چگونه در دانش آموزان انگیزه ایجاد کنیم؟

چگونه در دانش آموزان انگیزه ایجاد کنیم؟
  • چگونه در دانش آموزان انگیزه ایجاد کنیم؟

    دانش آموزان به عنوان قوه اصلی آینده جامعه، باید به خوبی پرورش داده شوند. برای این منظور، ایجاد انگیزه در دانش آموزان بسیار مهم است. انگیزه به عنوان مهم ترین عامل در رشد و پیشرفت دانش آموزان، باعث می شود تا آنها بهترین عملکرد را در مسیر تحصیلی خود بروز دهند. در این مقاله به بررسی روش های موثر جهت ایجاد انگیزه در دانش آموزان پرداخته می شود.

    ۱- خلق روحیه رقابتی:
    روحیه رقابتی در دانش آموزان، می تواند انگیزه آنها را بالا ببرد. برای این کار، می توان به عنوان مثال، مسابقات ریاضی، مسابقات نوشتاری و … برگزار کرد تا دانش آموزان با یکدیگر به رقابت بپردازند و تلاش بیشتری برای پیروزی بکنند.

    ۲- تشویق دانش آموزان:
    تشویق دانش آموزان به عنوان یکی دیگر از روش های موثر برای ایجاد انگیزه در آنها محسوب می شود. تشویق می تواند به صورت ارائه پاداش به دانش آموزان با عملکرد بیشتر صورت گیرد. به عنوان مثال، می توان برای دانش آموزانی که در مسابقات موفقیت آمیز بوده اند، جایزه هایی اعطا کرد.

    ۳- استفاده از ابزارهای آموزشی جذاب:
    استفاده از ابزارهای آموزشی جذاب، می تواند برای دانش آموزان جذاب و جالب باشد. به عنوان مثال، می توان از بازی های آموزشی و نرم افزار های آموزشی جذاب برای تدریس استفاده کرد.

    ۴- ایجاد ارتباط مثبت با دانش آموزان:
    ایجاد ارتباط مثبت با دانش آموزان، می تواند به عنوان یکی دیگر از روش های موثر برای ایجاد انگیزه در آنها محسوب شود. در این راستا، می توان با دانش آموزان درباره تحصیلاتشان صحبت کرد و به آنها کمک کرد تا اطمینان داشته باشند که با تلاش بیشتر، موفقیت آمیز خواهند بود.

    ۵- تنوع در روش های آموزشی:
    تنوع در روش های آموزشی، می تواند به عنوان یکی دیگر از روش های موثر برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان محسوب شود. با این کار، دانش آموزان با انجام فعالیت های مختلف، از روش های مختلف آموزشی آشنا می شوند و می توانند بهترین روش را برای خودشان انتخاب کنند.

    در نهایت، برای ایجاد انگیزه در دانش آموزان، باید از روش های مختلف و متنوع استفاده کرد. به عنوان مثال، می توان به ایجاد روحیه رقابتی، تشویق دانش آموزان، استفاده از ابزارهای آموزشی جذاب، ایجاد ارتباط مثبت با دانش آموزان و تنوع در روش های آموزشی اشاره کرد. با این کار، دانش آموزان بهترین عملکرد را در مسیر تحصیلی خود خواهند داشت.

    همه می دانیم کار تدریس کار بسیار سختی است. حال از مقوله ی تدریس سخت تر بحث ایجاد انگیزه در دانش آموزان است.

    این که شما معلم ابتدایی یا دبیر دبیرستان باشید هم چندان تفاوتی ایجاد نمی کند در هر صورت ایجاد انگیزه در دانش اموزان کار سختی است. برای این مساله هم روش های زیادی وجود دارد که به کمک آن می توانید فضایی شاد و دوست داشتنی را برای دانش اموزان ایجاد کنید.

    آیا افزایش انگیزه تاثیری در یادگیری و رفتار کودکان دارد؟

    1. انگیزه به صورت مستقیم روی تلاش برای رسیدن به هدف تاثیر دارد. به صورت دقیق تر انگیزه باعث ایجاد هدف در فرد می شود پس انتخاب های دانش اموزان نشات گرفته از انگیزه ی آنهاست. برای مثال این که دانش آموز به کلاس هنر برود یا ریاضی و یا این که بعد از مدرسه به خانه بازگردد یا به کلاس فوق برنامه برود بستگی به انگیزه دارد.
    2. انگیزه، تلاش و انرژی دانش آموزان را افزایش می دهد. این که دانش آموز بتواند تکالیف سخت خود را انجام دهد یا نسبت به انجام آن بی میل باشد به انگیزه بستگی دارد.
    3. کودک برای شروع یک کار و ادامه ی آن به انگیزه احتیاج دارد، اگر می خواهید کودک برای یک کار وقت وانرژی بیشتری را صرف کند به او انگیزه دهید.
    4. از جمله عوامل تاثیرگذار در فرایندهای شناختی انگیزه است. شاید برایتان جالب باشد که بدانید نحوه ی پردازش اطلاعات هم متاثر از انگیزه است به این دلیل که دانش آموزان با انگیزه با دقت بیشتری به درس توجه می کنند و انگیزه بیشتری برای فهمیدن درس دارند در عوض دانش اموزان بی انگیزه فقط نشان می دهند که در حال توجه هستند.
    5. این که کدام حرکت تنبیه و کدام حرکت برای یک فرد تشویق است هم بستگی به عامل انگیزه دارد مثلا دانش اموزی که برای شاگرد اول شدن انگیزه دارد با دریافت نمره ۲۰ تشویق می شود و با دریافت یک نمره کم هم تلاش خود را افزایش می دهد.
    6. به طور کلی می توان گفت انگیزه عملکرد دانش آموز را افزایش می دهد.

    نحوه ی ایجاد انگیزه در دانش آموزان:

    الف: فضایی مثبت و امیدوار کننده ایجاد کنید.

    به این دلیل که دانش اموزان در طول دوران تحصیل با معلمان زیادی سر و کار دارند ایجاد انگیزه در انها کار دشواری است. تعدادی از دانش اموزان نسبت به این موضوع علاقه نشان می دهند و گروهی دیگر نسبت به این مورد بی علاقه هستند. عامل انگیزه به قدری مهم است که هم معلمان و هم والدین باید در تلاش باشند که بتوانند یک محیط انگیزشی برای دانش اموز ایجاد کنند.

    ب: حس خوب در دانش اموز به وجود بیاورید.

    یکی از عواملی که باعث انگیزه در دانش اموز می شود این است که درک کند معلم حرف های مفیدی برای گفتن دارد. انتظار نداشته باشید که دانش اموز از روز اول با شما ارتباط برقرار کند زیرا شما باید با تلاش خود توجه او را جلب کنید و برای این کار سعی کنید موارد زیر را رعایت  کنید:

    • در سخنرانی طرحی داشته باشد.
    • شور و اشتیاق خود را برای درس دادن با استفاده از ابزاری مانند حالت چشم و لبخند نشان دهید.
    • این را در نظر داشته باشید که پوشش معلم نقش بسزایی در توجه دانش اموزان به او دارد.

    پ: تمام انرژی خود را به کار بگیرید.

    برای رسیدن به هدف خود سعی کنید حتی بیشتر از هر معلم دیگری تلاش کنید. اگر دانش اموزی از انجام تکالیف خود سر باز می زند با او جداگانه و به صورت انفرادی صحبت کنید. بعضی از دانش اموزان روش های انجام صحیح پژوهش و تکالیف خود را نمی دانند به او دوباره اموزش بدهید و اگر باز هم متوجه نشد سعی کنید با نشان دادن پژوهش های دیگر بچه ها روش صحیح را به او نشان بدهید. در اینجا ذکر چند نکته ضروری است:

    • به سوالات دانش اموز با دقت پاسخ دهید.
    • اجازه ندهید دانش اموز از شما سو استفاده کند.

    ت: اطلاعات بیشتری نسبت به انچه در کتاب امده است در اختیارش بگذارید.

    از جمله عواملی که کودکان را نسبت به درس علاقه مند می کند بسط دادن موضوع درسی است. با بروز کردن اطلاعات خود آخرین اخبار و نظریات پیرامون موضوع درسی را به کودکان اطلاع دهید. یک معلم علوم می تواند یک مقاله و حتی خلاصه آن را سر کلاس درس بخواند. ذکر این نکته ضروری است که مهمترین وظیفه معلم علاقه مند کردن دانش اموزان به درس است.

    ث: تکالیف به گونه ای باشد که به رشد دانش اموز کمک کند.

    تکالیف باید علاوه بر اینکه باعث رشد وخلاقیت کودک شود برای او جنبه سرگرمی هم داشته باشد.معلم می تواند در باب یک موضوع پژوهشی یک فعالیت فوق برنامه برای دانش اموزان برگزار کند و انها را به یک اردو مثلا بازدید از موزه ببرد.

    ج: اهل بگو و بخند باشید.

    با ایجاد یک فضای شاد توجه دانش اموزان را بیشتر به درس جلب کنید که این فضای شاد باعث ایجاد یک ارتباط خوب بین معلم و دانش اموز می شود البته سعی کنید فضا به گونه ای نباشد که کنترل کلاس از دست شما خارج شود.

    چ: نشان دهید که فرد شایسته ای هستید.

    هنگمی که معلم توانایی  واستعداد های خود را به نمایش می گذارد در واقع به دانش اموزان انگیزه ی بیشتری می دهد به یاد داشته باشید که این امر با غرور و تکبر متفاوت است. تجربیات موفق خود را در اختیار دانش اموزان قراردهید و برای او یک الگو باشید.معلمانی که در زمینه ی درسی تسلط کمتری دارند به دانش اموزان اجازه توجیه تنبلی خود را می دهند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا