پاسخ سوالات متداول درباره همجنسگرایی

همجنسگرایی
  • پاسخ سوالات متداول درباره همجنسگرایی

    همجنسگرایی به معنای علاقه و جذبه به افراد هم جنس به عنوان شریک عاطفی و جنسی است. این مفهوم در بسیاری از فرهنگ‌ها و جوامع به عنوان یک مسئله حساس و پیچیده مطرح شده است. در بسیاری از کشورها همجنسگرایی به عنوان یک موضوع تابو و ممنوع قلمداد شده و در برخی دیگر از کشورها به عنوان یک حق شخصی شناخته می‌شود.

    بسیاری از افراد همجنسگرا در جامعه با تبعیض و تبعیض روبرو می‌شوند و برخی حتی با تهدیدات جانی و حملات فیزیکی مواجه می‌شوند. در بعضی جوامع، همجنسگرایی به عنوان یک بیماری روانی شناخته می‌شود و برای درمان آن از روش‌های نامتعارف استفاده می‌شود.

    اما با پیشرفت فرهنگ و زندگی اجتماعی، همجنسگرایی به مرور زمان به عنوان یکی از حقوق شخصی شناخته شده است و بسیاری از کشورها به شهروندان همجنسگرا حقوق مساوی با سایر شهروندان را اعطا کرده‌اند، از جمله حق بهداشت، حقوق ثبت ازدواج و حقوق ویزای همراه.

    در کل، همجنسگرایی یکی از مسائل کلیدی در جامعه ما است که به دلیل تفاوت در نگرش‌ها و باورهای فرهنگی در بین افراد، همچنان موضوعی پیچیده و حساس است. اما به طور کلی، افزایش آگاهی و تحولات فرهنگی باعث شده است که همجنسگرایی به عنوان یکی از جنبه‌های طبیعی و رایج زندگی شناخته شود.

    این سوالات و پاسخ آنها با کسب مجوز مجدد از انجمن پزشکی کاتولیک انتشار میابد و دارای حق کپی رایت ۲۰۱۰ توسط انجمن پزشکی کاتولیک امریکا ©۲۰۱۰ میباشند. برای دسترسی به اسناد اصلی و تمام مستندات مربوطه میتوانید به وب سایت انجمن پزشکی کاتولیگ (CMA) مراجعه نمایید. همچنین میتوانید جزوات شامل این مطلب را از وب سایت یاد شده خرید کنید.

    **سوال: آیا جذبه جنسی به همجنس قبل از تولد و بصورت مادرزادی و ژنتیکی ایجاد میگردد؟
    **نه. دلیل اینکه بسیاری از مردم این مطلب را بیان میکنند این نکته است که بعضی از همجنسگرایان، ابراز میکنند که میل به همجنس را در خود کشف کرده اند نه اینکه آن را انتخاب کرده باشند. از طرفی هم رسانه های عمومی مرتب ادعا می کنند که ژن های مربوط به همجنسگرایی را کشف کرده اند. با این حال محققان تا به امروز موفق به کشف عامل علاقه به همجنس نشده اند و حتی خود فعالان همجنسگرا هم ادعای وجود ژن همجنسگرایی را رد میکنند. اگر فرض کنیم که افراد با ژن همجنسگرایی متولد میشوند پس بایستی دوقلو های همسان گرایشات جنسی یکسانی داشته باشند ولی مطالعه بر روی دوقلو های یکسان در استرالیا نشان داد که تنها ۱۱% از دوقلو های یکسان دارای گرایش همجنسگرا در هر دو قل هستند. جالت است این نکته را به یاد داشته باشیم که برخی مطالعات حاکی از این مطلب است که الگو های جنسی در طول زمان پایدار نیستند. البته برخی مردم فقط بدلیل دریافت کمک های خیریه یا فقط برای اینکه نشان دهند بالغ شده اند، اعلام همجنسگرایی میکنند.

    **سوال: اگر همجنسگرایی علت ژنتیکی ندارد پس دلیل اینکه یک نفر همجنسگرا میشود چیست؟
    **دلایل بسیاری وجود دارد که سبب میشود یک نفر همجنسگرا گردد ولی بنظر میرسد که همجنسگرایی نتیجه یک همگرایی در عوامل رشدی، عاطفی، روانی و اجتماعی است. هر فردی که همجنسگرا است، پیشینه شخصی خود را دارد بنابراین علت یابی دقیق این مسئله در حالت عمومی کاری غیر ممکن است. با اینکه عوامل بسیاری در این مسئله دخیل هستند، در زیر به برخی از آنها اشاره میکنیم:
    ۱- عدم رسیدگی والدین و ناتوانی آنها در ایجاد حس امنیت در سنین کودکی.
    ۲- اختلال هویت جنسی در کودکی و عدم موفقیت والدین در تشویق کودکان به شناسایی ویژگی های مردانگی و زنانگی و ایجاد دوستی فقط با افراد یک جنسیت خاص.
    ۳- جدایی فیزیکی از یکی یا از هر دو نفر والدین در کودکی.
    ۴- در مردان، ضعف روابط پدر و پسر در کودکی به هردلیلی اعم از دوری، مسائل انتقادی، خودخواهی، عصبانی بودن و الکلی بودن و یا درک نشدن کودک توسط پدر و از طرف دیگر کنترل ها و وابستگی های بیش از حد به مادر و همچنین سخت گیری های بی مورد توسط او میتوانند به عنوان دلیل بیان شوند.
    ۵- در زنان، مشکلات روانی یا افسردگی های روحی در ماه های اول زندگی کودک یا فاصله احساسی با کودک، انتقاد های بیش از اندازه، رد کردن دوستان غیرهمجنس و از طرفی ترک کردن خانه توسط پدر ویا عصبانیت های او، انتقادهای او، دوری و خودخواهی یا الکلی بودن او را میتوان به عنوان دلایل امر برشمرد.
    ۶- عدم توانایی فرد در ایجاد دوستی با همجنسان و تنهایی های عمیق.
    ۷- در مردان عدم پذیرش به عنوان یک مرد، تصویر ذهنی و بدنی ضعیف از خود و همچنین قدرت عضلانی پایین که موجب میشود فرد نتواند ورزش های عمومی مثل بیسبال یا فوتبال را انجام دهد.
    ۸- پیشینه سوءاستفاده های جنسی در دوران کودکی بویژه تجاوزات جنسی.
    ۹- احساس کمبود جنسیتی بیش از اندازه و غیر متعارف (مثلا ضعف عضلانی یا ضعف در زنانگی) یا احساس عدم تعلق به جنسیت که موجب خودخواهی یا خود آزاری شود.
    ۱۰- سابقه دست انداخته شدن یا حتی لقب گرفتن توسط سایر کودکان یا حتی بزرگسالان مثلا به دلیل خلق و خوی، استعداد، ظاهر و غیره.
    چنین عواملی میتواند در توسعه روابط همجنسگرایی یا دوجنسگرایی تاثیر بسزایی داشته باشند.

    **سوال: چه علایمی هست که نشان دهد فرد در معرض همجنسگرایی قرار گرفته؟
    **اگر فردی علایمی را که در پیشرو بیان مینماییم بروز دهد، بایستی شما هشیاری خود را دوچندان نمایید: شناسایی خویشتن با ویژگی های جنسیتی جنس مخالف، عدم توانایی در ایجاد ارتباط با همجنسان، عدم انجام بازی های خشن توسط پسران، پوشیدن لباس های جنس مخالف، اعلام مشکلاتی با جنسیت خویشتن، اظطراب اجتماعی و غیره. باید در نظر داشته باشید که اگر این علایم در همان دوران کودکی درمان نگردند، در ۷۵ درصد موارد این ویژگی ها میتوانند به همین شکل توسعه یابند.

    **سوال: آیا امکان پیشگیری از همجنسگرایی وجود دارد؟
    **بله، شناسایی زودهنگام کودکان در معرض خطر به همراه روان درمانی های مناسب و حمایت های والدین میتوانند از عوامل کلیدی در پیشگیری و درمان درد های عاطفی در این کودکان و نوجوانان باشند.

    **سوال: چرا کمک به افراد همجنسگرا مهم است؟
    **علاوه بر درد و رنجی که همجنسگرایان بدلیل عدم آگاهی کافی اجتماع متحمل میشوند، مطالعات اخیر نشان میدهد که اختلالات روحی وروانی در افراد همجنسگرا به میزان قابل توجهی بیشتر است که میتوان به موارد زیر اشاره کرد: افسردگی های عمده، اختلالات اضطراب، سوء مصرف مواد مخدر، اختلالات رفتاری و تلاش برای خودکشی. درست است که به همه موارد بالا بایستی نگرش بد اجتماعی رو هم اضافه کرد، ولی این اختلالات روحی در کشورهایی با دید اجتماعی روشن فکرانه تر مثل هلند و نیوزلند هم دیده میشوند. مطالعات متعدد اخیر نشان میدهد که افرادی که همجنسگرا هستند به احتمال زیاد مورد سوءاستفاده جنسی اقوام نزدیک، خشونت های خانگی و یا تجاوزات جنسی قرار گرفته اند. در یک مطالعه ۳۹ درصد از مردان اعلام کرده اند که توسط شریک جنسی خود مورد سوءاستفاده جنسی قرار میگیرند. مردان همجنسگرا بدلیل انجام فعالیت های جنسی با شرکای جنسی متعدد در معرض ابتلا به انواع بیماری های منتقله جنسی قرار دارند.

    **سوال: اگر نوجوان یا بزرگسالی اعلام نماید که به همجنس خود جذبه جنسی دارد، ما چه کاری میتوانیم انجام دهیم؟
    **این افراد میتوانند به پزشکان متخصصی که در زمینه درمان همجنسگرایی مهارت دارند مراجعه نمایند. البته باید در نظر داشته باشید که افراد همجنسگرا ممکن است از برخی اختلالات روانی و یا حتی اعتیاد هم رنج ببرند که این امر به نوبه خود میتواند فرایند درمانی را پیچیده تر نماید. بنابراین در اغلب موارد یک برنامه جامع درمانی مورد نیاز است که در برگیرنده یک بخش روانی برای درمانی اختلالات اعتیاد آور نیز باشد.

    **سوال: هدف از این درمان چیست؟
    **این درمان ها میتوانند به بیمار کمک نمایند تا علت اصلی همجنسگرایی خود مثل اعتماد به نفس پایین، اضطراب، خشم، غم و اندوه و تنهایی عاطفی را کشف و درمان نمایند. و سپس بعد از پروسه درمانی فرد میتواند با توجه به سبک زندگی به یک آزادی در زندگی خود دست یابد.

    **سوال: درمان های همجنسگرایی تا چه حدی موثر هستند؟
    **در حالی که نمیتوان هیچ تضمینی برای این درمان ها ارائه کرد، گزارشاتی نیز از درمان های موفق وجود دارد. موفقیت در این امر به عوامل مختلفی از جمله تخصص حرفه ای در بهداشت روانی، صمیمیت بین بیمار و درمانگر، طول مدت درمان، وجود مشکلات روانشناختی و مشکلات سوءمصرف مواد یا اعتیاد جنسی بستگی دارد. ولی در حالت کلی پیش بینی این نتایج غیر ممکن است. مطالعه بر روی ۲۰۰ مرد و زن که خواستار کمک برای تغییر در همجنسگرایی خود بودند نشان داد که ۶۴ درصد مردان و ۴۳ درصد زنان بعد از درمان ها، دگرجنسگرایی خود را پذیرفتند. شاید این اعداد و ارقام دلسرد کننده باشد ولی بایستی در نظر بگیرید که اظطراب در درمان، میتواند تاثیر منفی بر روند درمانی داشته باشد.

    **سوال: برای کمک به افراد همجنسگرا چه اقداماتی صورت میگیرد؟
    **هر کسی که تمایل به همجنس خود دارد بایستی به متخصصان بهداشت روانی، گروه های پشتیبان و علمای روحانی مراجعه کند. از این دید گروه های حمایتی از همجنسگرایان بسیار ضروری جلوه میکنند، چرا که بسیاری از افراد مخالف آموزش اخلاق جنسی هستند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا