جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی روابط عاطفی و ازدواج » مدیریت رابطه عاطفی یعنی چی؟

مدیریت رابطه عاطفی یعنی چی؟

مدیریت رابطه عاطفی کمک میکنه ارتباط عاطفی بهتری داشته باشیم که نتیجه اش لذت از رابطه ای هست که درش هستیم. مدیریت رابطه عاطفی قبل از ازدواج یا بعد ازش می تونه چالش برانگیز باشه، به بخاطر همین توی جلسات مشاوره عاطفی آنلاین و حضوری تاکید زیادی میشه که یاد بگیریم . یادتون باشه عوارض نداشتن مدیریت رابطه عاطفی می‌تونه خیلی آسیب زننده باشه و حتی می‌تونه باعث کات شدن بشه. اگه میخواین یادش بگیرین تا اخر مقاله همراهم باشین .

مدیریت رابطه عاطفی یعنی چی؟

همون جور که توی تعریف رابطه عاطفی گفته شده ، مدیریت رابطه عاطفی به معنی رفتار و گفتار و کارهای آشکار و پنهان زیادیه که در نهایت به بهبود ارتباط عاطفی بین زن و مرد یا اعضای یک خانواده منجر میشه.

مدیریت رابطه عاطفی کم کاری نیست!

شده توی جلسه های مشاوره رابطه عاطفی می بینیم که افراد مدیریت کردن رابطه رو با کم کاری اشتباه میگیرن !

دوستای عزیزم، سیاست داشتن توی رابطه یا همون مدیریت عاطفی یه رابطه معنی هدایت کردن و دست گرفتن کنترل ارتباط عاطفی با پارتنر یا اعضای خانواده نیست. در واقع مدیریت رابطه سالم به کل به اون کارایی گفته میشه که با رضایت و قبول کردن دو طرف انجام بشه که رابطه بهبود پیدا کنه نه تک نفره انجام بشه.

پیشنهادی: دوست دخترم حساسه چیکارش کنم؟

چند نوع مدیریت رابطه عاطفی داریم؟

مدیریت رابطه عاطفی یا به قول خودمون سیاست داشتن توی ارتباط عاطفی دو نوع هست:

  • مدیریت رابطه از راه دور
  • مدیریت رابطه از نزدیک
حتما بخوانید
ازدواج با زن شاغل چه مزایا و معایبی دارد؟ (برسی کارکردن زن متاهل)

جفتشون توی موقعیت های خاص استفاده میشه. اما مدیریت رابطه عاطفی از راه دور همونطور که از اسمش معلومه برای رابطه هایی هست که هنوز ازدواج نکرده ان، یا دو نفر رابطه لانگ دیستنس دارن و یا یکی از اونها به مسافرت رفته.

مدیریت رابطه عاطفی از راه دور چجوریه؟

ما همیشه پیش پارتنرمون یا خانوادمون نیستیم. یه موقع بعد مسافت ما رو از هم جدا می کنه ، به همین دلیل مدیریت رابطه عاطفی از راه دور خیلی ضروری میشه به نوعی که اگر نباشه، رابطه آسیب می بینه.

اگر به هر دلیل از خانواده یا عشقتون دور هستین، باید از تکنیک های مدیریت رابطه از راه دور استفاده کنین. مثلا چی؟

  • از گوشی و اینترنت برای ارتباط برقرار کردن استفاده کنین.
  • چت کردن رو یاد بگیرین.
  • بیشتر از چند ساعت از هم بی خبر نباشین.
  • از ویدیو کال (تماس تصویری) استفاده کنین
  • بیشتر ابراز علاقه کلامی داشته باشین

همین کارهای ساده مدیریت رابطه عاطفی از راه دور ممکن میکنه. اصلا کوتاهی در این موضوع نکنین چون به شدت اهمیت داره.

مدیریت رابطه عاطفی در خانواده چجوریه؟

مدیریت کردن رابطه فقط مخصوص زوج ها یا دوست دختر دوست پسرا نیست، بلکه رابطه صمیمانه بین اعضای یه خانواده هم وجود داره. به همین دلیل مدیریت رابطه عاطفی توی خانواده ها باید وجود داشته باشه که صمیمیت و دوستی حفظ بشه و اینجوری بچه ها هم یاد میگیرن.

چرا مدیریت رابطه عاشقانه مهم تره؟

نتیجه های به دست اومده از جلسه های مشاوره ی شکست عاطفی نشون میده یکی از مشکلات رابطه عاطفی و ازدواج اینکه افراد سواد بودن توی رابطه رو ندارن! در واقع یکی از دلایل طلاق در ایران اینکه مردم نمی دونن چطوری باید توی رابطه باشن که رابطه نابود نشه و به جدایی و طلاق نرسه .

حتما بخوانید
در دیدار اول با خواستگارم چطور رفتار کنم ؟

مدیریت رابطه چه جوری انجام میشه؟

یکی از مهم ترین چیزهایی که در جلسه های مشاوره روانشناسی قبل ازدواج مطرح میشه دقیقا همین موضوعه. منظور از مدیریت رابطه عاطفی با رعایت مرزهای اخلاقی چیه و چطوری انجام میشه؟

۱- ارتباط هارو کشف کنین

احتمالا شنیدین که ارتباط توی یه رابطه مهمه. این موضوع چه توی زندگی عاشقانه، چه توی زندگی شخصی و توی زندگی حرفه ای صادق هست. با این حال، برقراری ارتباط خیلی هم آسون نیست. هر کسی سبک ارتباطی خاص خودشو داره .
اگر احساس میکنین که هر دوی شما به طور موثر با هم ارتباط برقرار نمیکنین، ممکنه نیاز به کشف روش های جایگزین توی رابطه داشته باشیم .

۲- نمونه ای از برقراری ارتباط رو بلد باشین

موقع دعوا توی رابطه، ممکنه همیشه از جمله هایی که با «تو» شروع میشه استفاده کنین: «تو همیشه این کار رو می کنی…» یا «تو اصلا فلان کار رو نمیکنی…» دفعه بعد، جمله هایی مثل «من اینطور احساس می کنم وقتی…» یا «این باعث میشه من احساس کنم…» رو امتحان کنین.

۳- کارهارو با هم انجام بدین

ضرب المثلی میگه که : متضادها جذب هم میشن (کسایی که شبیه هم نیستن و خیلی متفاوت ان به یکدیگر جذب میشن). البته ممکنه توی بعضی از زمینه های علمی صادق باشه، اما همیشه یک استاندارد مناسب برای رابطه نیست.

بله، مهمه که فردیت خودتونو توی یه رابطه عاشقانه پایدار حفظ کنین. اینکه شما به عنوان یک فرد، کی هستین چیزیه که در وهله اول جلب توجه میکنه. اما پختگی رابطه میگه باید با هم بودن رو یاد بگیرین.

حتما بخوانید
در قرار ملاقات اول با خواستگارم چی بپوشم ؟

به همین دلیل، شما تفاوت هایی دارین، اما داشتن یک زمینه مشترک برای ایجاد انواع صمیمیت عاطفی می تونه مهم باشه. بر اساس تحقیقاتی که روی زوج‌ های مسن‌ تر توی روابط طولانی‌ مدت انجام شده، همراه بودن و خنده یکی از ارزشمندترین جنبه‌ های رابطه با شریک زندگی و یکی از راه های مفید برای مدیریت رابطه عاطفی جدیده. اگه هیچ وقت دلیلی برای گذروندن وقت با هم نداشته باشین، ممکنه راحت‌ تر از هم جدا بشین.

۴- پاسخگو باشی

گاهی اوقات احساس نادیده گرفته شدن می‌تونه حس خیلی بدی رو به آدم انتقال بده. گفتیم که ما با عاشق شدن و بودن توی یه رابطه عاشقونه میخوایم بهترین احساسات رو تجربه کنیم. پس یکی از راه هایی که باید استفاده کنین توی خانواده اینکه پاسخگو در قبال تمام چیزها باشین و با این کار به دیگران هم آموزش بدین.

نمونه ای از پاسخگویی

پاسخگو بودن لزوما به معنی یه بحث داغ نیست. اگر شریک زندگیتون از شما سوالی بپرسه، می تونه فیلمی رو که در حال تماشا کردنش هستین متوقف کنین. این می تونه کار میتونه گوش دادن به طرف مقابلتون هم باشه .

اگه پارتنرتون به شما بگه که یه پروانه خوشگل توی باغ دیده، می تونین با نگاه کردن بهش، لبخند زدن و گفتن “چه خوب! کاش منم میدیدمش” پاسخگوش باشین.

همین کارای ساده توی رابطه میتونه خیلی کمک کنه و یه رابطه آروم و عاشقانه بهت هدیه بده.امیدارم این مقاله بهت کمک کرده باشه. اگر این کارارو کردی بازم جواب نگرفتی رابطه ات چیزی نیست که بابت میلت باشه و حرف همو درست نمیفهمین. میتونی با رزرو وقت مشاوره باهم صحبت کنیم تا رابطه ات رو بررسی کنم و بهترین راهکار رو بهت بدم.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “مدیریت رابطه عاطفی یعنی چی؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا