نوازش و رفتار کودک

نوازش و رفتار كودك
  • نوازش و رفتار کودک

    کودکان، به دلیل آسیب پذیری بیشتر و عدم تجربه برخلاف بزرگسالان، نیاز به نوازش و توجه بیشتر دارند. در طول روز، کودکان با تعداد زیادی تحرک ، صحبت و بازی درگیر هستند و بنابراین به دنبال توجه و نوازش هستند. مشکلاتی مانند بی خیالی و عدم توجه به نیازهای کودک در روابط، می‌تواند به عواقب غیر مطلوبی که برای رفتار کودکان دارد منجر شود.

    نوازش چه تاثیراتی در کودکان دارد؟

    اگر کودکان با توجه، نوازش و پاسخ دادن به نیازهایشان رشد کنند، اثرات بسیاری روی رفتار آن‌ها خواهد داشت. در ادامه برخی از تاثیرات نوازش بر رفتار کودکان را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

    ۱- افزایش اعتماد به نفس کودکان

    نوازش و توجه به نیازهای کودکان، باعث ایجاد اعتماد به نفس در آن‌ها می‌شود. کودکان احساس می‌کنند که ارزشمند هستند و نیازهایشان مهم است. این احساس، باعث می‌شود که کودکان به راحتی با دیگران برخورد کنند و از روابط خود لذت ببرند.

    ۲- افزایش تمرکز کودکان

    نوازش و توجه به نیازهای کودکان، باعث افزایش تمرکز آن‌ها می‌شود. در طول روز، کودکان با تحرک زیادی مواجه هستند و به دنبال توجه هستند. با توجه به نیازهایشان، کودکان احساس می‌کنند که مهم هستند و به بیشترین توجه ممکن از سوی دیگران برخوردار هستند. این احساس، باعث افزایش تمرکز کودکان در رفتار و فعالیت‌هایشان می‌شود.

    ۳- کاهش رفتار ناخوشایند کودکان

    نوازش و توجه به نیازهای کودکان، باعث کاهش رفتار ناخوشایند آن‌ها می‌شود. کودکان با توجه به نیازهایشان، احساس می‌کنند که مهم هستند و ارزشمند هستند. این احساس، باعث می‌شود که کودکان به طور مثبت در رفتار و فعالیت‌هایشان برخورد کنند و رفتار ناخوشایند خود را کاهش دهند.

    ۴- افزایش قابلیت درک کودکان

    نوازش و توجه به نیازهای کودکان، باعث افزایش قابلیت درک آن‌ها توسط دیگران می‌شود. کودکان با توجه به نیازهایشان، احساس می‌کنند که مهم هستند و ارزشمند هستند. این احساس، باعث می‌شود که دیگران بهتر بتوانند کودکان را درک کنند و به نیازهایشان پاسخ دهند.

    ۵- افزایش رابطه و عشق ورزی بین کودکان و والدین

    نوازش و توجه به نیازهای کودکان، باعث افزایش رابطه و عشق ورزی بین کودکان و والدین می‌شود. کودکان با توجه به نیازهایشان، احساس می‌کنند که مهم هستند و ارزشمند هستند. این احساس، باعث می‌شود که رابطه بین کودکان و والدین بهتر شود و عشق ورزی بیشتری بین آن‌ها ایجاد شود.

    نتیجه گیری

    نوازش و توجه به نیازهای کودکان، باعث بهبود رفتار آن‌ها می‌شود. با توجه به نیازهایشان، کودکان احساس می‌کنند که مهم هستند و ارزشمند هستند. این احساس، باعث می‌شود که کودکان به طور مثبت در رفتار و فعالیت‌هایشان برخورد کنند و رفتار ناخوشایند خود را کاهش دهند. بنابراین، پاسخ به نیازهای کودکان و نوازش آن‌ها، برای رشد سالم آن‌ها بسیار مهم است.

    نوازش هر نوع عملی است از طرف شخص دیگرنسبت به دیگری تا وجود خود را اطلاع دهد: یک لبخند،با دست به پشت نواختن، یک سوت، صدا کردن ومانند آن ها. والدین کودک را لمس می کنند، در آغوشمی گیرند، حمام م یکنند، غلغلک می دهند، تاب می دهند،با آن ها حرف می زنند و بازی می کنند. کودکان همه یاین کارها را دوست دارند چون احساس خوبی به آن هامی دهد به این کارها در زبان تجزیه و تحلیل مبادلاتگفته می شود. انواع مختلفی نوازش وجود دارد، « نوازش »آن هایی که دوست داریم و آن هایی که دوست نداریم.نوازش هایی که از دریافت آن ها احساس خوبی داریممانند: با دست به پشت نواختن، در آغوش گرفتن، دستنوازش های گرم » دادن یا لبخند از طرف یک دوست رامی نامیم. زیرا در هنگام دریافت آن ها احساس « و نرمگرم و نرمی در تمام وجود خود می کنیم و نوازش هایمی نامیم. « نوازش های سرد و نیشدار » ناخوشایند راانواع نوازش های گرم و نرمی که ما تا بحال فهرستکرده ایم اغلب نوازش های توأم با لمس کردن بوده اند.انواع دیگری از نوازش های گرم و نرم نیز وجود دارد کهیک تعریف، یک نگاه گرم ،« سلام » عبارت اند از: یکو دوستانه و یک لبخند. آنچه که می گوییم، روشی کهبه یکدیگر نگاه می کنیم و یکدیگر را لمس می کنیمنیز می تواند نوازش های خوشایند (گرم و نرم) به حساببیایند.

    نوازش های رایگان بهترین نوع هستند:

    بهترین نوازش ها آن هایی هستند که برای بدستآوردنشان مجبور به تلاش نباشیم. نوازش هایی کهفقط بخاطر وجود داشتن از طرف افرادی که برای مانوازش های » مهم هستند به دست می آوریم. به این هامی گویند. این نوازش ها بخاطر خوب بودن، یا « رایگانتمیز بودن یا با هوش و موفق بودن نیست (البته این هانوازش های گرم و نرم هستند). اما فقط به خاطر وجود ماو بعنوان یک انسان است.از تو » یا « تو را دوست دارم » وقتی کسی می گویدما .« تو آدم تمیز و مرتبی هستی » یا « خوشم می آیداحساس خوبی می کنیم و آن احساس یک نوازش گرم و نرم است. یک در آغوش کشیدن هم همان احساسکنند که تنهاراه بدست آوردننوازش های گرم ونرم کسب کردنآن هاست یعنی باگرفتن نمره هایخوب، موفق شدنیا انجام کاری برایمردم. به دست آوردن

    این نوع نوازش هاهیچ اشکالی ندارد زیراهمه ی ما برای زندهماندن به نوازش نیازداریم. اما بهترین نوعنوازش های گرم و نرم آن هایی است که بخاطر وجودخودمان به دست می آوریم.راه دیگر برای بدست آوردن نوازش طلب کردنآن است و آن نوع نوازش هم خوب است. آن ها بههمان خوبی نوازش هایی است که در ازای چیزی بدست« خواهش می کنم بگو از من خوشت می آید » . می آوریم.« بازهم بگو چقدر دوست داری پشتت را ماساژ بدهم » یانوازش از نظر سلامت جسمی و فکری بسیار حیاتی

    است و با برای آن که سالم و خوشحال باشی هر روز بهآن احتیاج داریم.

    نوازش های سرد و نیشدار

    ممکن است این نوازش ها شامل کتک یا دعواباشد و به ما احساسی دهد که گرم و نرم نیست.. این هانامیده می شود. « سرد و نیشدار » نوازش هایاگر فردی تصور کند که نمی تواند نوازش گرم ونرم بدست آوریم تلاش می کنیم تا نوازش های سرد ونیشدار به دست آوریم هر نوع نوازش بهتر از هیچ نوازشاست.

    اگر کودکان نوازش های گرم و محبت آمیز دریافتنکنند پژمرده می شوندبعضی مواقع ما انواع دیگری از نوازش ها را بدست

    می آوریم که احساس بدی به ما می دهد اما در صورتیکه نوازش های گرم و نرم را بدست نیاوریم همیننوازش های منفی می توانند ما را زنده نگه دارند.بسیاری از کودکان بدین دلیل روی به رفتارهایتوجه طلبانه می آورند. حتی گاه توجهی که دریافتمی کنند، داد، دعوا، سرزنش و حتی تنبیه بدنی استاما چون نتوانسته اند نوازش گرم و نرم دریافت کننددر نهایت به این نتیجه می رسند که اگر نوازش سرد ونیشدار هم دریافت کنند بهتر از آن است که بی نوازشبمانند.

    دانستن این موضوع از این لحاظ حائز اهمیت استکه بدانیم در صورتی که به کودکانمان نوازش بی قید وشرط (نوازش رایگان)، و به موقع بدهیم شاید بسیاری ازرفتارهای به ظاهر مخرب کودکمان که فقط برای جلب نوازش است را دیگر شاهد نباشیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا