. برای مثال من در کاری بد هستم را به این جمله تغییر دهید ” با تمرین کردن همه چیز درست می‌شود و من بار بعدی خیلی بهتر عمل خواهم کرد”. یا من نباید این کار را امتحان می‌کردم را اینجور تعبیر کنید” همه چیز مطابق برنامه پیش نرفت اما بار بعدی همه چیز خوب پیش می‌رود.”

    ۶- روی حال حاضر تمرکز کنید.

     

    من درباره الان صحبت می‌کنم، نه امروز و نه این ساعت، فقط و فقط همین لحظه. شاید امروز رییس شما بر سرتان داد زده است، اما در این لحظه دقیقاً چه اتفاق بدی در حال رخ دادن است؟ حرف‌های رییس خود که مربوط به ۵ دقیقه پیش است را فراموش کنید و بر روی لحظه‌ها تمرکز کنید. اغلب افکار منفی از اتفاقات تلخی که به تازگی اتفاق افتاده‌اند سرچشمه می‌گیرند و یا حاصل تصورات عجیب در مورد آینده است. در لحظه زندگی کنید.

    ۷- دوستان و همکارانی با ذهن مثبت پیدا کنید.

     

    وقتی اطراف خود را با افراد دارای ذهن مثبت پر می‌کنید، حرف‌های مثبت می‌شنوید و چشم انداز مثبتی را می‌بینید. حرف‌های مثبت آنان بر روی شما تأثیر می‌گذارد و بر روی خط فکری شما تغییر ایجاد می‌کند، چیزی که در نهایت بر روی صحبت‌های شما اثر می‌گذارد و این فکر مثبت را در کل گروه پخش می‌کند.

    پیدا کردن افراد با ذهن مثبت که بتوانند به تکامل شما در زندگی کمک کنند، سخت است ولی شما نیاز دارید تا از افکار منفی رهایی پیدا کنید قبل از این که باعث از پای درآمدن شما شود. برای این که دیگران بیشتر مثبت اندیش باشند هر کاری می‌توانید، بکنید و بدانید که دیگران نیز همین کار را به طور مشابه برای شما انجام خواهند داد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا