چرا کودکان خیلی زود از خواب بیدار می شوند؟

چرا کودکان خیلی زود از خواب بیدار می شوند؟
  • چرا کودکان خیلی زود از خواب بیدار می شوند؟

    خواب به شدت مهم برای سلامتی و رشد کودکان است، اما مشکل بیدار شدن زودهنگام می‌تواند برای خانواده‌ها مشکل ساز شود. اگر کودک شما همیشه زودتر از زمان معمول خودش بیدار می‌شود، شاید بخواهید بدانید که چرا این اتفاق می‌افتد و چگونه می‌توانید با آن مبارزه کنید.

    دلایل بیدار شدن زودهنگام کودکان

    ۱. ژنتیک

    در بسیاری از موارد، بیدار شدن زودهنگام به علت ژنتیک است. به عبارتی دیگر، اگر شما یک شبانه‌روز هستید و به سرعت صبح زود بیدار می‌شوید، کودک شما ممکن است به دلیل ژنتیکی که از شما به او انتقال داده شده است، همین رفتار را داشته باشد.

    ۲. تجربه خواب نامناسب

    خواب نامناسب و یا فراموشی در زمان خواب می‌تواند باعث بیدار شدن زودهنگام کودک شود. اگر کودک شما در طول شب بیشتر از حد مجاز بیدار بوده است و یا فراموشی در زمان خواب داشته است، ممکن است برای او سخت باشد که به خواب عمیق دست پیدا کند.

    ۳. اضطراب

    اضطراب ممکن است یکی از عوامل بیدار شدن زودهنگام باشد. اگر کودک شما در مورد چیزهایی مانند مدرسه، دوستان، یا خانواده نگران است، این می‌تواند باعث بیدار شدن زودهنگام او شود.

    ۴. محیط خواب نامناسب

    محیط خواب نامناسب نیز می‌تواند باعث بیدار شدن زودهنگام شود. اگر کودک شما در محیطی بسیار روشن یا بسیار داغ خواب می‌کند، این می‌تواند باعث بیدار شدن زودهنگام او شود.

    راهکارهای مقابله با بیدار شدن زودهنگام کودکان

    ۱. ایجاد یک روال

    ایجاد یک روال برای خواب کودک شما می‌تواند به کاهش بیدار شدن زودهنگام کمک کند. ایجاد یک روال به معنای ایجاد یک الگوی خواب است که هر شب به آن پایبندید. برای مثال، شامل شستن دست و صورت، خواندن کتاب، و خوابیدن در همان ساعت هر شب.

    ۲. تغییر محیط خواب

    تغییر محیط خواب می‌تواند به کاهش بیدار شدن زودهنگام کمک کند. ایجاد یک محیط خواب تاریک، خنک و آرام در خانه می‌تواند به کودک شما کمک کند تا به خواب عمیق دست پیدا کند.

    ۳. ایجاد شرایط مطلوب

    ایجاد شرایط مطلوب برای خواب کودک شما می‌تواند به کاهش بیدار شدن زودهنگام کمک کند. برای مثال، اطمینان حاصل کنید که کودک شما پیش از خواب نعناع خورده و یا یک آرامش‌بخش برای خود دارد.

    با این حال، اگر بیدار شدن زودهنگام کودک شما باعث نگرانی شما شده است، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید. ممکن است که مشکلی از جمله اختلالات خواب موجود باشد که نیاز به درمان دارد.

    زود برخواستن ازخواب هم ماجرای دیگری دارد. ما هم این کار را انجام می دهیم زیرا کودکان مستحق خوابیدن هستند. هر سحر از بیدار بودن ما اطمینان حاصل می کنند.

    کودکانی که صبح زود از خواب بیدار می شوند دو نوع هستند

    کودکانی که با نشاط و سرحال از خواب برمی خیزند به میزان کافی خوابیده اند، برای عده ای این زمان پس از ده ساعت یا حتی کمتر فرا می رسد. اگر کودکانتان به این گروه تعلق دارد باید به شما به دلیل داشتن کودک سالم و با نشاط با برنامه خواب منظم تبریک گفت.

    گروه دوم کودکانی هستند که در حال خستگی،بیدار می شوند

    این کودکان عبوس و کسل هستند و پس از یک یا دو ساعت تماشای تلویزیون یا در حال بهانه جویی و گریه کردن به خواب می روند.

    بنا به گفته دکتر جودی میندل، استادیار رشته روانشناسی دانشگاه سنت ژوزف فیلادلفیا و نویسنده “خواب در طول شب” کودکانی که بسیار زود بر می خیزند باید یک ساعت یا زودتر به رختخواب بروند. والدین امیدی به خوابیدن زودتر کودکان شان ندارند اما این راه در مورد کودکان بسیار خسته موثر است. والدین از مشاهده کودکان سرحال در نتیجه خوابیدن کافی شگفتزده می شوند.

    تنظیم ساعت خواب کودک

    شما نمی توانید خواب کودک را بیشتر کرده او را سالم و شاداب بسازید اما می توانید برنامه خواب او را با برنامه خود هماهنگ کنید. اگر این زمان بیش از یک ساعت بود،آن را کاهش دهید. سپس به زمان رفتن به رختخواب توجه کنید.اگر کودک شما به خواب شبانه طولانی نیاز ندارد، می توانید در مورد بهره گیری از آرامش در شب یا خواب بیشتر در روز برای خودتان تصمیم بگیرید.

    برای تاخیر زمان خواب کودک باید به ساعت توجه کنید

    ۱- زمان خواب کودک نسبت به زمان قبل را پانزده دقیقه، به تاخیر اندازید.

    ۲- لامپ ها را پانزده دقیقه دیرتر از حالت معمول خاموش کنید.

    یک هفته پس از انجام این کار، می توانید پانزده دقیقه دیگر را اضافه کنید. بدین ترتیب کودک دیرتر به خواب می رود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا