۵ گام برای افزایش سرعت مطالعه

افزایش سرعت مطالعه
  • افزایش سرعت مطالعه

    افزایش سرعت مطالعه به معنای بهبود سرعت و کیفیت خواندن مطالب مختلف است. این مهارت مفید برای هر فردی است که بخواهد به صورت سریع و دقیق اطلاعات بیشتری بدست آورد. به جای خواندن هر کلمه به صورت جداگانه، یادگیری تکنیک هایی مانند اسکن خواندن، خواندن روی خط، خواندن سریع با اندازه گیری زمان و کار با واژگان تکراری می تواند بهبود سرعت مطالعه را به دنبال داشته باشد. همچنین، فردی با تمرین و تکرار، می تواند سرعت خواندن خود را افزایش دهد و با استفاده از تکنیک های آموزش داده شده، قابلیت درک و تفسیر مطالب خوانده شده را نیز افزایش دهد. با تمرین و کاربرد استراتژی های مناسب، هر فردی می تواند بهبود سرعت مطالعه خود را تجربه کند و از این مهارت در زندگی روزمره و کاری خود بهره ببرد.

    تحقیقات بسیاری نشان می دهد که میانگین سرعت مطالعه افراد بین ۱۵۰ تا ۲۵۰ کلمه بر دقیقه می باشد. با این حال سرعت دانش آموزان و دانشجویان به دلیل مطالعه زیادی که در برنامه تحصیلی آن ها قرار دارد ممکن تا ۳۰۰ کلمه بر دقیقه نیز بالا رود. در این مقاله و در ادامه ۵ گام برای افزایش سرعت مطالعه شما ارائه می شود.
    زیاد مطالعه کنید، مطالب متنوع مطالعه کنید

    روش شماره یک افزایش سرعت مطالعه بسیار ساده است: زیاد بخوانید، مطالب متنوع بخوانید.

    افزایش سرعت مطالعه شما علاوه بر سرعت پردازش مغز، به موارد دیگری نیز بستگی دارد که شامل:

    • تجربه مطالعه شما در گذشته
    • دایره لغات
    • دانش و اطلاعات قبلی شما

    اگر می خواهید در همه این زمینه ها تقویت شوید شما نیاز دارید که زیاد مطالعه کنید و منابعی را انتخاب کنید که شامل موضوعات متنوعی می شود.

    دوری از خستگی و خیال پردازی

    یکی از مشکلاتی که افراد در هنگام مطالعه با آن روبرو هستند، احساس خستگی و یا رویاپردازی بعد از خواندن جملات کتاب است. اگر شما هم با چنین مشکلاتی مواجه هستید، در ادامه دو روش برای از بین بردن مکث های ناشی از خستگی یا خیال بافی برای شما ارائه می شود.

    • خود را نسبت به موضوع مورد مطالعه علاقه مند کنید. برای این کار تلاش کنید کتاب یا مطلبی که قصد مطالعه آن را دارید با چیزی که قبلا مورد علاقه شما بوده به هم پیوند دهید.
    • مکان بهتری را برای مطالعه انتخاب کنید. اگر زمانی که در اتاق مشغول مطالعه هستید دائما احساس خستگی یا خواب آلودگی دارید، سعی کنید مکان خود را تغییر دهید، مثلا می توانید در کتابخانه یا کافی شاپ مطالعه کنید.

    افزایش سرعت مطالعه با استارت مغز

    وقتی یک کتاب را به صورت حرفه ای مطالعه کردید، معمولا شما سعی می کنید حقایق و مفاهیم مهم را از دریایی از اطلاعات کم اهمیت جدا کنید و آن ها را برداشت کنید. یک راهکار عالی برای افزایش سرعت مطالعه شما در این شرایط پیش خوانی می باشد. در واقع در مرحله پیش خوانی شما به مغز خود این پیام را ارسال می کنید که آمادگی لازم را برای جذب اطلاعات داشته باشد.

    با نگاه به عناوین فصل ها، فهرست، تیترها، سوالات آخر فصل، خلاصه فصل ها و اصطلاحات آخر کتاب در قبل از شروع مطالعه، به مغز خود برنامه می دهید تا در حین مطالعه اصلی اطلاعات مهم را برداشت کند.

    سطحی خواندن همیشه بد نیست

    سطحی خواندن یک مهارت خیلی مهم است مخصوصا زمانی که شما در حال مطالعه منابع خیلی حجیم هستید که تمامی اطلاعات آن هم خیلی مفید نیست. یکی از روش های سطحی خواندن به این صورت است که شما تمامی پاراگراف های منبع در حال مطالعه را به صورت سطحی مطالعه می کنید تا این که به پاراگرافی برسید که شامل مفاهیم یا ایده های اصلی یا به اصطلاح “گوشت مطلب” می شوند. زمانی که شما به چنین پاراگراف هایی برخورد کردید سرعت خود را به حالت عادی برمی گردانید و به صورت دقیق مطالب را مطالعه می کنید.

    جهت پیدا کردن پاراگراف های کلیدی و مهم منابع مورد مطالعه، در هنگام سطحی خواندن به اولین و آخرین جملات هر پاراگراف توجه کنید. در این زمینه نحوه تایپ عبارات، لغات برجسته، لیست ها و همینطور مطالبی که در پیش خوانی مطالعه کردید نیز می تواند به شما کمک کند.

    سرعت مطالعه را فراموش کنید و متمرکز باشید روی…

    آخرین روشی که می توانید برای افزایش سرعت مطالعه خود به کار بگیرید این است، یک لحظه مکث کنید. آیا واقعا سرعت مطالعه آن معیاری است که شما برای آن اینجایید؟ یا باید یک مقدار آینده نگر تر باشیم و تمرکزمان روی سرعت یادگیری باشد؟
    به نظر من انگیزه بخشی از مردم که سعی دارند مهارت تندخوانی را فرا بگیرند به این برمی گردند که آن ها می خواهند در هفته کتاب های بیشتری را مطالعه کنند. اما از نظر من این انگیزه بسیار اشتباهی است.

    خواننده حرفه ای کسی نیست که قفسه های کتابخانه اش پر از کتاب باشد و وجود کتاب های بسیار در خانه مایه افتخار نیست.

    افراد تندخوان معمولا از افزایش سرعت مطالعه در حالی که درک مطلب حفظ شود صحبت می کنند اما حتی اگر روش آن ها درست باشد، درک مطلب هدف واقعی نیست. هدف واقعی این است که بعد از مطالعه، مطالبی را که فراگرفته اید در زندگی خود کاربردی کنید و تنها در این صورت است که شما سود برده اید.

    یادداشت بردارید، خلاصه نویسی کنید، مطالب جدید را با طرز تفکر خود نسبت به دنیای افراد مقایسه بکیند و از آن در تغییر روش های انجام دادن کارها و تصمیمات خود استفاده کنید.

    امیدوارم برخی از مطالبی که در این مقاله برای شما ارائه شد به شما در مطالعه هوشمندانه و افزایش سرعت مطالعه کمک کند. این به شما بستگی دارد، اگر می خواهید بیشتر مطالعه کنید، مطالعه را شروع کنید و آن را به عادت تبدیل کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا