فلوکستین چیست؟ (اثرات جانبی فلوکستین)⭐

فلوکستین
  • فلوکستین

فلوکستین یک داروی ضد افسردگی از خانواده داروهای دیگران، به نام سروتونین همان ”
    اینموروترپتامین ” می‌باشد که در درمان اختلالات اضطراب و افسردگی استفاده می‌شود. این دارو با افزایش سطح سروتونین، عنصر موثر در سازماندهی روحی و تأثیرگذار بر استقامت عاطفی، تأثیر خود را بر روی سیستم عصبی مرکزی دارد و از جلوگیری از بازجذب سروتونین جلوگیری می‌کند. افرادی که تحت درمان با فلوکستین قرار دارند، علائم افسردگی، اضطراب و اختلالات خوابی کاهش می‌یابد و بهبودی در حالت مزاج و افکار منفی آنان مشاهده می‌شود. همچنین، این دارو می‌تواند در کاهش درد‌های مربوط به اختلالات عصبی کاربرد داشته باشد و بهبودی در فرایند تمرکز و توجه داشته باشد. اما مشارکت می‌کند که برای داشتن موثریت در درمان، فلوکستین به مدت حداقل دو هفته باید مصرف شود و در دوز مناسب و در همه شرایط توصیف پزشک مصرف گردد. ازآنجایی که فلوکستین می‌تواند موثر متابولیزم بیشتر دیگر ادویه کننده‌ها، در نظر می‌گردد که پزشک در صورت دریافت هرگونه داروی دیگر، پیش از مصرف، موارد ایمنی و تداخلات دارویی را مورد بررسی قرار دهد و پس از ملاحظه نظر زیر برای تجویز داروهای دیگر از فلوکستین امتناع شود.

مکانیسم داروهای ضد افسردگی به این صورت است که با حفظ تعادل شیمیایی انتقال دهنده های عصبی در مغز و ترشح هورمون سروتونین ، بیماری هایی مشابه افسردگی ، حملات پانیک ، اختلال وسواسی اجباری ، پرخوری عصبی و اختلال ملال پیش از قاعدگی را بهبود می بخشد. بروز اختلالاتی در انتقال پیام های عصبی موجب نمایان شدن علائم افسردگی می شود.در ادامه به این علائم اشاره کردیه ایم. بیماران افسرده میزان کمتری از متابولیت های سروتونین در مایع مغزی نخاعی و بافت مغزی دارند.راه های زیادی برای افزایش سروتونین وجود دارد. نور خورشید یکی از این عوامل است اما اگر افسردگی شدت یافته باشد ، به محرک های قوی تری مانند قرص های ضد افسردگی نیاز است. فلوکستین یکی از قرص های ضد افسردگی از گرئپوه مهارکننده بازجذب سروتونین است که از طرف FDA برای کودکان تایید شده است.پزشکان این دارو را برای درمان فوبیا ، اختلال پرخوری عصبی ، اختلال استرس و اضطراب ، اختلال افسردگی در کودکان ، اختلال افسردگی فصلی و اختلال افسردگی بعد از زایمان تجویز می کنند.

آنچه خواهیم خواند :
    ۱ اثرات جانبی فلوکستین
    ۲ تداخلات دارویی

۳ افسردگی چیست ؟

۳.۱ علائم افسردگی
    ۳.۲ راه های درمان افسردگی

اثرات جانبی فلوکستین

مشکلات گوارشی « اسهال ، یبوست ، حالت تهوع » ، اختلال در خواب ، سردرد ، سرگیجه ، افکار غیرطبیعی

اختلال عملکرد جنسی « مشکل در ارضا شدن و ارگاسم ، کاهش تعداد اسپرم ، کاهش میل جنسی ، خشک شدن واژن »

لرزش ، کاهش وزن ، گرفتگی عضلات ، درد سینوس ها ، تیک عصبی ، فراموشی ، اختلال چشایی ، افزایش فشار خون

خون دماغ ، احساسات ناپایدار ، اختلال در دفع ادرار ، خشکی دهان ، گلودرد ، مشکل در بینایی ، بی اشتهایی

تداخلات دارویی

بروموپرید ، پیموزاید ، تریپتوفان ، آمی تریپتیلین ، آدرال ، ترامادول ، آسپرین ، دیکلوفناک ، وینبلاستین

داپوکستین ، راساژیلین ، وارفارین ، بوزپیرین ، ریتالین ، زولمیترپتان ، ناپروکسن ، کلوپیدوگرل ، پاروکستین

لینزولید ، سلژلین ، کومادین ، لیتیوم ، نوریتیپتیلین ، تریپتان ، فنتانیل ، سلکوکسیب ، فنلزین ، سافینامید

متلین بلو ، تیوریدازین ، یانوتون ،  دیزاپامین ، سوپاتریپتان ، ایبوپروفن ، اندومتاسین ، پروکابازی

*نکاتی که لازم است قبل از مصرف فلوکستین بدانید این است که این دارو برای زنان باردار فقط در صورت نیاز توسط پزشک تجویز می شود. همچنین در دوران شیردهی مصرف این دارو ممنوع است.مصرف این دارو برای سالمندان عوارض شدید تری از جمله خونریزی یا کاهش سدیم خون دارد.معمولا دریافت این دارو بدون نسخه پزشک امکان پذیر نیست.

افسردگی چیست ؟

افسردگی به حالتی گفته می شود که فرد تمایل به انجام دادن کاری را ندارد و بی حوصلگی بر افکار و رفتارش تاثیر می گذارد.

علائم افسردگی

• اختلال در خواب ، اختلال در تمرکز ، اختلال در اشتها
    • پایین بودن انرژی و خستگی ، سردرد و کمر درد
    • احساس بی ارزشی و پوچی و اضطراب
    • کج خلقی یا کاهش آستانه صبر ، پرخاشگری
    • نداشتن اعتماد به نفس

راه های درمان افسردگی

درمان افسردگی با دارو : مهارکننده های بازجذب سروتونین ، مهارکننده های بازجذب سروتونین و نوراپی نفرین ، داروهای ضدافسردگی غیر معمول ، داروهای ضدافسردگی سه حلقه ای ، مهار کننده های مونوآمین اکسیداز از انواع داروهای ضد افسردگی هستند که برای بیماری های دیگر مانند میگرن ، قاعدگی دردناک ، شب ادراری دوران کودکی ، درد نوروپاتیک محیطی دیابتی ، اختلالات مختلف تجویز می شود.

انواع اثر گذاری دارو ها بر اختلالات مختلف :

• درمان اختلال جمع هراسی : با مصرف فنلزین
    • درمان اختلال هراس اجتماعی :با مصرف ترانیل سیپرومین
    • درمان وسواس فکری : با مصرف کلومیپرامین یا فلووکسامین
    • درمان افسردگی مزمن : با مصرف دسیپرامین
    • درمان افسردگی ماژور : با مصرف نفازودون
    • درمان اضطراب : با مصرف دولوکستین یا ونلافاکسین یا سیتالوپرام
    • درمان اختلال پانیک و اضطراب : با مصرف ایمی پرامین یا ایزوکربوکسازید یا سرترالین

درمان افسردگی با مشاور: مشاوران با بررسی ریشه مشکلات ، راهکارهایی می دهند که به شما کمک می کند از افسردگی رهایی یابی

درمان افسردگی با ورزش : از مزایای ورزش منظم می توان به رفع خستگی و اضطراب و افزایش ضربان قلب اشاره کرد.ضربان قلب بالا در افزایش سروتونین تاثیرگذار است. برای اطلاعات کامل تر درباره تاثیر ورزش بر افسردگی کلیک کنید.

ماساژ درمانی : ماساژ بدن موجب کاهش کورتیزول ( هورمون استرس ) می شود. با کاهش کورتیزل در مغز امکان ترشح سروتونین افزایش می یابد و موجب بهبود خلق و خوی می شود.