ریتالین ؛ علل و عوارض مصرف (موارد تجویز ریتالین)⭐

ریتالین
  • ریتالین ؛ علل و عوارض مصرف

    ریتالین یک داروی موثر در درمان اختلال نقص توجه و بیش فعالی است که از محصولات شرکت تحقیقاتی فارماسوئتیکال بکتر (Pharmaceutical Backtor) تولید می شود. این دارو از ترکیبات شیمیایی استفاده می کند که به عنوان محرک مغز عمل می کند و موجب افزایش فعالیت و تمرکز نورون ها در مغز می شود.

    علل استفاده از ریتالین عمدتاً اختلالات روانی مانند اختلال نقص توجه و بیش فعالیت (Attention Deficit Hyperactivity Disorder) و ارتباط آن با عملکرد کمبود توجه و تشتت درجهت حرکت در روند یادگیری و توجه بصری است. این دارو همچنین در درمان بیماری هایی مانند نارکولپسی، اضطراب، اختلال روحی توجهی-هیجانی به کار می رود.

    در مصرف این دارو، برخی عوارض جانبی می توانند شامل سردردها، تهوع، سریع اضطراب، افزایش خطر بروز بیماری های قلبی و عروقی، ترس و نگرانی، ضعف سیستم ایمنی، تشنج، رشد کمتر متوره لبخند، غربیرات و مشکلات با قلب و ریه ها باشند.

    ریتالین نباید به طور روزانه و یا در صورت توصیه ی پزشک دیگر به کار گرفته شود و قطعی نباید به صورت تداومی برای داروی تقویت جریان مغز و با توجه به نسبت مخلت بودن معده، مانع از گیرایش مواد معذب در مجرای هضم بشود. مصرف داروهای مشابه ریتالین به طور همزمان می تواند خطر شدیدتر عوارض جانبی دارویی فزاید.
    در صورتی که به افزایش خطر تشنج می افزاید درضمن نوعی مغز دولوزیتاستیک در دستور درمان آمریکا از یمغذی‌ها استفاده شده باشهها. برای اثری بهتر از ریتالین بر روی توانایی شناختی، علاوه بر مصرف ممین تحرک کمک بگیرید.

    در نتیجه، قبل از مصرف ریتالین، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و از توصیه های او در مورد درستی و مناسب بودن مصرف این دارو استفاده کنید. همچنین، در طول درمان با ریتالین به مراقبت ویژه نیاز دارید و باید قبل از افزایش و کاهش دوزها و اطلاع از هر گونه علائم غیرمتداول به پزشک خود مراجعه کنید

    ریتالین دارویی است که در درمان اختلالات مغزی توسط روان پزشکان تجویز می شود. این دارو به نوعی ماده محرک مغز است و برای افزایش فعالیت کورتکس مغز تجویز می شود. متاسفانه شاهد استفاده خودسرانه آن در بین برخی از دانشجویان هستیم که عوارض بسیار زیان آوری نیز به دنبال دارد.

    زمان درس خواندن کمتر و نتیجه بهتر

     در سال های اخیر مصرف خودسرانه این دارو را در بین دانشجویان شاهدیم. به ویژه در برخی گروه های خاص که نیاز به تمرکز و پشتکار بیشتری برای موفقیت در رشته تحصیلی شان دارند.

    ویژگی مهم و مشترک در بین همه مصرف کنندگان خودسرانه ی داروی ریتالین، این است که آنها دانشجویانی هستند که در طول ترم درس نمی خوانند و برای یادگیری درسی که حداقل فراگیری آن به دو ماه زمان نیاز دارد، می خواهند فقط یک یا دو شب زمان بگذارند.

    به این ترتیب، نیاز به شب بیداری، انرژی و تمرکز بیشتر در این شب ها دارند که به سمت مصرف این داروی روان گردان زیان آور کشیده می شوند. اغلب این دانشجویان در عادت های تحصیلی و انگیزش؛ انگیزش کلی و خاص، دچار مشکل هستند و مهارت مطالعه لازم را ندارند و می خواهند همه مشکلات خود را با مصرف قرص ریتالین رفع کنند.
    بنابراین دانشجویان مصرف کننده ریتالین، آن را جانشین عادت تحصیلی خود می کنند و به جای آنکه روش تحصیل و زمانی که صرف مطالعه می کنند را اصلاح و سبک زندگی دانشجویی بهتری را انتخاب کنند، دنبال نتیجه گیری یک شبه و یک باره هستند.

    در واقع اگر حجم درس خود را در برای مطالعه در طول ترم تقسیم کنند و درست یاد بگیرند، بیش از ۹۰ درصدشان نیازی به مصرف ریتالین ندارند.

    عوارض ریتالین

    دانشجویان گزارش می کنند که با مصرف این دارو هوشیاری بیشتری پیدا می کنند و مغزشان به طور خودکار از تنبلی بیرون می آید. اما پس از مصرف مستمر به تدریج با عوارض متعدد آن نیز مواجه می شوند. عوارضی مانند مشکلات سیستم عصبی و نورولوژیک، کاهش عملکرد یادگیری، کاهش تمرکز نسبت به پیش از مصرف ریتالین، دلهره، اضطراب، و حتی گاه حملات حاد اضطرابی بعد از مصرف ریتالین از این جمله اند.

    البته همینجا باید متذکر شوم که این عوارض مربوط به مصرف خودسرانه و بدون تجویز روان پزشک است.

    موارد تجویز ریتالین

    این در حالی است که تعداد دانشجویانی که از سوی روان پزشک نیازمند مصرف ریتالین تشخیص داده می شود، بسیار کم بوده و ۹۰ درصد دانشجویانی که این دارو را مصرف می کنند، نیازی به مصرف آن ندارند.
    جالب اینجاست که ریتالین بدون نسخه روان پزشک فروخته نمی شود و همه داروخانه ها نیز آن را ندارند. با این حال دانشجویان به صورت قاچاق این دارو را تهیه می کنند یا آنکه یکی از دانشجویان آن را با دیگران تقسیم می کند. حتی به این نکته توجه نمی کنند که داروهای قاچاق اغلب حاوی مواد خطرناک و اعتیاد آور دیگر نیز هست.

    متأسفانه به تازگی تجویز ریتالین بیش از قبل برای دانشجویانی که از ضعف عملکرد درسی شکایت می کنند، انجام می شود. در صورتی که عواملی مثل، عرت نفس یا اعتماد به نفس مغشوش، عادات غلط مطالعه و مشکلات انگیزشی و مسئولیت گریزی می تواند زمینه ساز اصلی ضعف یا افت تحصیلی باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا