۹ روش افزایش اعتماد به نفس در محیط کار و در مقابل دیگران

افزایش اعتماد به نفس در محیط کار
  •  

    چکیده مطلب

    دستاورد‌های ما در چالش‌های محیط کاری و در ارتباط با دیگران رخ می‌دهد. اگر نتوانیم آنقدر به خود اعتماد داشته باشیم که بتوانیم در چالش‌های مختلف قرار گرفته و با دیگران درگیر شویم؛ هرگز نمی‌توانیم به هدف خود نزدیک شده و در مسیر آن حرکت کنیم. پیش از آنکه قدمی بردارید بایستی به قابلیت‌های خود اطمینان داشته باشید و این کار با افزایش اعتماد به نفس صورت می‌گیرد. اعتماد به نفس یک شاخص ثابت نیست که از ابتدا تولد آن را با خود حمل کنیم. اعتماد به نفس برگرفته از آگاهی شخصی و وضعیت جسمانی خودمان است نه قضاوت دیگران و یا ارث خانوادگی. این قابلیت ذهنی از طریق تجربه، ارتباط، حضور و آگاهی بدست می‌آید.

    اعتماد به نفس همواره موضوعی نشأت گرفته از دنیای خارجی نیست و اکثریت آن تفاوت میان حس پیش‌برندگی و ترس از تفکرات درونی هر شخص است. دیگران از ماهیت درونی شما درکی ندارند اما درک شما از ماهیت درونی خودتان، واکنش‌هایی را به‌وجود می‌آورد که بر نحوه ارتباط آن‌ها با شما تاثیر می‌گذارد. شاید هسته اصلی اعتماد نفسانی از طریق دو عامل درک داخلی و برخورد خارجی باشد اما رفتارها و نگرش‌های شخصی نیز وجود دارند که بدون نیاز به دریافت از شخص خارجی، با تصحیح نحوه گفتار و کردار موجب افزایش اعتماد به نفس شده و حس رضایت را به وجود می‌آورد که در این مقاله به معرفی ۹ عدد از بهترین ترفندهای افزایش اعتماد به نفس می‌پردازیم.

     

    ۹ روش افزایش اعتماد به نفس در فضای کاری و در برابر دیگران

     

    ۱- درست لباس بپوشید

     

    منظور از درست لباس پوشیدن به معنای متحمل شدن هزینه‌های گزاف پوشاک نیست. آنچه در درست لباس پوشیدن برای افزایش اعتماد به نفس بررسی می‌کنیم، نحوه تاثیر لباس بر تن، بر روی راحتی، جلوه خارجی و کارآمدی می‌باشد. لباس پاکیزه، مرتب و مناسب برای جامعه‌ای که در آن قرار دارید، به معنای اهمیت دادن به نمای خودتان در جلوه عمومی می‌باشد.

    منظور از درست لباس پوشیدن نه به معنای زیبایی، بلکه آراستگی است. دیگران بسیار به تنوع لباس‌های شما اهمیت نمی‌دهند، بلکه آراستگی در لحظه شما را مشاهده می‌نمایند. پس به جای خرید چندین لباس ارزان قیمت، یک چند لباس با کیفیت‌تر را برای خود خریده و از آن‌ها استفاده کنید.

    • آراستگی لباس از زیبایی آن اهمیت بیشتری دارد.
    • وجود عناصر آزاردهنده مانند، گشادی و عدم تاطابق با جامعه، می تواند بر اعتماد به نفس شما تاثیر بگذارد.

    ۲- قدم‌های خود را محکم‌تر بردارید

     

    عزت نفس را به خوبی می توان در قدم زدن دیگران مشاهده کرد. خستگی، ترس، غرور و دیگر صفات، به خوبی در راه رفتن نمایان می‌شوند. حتی اگر احساس سربلندی چندانی نمی‌‌کنید. یک حس شور و استقامت را در قدم زدن خود به وجود بیاورید. شاید این کار را افزایش اعتماد به نفس کاذب بدانید اما محکم و سریع قدم زدن، شما را در پیش‌بردن امورتان، مصمم‌تر خواهد کرد.

    ۳- شکل صحیح جسمانی خود را حفظ کنید

     

    اعتماد به نفس یعنی آگاهی از درون و اعتماد به آن برای پیش‌روی. اگر لحظه‌ای با به فکر فرورفتن، وضعیت رسمی جسمانی و تمرکز ذهنی خود را از دست می‌دهید؛ می‌بایست خصوصا بر روی حفظ شکل ظاهری خود تمرین کنید چرا که افراد در کنار کلماتی می‌گویید، حرکات و وضعیت جسمانی شما را نیز رصد می‎کنند. حفظ شکل صحیح جسمانی در ارتباط چشمی به شما کمک خواهد کرد و مانع و ایجاد خستگی عضلانی ناشی از آن خواهد شد.


     

    ۴- نحوه عملکردتان را در تنهایی، ارزیابی کنید

     

    جرقه افزایش اعتماد به نفس از طریق افزایش انگیزش ذهنی به وجود می‌آید و این انگیزش دو مرحله دارد.

    • در مرحله اول بایستی خود را در فضای سوق دهنده به موفقیت و خودشناسی قرار دهید که در این قسمت ابتدا مطالعه و دریافت اطلاعات به شما کمک خواهد کرد. ویدیو، همایش و مطالب انگیزشی و آموزشی می‌تواند به شما کمک کند که در این زمینه می‌توانید از دوره های آموزشی یا مقالات عضویت ویژه تکامل من استفاده کنید.
    • بسیاری از اضطراب‌ها از ضعف عملکرد نشأتت می‌گیرد. ممکن است در حین یک سخنرانی و یا انجام یک وظیفه در مقابل دیگران، جلوه خوبی را از خود نشان ندهید که راه رهایی از این مشکل انجام تمرین و پیدا کردن نقاط ضعف در زمان تنهایی است. به سادگی در مقابل آینه ایستاده و نحوه سخنرانی خود را بررسی نمایید. صدای خود را ضبط کنید و اشتباهات خود را بیابید و حرکات بدن خود را رصد نمایید.

    ۵- سپاس‌گزار باشید

     

    قسمتی از نبود اعتماد به نفس از نارضایتی، کمبود‌ها و شکست‌‌ها بروز می‌کند. گاهی ممکن است در شرایط ایده‌آلی زندگی نکنیم و اما اگر به قسمت بزرگی از گلایه‌های خود نگاهی بیاندازیم؛ می‌فهمیم که عدم قناعت و کمال‌گرایی، استرس بی‌اساسی را در ما به‌ وجود آورده که ما را نسبت به ساده‌ترین اشیاء نیز حساس می‌کند.


     

    ساده و بهترین راه برای رهایی از نارضایتی، شکرگزاری نعمات خداوند و سپاس‌گزاری لطف دیگران و حتی خوبی‌های خودتان است. با به‌یادآوری داشته‌های زندگی، حس بهتری نسبت به آن خواهید داشت و آسان‌تر در تصمیم‌گیری به خود و زندگیتان اعتماد خواهید کرد.

    ۶- در دید باشید

     

    بسیاری از افراد در کلاس، محل کار و دیگر اماکن اجتماعی، در بخش پشتی و دور از دید می‌نشینند تا کمتر مورد ملاحظه قرار گیرند. این افراد ترس قضاوت دیگران بر اساس ظاهر و حرکات خود را دارند که اگر بخواهیم به صورت واقع‌گرایانه به این مسئله نگاه کنیم؛ فرار از قضاوت دیگران در جامعه امروزی، غیر ممکن است.

    اعتماد به نفس شما زمانی بدردتان خواهد خورد که بتوانید آن را در جامعه بکار ببرید. به طور قطع هر فردی در تنهایی یا در نزدیکی خویشاوندان خود، از اعتماد به نفس بالاتری برخوردار است اما دستاورد‌های ما خارج از خانه بدست می‌آید.

     

    ۷- تفکرات و گفتمان خود را در خط مقدم بازگو کنید

    بعد از شکستن ترس حضور که در مورد قبلی آن را شرح دادیم؛ اکنون نوبت شکستن ترس صحبت کردن و ارتباط با دیگران می‌باشد. تا زمانی که با دیگران درگیر نشده و با افراد مخلتف ارتباط برقرار نکنید،

    نمی‌توانید نقاط ضعف خود را بیابید. با حضور اولیه ممکن است اشتباهاتی را از خود بروز دهید اما به‌ یاد داشته باشید که این اشتباهات، شما را بیشتر با خودتان آشنا خواهد کرد و با افزایش آگاهی نسبت به شخصیتی که دارید؛ راحت‌تر می‌توانید در شرایط مختلف به خود اعتماد کنید.

    ۸- ورزش کنید!

     

    شاید برایتان عجیب باشد اما تاثیر ورزش بر افزایش اعتماد به نفس اثبات شده است. ورزش از سه جهت به شما کمک خواهد کرد:

    • افزایش انرژی و نشاط – ورزش موجب افزایش سرعت گردش خون و ترشح هورمون‌های نیرو و شادی بخش است. ورزش علاوه بر تقویت قوای جسمی، قوای ذهنی را نیز تقویت می‌بخشد که این امر به آمادگی بیشتر در مقابل دو راهی‌های استرس‌زا، کمک خواهد کرد.
    • بهبود شرایط و حالت جسمی – به مجرد وجود حس نیرو و آمادگی جسمانی، اعتماد به نفس بالایی در شما ایجاد خواهد شد. ورزش با بهبود شرایط جسمانی، استرس‌های ناشی از نداشتن نمای جسمانی کافی در جامعه را از بین می‌برد.
    • ایجاد حس انضباط شخصی – ورزش صحیح یک فعالیت مداوم و منظم است که به تعهد و انضباط بالایی نیاز دارد. با قرار گیری در برنامه منظم ورزشی، انضباط و پیشرفت در نتیجه تلاش‌های خود را خواهید دید که این به شما نیرو و عزت نفس خواهد داد.

    ۹- برای خود چالش‌ها و تجربه‌های جدیدی را در نظر بگیرید

     

    شکست نه به معنای سقوط، بلکه نزدیک شدن به هدف، با تجربه و آگاهی بیشتر می‌باشد. در تجربه چالش‌ها و ماموریت‌های جدید ترس نداشته باشید. به خود به مانند یک قهرمان خارق‌العاده خیالی نگاه کنید که هنوز از قابلیت‎‌های درونی خود باخبر نیست. درگیری با تجارت و چالش‌های جدید، حتی اگر نتیجه شکست را برای شما به دنبال داشته باشد؛ موجب افزایش آگاهی از قابلیت‌های خودتان خواهد شد.

    قسمت بزرگی از ضعف و کمبود اعتماد به نفس، ناشی از ترس از ورود و یا قرارگیری در موقعیت‌هایی است که از محدوده آسایش ما خارج بوده و زحماتی را برایمان به‌دنبال دارد. پرت شدن از محوطه امن و آسودگی حتمی است پس چه بهتر که خود با خارج شدن از آن، آمادگی بهتری برای رویارویی با چالش‌های زندگی داشته باشیم.


     

    ۱۰- دانش خود را افزایش دهید

    شما می توانید با یادگیری بیشتر، اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. خواندن کتاب های بیشتر، تماشای ویدیو های آموزش یا اخبار جدید در حیطه کاری، حضور در سمینارهای بیشتر. عدم بروزرسانی دانش خودتان اغلب می تواند قاتل افزایش اعتماد  به نفس باشد، زیرا افرادی که دانش بیشتری در مورد این موضوع دارند با شما شروع به بحث و تبادل نظر می کنند، اگر شما در مورد مسئله پیش آمده یا مشکل دانش مناسب و کافی داشته باشید و پاسخگو باشید، به شما کمک می کند تا اعتماد به نفس بیشتری کسب کنید. یادتان نرود اعتماد به نفس رشد می کند.

     

    ۱۱- افرادی را پیدا کنید که اعتماد به نفس شما را افزایش دهند

    ما مطمئن هستیم بهترین راه ایجاد افزایش اعتماد به نفس این است که افرادی را پیدا کنید که می دانند چگونه شما را تشویق کنند و روز شما را بسازند. بهترین نمونه میتواند شریک عاطفی شما و یا دوستان خیلی نزدیک شما باشند. اگر تمایل دارید با افرادی که بیش از حد به شما انتقاد می کنند وقت بگذرانید، قطعا نقش بزرگی در از بین بردن اعتماد به نفس شما خواهند داشت. ممکن است زمان پیدا کردن دوستان جدید باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا