چگونه و چرا آشکار ساختن هوش­های چندگانه ی فرزندتان می تواند استعداد آنها را شکوفا کند؟

ما بعنوان والدین، میخواهیم فرصت الهام گرفتن را به فرزندانمان بدهیم و شعله­ های اشتیا قشان را برای یادگیری بیافروزیم. همچنین تلاش میکنیم این شانس را به کودکانمان بدهیم تا نقاط قوت درونی­ شان را کشف کنند تا بتواند در بزرگسالی به شغلی بدل شود که حقیقتا” نسبت به آن هیجان­زده باشند_نه اینکه تنها ۴۰ ساعت در هفته کارکنند تا بتوانند صورتحساب­هایشان را پرداخت کنند. هر چه دوره­ حیات ما طولانی­تر و اقتصاد جهانی رقابتی ­تر می­شود، این مطلب نیز از هر زمان دیگری بااهمیت ­تر می­گردد که انتخاب­های شغلی ما ناظر به چیزی بیش از پول خواهد بود.

تقریبا زمانیکه کودکان وارد مدرسه­  راهنمایی می­شوند، نه تنها مشتاق یادگیری گستره­ وسیعی از مهارتهای مربوط به هوش­های هشت­گانه هستند، بلکه به آغاز سفری راغبند که که آن را جذاب­تر یافته ­اند و در آن تسلط دارند . با اینحال در طول یک روز نسبتا” طولانی در مدرسه، زمان محدودی برای رسیدگی به توانایی­های فردیِ تمام دانش آموزان در چهارچوب یک مدرسه­ وجود دارد.

نتیجه اینکه، این مسئولیتِ ماست که بعنوان والدین، اولویت­های هوش چندگانه و توانمندی­های فرزندانمان را تشخیص دهیم و تا جایی که امکان دارد فرصت­هایی برای پرورش علائق مربوط به هوش چندگانه  در اختیارشان قرار دهیم.

گاردنر و همکارانش، در تجدید نظری که در سال ۲۰۰۶ درباره هوش­های چندگانه داشتند، بیان کردند: ” برای کودکان بسیار مطلوب خواهد بود که بزرگسالانِ لایق یا همسن و سالان بزرگتر از خود را در محل کار یا به هنگام بازی در این محیط­ ها مشاهده کنند. با چنین مشاهده­گری­ای، کم سن و سال­ترها به راحتی می­توانند دلایلی را برای لزوم و ماهیت مهارت­هایی دریابند که یک فرد چیره­دست را قادر می­سازد بطرز معنی­ داری با آن ملزومات تعامل داشته باشد.”

انواع هوش گاردنر به قرار زیر است:

هوش جنبشی -حرکتی

هوش منطقی-ریاضی

هوش موسیقیایی

هوش طبیعت­گرا

هوش فضایی- دیداری

هوش میان­فردی

هوش درون­فردی

هوش  کلامی

اما در مورد قوّت­ها یا ضعف­های مربوط به هوش چندگانه­ی کودکتان تنها بر شمّ درونی خودتان تکیه نکنید، گویی که این شمّ درونی از نظر شما مهمترین عامل باشد. نظر معلم فرزندتان را درباره­ی توانمندی­های هوش  های چندگانه­ی او جویا شوید. در خانه، به عنوان سرنخی برای یافتن  مهارتهای کودکتان به دنبال بازیهای خاص باشید .

به دنبال بذرهای استعداد بالقوه باشید و برای پرورش این بذرها با بهترین توانایی هایتان، نهایت تلاشتان را  به کارببندید. یا اینکه از تجربیات چند ساله ما در آکادمی استعدادیابی   در مورد پرورش انواع هوشهای چند گانه و شناسایی نقاط قوت و ضعف کودکان در مورد هوشهای چندگانه استفاده کنید تا ببینید فرزند شما درحال حاضر کدامیک از هوش های چندگانه را برای تجربه و کشف دنیای اطراف خود ترجیح میدهد، و تیپ شخصیتی و سبک یادگیری غالب او چگونه است و چگونه این  نظریه ها ی یادگیری با همکاری یکدیگر، شیوه ای را که کودک شما ترجیح می دهد به آن شیوه به یادگیری بپردازد ، شکل میدهند.

ازاین فرصت به وجود آمده استفاده کنید تا به فرزندتان تمام مسیرهای متفاوتی را که در آنها هوشمندی دارد نشان دهید و نیز نشان دهید که شما نه تنها به هوش او توجه بیشتری میکنید، بلکه به نحو عمیقی به عزت نفس او بها می­دهید.

با فراگیری بیشتر در مورد نحوه یادگیری فرزندانتان و با در نظر داشتن اولویتهای هوشهای چندگانه ­شان، بهتر خواهید توانست به شیوه­ای آموزش دهید و فرزندپروری کنید که به تیپ شخصیتی، هوش­های چندگانه و سبک یادگیری فرزندتان ، ارج بنهید و آن ها را بپذیرید؛ آنچنانکه بهتر خواهید توانست معلمان و مربیان را یاری دهید تا دریابند چگونه بذرهای استعداد منحصر بفرد فرزندتان را  شکوفا کنند.