همدلی در کار

همدلی در کار
  • همدلی در کار

    همدلی در کار به مفهوم همکاری و همیاری بین افراد و گروه‌ها در محیط کار است. همدلی در کار می‌تواند بهبود کارایی و کیفیت کار را به همراه داشته باشد، زیرا وجود این ارتباطات و همکاری‌ها باعث می‌شود که افراد بتوانند با اعتماد به نفس و با انگیزه بیشتر به کار خود بپردازند و به رشد و پیشرفت سازمان کمک کنند.

    همچنین، همدلی در کار باعث ایجاد فضایی مثبت و دوستانه در محیط کار می‌شود و برای افراد آرامش و رضایت خاطر به همراه دارد. این ارتباطات همچنین باعث می‌شود که بین افراد تعاملات با کیفیتی برقرار شود و به رشد مهارت‌ها و توانایی‌های فردی کمک کند. به علاوه، همدلی در کار برای افزایش انگیزه و مشارکت فردی و گروهی موثر است و می‌تواند باعث بهبود محصولات و خدمات ارائه شده توسط سازمان شود.

    در نهایت، همدلی در کار به عنوان یک عامل مهم در بهبود ارتباطات و افزایش هماهنگی بین افراد و گروه‌ها در سازمان، می‌تواند بهبود عملکرد و افزایش راندمان سازمان را به همراه داشته باشد. بنابراین، ایجاد فضایی همدلانه و همکارانه در محیط کار، یکی از مهمترین اولویت‌های سازمان‌ها است.

    امروزه سازمان های مختلف بسیاری در سرتاسر جهان وجود دارند که همگی در یک هدف با یکدیگر مشترکند که آن هم پیشرفت سازمانشان است. یکی از عوامل بسیار مهم و تأثیر گذار در پیشرفت سازمان‌ها همدلی در کار و نحوه ارتباط بین مدیران سازمان باهم، مدیران سازمان با پرسنل و پرسنل با یکدیگر است.

    همدلی

    همدلی به معنای ادراک احساس دیگران نسبت به خود است. اینکه ما بتوانیم خود را در موقعیت دیگران قرار دهیم و از زاویه آن‌ها به مسائل بنگریم.

    انواع همدلی در کار

    همدلی به‌طورکلی به ۳ دسته تقسیم می‌شود که باید متناسب با وضعیت استفاده شوند و اگر در استفاده از هرکدام به‌جای دیگری پافشاری به عمل آید ممکن است نتیجه عکس دهد.

    ۱. همدلی ذهنی

    این نوع از همدلی به معنای فهمیدن چگونگی احساس و طرز تفکر فرد دیگر است و اولین قدم برای همدلی در کار است.

    ۲. همدلی احساسی

    همدلی احساسی یا همان همدلی عاطفی به معنای توانایی فرد برای اشتراک گذاشتن احساسات است.
    بدان معنا که زمانی عملی انجام می‌دهید یا سخنی می‌گوید که منجر به رنجش و ناراحتی شخصی دیگر می‌گردد خودتان نیز دچار رنجش و ناراحتی گردید.

    ۳. همدلی دلسوزانه

    این نوع از همدلی به معنای آن است که فرد بارویت مشکلات و ناراحتی فردی دیگر تلاش می‌کند تا مشکل وی را حل کرده و درراه حل مشکلش با وی همکاری و هم‌فکری می‌نماید، بدون آنکه حتی فرد از وی درخواست کمک و هم‌فکری کرده باشد.

    راه‌کارهای موثر ایجاد همدلی در کار

    همانطور که می‌دانید همدلی در کار به یک شیوه و یا راه‌کار تقسیم نمی‌شود و می‌توان گفت در هر فرد به یک شکل است ولی شما می‌توانید با چند راه‌کار اصلی به درک بالایی از همدلی در کار برسید و در مواقع ضروری از آن‌ها بهره ببرید.

    ۱. از دید خود دست کشیده و سعی نمایید از زوایای دید طرف مقابل به قضایا بنگرید تا بتوانید همدلی در کار داشته باشید.

    هنگامی‌که فرد از زاویه دید خود دست کشیده و از زاویه دید طرف مقابل به قضایا می‌نگرد متوجه می‌گردد که نیت واقعی طرف مقابل از انجام کاری که کرده است چیست؟ نیتش خیر بوده و یا نیت شومی داشته است، بامنظوری خاص کاری را انجام داده است و یا اینکه بدون قصد و قرض کار را انجام داده است.
    این امر بسیار مهم است زیرا که افراد مختلف دارای روحیات مختلفی هستند و برداشت‌های کاملاً متفاوتی از مسائل دارند و همین عامل باعث همدلی در کار به شیوه‌های درست می‌شود.
    حال اگر ما تنها از زاویه دید خود مسائل را موردسنجش قرار دهیم ممکن است از عمل یا گفته همکارمان برداشتی خصمانه داشته باشیم و منظور او از همدلی در کار را مسخره کردن اشتباه بگیریم درحالی که وی تنها قصد شوخی و تغیر حالت خشک محیط کاری را داشته و همین امر می‌تواند منجر به ایجاد تشنج در محیط کارشده و موجب اختلال در کار سازمان گردد.

    ۲. تائید دیدگاه طرف مقابل

    هنگامی‌که خود را در جایگاه فرد قراردادید و از زاویه دید وی به قضیه نگاه کردید و متوجه نیت واقعی فرد از عملی که انجام داده یا سخنی که گفته شدید باید نیت و دیدگاه وی را تائید نماید انگاه می‌توانید بگویید که نیت همدلی در کار را داشته‌اید.
    البته لازم به ذکر است که در اینجا منظور از تائید همواره به معنی ابراز خرسندی از دیدگاه طرف مقابل و تائید دیدگاهش نیست بلکه منظور پذیرفتن باورها و احترام به نظرات طرف مقابل است که ممکن است با نظر خود ما متفاوت و در بعضی مواقع نیز متضاد باشد.

    ۳. دیدگاه و رویکرد خودتان را در محیط کار را ارزیابی کنید

    آیا تلاشتان تنها به‌منظور برنده شدن در مباحث و اثبات دیدگاه و نظرات خودتان در برابر دیگران است و به‌درستی یا نادرستی رویکرد و دیدگاهتان اهمیت چندانی نمی‌دهید. اگر رویکردتان چنین باشد شما در محیط کاریتان بدون شک دچار مشکل خواهید شد به علاوه به این رویکرد همدلی در کار نیز گفته نمی‌شود و بیشتر به سو استفاده شبیه است.
    باید ذهنی باز و فراگیر داشته باشید تا در همدلی در کار دچار مشکل و تضاد قرار نگیرید. توجه داشته باشید هرکسی برای نظرات و رویکرد خود می‌تواند دلایلی داشته باشد و رویکرد و زاویه دیدی که ازنظر شما کاملاً درست و منطقی است ممکن است ازنظر همکارتان دچار مشکلات و عیوبی منطقی باشد.

    ۴. به‌خوبی گوش کنید

    در راستای همدلی در محیط کار یکی از توانایی‌ها و مهارت‌های ضروری برای کارکنان داشتن مهارت خوب گوش دادن است.
    خوب گوش دادن فراتر از داشتن قدرت شنوایی خوب و بدون نقص پزشکی است، خوب گوش کردن بدان معناست که فرد باید به‌خوبی و تمام و کمال به سخنان، آهنگ صدا و حرکات بدن همکار خود توجه نماید.
    خوب گوش دادن یکی از ارکان مهم همدلی در کار است.
    با تکیه‌بر هوش و غرایض خود سعی نماید تا بفهمد که منظور همکارش از سخنی که به وی می‌گوید به‌واقع چیست، آیا می‌خواهد پیامی خاص را به وی منتقل کند یا نه با لحن دوستانه صحبت می‌کند یا خصمانه، قصد تخریب وی را دارد و یا در جهت اطلاع سخنی را می‌گوید و بعد از فهمیدن این مسئله انتخاب یک شیوه مناسب همدلی در کار به همکار خود کمک کنید.

    ۵. از طرف مقابلتان در مورد نحوه پاسخش به کلام یا عملکرد شما سؤال بپرسید

    در مواقعی که در مورد نحوه واکنش و پاسخ همکارتان در مقابل عمل و سخن خود مطمئن نیستید و دچار شک و شبه هستید از وی بخواهید در مورد پاسخ و یا عملکردش به شما توضیح دهد و دیدگاهش را نسبت به شما روشن نماید.
    لازم به توجه است که سعی کنید حتی‌المقدور از این شیوه بهره نبرید زیرا تأثیر مثبت زیادی برای همدلی در کار در بین کارکنان ندارد و در مواقعی می‌تواند منجر به از بین رفتن همدلی در بین کارکنان در محیط کار نیز شود.

    ۶. داشتن انعطاف در برخورد و دیدگاه

    سعی کنید در برخوردتان با همکارانتان انعطاف داشته باشید. به این نکته توجه کنید که انسان‌ها دائمان در حال تغیر هستند که منجر می‌شود دیدگاهشان نیز دائمان در معرض تغیر باشد. توجه داشته باشید این امر یکی از شیوه‌های مهم در همدلی در کار است.
    این‌گونه عمل نکنید که اگر یک‌بار از مهارت‌های ذکرشده در برخورد با همکارمان استفاده کردیم و رویکردش را فهمیدیم گمان نکنیم که دیگر نیازی به استفاده مجدد و ارزیابی زاویه دید او نیست، انسان‌ها این‌گونه نیستند بنابراین باید دائمان همکارمان را ارزیابی کنیم و آماده تغیر رویکردمان نسبت به اعمال و گفته‌های وی باشیم.

    نکات مهم پیرامون قضاوت درباره دیگران در همدلی در کار

    سعی کنید نابجا در مورد کسی قضاوت نکرده و برچسب نزنید.
    قضاوت عجولانه باعث می‌شود تا از درک حقیقت عمل دیگران غافل شویم و این امر موجب می‌شود تا برچسب‌های را به افراد نسبت دهیم که درواقع سنخیتی با او ندارد.
    در هنگام ارتباط با همکارمان بر روی محیط تمرکز نکنیم بلکه بر روی فرد تمرکز کنیم.
    ممکن است افراد در شرایطی مجبور به گفتن چیزی یا انجام کاری شوند حال‌آنکه به‌واقع همکار ما چنین دیدگاه و شخصیتی ندارد.
    هنگامی‌که به‌جای محیط بر روی فرد تمرکز کنیم از قضاوت‌های عجولانه و شتاب‌زده دوری می‌کنیم و این امر موجب بالا رفتن سطح همدلی در بین ما و سایر همکارانمان می‌گردد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا