جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی کسب و کار » نقش اعتماد به نفس در مدیریت و بهبود کار سازمانی چیست؟

نقش اعتماد به نفس در مدیریت و بهبود کار سازمانی چیست؟

نقش اعتماد به نفس در مدیریت چیست؟ اگر با وجود داشتن مهارت در مجموعه‌ای به عنوان مدیر مشغول به کار هستید، ولی موفقیت و پیروزی‌های زیادی کسب نمی‌کنید، شرط لازم موفقیت را ندارید و دچار کمبود اعتماد به نفس هستید. برای نشان دادن نقش و اهمیت اعتماد به نفس در مدیریت همین ضرب المثل کافی است که مدیر بدون اعتماد به نفس همچون زنبور بی عسل است! موفقیت فرد در کار و مجموعه در گرو تخصص و اعتمادبه‌نفس می‌باشد و این دو شرط را می‌توان لازم و ملزوم هم دانست. برای حل این مشکل و آگاهی بیشتر در مورد اهمیت آن با ما همراه باشید.

اعتماد به نفس واقعی یعنی چه؟

اعتماد به نفس نیز همانند ویژگی‌های درونی هر فرد از جمله شجاعت، خوش‌اخلاقی و…. است و به‌دست آوردن آن مانند غنی سازی اورانیوم یا الماس، سخت اما با ارزش و گرانبها است. این حقیقت که ما همیشه درک درست و ثابتی از اعتماد به نفس نداشته باشیم امکان‌پذیر است، اما زمانی که آن را ببینیم به درک درستی از آن می‌رسیم زیرا تا کنون آن را احساس کرده‌ایم. آن چیزی که تعریف مشخص اعتماد به نفس را مشکل می‌کند همین ویژگی است.

اعتماد به نفس همانند تجربه‌ای است که هم از خود و هم از دیگران می‌توان به‌دست آورد. والتر اندرسون که کتاب دوره اطمینان را تالیف کرده است، می‌گوید «اگر به گونه‌ای عمل کنید گویی که اعتماد به نفس دارید، به ‌رغم اینکه به خود اعتماد ندارید، اعتماد به نفس شما بالا خواهد رفت. اگر تصویری از آنچه که می‌خواهید باشید در ذهن خود تثبیت کنید، کم کم آن شخصیت را پیدا خواهید کرد.»

حتما بخوانید
هر ۲۵ دقیقه یک پومودورو بخورید تا منظم شوید

اعتماد به نفس یا اعتماد به سقف

تاکنون به طور حتم به نقش اعتماد به نفس در مدیریت پی برده‌اید. اما این اعتماد به نفس تا چه حد می‌تواند مفید باشد و چگونه عامل شکست در کار و زندگیِ شخص و مجموعه و حتی سازمان می‌شود؟ اعتماد به نفس واقعی دارای دو شرط است که عبارتنداز توانایی و مهارت و همچنین اطمینان فرد از مهارت خود. اعتماد به سقف واژه‌ای طنزآلود برای نشان دادن مفهوم اعتماد به نفس کاذب است. زمانی که فرد از توانایی لازم جهت اداره سازمان و یا مجموعه برخودار نباشد و به خود بیش از حد مطمئن باشد و با دروغ نشان دهد در آن حرفه متخصص است دچار اعتماد به سقف شده است و در واقع به نابودی خود و سازمان کمک می‌کند. اعتماد به نفس تا آنجا می‌تواند موجب موفقیت فرد شود که متناسب با توانایی‌ها و مهارت‌های وی باشد نه بیشتر و نه کمتر!

نقش اعتماد به نفس در مدیریت چیست؟

همانطور که صلاحیت و دانش یک فرد برای انتخاب وی به عنوان مدیر مهم است، میزان اعتماد به نفس او نیز برای مدیریت مجموعه از اهمیت بالایی برخوردار ‌است. واضح است که اگر کسی به خود اعتماد نداشته باشد نمی‌تواند اعتماد دیگران را نیز جلب کند و مجموعه تحت تاثیر خود را به سوی موفقیت بکشاند. رفتار و کردار یک مدیر در محل کار زیر ذره‌بین سایر کارمندان و کارکنان است، پس می‌توان با ایجاد اعتماد به نفس در خود، اعتماد به نفس را در کارمندان ‌خود به وجود آورد.

چه راهکار‌هایی در افزایش اعتماد به نفس مدیران مؤثر است؟

اعتماد به نفس را می‌توان از موفقیت‌های کوچک در کار ایجاد کرد که این امر به خودی خود سبب می‌شود فرد از توانایی‌ها و استعدادهایش اطمینان حاصل کند و به موفقیت‌های بزرگ‌تر نزدیک و نزدیک‌تر شود و با روحیه در جهت آن‌ها گام بردارد؛ همچنین از جمله کارهایی که در جهت ایجاد اعتماد به نفس در مدیریت می‌تواند مفید واقع شود می‌توان به چند مورد که در ذیل آمده است اشاره کرد:

حتما بخوانید
چگونه با تفکر مثبت زندگی خود را از خوب به عالی ارتقا دهیم؟

مجری خوبی باشید

اینکه شما وظایف و مسئولیت‌های محول شده را را تا چه حد درست، منظم و بی نقص انجام می‌دهید نقش مهمی در افزایش اعتماد به نفس شما دارد. هنگامی که از پس وظیفه‌ای مشکل بر ‌می‌آیید، نگاه اطرافیان به شما حس مثبتی می‌دهد که در نتیجه باعث می‌شود شما نسبت به خود حس خوبی داشته باشید که این نیز در نهایت منجر می‌شود به توانایی‌های خود ایمان بیاورید. پس با ایمان داشتن به توانایی‌ها و مهارت‌های خود، حس خودباوری در شما تقویت می‌شود و می‌توانید به انجام وظایفتان با انگیزه بیشتری ادامه دهید.

از بالا بردن مهارت‌های خود در هر سطحی که هستید غافل نشوید

در این دوره که علم به سرعت در حال پیشرفت است و هر روز پنجره‌های بیشتری به سوی دانش گشوده می‌شود، شرایط ایجاب می‌کند که شما در تخصص خود به روز باشید و دانش عمیقی در رشته خود داشته باشید. این امر می‌تواند به افزایش اعتماد به نفس و حس خودباوری در شما کمک کند. هرگاه در جمعی حاضر شوید و بخواهید در مورد حرفه و تخصص خود صحبت کنید، به روز بودن و آگاهی شما توجه افراد را به سویتان جلب خواهد کرد که در نتیجه حسی مثبت در شما ایجاد خواهد شد.

مثبت اندیش و آینده‌نگر باشید

آینده‌نگر بودن و داشتن دیدی مثبت نسبت به زندگی، با افزایش انگیزه و انرژیتان، می‌تواند شما را به سوی اهدافی که تعیین کرده‌اید سوق دهد و به موفقیت نزدیک‌تر کند. با کسب موفقیت‌های کوچک در هر مرحله از زندگی، اعتماد شما نیز به خودتان بیشتر خواهد شد. با تقویت مهارت مثبت اندیشی، به تدریج خواهید دید که چگونه نسبت به انجام وظایف خود مشتاق‌تر شده و همچنین احساس اعتماد به نفس را بیش از پیش در زندگی خود حس خواهید کرد.

حتما بخوانید
چطور در ۲۵ ثانیه ۳۰ میلیون تومان بدست بیاوریم و حداقل ۳۰۰ میلیون تومان سود برسانیم

درپایان

با توجه به آنچه که درباره نقش اعتماد به نفس در بهبود کار سازمانی گفته شد، بدیهی است که در سازمان، هر شخص از کارفرمای خود الگو می‌گیرد و اگر مدیر نتواند شرایط سازمان را مدیریت کند موفقیتی حاصل نخواهد شد. پس یک مدیر توانا، با رفتار و تصمیمات به موقع و درست و داشتن اعتماد به نفس کافی، به اعضای تیم خود اطمینان خاطر داده و با تدبیر، موفقیت‌ها و پیروزی‌های مجموعه خود را تضمین می‌کند. امیدواریم مطالبی که خانه آموزش در این مقاله درباره نقش اعتماد به نفس در مدیریت بیان کرد، بتواند به شما کمک کند تا گامی مهم در جهت کسب موفقیت‌های بیشتر بردارید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “نقش اعتماد به نفس در مدیریت و بهبود کار سازمانی چیست؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا