۱۵ تاکتیک سریع و جادویی برای رسیدن به اعتماد به نفس کاربردی

اعتماد به نفس کاربردی
  • اعتماد به نفس کاربردی ۱۵ تاکتیک سریع و جادویی برای رسیدن به اعتماد به نفس کاربردی

    چکیده مطلب

    اعتماد به نفس کاربردی عنوان مقاله‌ای است که به ۱۳ روش برای رسیدن به اعتماد به نفس آن هم به شکل صحیح و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌پردازیم. این تکنیک‌های کاربردی از کارشناسان و روانشناسان «مجموعه آموزشی تکامل من»  برای شما خواننده عزیز تهیه شده است هدف اصلی از حفظ یا تقویت اعتماد به نفس این […]

    اعتماد به نفس کاربردی عنوان مقاله‌ای است که به ۱۳ روش برای رسیدن به اعتماد به نفس آن هم به شکل صحیح و در کوتاه‌ترین زمان ممکن می‌پردازیم. این تکنیک‌های کاربردی از کارشناسان و روانشناسان «مجموعه آموزشی شیک اندیش»  برای شما خواننده عزیز تهیه شده است

    هدف اصلی از حفظ یا تقویت اعتماد به نفس این است که متوجه فرصت‌های زندگی و استفاده‌ی بهینه از آن‌ها باشیم زیرا بارها ثابت شده که افراد فاقد اعتماد به نفس حتی قادر به دیدن بهترین فرصت‌هایِ پیش‌آمده برای آن‌ها و یا استفاده از آن فرصت‌ها نبوده‌اند. درست است که شما نمی‌توانید بسیاری از وقایع زندگی و جهانِ اطراف را کنترل کنید ولی قادرید که با این تکنیک‌ها کنترل اعتماد به نفس خود را در هر حالتی در اختیار بگیرید و درنتیجه زندگی بسیار بهتری داشته باشید.

    ۱.استفاده از لبخند، تماس چشمی، معرفی با ذکر نام

     

    در هنگام ارتباط رودررو لبخند واقعی زده و با طرف مقابلتان یک تماس کوتاه چشمی برقرار کنید هم‌چنین در ملاقات حضوری یا تماس تلفنی هر جا که لازم بود ابتدا خود را به نام معرفی نمایید. گفتن نام توسط فرد، مقدمه‌ای برای ادامه‌ی محترمانه‌ی ارتباط و افزایش اعتماد به نفس خواهد بود.

    ۲.هنگام دریافت هر محبت یا هدیه‌ای احساس واقعی خود را بیان کنید

    شاید این موضوع در فرهنگ ارتباطی ما چندان جاافتاده نباشد اما لازم نیست هنگام دریافت هدیه یا هر نوع محبتی برای تشکر کردن راهی افراطی یا متظاهرانه را انتخاب کنیم. چیزی را که حس می‌کنید با رعایت ادب به‌طرف مقابل منتقل کنید، چون در هر زمینه‌ای تظاهر کردن یکی از آفت‌های اعتماد به نفس است.

    ۳.مقابله با جلب توجه ویژه

    یکی دیگر از مواردی که از طریق اعتماد به نفس کاربردی باید بیاموزیم راجع به طلب توجهِ ویژه از انسان‌هایی است که با آن‌ها در ارتباط هستیم.

    فقط افرادی که فاقد اعتماد به نفس هستند توقع توجه ویژه از اطرافیان خود را دارند و دانسته یا ندانسته در رابطه‌هایشان به استثمار فرد مقابل دست می‌زنند. باید دقت کنیم که در رابطه‌هایمان انتظار هیچ نوع توجه ویژه و خارج از عُرف را از افراد نداشته باشیم چون چنین روحیه‌ای، عدم اعتماد به نفس را در ما تقویت خواهد کرد.

    ۴.بازهم مثبت بیندیشید و در مورد خود مثبت حرف بزنید

     

    بار ها درباره منفی بودن صحبت کردیم هرچند نمی‌خواهیم در این مقاله نکات تکراری را ذکر کنیم ولی مجبور شدیم دوباره یادآوری کنیم که نسبت به گفتگوی ذهنی خود و حرف‌های منفی که در مورد خود به دیگران یا به خودتان می‌گویید آگاه باشید و آن را با جملات مثبت عوض کنید سعی کنید به‌جای روحیه‌ی انتقادی، روحیه‌ی کمک و یاری را در خودتان پرورش دهید تا اعتماد به نفس کاربردی شما تقویت شود. به این منظور از دستورالعمل اعتماد به نفس کاربردی زیر استفاده کنید:

    الف- هر وقت یک فکر منفی به ذهنتان خطور کرد ۵ فکر مثبت را جایگزین کنید.

    ب- در مورد هر فکر مثبت ۲۰ ثانیه زمان صرف کنید و سپس به فکر مثبت بعدی گذار نمایید.

    پ- وجود احساسات خوب و بد خود را قبول کنید و سعی در انکار هیچ‌یک نداشته باشید به‌خصوص سعی نکنید که احساسات منفی خود را دفن و انکار کنید.

    ت- احساسات خود را از جنبه‌ی مثبت و منفی دسته‌بندی کنید و در مورد احساسات منفی وارد گفتگوی درونی با خود نشوید وگرنه آن‌ها نیرومندتر خواهند شد.


     

    ۵- اشتباهات و شکست ها را به سرنوشت خود ارتباط ندهید

    اگر در انجام کار یا کارهایی موفق نبوده‌اید یا اتفاق بدی برای شما افتاده یا تکرار شده است آن را در ذهنیتتان به شخصیت و سرنوشت خود ارتباط ندهید. بهترین راه برای خروج از این حالت این است که از خود بپرسید، قدم بعدی، کار بعدی یا پروژه‌ی بعدی من چیست و پس از بررسی بلافاصله وارد عمل شوید. فعالیت خود را متوقف نکنید تا اعتماد به نفس کاربردی شماحفظ شود. این مورد یکی از مهم‌ترین موارد اعتماد به نفس کاربردی هست.

    ۶.موفقیت‌هایتان را یادآوری کنید تا اعتماد به نفس داشته باشید

     

    موفقیت‌های مختلف خود (چه کوچک و چه بزرگ) را در زمینه‌های کاری، شخصی و حتی عاطفی، به‌صورت روزانه چند بار به خود یادآوری کنید و تأثیر معجزه بخش این عمل ساده را بر روی اعتماد به نفس خود شاهد باشید!

     

    ۷.درمان ترس با اعتماد به نفس کاربردی

    در برخورد با هر مشکلی که شما را می‌ترساند ضمن این‌که متوجه ترس خود می‌شوید آن را ندیده گرفته و به‌جای آن، این یک سؤال ساده را از خود بپرسید: «درباره‌ی این موضوع چه‌کاری می‌توانم انجام بدهم؟» امتحان کنید، با پرسیدن مستقیم این سؤال از خودتان ترستان تغیر شکل داده و کم‌کم از بین خواهد رفت.

     

    ۸.محدودیت‌های ذهنی خود را پشت سر بگذارید.

    در هر جامعه‌ای، خانواده، فرهنگ و تعلیمات مرسوم، به انسان‌ها آنچه را که قادرند یا قادر نیستند انجام دهند را دیکته می‌کنند. لازم است که در این مورد دقیق‌تر بوده و اجازه ندهید که برخی از این محدودیت‌ها اعتماد به نفس شما را خدشه‌دار کنند. می‌توانید خود را در موقعیت‌های متفاوت با زندگی روزانه قرار داده و مرزهای واقعی خود و حدود و مرزهایی که با آن‌ها راحت هستید را بیابید.

     

    ۹.محتویات حافظه‌ی خود را با واقعیات اشتباه نگیرید.

    حافظه‌ی ما اطلاعات واقعی را عیناً در خود ذخیره نمی‌کند بلکه از روی تجربیات قبلی منطقی‌ترین شکل آن را نگاه می‌دارد به همین دلیل شاهد آن هستیم که یک رویدادِ واحد از نظر‌گاه افراد مختلف معانی مختلفی دارند. به‌عبارت‌دیگر ذهن و حافظه‌ی شما فقط اطلاعاتی را در خود ذخیره می‌کند که با باورهای اصلی شما مطابقت داشته باشند. پس مطمئن باشید که باوجود داشتن حافظه‌ای قوی، حافظه‌‌اتان اطلاعات کاملی را به شما ارائه نمی‌کند.

    این خصوصیت حافظه می‌تواند در بسیاری موارد باعث صدمه دیدن اعتماد به نفس شما شود، پس لازم است که گاهی تمامی باورهای خود را مورد بازبینی قرار داده و سعی کنید که از دیدگاهی دیگر به تمام اتفاقات و مسائل زندگی خود بنگرید، در چنین حالتی متوجه خواهید شد که احساس شما نسبت به آن مسائل، هرچند به‌صورت گذرا، تغییر می‌کند. باید به این تمرین ادامه دهید.

    ۱۰.با خودتان حرف بزنید!

     

    شاید این کار نوعی دیوانگی یا حتی حماقت به نظر برسد اما حرف زدن با خود باعث اتخاذ تصمیمات منطقی‌تر و تقویت حافظه می‌شود، شاید جالب باشد که بدانید یکی از تمرینات افراد نیروی دریایی و نیروهای ویژه‌ی نظامی در برخی از ارتش‌های جهان برای پشت سر گذاشتن زمان‌های سخت و افزایش اعتماد به نفس، حرف زدن با خود و استفاده از جملات مثبت در این رابطه است! دلیل مؤثر بودن حرف زدن مثبت با خود این است که گفتار ما واکنش‌های عصبی ما (نوروبیولوژیک) را شکل می‌دهد.

     

    ۱۱.سطح حساسیت و مسئولیت‌پذیریِ خود را بالا ببرید

    حس کنجکاوی، حساسیت و حس مسئولیت در تمام طول دوران حیات ما باعث پیشرفتمان می‌شود. اگر بتوانیم این احساسات را همیشه حفظ کنیم قادر خواهیم بود که همیشه یاد دهیم و یاد بگیریم و این عمل باعث افزایش اعتماد به نفس ما نیز خواهد شد. به این منظور می‌توانید از دستورالعمل اعتماد به نفس کاربردی زیر استفاده کنید:

    الف- همیشه ذهنتان را فعال نگاه‌دارید و نسبت به مسائل بی‌تفاوت نباشید.

    ب- در مورد ایده‌ها و افکار جدید دقت بیش‌تری به عمل آورید. این امر شما را وارد دنیاها و ماجراهای جدیدی خواهد کرد و تمامی این موارد حس اعتماد به نفس شما را افزایش خواهد داد.


     

    ۱۲.از پسِ حس خودبرتربینی بربیایید

    اعتماد به نفس به معنای حس خودبرتربینی نیست. فرق این دو مورد را برای خود روشن کنید. در غیر این صورت خودتان مانع انجام کارهایی که در حقیقت بلد هستید خواهید شد! اگر به خودتان اطمینان نداشته باشید دیر یا زود خود را مدیون مرحمت دیگران خواهید یافت!

     

    ۱۳.به چشمان ترس‌هایتان بنگرید!

     

    در هر موردی که اعتماد به نفس کاربردی ندارید و از چیزی می‌ترسید، در محیطی آرام بدترین اتفاقی را که ممکن است در آن مورد بیفتد را مجسم کنید و مدتی را با آن بگذرانید، بازهم به ترستان نزدیک‌تر شده و هر اتفاق بدی را که بدتر از آن متصور نیست تجسم کنید. سپس بر روی تنفس خود تمرکز نمایید، متوجه خواهید شد که بدنتان دارد راحت‌تر و راحت‌تر می‌شود. خُب، نمرده‌اید درست است؟! شما در حال شکست دادن ترستان هستید! این تمرین را هرروز و تا زمانی که موردنیاز است تکرار کنید.

     

    ۱۴-چند هدف را تنظیم کنید

    برای خود اهداف کوچک تعیین کنید و مراحل مورد نیاز برای دستیابی به آنها را تحلیل کنید و بنویسید. آنها نباید اهداف بزرگ باشند؛ حتی می توانند چیزهایی مانند پخت کیک و یا برنامه ریزی یک شب با دوستان. فقط برای برخی دستاوردهای کوچک که می توانید یک لیست را انتخاب کنید تا به شما کمک کند اعتماد به نفس کاربردی خود را در انجام کارهایتان به دست آورید.


     

    ۱۵- سرگرمی پیدا کنید

    سعی کنید چیزی را پیدا کنید که در آن واقعا پرشور هستید. این می تواند عکاسی، ورزش، بافندگی یا هر چیز دیگری باشد! هنگامی که شما اشتیاق خود را خلق کرده اید، خود را متعهد به انجام دادن آن می کنید. شانس این است که اگر شما علاقه خاصی به فعالیت خاصی دارید، احتمال بیشتری دارید که انگیزه داشته باشید و مهارت های خود را سریع تر بسازید.

     

    خوشحال خواهیم شد که در مورد تجربیاتی که از اجرای این تکنیک‌ها داشته‌اید مطلع شویم. درود و بدرود.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا