همه چیز درباره دروغگویی در کودکان(دلایل دروغگویی کودکان را بهتر بشناسیم)

دروغگویی در کودکان
  • همه چیز درباره دروغگویی در کودکان

    دروغگویی یکی از مشکلات رایج در کودکان است. کودکان به دلایل مختلفی ممکن است دروغ بگویند، از جمله برای پوشش دادن خطاهایشان، جلب توجه، یا به دلیل ترس از مجازات. در ابتدای رشد، کودکان هنوز مفهوم درستی و نادرستی را به خوبی متوجه نیستند و اغلب دروغگویی را بازی می‌دانند. اما با گذشت زمان و رشد کودک، این مشکل باید به طور جدی مورد توجه قرار گیرد.

    دروغگویی در کودکان، اگر به طور جدی گرفته نشود، ممکن است مشکلات جدی در روابط اجتماعی آنها را ایجاد کند. به عنوان مثال، اگر کودکان دروغ بگویند، دیگران ممکن است به آنها اعتماد نکنند و توانایی آنها در مذاکره و حل مسئله را تضعیف کنند. همچنین، اگر کودکان به دلیل دروغگویی شناخته شوند، ممکن است از دوستان و همکلاسی‌هایشان دور شوند و در نهایت احساس تنهایی کنند.

    بهترین راه برای رفع دروغگویی در کودکان، آموزش مفهوم درستی و نادرستی و تربیت آنها به عنوان یک ارزش اخلاقی است. همچنین، باید به آنها یاد داد که دروغگویی برای پوشش دادن خطاها و اشتباهات، می‌تواند مشکلات بزرگتری را به وجود آورد. بهتر است به کودکان بیاموزیم که هرگز به دیگران دروغ نگویند و به جای آن به آنها بگویند که با خطاهای خود روبرو شده‌اند. همچنین، باید آنها را برای صادق بودن تشویق کرد و سعی کرد تا به آنها نشان دهیم که دروغگویی هیچ فایده‌ای ندارد و فقط می‌تواند مشکلات بیشتری را به وجود آورد.

    وقتی فرزندتان به شما دروغ می گوید ، طبیعی است که احساس خیانت ، صدمه ، عصبانی بودن و ناامیدی کنید. اما حقیقت بهتر است بدانید، دروغگویی در کودکان یک مشکل رفتاری عادی است. باید به آن توجه شود ، اما برای اکثر بچه ها ، این یک نقص در شخصیت او و مشکل اخلاقی نیست.

    درحقیقت ، دروغ گفتن روشی نابالغ و ناکارآمد است که آنها برای حل مسئله انتخاب می کنند. فرزند شما به جای حل یک مشکل اساسی ، در مورد آن دروغ می گوید.

    اگر فرزند شما وظایف خود را انجام نداده است ، او با دروغ گفتن و فریب دادن  شما این مشکل را حل می کند. اگر فرزند شما در زمان تایین شده به خانه نمی آید ، او در مورد این دلیل دروغ می گوید. دروغ گفتن برای جلوگیری از عواقب به جای مواجهه با آنها استفاده می شود.

    من معتقدم که در مورد کودکان ، دروغ گفتن به عنوان یک مهارت حل مسئله معیوب بکار گرفته می شود. این وظیفه ما به عنوان والدین است که به فرزندانمان بیاموزیم که چگونه این مشکلات را با روشهای سازنده تر حل کنند.در این مقاله دلایل مختلفی را برای دروغ گفتن کودکان و نحوه برخورد با شرایط خاص کودک دروغگو توضیح می دهم.

     

    دلایل دروغگویی در کودکان

    بچه ها برای جلوگیری از مشکل دروغ می گویند

    بیشتر اوقات ، بچه ها برای جلوگیری از دردسر دروغ می گویند. بیایید بگوییم که آنها خود را به یک مجرم تبدیل کرده اند زیرا آنها کاری را انجام داده اند که نباید انجام می دادند. شاید آنها یک قانون را شکستند ، یا کاری را که قرار بود انجام دهند مانند کارهای خود انجام ندادند. اگر آنها به جای تحمل عواقب ، انتخاب دیگری برای این کار نداشته باشند ، دروغ می گویند که دچار مشکل نشوند.

    همچنین ، دلیل دیگر دروغ گفتن بچه ها این است که آنها روش دیگری برای مقابله با یک مشکل یا چالش را ندارند. بعضی اوقات این تنها راهی است که آنها می دانند چگونه می توانند مشکلی را حل کنند. این یک مهارت برای محافظت از خود است ، هرچند یک مهارت معیوب است.

     

     

    کودکان می خواهند خود را از والدین جدا کنند

    بعضی اوقات بچه ها از دروغ گفتن به عنوان روشی برای جدا کردن بخشی از زندگی خود از والدین استفاده می کنند. در روانشناسی ، ما این را تشکیل شخصیت می نامیم ، و کاملاً طبیعی است.

    بعضی اوقات حتی به نظر می رسد که آنها دروغ های بی مورد راجع به چیزهایی که بی اهمیت به نظر می رسند می گویند. این می تواند باعث ناراحتی والدین شود. و البته بچه ها وقتی دروغ می گویند که قوانین خانه خیلی سخت است و آنها تصمیم می گیرند از آنها سرپیچی کنند دروغ می گویند.

     

    کودکان برای ایجاد هویت دروغ می گویند

    بچه ها برای ایجاد هویت از دروغگویی استفاده می کنند ، حتی اگر این هویت نادرست باشد. این کار می تواند برای تحت تأثیر قرار دادن همسالانشان انجام شود ، شاید در پاسخ به فشار همسالان. ممکن است کودک شما در مورد کارهایی که می گوید انجام داده است (که انجام نداده) به همسالان خود دروغ بگوید تا خود را مهم تر جلوه دهد. این یک امر غیر عادی نیست و همه ما بزرگسالانی را می شناسیم که هنوز این کار را به شیوه های دیگری انجام می دهند.

     

    دروغگویی کودکان می تواند بخاطر جلب توجه باشد.

    هنگامی که فرزند شما در دوران کودکی به سر می برد ، و دروغ ها بی اهمیت هستند ، این رفتار ممکن است تنها راه جلب توجه او باشد و در این سن طبیعی است. همچنین کودکان در طول بازی تخیلی داستان می سازند. این کار دروغگویی محسوب نمی شود ، بلکه راهی برای آنها است که بتوانند تصورات خود را درگیر کنند و به دنیای اطراف خود معنا ببخشند.

     

    با دروغگویی در کودکان چگونه برخورد کنیم؟

    •  صداقت را تعریف کنید. زمانی را برای صحبت کردن با کودک خود در مورد را صداقت و معنای راستگویی و فواید آن در زندگی اختصاص دهید. به مثالها در کتابها ، زندگی واقعی و رفتار دیگران اشاره کنید. اگر کودک شما اشتباه کرد ، اما حقیقت را گفت ، برای این رفتار به فرزند خود پاداش دهید.
    • کودکان درک نمی کنند واقعیت ثابت است. آیا تا به حال امیدوار بوده اید که فقط با آرزو کردن می توانید چیزی را تغییر دهید؟ کودکان نه تنها به این امر امیدوار هستند ، بلکه معتقدند که یک واقعیت است. تا حدود هفت یا هشت سالگی ، کودکان معمولاً بین واقعیت و خیال پردازی نمی توانند تمایز قائل شوند و نمی دانند که واقعیت برای همیشه ثابت است. آنها فکر می کنند فکر کردن به آرزو واقعاً مؤثر است. آنها به ابر قهرمانان ، تک شاخها و توانایی آنها در تغییر واقعیت ها اعتقاد دارند. بنابراین وقتی می گویند که این کار را نکرده اند ، منظور آنها این است که آرزو می کنند که آنها این کار را نکرده باشند و در صدد هستند که این امر را درست کنند.
    • بین خیال و واقعیت فرق بگذارید. این به معنای به حداقل رساندن فانتزی نیست. این بدان معنی است که به کودکان کمک می کند تا بین خیال و واقعیت تمایز قایل شوند.
    • دروغ را توضیح دهید. درباره زمانهایی صحبت کنید که فکر می کنید دروغ گفتن اشکالی ندارد ، مانند زمانی که هدیه ای را که دوست ندارید دریافت کنید یا اینکه کسی احساس بهتری کند ، صحبت کنید. اگر در مقابل فرزندان خود دروغ می گویید (تا حد امکان سعی کنید اتفاق نیفتد) به توضیح مسئله بپردازید و دلیل خود را بگویید. آگاه باشید که منطقی که ارائه می دهید به عنوان درسی برای فرزندان شما خواهد بود.
    • برای فرزندتان یک الگو باشید. خواسته و یا ناخواسته ما الگوهای نقش پذیری فرزندانمان هستیم. اگر دروغ بگویید ، آنها نیز خواهند شد. اگر تقلب کنید ، آنها نیز انجام خواهند داد. اگر حقیقت را بگویید حتی وقتی دشوار باشد ، آنها نیز خواهند گفت.

    دلایل دروغگویی کودکان را بهتر بشناسیم

    دروغگویی کودکان و حتی بزرگتر ها، یکی از بلاهایی است که تقریبا در همه جوامع بشری وجود داشته و دارد و افراد درصدد آن هستند تا با فریب یگدیگر به هدف مورد نظر خویش برسند و یکی از مسائلی محسوب می شود که منجر به بی ارزش شدن اصول اخلاقی در جامعه می گردد. اصل تکوین شخصیت در دوران کودکی معتقد است که اگر دروغ و دروغگویی در دوران کودکی تجربه شود، منجر به تثبیت در وی بصورت یادگیری و عادت  شده و همچنین سبب بوجود آمدن شخصیتی در وی می شود و به سمت بزهکاری هدایت می کند.

    برای اینکه با چگونگی دروغ ساختن و گفتن آن آشنا شوید، در ادامه این مطلب با توجه به آیات قرآن درخصوص بیان حدیثی از امام صادق(ع) که می‌فرماید: ” اِنَّ الکِذبَ هُوَ خَرابِ الایمان” به دروغ، علل آن و راه های درمان آن می پردازیم.

    نگاهی به نظر اسلام درمورد “دروغ و دروغگویی”

    لازم به ذکر است که در نهج الفصاحه، ۳۸ حدیث درخصوص دروغ و ۹ حدیث درخصوص دروغگو بیان شده است. دروغ گفتن شایسته زبان نیست و دروغگویان در نزد خدا جز معلونان هستند و شهادت دادن به دروغ از جمله گناهان بسیار بزرگ محسوب می شود و براساس آیه ۷۲ سوره فرقان، بندگان خدا شهادت به دروغ نمی دهند.

    پیامبراکرم(ص) می فرماید: هرگاه مومنی بدون عذرشرعی دروغ بگوید، ۷۰هزار فرشته بر او لعنت می‌کنند و از دل او تعفن و گَندی بلند می شود و به هوا میرود تا به عرش می‌رسد و خدای تعالی به سبب آن دروغ ۷۰ زنا بر او می‌نویسد که آسانترین آن‌ها زنایی باشد که با مادر خود کرده است. در صفحه ۴۱۶ معراج السعاده آمده است: که بدترین انواع دروغ، دروغ بر خدا و رسول و ائمه‌علیهم السلام است.

    دروغ از نظر روانی، برقرار کردن یک نوع رابطه بیمارگونه با اطرفیان محسوب می شود که هم فرد دروغگو را مبتلا کرده، هم اطرافیان را به ناراحتی و سرگردانی دچار می نماید، چراکه نمی دانند در برابر سخن فرد دروغگو و صحت آن معلوم نیست، چه عکس العملی نشان دهند.

    نبود امنیت عاطفی نکته بسیار مهم

    نبود امنیت عاطفی، خصوصا عاطفه خانوادگی بعنوان قاطع ترین عامل دروغگویی کودکان به شمار می رود، ضمن اینکه “تبیه” کودک معمولا سبب بوجود آمدن احساس بی لیاقتی و ناایمنی در وی می شود و منجر به بوجود آمدن احساس عدم امنیت شده و در فرد تصوری بعنوان فردی ناشایست و بی‌ارزش شکل می‌گیرد  که دروغگویی از جمله رفتارهایی است که به خود می‌گیرد و در وی به شکل یک عادت درمی آید.

    به عقیده ماریه مونتسوری، کاربرد زور و تحمیل کارهای خلاف میل کودک باعث عصبانی شدن وی شده و بخاطر نداشتن توانایی قدرت مقابله با بزرگ ترها، واکنش هایی نظیر “دروغگویی”،”ترس و خجالت”و”گوشه گیری” نشان می‌دهد، ضمن اینکه بی‌تفاوتی محیط پرورش کودک نسبت به دروغگویی و راستگویی و شنیدن حرف های راست و دروغ از اولیاء و مربیان سبب بوجود این تصور می‌شود که دروغ گفتن هم مثل راستگویی لازم است.

    براساس نظر سیلیگ، دروغ به ۴ دسته تقسیم می‌شود:

    • دروغ‌های دارای هدف معین(خودخواهانه).
    • دروغ‌های غریزی(استفاده کودک از جواب دروغ‌آمیز بجای پاسخ حقیقی به قصد محافظه کاری و شرم).
    • دروغ‌های خیالی(قابل‌قبول است).
    • دروغ‌های قراردادی(به‌منظور رفتار متناسب با عادات).

    جالب است بدانید: تحقیقات متعدد درخصوص دروغگویی کودکان ۶ تا ۱۴ ساله نشان می دهند که ۷۱ درصد دروغ‌ها نتیجه ترس، ۱۷درصد نتیجه غرور، ۳ درصد نتیجه آزارگری و ۲ درصد نتیجه خیرخواهی است. همچنین با مطالعه مقاله راه های افزایش مسئولیت پذیری در کودکان به شکل گیری شخصیت کودک خود کمک کنید.

    از نظر روانشناسان، دروغگویی کودکان به ۷ دسته تقسیم می شوند:

    1. دروغ بازی: در این نوع دروغ کودک سعی دارد دیگران حوادث تخیلی یا بازی را باور کنند.
    2. دروغ مبهم: این نوع دروغ ناشی از ناتوانی کودک در گزارش دقیق جزئیات و یا اشتباه گفتن یک موضوع به پیشنهاد فرد دیگر است.
    3. دروغ پوچ: کودک از این نوع دروغ به منظور جلب توجه اطرافیان استفاده می‌کند.
    4. دروغ انتقام‌جویانه: نوعی از دروغ ناشی از نفرت است.
    5. دروغ محدود: این نوع دروغ در نتیجه ترس از تنبه بدنی(دیسیپلین شدید).
    6. دروغ خودخواهانه: کودک از این دروغ حساب شده زمانی استفاده می کند که می‌خواهد دیگران را گول بزند تا به آنچه می‌خواهد برسد.
    7. دروغ عرفی یا وفادارانه: این نوع دروغ با هدف حفظ و مراقبت از یک دوست به کار می رود.

    بطور خلاصه، اجتناب از ناراحتی و دردسر تعقیب، کسب جاه و مقام و جبران احساس حقارت، فریب دادن اطرافیان برای منافع شخصی و جلب توجه دیگران از علل عمده دروغگویی به شمار می‌روند.

    آشنایی با ۱۳ مکانیسم دروغگویی

    افراد دروغگو از ۱۳ مکانیسم برای توجیه شخصیت خود و ایجاد رضایت پذیرش دروغ در دیگران استفاده می کنند که در ادامه بصورت مختصر این مکانیسم ها تشریح می شوند که در ادامه به تشریح بیان شده اند. همچنین می‌توانید مقاله بهترین روش های رفتار و تربیت صحیح کودک را مطالعه کنید.

    1. دفع ضرر(ترس)
    2. جذب نفع
    3. انتقام‌جویی
    4. کسب وجهه
    5. بزرگنمایی
    6. جبران شکست
    7. جابجایی
    8. یادگیری(عادت ثانویه)
    9. خوشمزگی
    10. فقر و نداری
    11. فرافکنی
    12. خیال پردازی
    13. تعارض(پناه بردن به بیماری))

     

    • دفع ضرر(ترس)

    موریس دوبس معتقد است که قاطع ترین عامل دروغگویی کودکان و سرکوفتگی آنها، عدم امنیت عاطفی است و زمانی‌که کودک در موقعیتی قرار می‌گیرد که دچار اضطراب می‌شود، برای رسیدن به آرامش روحی موقت به دروغ گفتن متوسل می‌شود و پس از دروغگویی هم ترس وی کاهش می‌یابد و هم از تنبیه شدن و ملامت شدن رهایی می‌یابد.

    اگرچه دروغگویی می‌تواند سبب ایجاد اضطراب از عواقب کشف دروغ توسط شود و در نتیجه باعث اختلال در تعاملات وی با دیگران خواهد شد، پس بهترین راهکار این است که باید طوری با کودک رفتار کرد که به دروغ و دروغگویی تحریک نشود.

    • جذب نفع

    کودکانی که محرومیت عاطفی را تجربه می‌کنند و یا نیازهای اولیه مادی و جسمی آن‌ها برآورده نمی‌شود، ازطریق دروغگویی و وارونه کردن واقعیت به هدف مدنظر خود می‌رسد و نکته قابل توجه که والدین و پرورش‌دهندگان باید در این خصوص حساسیت به خرج دهند و به تمایلات کودک توجه کنند تا با توجه به دریافت پاداش‌های موقعیتی به تقویت رفتار نامطلوب خود و تکرار آن‌ها تشویق شود.

    • انتقام‌جویی

    در این مکانیسم، فرد باتوجه به توانایی‌ها و احساس حقارتی که در خود نسبت به دیگران دارد و در رسیدن به جایگاه شخص مقابل بخاطر حسادت به وی ناتوان است، دست به صحنه سازی می زند و بصورت مستقیم یا غیرمستقیم آن شخص را از رسیدن به هدفش محروم کرده تا خود به آن هدف برسد، از گفتن هر دروغی ترس ندارد.

    • کسب وجهه

    در این مکانیسم، فرد برای ‌اینکه خود را در مقابل دیگران موجه نشان دهد و وجهه کسب نماید، اقدام به دروغ گفتن و فریب دادن دیگران کرده و خود را بهتر از آن چیزی که هست و مطلوب دیگران به نظر برسد، نشان می‌دهدو در نهایت به هدف خود می‌رسد.

    • بزرگ نمایی

    مکانیسم بزرگ نمایی شایع‌ترین شکل دروغگویی است که فرد دروغگو یک موقعیت مطلوب را ایجاد می‌کند تا به مطلوب خود دست پیدا کند.

    • جبران شکست

    این مکانیسم، نوعی دروغگویی محسوب می‌شود که فرد پس از اینکه موقعیت یا شی مطلوبی را از دست می دهد، با دروغگویی هم با رفتار توجیهی خود شکست را جبران می‌کند، هم خود را از نظر تنش روانی تخلیه می نماید.

    • جابجایی

    فرد زمانیکه رفتار نامطلوب خود را پنهان می کند و خود آنگونه جلوه می‌دهد تا دیگران را فریب بدهد و به مقصود خودش برسد، یا اطرافیان را در انجام شدن یا نشدن رفتاری مقصر می‌داند و نتیجه عمل را به گردن دیگران می‌اندازد از این مکانیسم استفاده می‌کند.

    • یادگیری(عادت ثانویه)

    نکته قابل توجه و تامل این است که دروغگویی کودکان در ارتباط با اجتماع می باشد، یعنی دروغ گفتن را از اجتماع یاد می‌گیرد، بنابراین وقتی در خانواده‌ای بزرگ شود که دروغ می‌گویند، نه تنها ترسی از دروغگویی ندارد، بلکه دروغ گفتن را نوعی زرنگی و رِندی می‌داند، ضمن اینکه مدرسه هم در دروغگویی کودک نقش بسیار دارد، بطوریکه کودک به دروغگویی عادت می‌کند تا جاییکه برای هر مسئله‌ای دروغ می‌گوید از گفتن حقیقت اجتناب می‌کند.

    • خوشمزگی

    وقتی برای سرگرم شدن در مهمانی‌ها یا جمع‌های خانوادگی، از دروغگوهای مهیج کودک بهره‌ می‌برند، در مرحله اول کودک از دروغگویی بعنوان لودگی و خوشمزگی استفاده می‌کند و پس از تکرار و دریافت پاداش‌های مثبت به جنبه‌های دیگر زندگی کودک سرایت می‌کند، در نتیجه به فردی تبدیل می‌شود که اطرافیان انتظار ندارند حرف راست از وی بشنوند و فرد هم در گفتن حرف راست ناتوان می‌شود.

    • فقر و نداری

    وقتی فردی عزت نفس خود را از دست می‌دهد و ذلت را می‌پذیرد، توانایی مقاومت در برابر مشکلات زندگی را از جمله فقر و نداری، ندارد و با صحنه سازی و بیان غیرمستقیم حالات خویش، سبب برانگیختن عاطفه و ترحم دیگران می‌شود و با این روش نیاز مادی خود را رفع می‌کند.

    • فرافکنی

    یکی دیگر از مکانیسم‌های دفاعی، فرافکنی است که در آن، فرد نتیجه عمل خود مثل خلافکاری، نتیجه نامطلوب رفتار و… را به فردی دیگر نسبت می‌دهد و با استفاده از دروغ خود را مبرا از نتیجه آن عمل نشان می‌دهد و از جنبه ای نیز به طرف مقابل تهمت می‌زند که به نوبه خود گناهی بزرگ است.

    • خیال‌پردازی

    جالب است بدانید که کودک تا حدود ۶ سالگی و گاهی بعد از آن، محیط اطراف خود را با منابع ذهنی خود می‌سازد و خیال‌پردازی می‌کند و از این طریق به مقاصد خود نظیر؛ تفریح، تخیل اختراعی، ترساندن و انتقام‌گیری از دیگران و ارضا کنجاوی خود می‌پردازد، اگر این رفتارها تا سنین بالاتر ادامه یابد، نشان‌دهنده اختلالات عاطفی است و به درمان نیاز دارد.

    • تعارض(پناه بردن به بیماری)

    گاهی کودکان برای دفع ضرر یا جذب منفعت و جلب محبت اطرافیان، تظاهر به مریضی می‌کنند تا به اهداف خود برسند، اگر کودک از این مکانیسم برای سلطه جویی استفاده کند نشان‌دهنده اختلالات رفتاری و عاطفی در وی است و در طولانی مدت به بیماری هیستری  که زمان و هزینه زیادی برای درمان می‌طلبد، منجر می‌شود.

     

    عمده ترین راه‌های کشف دروغگویی کودکان

    • اولین راه کشف دروغگویی کودکان، اقرار کودک به دروغگویی است که لازم است والدین یا مربی کودک را بخاطر اقرار به دروغگویی تشویق کنند و به نصیحت وی بپردازند و از خطایی که مرتکب شده چشم پوشی کرده و مجدد دروغ وی را یادآوری نکنند.
    • کشف دروغ بوسیله وقوع مسئله ای که خلاف آن دروغ را اثبات کند.
    • فردی دیگر، حقیقت موضوع را به شنونده دروغ برساند.
    • حواس‌پرتی فرد دروغگو و تناقض‌گویی وی در ارائه مطالب.
    • بدقولی در عمل و بی‌ارادگی و عدم قدرت تصمیم‌گیری در انجام کارها.
    • استفاده از مکث طولانی و احتیاط در صحبت‌های معمولی.

    چه راه‌هایی برای پیشگیری از دروغگویی کودکان وجود دارد؟

    • به کودک اجازه دهیم حرف‌های راست خود را بیان کند
    • کودک را در برابر دروغ‌های کوچک (تا حدود ۶ سالگی) به دروغگویی متهم نکنیم
    • مواجهه شدن و آمادگی والدین برای شنیدن تلخی‌ها و شیرینی‌ها توسط کودکان
    • به کودک برای گفتن جزئیات دقیق یک موضوع فشار نیاوریم، چراکه در این حالت کودک به دروغگویی تشویق می‌شود.
    • والدین از دروغ گفتن به شوخی یا جدی خودداری کنند، چون والدین الگویی برای کودک محسوب می‌شوند و دروغگویی آن ها یک الگوی رفتاری برای وی است.
    • استفاده از روش‌های غیرمستقیم و بیان داستان‌های آموزنده برای کودک، تا به قبح بودن دروغ پی ببرد.
    • اجتناب از تنبیه بدنی برای ترک دروغگویی
    • پرهیز از دادن وعده‌هایی به کودک که امکان برآورده شدن آن‌ها نیست، که این روش سبب تشویق کودک به دروغگویی بصورت مستقیم و غیرمستقیم می‌شود.
    • تهیه کتاب‌هایی درخصوص مضرات دروغگویی
    • نشان دادن ارزش راستگویی
    • ارائه الگوهای صداقت به کودک
    • اجتناب از سوال‌پیچ کردن کودک
    • پرهیز از تهدیدهای غیرمنطقی
    • از کودک به اندازه توانایی اش انتظار داشته باشیم
    • رفتارهای بد را به کودک نسبت ندهیم
    • نصیحت کردن کودک پس از دروغ گفتن
    • به کودک اجازه دهیم احساسات خود را بیان کند
    • اگر اشتباهی از کودک سرزد، وی را ببخشیم
    • احساسات کودک را درک و با وی همدردی کنیم
    • گاهی لازم است در برابر دروغگویی کودک، سکوت کنیم، چراکه این سکوت از صد تازیانه قضاوت بهتر است
    • با اخطاردادن به کودک، وی را از عواقب دروغ برحذر داریم
    • توانایی تفاوت قائل شدن بین پندار و واقعیت کودک را کسب نماییم
    • دروغگویی های متعدد و متوالی نشان دهنده اضطراب در کودک است که باید منشا آن کشف و رفع شود.
    • احساس مسئولیت را به عنوان راهی برای رسیدن به موفقیت در کودک ایجاد کنیم
    • از پرسشگری که زمینه ساز دروغگویی است، پرهیز کرده و محیطی آرامش‌بخش و امن برای کودک فراهم کنیم
    • رفتار، کردار و سخنان خود را هماهنگ و همانند کنیم تا بعنوان الگویی دروغ برای کودک محسوب نشود.

     

    همچنین مطالعه مقاله تاثیر رفتار والدین بر کودک و رشد مغزی اومی‌تواند کمک بزرگی به رفتار شما با کودکان و شخصیت انها کند.

     

    در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با دلایل دروغگویی کودکان و راه های مدیریت انها آشنا کنیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا