تمایل جنسی و بارداری

تمایل جنسی و بارداری
  • تمایل جنسی و بارداری

    تمایل جنسی و بارداری دو عامل متفاوت هستند که در زندگی انسان تأثیر بسیار زیادی دارند. تمایل جنسی به علاقه و شهوت جنسی به طرف مخالف و یا همجنس خود اشاره دارد. این تمایل می‌تواند در افراد مختلف با شدت و بیشتر یا کمتر بودن مشاهده شود. همچنین، این تمایل به هیچ عنوان نشان‌دهنده شخصیت یا شخصیت نامطلوب نیست و باید به عنوان یک جنبه طبیعی از زندگی بشر در نظر گرفته شود.

    بارداری نیز به وضعیتی اشاره دارد که در آن زن، جنین را در رحم خود حمل می‌کند. بارداری می‌تواند به صورت طبیعی یا از طریق فناوری های روز دنیا مانند باروری مصنوعی رخ دهد. هر چند، بارداری مسئولیت های بسیار بزرگی را به همراه دارد و در بسیاری از موارد، نیاز به مراقبت و درمان متخصصان پزشکی دارد.

    در برخی موارد، تمایل جنسی و بارداری با یکدیگر ارتباط دارند. به طور مثال، در صورتی که یک زن و مرد به دنبال باروری باشند، تمایل جنسی آنها ممکن است تغییر کند و باعث افزایش فعالیت های جنسی شود. همچنین، بعضی افراد با توجه به تمایل جنسی خود ممکن است به دنبال روش هایی برای جلوگیری از بارداری باشند.

    در نهایت، تمایل جنسی و بارداری دو عامل مهمی هستند که در زندگی هر فرد تأثیرگذار هستند. این مسائل باید با احترام به شخصیت هر فرد و با توجه به مسئولیت هایی که به همراه دارند، مورد بررسی قرار گیرند.

    برای بسیاری زنان، رابطه جنسی بخش سالمی از بارداری است. در هر حال، زنان باید هم چنان برای تغییراتی که ممکن است رخ دهد آماده باشند و در مورد نگرانی هایشان با پزشک گفت و گو کنند.

    بارداری چگونه بر رابطه جنسی اثر می گذارد

    تجربه زنان با یکدیگر متفاوت است. تغییرات نوعی در حین هر دوره سه ماهه به شکل زیر است:

    • سه ماهه اول. بسیاری زنان به دلایلی نظیر خستگی، تهوع، حساست پستان ها و ترس از سقط، از لحاظ جنسی کمتر فعال هستند.
    • سه ماهه دوم. فعالیت جنسی اغلب افزایش می یابد. زنان معمولاً با بارداری شان احساس راحتی بیشتری می کنند. تهوع کم می شود. لزجی واژن و جریان خون واژنی افزایش می یابد.
    • سه ماهه سوم. فعالیت جنسی اغلب ناراحت کننده می شود.

    برخی از زنان از داشتن رابطه جنسی در حین بارداری می ترسند. آن ها از این می ترسند که مبادا به جنین صدمه بزنند، زایمان زودرس داشته باشند یا کیسه آمنیوتیک پاره شود. خونریزی و عفونت نیز از نگرانی های عظیم هستند.

    برای زنانی که یک بارداری سالم دارند، معمولاً هیچ آسیبی در داشتن رابطه جنسی وجود ندارد. با حفظ مایع آمنیوتیک و ماده انسدادی گردن رحم، جنین باید از هر فشاری در امان بماند. زنان معمولا می توانند بدون هیچ مشکلی از وسایل کمک جنسی از قبیل ویبراتورها و آلت مصنوعی استفاده کنند.

    در هر حال، اگر خطر سقط در سه ماهه اول و دوم وجود داشته باشد، بایستی از رابطه جنسی دخول واژنی و ارگاسم ها اجتناب شود.

    زنانی که شرایط زیر را دارند بایستی از رابطه چنسی واژنی اجتناب کنند.

    • خطر سقط
    • خطر زایمان زودرس
    • خونریزی واژنی غیر قابل توضیح
    • اتساع زودرس دهانه رحم (نارسایی گردن رحم)
    • نشت مایع آمنیوتیک
    • جفت سرراهی

    زنان باید درباره مورد موقعیت های خاص خود با پزشک گفت و گو کنند.

    تغییرات فیزیکی بارداری که بر تمایلات جنسی اثر می گذارد

    یکی از چالش های رابطه جنسی در حین بارداری پیدا کردن یک پوزیشن راحت است. شکم بزرگتر زن و فشار بر واژن می تواند بعضی پوزیشن ها را ناکارآمد کند.

    در حین سه ماهه سوم، زنان باید برای مدت طولانی روی سطح صاف به پشت دراز بکشند، تا وزن شکم بتواند بر رگ هایی که فشار خون را به قلب بازمی گرداند فشار آورد.

    برخی زوجین در پوزیشن های زیر احساس راحتی می کنند:

    • زن در بالا. زن روبروی سر یا پای همسرش قرار می گیرد. این پوزیشن امکان کنترل روی عمق و سرعت دخول را می دهد.
    • پهلو به پهلو. شرکای جنسی چهره به چهره یا در پوزیشن «قاشقی» دراز می کشند؛ هر دو حالت فشار کم تری را بر جنین وارد می آورد. زن نیز می تواند عمق دخول را کنترل کند.
    • زانو زدن. این پوزیشن گاهی «شیوه سگی» خوانده می شود و می تواند فشار را از رحم بردارد.

    شرکای جنسی تشویق می شوند تا درباره پوزیشن هایی که در آن احساس راحتی بیشتری می کنند گفت و گو کنند.

    وقتی زوجین نگرانی هایی درباره رابطه جنسی واژینال دارند چه باید بکنند؟

    زوجینی که نمی توانند رابطه جنسی واژینال داشته باشند – یا آن را انتخاب نمی کنند – هم چنان می تواننند به طور فیزیکی صمیمی باشند. در آغوش گرفتن، بوسیدن و ماساژ را می توان هم زمان با خودارضایی دو نفره، نوازش پستان و استفاده از وسایل کمک جنسی انجام داد.

    رابطه جنسی دهانی به طور کلی در طول بارداری ایمن است، اما شریک جنسی زن باید مراقب باشد که هوا را به داخل واژن ندمد چرا که همین ممکن است موجب آمبولی هوا شد.

    در صورت وجود تاول روی لب ها باید از رابطه جنسی دهانی اجتناب نمود چرا که عفونت قارچی می تواند از دهان به عضو تناسلی انتقال یابد.

    رابطه جنسی مقعدی برای زنان باردار توصیه نمی شود. باکتری می تواند از مقعد به واژن منتقل شده و موجب عفونت شود. هم چنین، رابطه جنسی مقعدی ممکن است برای زنان مبتلا به بواسیر ناراحتی ایجاد کند.

    رابطه جنسی ایمن تر در طول بارداری

    تمرین رابطه جنسی ایمن در طول بارداری اهمیت دارد. عفونت های قابل انتقال از راه جنسی (STIs)  می تواند از مادر به جنین منتقل شود.

    زنانی که در یک رابطه تک همسری قرار ندارند باید از کاندوم های زنانه یا مردانه استفاده کنند. آن ها باید در صورت ابتلا به  STI نیز از کاندوم استفاده نمایند.

    باید در استفاده از وسایل کمک جنسی نیز از محافظ های دفاعی استفاده کرد، زیرا آن ها نیز می توانند STIs را منتقل کنند.

    بارداری و شرکای جنسی

    بارداری می تواند برای شرکای جنسی دوره استرس زایی باشد. زوجین باید خطوط  ارتباط را باز نگه دارند، به ویژه به این خاطر که انتظار مسئولیت های جدید را به عنوان والدین می کشند. برخی زوجین مشاوره را مفید می دانند.

    به هنگام بارداری زن برخی شرکای جنسی خشن شده و با از لحاظ هیجانی بدرفتار و پرخاشگر می شوند. زنانی که مورد سوء استفاده قرار می گیرند یا از مورد سوء استفاده واقع شدن می ترسند باید سریعاً درخواست کمک کنند.

    بعد از تولد نوزاد

    به بسیاری از زنان گفته می شود که پیش از شروع دوباره رابطه جنسی واژنی حداقل تا شش هفته بعد از زایمان صبر کنند. ممکن است زنان به دلیل خستگی، شیردهی، درد و افسردگی بعد از زایمان، همان سطح عملکرد پیش از بارداری را نداشته باشند.

    خشکی واژنی و دخول دردناک بعد از تولد نوزاد

    درد همزمان با دخول واژنی بعد از تولد نوزاد شایع است. وقتی یک مادر در حال شیردهی است، ترشح استروژن و تستوسترون متوقف می شود، که همین منجر به خشکی مهبلی، لزجی ناکافی و باریک شدن جداره واژنی می گردد. با این حال، این خشکی و درد قابل درمان است.

    درمان های غیر هورمونی شامل مرطوب کننده های واژنی و روان کننده های واژنی می شود. مرطوب کننده های واژنی را می توان بدون نسخه خریداری کرد. آن ها  با آب رسانی به بافت قابلیت ارتجاعی واژن را بهبود می بخشند، گرچه ممکن است دو ماه طول بکشد تا زن متوجه تفاوت ها شود. روان کننده های واژنی در طول فعالیت جنسی استفاده می شود و به منظور اجتناب از اصطکاک رطوبت را اضافه می کند. سه نوع روان کننده وجود دارد:

    • روان کننده های بر پایه آب. دسترسی به آن ها آسان است و معمولاً گران نیستند. استفاده از آن ها با کاندوم های لاتکس ایمن است. به این دلیل که روان کننده های بر پایه آب اغلب به سرعت خشک می شوند، برخی زنان باید روان کننده بیشتری استفاده کنند یا آب را بر آن ناحیه اسپری کنند تا ناحیه مورد نظر را مرطوب نگاه دارند.
    • روان کننده های بر پایه سیلیکون. به طور کلی از روان کننده های بر پایه آب با دوام تر و مؤثرترند. استفاده از این روان کننده ها در هنگام استفاده از کاندوم های لاتکس ایمن است.

    برخی از روان کننده های بر پایه آب و سیلیکون حاوی گلیسیرین هستند که می تواند موجب التهاب و عفونت های مخمری شود. زنان می توانند در صورت بروز این مشکل از روان کننده های فاقد گلیسیرین استفاده کنند.

    • روان کننده های بر پایه روغن. این روان کننده ها نیز از روان کننده های بر پایه آب بادوام ترند، اما استفاده از آن ها همزمان با کاندوم های لاتکس ایمن نیست. روان کننده های بر پایه روغن (ساخته شده از وازلین، روغن معدنی یا روغن بچه) گاهاً موجب التهاب یا خارش می شود. روان کننده های ساخته شده از روغن های طبیعی (مانند زیتون، نارگیل، آووکادو یا بادام زمینی) عموماً خارش آور نیستند.

    برخی زنان درمان استروژنی واژنی را برای درمان درد ناشی از روانی ناکافی مفید می دانند. استروژن به شکل کرم، قرص و رینگ وجود دارد و می تواند همراه با روان کننده ها و مرطوب کننده ها استفاده شود.

    درد ناشی از روانی ناکافی معمولاً با توقف شیردهی و بازگشت به دوره های قاعدگی طبیعی بهتر می شود.

    سایر علل شایع درد در حین دخول عبارت است از:

    • پارگی واژنی یا اﭘﻴﺰﻳﻮﺗﻮﻣﻲ (برش جراحی در ناحیه پرینه یا میاندوراه) که روند درمانی را طی می کند.
    • بخیه ها در واژن
    • عفونت
    • نوروفیبروم

    میل جنسی کم بعد از زایمان

    برخی زنان بعد از تولد نوزاد متوجه کم شدن میل جنسی خود می شوند. چندین دلیل وجود دارد، مانند خستگی، تمرکز بر نوزاد، توقف ترشح تستوسترون، تغییر در تصویر بدنی و اندوه یا افسردگی بعد از زایمان.

    حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از زنان، بعد از زایمان «اندوه» را تجربه می کنند و حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد افسردگی را تجربه می کنند. زنان مبتلا به افسردگی باید به دنبال درمان بروند.

    برای برخی زنان، میل جنسی می تواند با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی بهبود یابد (مانند ورزش کردن، رژیم غذایی سالم و توسعه بیشتر روابط اجتماعی).

    شرکای جنسی بعد از تولد نوزاد

    بسیاری از والدین پس از تولد کودک با مشکلات ارتباطی مواجهند و می توانند از مشاوره کمک بگیرند. زوجین بایستی زمانی را بدون فشار کودک جدید، صرف تعامل و صمیمیت خود نمایند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا