جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » تربیت فرزند نابغه » کنجکاوی های جنسی کودکان

کنجکاوی های جنسی کودکان

کنجکاوی های جنسی در کودکان ممکن است برای بسیاری از والدین و مربیان، مسئله ای ناخوشایند به نظر برسد؛ اما مهم است که این موضوع با جدیت و بررسی به دنبال شود. به طور کلی، کنجکاوی های جنسی در کودکان عبارتند از هرگونه علاقه و تمایل به موضوعات جنسی که در کودکان در سنین پایین تجربه می شوند.

در اینجا باید توضیح دهیم که کنجکاوی های جنسی در کودکان معمولاً یک نوع فضولیت بیش نیستند و نشان دهنده هیچ گونه اختلال جنسی نیستند. اما اگر کنجکاوی های جنسی کودک به مرحله ای برسند که خطی با خلاف قوانین، اخلاق و یا اصول اخلاقی می شوند، باید به این موضوع با جدیت و حساسیت نگرانی کرد.

بیشتر کودکان در دوران کودکی خود، دچار کنجکاوی های جنسی هستند و در بسیاری از موارد، این موضوع بسیار طبیعی است. در واقع، کنجکاوی های جنسی در کودکان می تواند نشان دهنده رشد و تکامل طبیعی آنها باشد. در مواردی، کودکان ممکن است از رفتارهای جنسی نوجوانانه خود بی آگاه باشند و در این موارد نیاز به آموزش و راهنمایی دارند.

اما در مواردی که کنجکاوی های جنسی کودک باعث نگرانی و اضطراب والدین می شود، نیاز به راهنمایی و کمک حرفه ای وجود دارد. در این موارد، بهترین راهکار این است که به کمک یک متخصص، خود را آماده کنید تا بتوانید با کنجکاوی های جنسی کودکان به درستی برخورد کنید.

مراقبت از کودکان در مقابل کنجکاوی های جنسی نیز بسیار مهم است. والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که در صورتی که با هرگونه رفتار جنسی نامناسب روبرو شدند، باید به آنها پاسخ منفی دهند و با آنها درباره موضوع صحبت کنند. همچنین، والدین باید به کودکان خود آموزش دهند که هیچگاه به اجازه دادن به هرگونه لمس جسمی دیگران، مجبور نیستند و باید همیشه از حقوق خود برای محافظت از خودشان استفاده کنند.

در کل، کنجکاوی های جنسی در کودکان طبیعی هستند و نشان دهنده رشد و تکامل آنها است. اما اگر این موضوع باعث نگرانی و اضطراب والدین می شود، بهتر است با کمک یک متخصص، به کودک خود راهنمایی کنید. همچنین، مراقبت از کودکان در مقابل کنجکاوی های جنسی بسیار مهم است و والدین باید به آنها آموزش دهند که از حقوق خود برای محافظت از خودشان استفاده کنند.

حتما بخوانید
تاثیر دعوای والدین بر کودکان

هنگامی که والدین به یکی از مهم ترین آرزوهای خود که سخن گفتن کودک انهاست می رسند همراه با ان با مشکلات جدیدی مواجه می شوند

که یکی از انها سوالات بی شماری است که فرزندان می پرسند مشکل زمانی سخت تر خواهد شد که بدانید با یک کودک بسیار کنجکاو رو به رو هستید و باید به سوالات او که در مورد همه مسائل اطراف است پاسخ دهید. والدین گرامی باید دقت کنند که به سوالات کودک پاسخی درست و واضح بدهند اما مشکل از انجایی شروع می شود که کودک سوالات جنسی مطرح می کند. در این گونه موارد والدین به چند دسته کلی تقسیم می شوند گروهی سعی دارند از پاسخ دادن به این قبیل سوالات طفره بروند گروهی دیگر تمایل به پاسخ به این قبیل مسائل دارند اما نمی دانند چه مسائلی باید گفته شود و چه مسائلی خیر به همین دلیل این گروه هم پاسخی به فرزند خود نمی دهند. خانواده ای داشتیم که در خانه دو فرزند دختر داشتند. هنگامی که فرزند کوچک خانواده با یک نوزاد مواجه  می شد بلافاصله از مادر خود این سوال را می کرد که این بچه چگونه به دنیا می اید مادر هنوز در تکاپوی پاسخ یا عدم پاسخ به این سوال بود که فرزند بزرگتر خانواده می پرسید که بچه چگونه وارد شکم مادرش شده است. رفتارهای جنسی که فرزند بزرگ تر در خانه از خود بروز می دهد کاملا اگاهانه و بر اساس میل غریزی اش است اما در مورد کودک کوچکتر خانواده داستان به گونه ای دیگر است و او از روی کنجکاوی و گاها تجربه این گونه رفتارها را از خود بروز می دهد هدف از بیان این نکته این بود که بدانید باید در مقابل این دو، دو نوع رفتار متفاوت نشان دهید، رفتاری عاری از وحشت و عکس العمل تند، فقط هم باید به یک واکنش مناسب فکر کنید. این قبیل سوالات معمولا یک کنجکاوی ساده است و بسته به اگاهی و توان شما در نشان دادن یک پاسخ مناسب می تواند به راحتی حل شود و یا تبدیل به یک مشکل حاد شود.

زمان مناسب برای گفتگو را انتخاب کنید:

اجازه دهید کودک خود ابتدا در مورد این مسائل سوالات خود را مطرح کند و شما هم باید از به تعویق انداختن پاسخ به جملاتی مانند ” برای این مسائل کوچک هستی ” یا “بعدا بهت می گم ” خودداری کنید. به یاد داشته باشید کودک متناسب با شرایط سنی خود سوال می پرسد پس هیچ کودکی برای جواب سوال خود کوچک نیست فقط اگر احساس کردید اکنون در موقعیتی هستید که نمی توانید به سوال او پاسخ دهید به او اطمینان دهید که در اولین فرصت به سوال او پاسخ دهید و در فرصت مناسب به سوال او پاسخ دهید. اگر شما این کار را برای فرزند خود انجام ندهید او برای پاسخ به یک منبع دیگر مراجعه می کند. این قبیل سوالات معمولا برای کودک بین سنین ۳-۶ سال به وجود می اید. از متداول ترین سوالاتی که کودک از شما می پرسد دلیل عدم حضورش در مراسم ازدواج شماست که اگر پاسخ مناسبی دریافت نکند بارها و بارها این سوال را از شما می پرسد. کودکان سوالات ساده ای می پرسند و اگر انها جواب مناسب را بشنوند دیگر در مورد ان موضوع کنجکاوی نمی کنند در اینجا هم شما می توانید با گفتن جمله ی ” تو هنوز به دنیا نیامده بودی ” به سوال کودک خود پاسخ دهید. این بدین معنا نیست که شما چند ماه بعد با سوال پس من کجا بودم او روبرو نخواهید شد.

حتما بخوانید
دوران بارداری پدر و مادر

کودک از نحوه ی تولد خود می پرسد:

در هنگام مواجه با سوال ” من در زمان عروسی شما کجا بودم؟ ” و یا ” چگونه به دنیا امدم ” به هیچ عنوان دچار نگرانی نشوید و سعی کنید با حفظ خونسردی به او پاسخ دهید و این نکته را به یاد داشته باشید که شما نیازی ندارید به همه جزئیات اشاره کنید . فقط به او بگویید که تو در شکم مادر بودی و مادر به تو غذا می داد و سپس به کمک پزشک از انجا خارج شدی. اگر کودک شما زیر ۶ سال سن دارد سعی نکنید در مورد نحوه ی خروج از شکم مادر به او توضیح دهید زیرا او خود این سوال را از شما نمی پرسد.

ولی اگر کودک بالای این سن دارید و یا به هر دلیلی کودک شما این سوال را از شما کرد فقط به او بگویید که بدن مادرها دارای یک کانال برای خروج کودکان است. اگر سزارین انجام داده باشید کار برای شما اسوده تر است زیرا می توانید با نشان دادن جای زخم به او بگویید که با کمک دکتر از شکم شما خارج شده است.

کودک دلیل تفاوت بدن خود با خواهر یا برادرش را می پرسد:

در این گونه سوالات ما کودکی را داریم که نسبت به اندام های خاص والدین و یا خواهر و برادر خود حساس شده است و دلیل تفاوت ان با بدن خود را می پرسد. در این هنگام سعی کنید از دادن پاسخ های بی دلیل و بی منطقی مانند : ” این سوال را نپرس، دیگه این حرف زشت را نزنی، خودت بعدا بزرگ بشی متوجه می شی ” و در موارد دیگر دلیل ان را در تفاوت سنی ان دو بیان کنید و به او بگویید که چون خواهرت از تو کوچکتر است و تو هم هنگام نوزادی بدنی بدین شکل داشتی. والدین برای این که ذهن کودک خود را از این قبیل سوالات رها کنند به او به گونه ای پاسخ می دهند که برای کودک یک ذهنیت اشتباه را به وجود می اورند. شاید در ظاهر شما یک سوال ساده کودک را به سادگی پاسخ ندادید ولی این ساده گرفتن موضوع در اینده باعث خواهد شد که او در ارتباط جنسی با همسر خود دچار مشکل شود و یک حس بیزاری از جنسیت خود پیدا کند. سعی کنید در برخورد با این سوال موضوع را عادی جلوه دهید و با مثالی مانند این که ببین پدر تو ریش دارد ولی من ندارم این موضوع را هم یک تفاوت ساده میان بدن زن و مرد جلوه دهید.

حتما بخوانید
بلوغ زودرس در پسرها چیست؟(دلیل بلوغ زودرس پسر ها)

و در پایان :

  • بدون ورود به جزئیات پاسخی کوتاه دهید.
  • سوالات کودک را بی پاسخ نگذارید.
  • در مورد سوالات جنسی به او یک باره همه موارد را نگویید و سعی کنید قدم به قدم و متناسب سن او جلو بروید.
تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “کنجکاوی های جنسی کودکان” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا