نحوه برخورد با نوجوان عصبانی(پرخاشگری در نوجوانان)

نحوه برخورد با نوجوان عصبانی
  • نحوه برخورد با نوجوان عصبانی

    نوجوانان در دوره نوجوانی خود بسیار حساس هستند و ممکن است به سادگی عصبانی شوند. این عصبانیت می‌تواند به دلیل مشکلات خانوادگی، اجتماعی، تحصیلی یا فشارهای دیگر باشد. اما به هر حال، برای برخورد با یک نوجوان عصبانی باید مهارت و صبوری داشته باشید. در این مقاله به برخی نکات مهم در این زمینه می‌پردازیم.

    ۱- آرامش خود را حفظ کنید:
    قبل از هر چیز، شما باید آرامش خود را حفظ کنید و با حوصله نوجوان را گوش دهید. در این حالت، بیشترین احتمال برقراری ارتباط صحیح با او وجود دارد.

    ۲- توجه کنید:
    به او گوش دهید، سوالاتی مطرح کنید و با او صحبت کنید. با این کار، نوجوان متوجه می‌شود که شما به مشکلاتش اهمیت می‌دهید و به او کمک خواهید کرد.

    ۳- نقطه نظر او را بپذیرید:
    گاهی اوقات نظر نوجوان با شما مطابقت ندارد. اما شما باید به نظر او احترام بگذارید و سعی کنید حداقل متوجه نقطه نظر وی شوید.

    ۴- از او بپرسید:
    ممکن است نوجوان نتواند به شما بگوید که دارای چه مشکلاتی است. در این صورت شما باید از او بپرسید که چه اتفاقی افتاده است و چگونه می‌توان به او کمک کرد.

    ۵- بهش نشان دهید که می‌توانید بهش کمک کنید:
    پس از شنیدن مشکلاتش، به او نشان دهید که می‌توانید به او کمک کنید. این کار می‌تواند به او اعتماد بیشتری به شما بدهد و این اعتماد می‌تواند در حل مشکلاتش موثر باشد.

    ۶- از جملاتی مثل “هیچ مشکلی نیست” استفاده نکنید:
    وقتی کسی به شما مشکلش را مطرح می‌کند، از جملاتی مثل “هیچ مشکلی نیست” استفاده نکنید. به جای این کار، به او نشان دهید که مشکلش را جدی می‌گیرید و حل آن را به عهده خودتان می‌گیرید.

    ۷- به او اطمینان دهید:
    نوجوانان نیاز به اطمینان دارند. به او نشان دهید که همه چیز به خوبی پیش خواهد رفت و شما همواره پشت او هستید.

    ۸- به او پیشنهاد دهید:
    پس از گفتگو و شنیدن مشکلاتش، به او پیشنهاد‌هایی بدهید و سعی کنید به او کمک کنید تا بهترین راه حل را برای مشکلاتش پیدا کند.

    ۹- پس از گفتگو با نوجوان، به او زمان بدهید:
    بعد از گفتگو با نوجوان، به او زمان بدهید تا خودش فکر کند و به راه‌حل مناسبی برای مشکلاتش برسد. این کار به او اعتماد بیشتری به خودش می‌دهد و اجازه می‌دهد تا خودش بهترین تصمیم را بگیرد.

    ۱۰- از او پیگیری کنید:
    پس از گفتگو با نوجوان، از او پیگیری کنید و برای حل مشکلاتش پشتیبانی کنید. این کار می‌تواند به او نشان دهد که شما همواره پشت او هستید و به او کمک خواهید کرد.

    در نهایت، برای برخورد با یک نوجوان عصبانی، باید صبور و مهربان باشید و به او نشان دهید که او مهم برای شماست. همچنین، باید به مشکلاتش احترام گذاشته و سعی کنید به بهترین راه‌حل‌ها برای حل آنها برسید.

    هرگاه نوجوان خود را هنگام ورود به خانه، عصبانی، با اخم های گره کرده و درهم دیدید؛ یا این که مشاهده کردید نوجوان عصبانی ، ایرادگیر و بد اخلاق شده است، خیلی به پروپایش نپیچید که: «چرا ناراحتی؟ چرا عصبانی هستی؟ با چه کسی دعوا کرده ای؟ چرا دلخوری؟» این سوال های پی درپی نوجوان عصبانی را خشمگین تر و کلافه می کند.

    پرخاشگری در نوجوانان

    اگر فرزندتان دختر است و نیاز به گریه داشت، او را بغل کنید تا آرام گیرد و اگر پسر است و میل به گریه نداشت، به او مهر و محبت کنید، پس از آن او را برای مدتی رها سازید تا به اتاقش برود، فقط اگر موقع صرف غذاست، غذایش را حاضر کنید و به او بگویید غذا حاضر است.

     پس از یکی دو ساعت، که خشم نوجوان فروکش کرد و آرامش خود را به دست آورد، آنگاه خود به سراغ شما می آید و اگر این کار را نکرد، بازهم صبر کنید تا در فرصتی مناسب، با ملایمت از او بپرسید که: «وقتی به خانه آمدی، ناراحت بودی آیا مشکلی پیش آمده؟ من می توانم برایت کاری بکنم؟» و این کار را به صورت همدلی با نوجوان انجام دهید، تا نوجوان از این عمل شما احساس دخالت و کنجکاوی نکند.

    آن وقت فرزند شما، عقده ی دل را خواهد گشود و شما را در جریان آنچه که اتفاق افتاده است قرار خواهد داد. و وقتی که نوجوان حرف می زند فقط گوش باشید و هیچ گونه اظهارنظر و قضاوتی نکنید. بچه ها از داوری و قضاوت ما خوششان نمی آید، مگر آن که به طور مستقیم از ما بخواهند که در مساله ی داوری کنیم و بعد از اینکه او حرفش را زد شما نباید نصیحت کردن نوجوان را در پیش گیرید.

    اگر نوجوان پرخاشگر شما توسط یک هم سن و سالی اش مسخره شده باشد، قطعاً دوست ندارد که علت دلخوریش را به شما بگوید. دعوا و درگیری با هم سن و سالی که احتمالاً به زد و خورد انجامیده، مطلبی نیست که او بخواهد آن را برای والدینش تعریف کند؛ چون نوجوان می داند که با نصیحت والدین رو به رو خواهد شد و پاسخ والدین را از پیش می داند که: «دعوا بد است.»

    شکست در بازی فوتبال آن روز مدرسه، نمره ی بد گرفتن، از کلاس اخراج شدن، با معلم درگیر شدن، حسادت به یک دوست و دهها علت دیگر، ممکن است علل پرخاشگری در نوجوانان باشد.

    کنترل خشم در نوجوانان

    حتماً لازم نیست ما از جزییات و علل پرخاشگری نوجوان آگاه شویم؛ باید نوجوان را آزاد بگذاریم و رها کنیم تا خودش با مشکلاتی از این دست کنار بیاید. به خاطر داشته باشید که استفاده از عبارت «مثل دخترها گریه می کند» را هرگز برای نوجوان پسر به کار نبرید.

    اگر دیدید میل دارد گریه کند، فقط او را بغل کنید، سرش را روی شانه تان بگذارید تا چشمهایش با نگاهتان تلاقی نکند، سپس دست به موهایش بکشید و هیچ حرفی منباب نصیحت نوجوان به زبان نیاورید. پسرها هم گاهی نیاز دارند گریه کنند؛ آنان را مسخره نکنید که شما را نمی بخشند زیرا احساس بدی از خود پیدا می کنند، چرا پسر نباید گریه کند؟ اساساً، چه کسی گفته است که مرد نباید گریه کند؟!

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا