اکثر والدین جوان با این موضوع موافقند که بچه دار شدن استرس زیادی به هر یک از زوجین وارد می کند. میزان رضایت مندی زوجها از هم به سرعت پایین می آید و دعواها بالا می گیرد. به نظر می رسد این مشکل در همه جای دنیا وجود دارد، و زوجها را از هر طبقه اجتماعی – اقتصادی تحت تاثیر قرار می دهد. در زیر به شش مشکل رایجی که والدین بعد از بچه دار شدن تجربه می کنند و راه حلهای آن اشاره می کنیم

  • به دلیل مسئولیتهای اضافه شده بیشتر دعوا می کنید

قبل از ورود بچه، احتمالا هر دو طرف به طور تمام وقت کار می کردید. اما حالا یکی باید مراقبت کننده اصلی باشد و این یعنی بیشتر کارهای خانه با شماست. همسرتان بعد از کار به خانه می آید و انرژی زیادی برای کمک به شما ندارد، که همین عامل استرس شما را زیاد و عصبانیتان می کند.

راه حل: به جای دعوا کردن و غر زدن، میتوانید به نرمی از همسرتان بخواهید تا کار خاصی را انجام دهد. لازم به ذکر است که همسر شما لزوما نباید برای تمام کارهایی که باید انجام شوند داوطلب شود. اگر او را جهت دهی کنید و بگویید چه کاری را چگونه انجام دهد، احتمالا به سرعت انجام می شود. بعد از اتمام کار ازآنها تشکر کنید.

  • سبک مراقبتی تان با هم فرق دارد

شما به عنوان یک زوج ممکن است عادت به مخالفت کردن بر سر هر موضوعی را داشته باشید. مانند رنگ دیوارها. اما حالا که درخانه کودکی دارید، تصمیم گیری کردن برای آنها حساستر است. شما و همسرتان دو انسان متفاوت هستید و طبیعی است که گاهی با هم مخالف باشید.

راه حل: باید بنشینید و به نظرات یکدیگر گوش بدهید. هیچ غلط و درستی وجود ندارد و باید بر اساس منافع کودکتان تصمیم بگیرید. باید غرور خود را کنار بگذارید و سازنده انتقاد کنید. از مشاجره کردن در برابر کودک خودداری کنید زیرا این کار سیگنالهای درهم برهمی برای او مخابره می کند.

  • هیچ وقت آزادی برای خود یا رابطه تان ندارید

قبل از بچه دار شدن، برای بیرون رفتن و خوش گذراندن وقت داشتید. اما حالا، فرزندتان تمام توجه و وقت شما را به خود اختصاص می دهد. شما فراموش می کنید فرصتی برای بیرون رفتن از خانه به خود بدهید و رابطه تان به گرمی سابق نیست.

راه حل: کاری که هر دو طرف باید انجام دهند آن است که زمانی را به دور از همدیگر بگذرانند تا کمی آرامش پیدا کنند. فعالیتی که همیشه دوست داشتید را یکی دوبار در ماه انجام دهید. با این حال مجبورید از انتظارات خود کم کنید و به مدت زمان کمتر فعالیت مورد علاقه تان را انجام دهید. باید به عنوان یک زوج هر زمان که امکان دارد برخی شبها بیرون بروید. از یکی از اعضای خانواده یا دوستانتان بخواهید کمی از کودکتان مراقبت کند تا شما هوایی بخورید. اگر احساس می کنید صمیمت بین شما در حال کمرنگ شدن است باید قبل از دیرشدن مشاوره بروید.

  • بیش از حد نگران مسائل مالی هستید

اضطراب مالی از اولین روزهای بارداری شروع می شود و تا سالها بعد از تولد فرزندتان ادامه پیدا می کند. شما عادت به سیر کردن انسان دیگری ندارید.و فکر کردن به همه مخارج استرس زیادی به شما و همسرتان وارد می کند.

راه حل: اگر همسری دارید، باید قبل از تولد کودکتان پول جمع کرده و مراقبت کننده اصلی  کودک را تعیین کنید. همچنین باید تصمیم بگیرید چه مدت یکی از شما دو نفر سر کار نخواهید رفت. مدت زمان مرخصی زایمان و سایر کمکهای دولتی را که مشمول آن می شوید در نظر بگیرید.

همچنین میتوانید قبل از تولد زندگی کردن با درامد یکی از زوجین را امتحان و درامد نفر دوم را ذخیره کنید. این کار شما را برای هزینه های اضافی مراقبت از کودک آماده می کند و جلوی شما را از خریدن چیزهای غیرضروری می گیرد. اگر از طرف دیگر، همسری ندارید، مدت زمانی که میتوانید از کارتان غیبت کنید را در نظر بگیرید. اگر والدین یا دوستان شما میتوانند زمانی که سر کار هستید از فرزندتان مراقبت کنند، آنگاه میتوانید پول زیادی صرفه جویی کنید.

  • همسرتان بدون مشورت با شما تصمیم میگیرد

وقتی در رابطه ای جدی هستید، تصمیمات شما بر روی همسر یا شریکتان نیز تاثیر می گذارد. وقتی بچه به دنیا بیایید تصمیمات بیشتری باید گرفته شوند. اکنون لازم است بیش از هر زمان دیگری سازش کنید. با این حال در بسیاری از زوجین یکی از دو طرف به تنهایی و بدون مشورت با دیگری تصمیم میپیرد، و این امر موجب درگیری می شود.

راه حل: سه کلید اصلی برای گرفتن تصمیمات مشترک عبارتند از : ارتباط، احترام و صداقت. باید با همسرتان صحبت کنید و دیدگاه آنها را متوجه شوید. وقتی متوجه شدید باید به آن احترام بگذارید و از او انتقاد نکنید. همچنین باید به نظرات همسرتان زمانی که مجبور است به تنهایی تصمیم بگیرد احترام بگذارید و مرتبا آنها را قضاوت نکنید.

  • ممکن است دوستان شما دیگر به دیدن شما نیایند یا مرتبا زنگ نزنند

اکثر افرادی که با آنها رابطه داشتید حال به گونه ای دیگر با شما رفتار می کنند. آنها متوجه می شوند که فرزند شما الویت تان است و به همین دلیل از شما کناره گیری کنند. همچنین شما به اندازه قبل وقت ندارید تا صرف انها کنید و بیشتر و بیشتر از آنها دور می شوید.

راه حل: اگر همچنان به حضور آنها در اطراف خود نیاز دارید، باید برایشان روشن کنید. دقیقا بگویید چه کمکی از آنها میخواهید.  اگر متوجه نمی شوند چرا مرتبا زنگ نمی زنید با آنها صحبت کنید. اگر آنها خود بچه ندارند درک نمی کنند که زندگی چقدر بعد از بچه دار شدن متفاوت می شود. شما نیز دوست ندارید همه از پیشتان بروند زیرا به حمایت آنها نیاز دارید.