راه و رسم آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

آموزش مسائل جنسی به نوجوانان
  • راه و رسم آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

    آموزش مسائل جنسی به نوجوانان از موضوعاتی است که هر والدین و مربی باید به آن توجه کنند. اگرچه در بسیاری از جوامع تبعیض جنسیتی و شرمساری در مورد این موضوع وجود دارد، اما آموزش کامل و صحیح به نوجوانان در این زمینه می‌تواند به بهبود سلامت جنسی و روابط بین جنسیتی در جامعه کمک کند.

    موضوعاتی که باید به نوجوانان آموزش داده شوند شامل آشنایی با تغییرات جسمی، باروری، انتخاب روش‌های مناسب برای جلوگیری از بارداری، برخورد با بیماری‌های جنسی و احترام به خود و دیگران در روابط جنسی است. در اینجا، راه و روش‌هایی که می‌توانید در آموزش مسائل جنسی به نوجوانان استفاده کنید را بررسی خواهیم کرد.

    ۱. شروع به طور طبیعی: برای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان، بهتر است با شروع به طور طبیعی آغاز کرد. مثلا می‌توانید در مورد تغییرات جسمی و رشد اندام‌ها و همچنین تأثیر آن‌ها بر روابط جنسی صحبت کنید. به نوجوانان اجازه دهید سوالات خود را بپرسند و به آن‌ها به طور صادقانه و دقیق پاسخ دهید.

    ۲. استفاده از کتاب‌ها و منابع آموزشی: برای آموزش مسائل جنسی، می‌توانید از کتاب‌ها و منابع آموزشی مختلف استفاده کنید. این منابع شامل کتاب‌هایی مثل “موجودی در جیب من” و “تغییرات جسمی” است که به نوجوانان کمک می‌کنند تا بیشتر در مورد تغییرات جسمی خود و روابط جنسی آگاه شوند.

    ۳. استفاده از نرم افزارهای آموزشی: بسیاری از نرم افزارهای آموزشی موجود در بازار می‌توانند به نوجوانان در آموزش مسائل جنسی کمک کنند. این نرم افزارها شامل برنامه‌هایی مثل “آموزش جنسیت” و “آموزش ارتباطات بین جنسیتی” هستند که می‌توانند به نوجوانان در یادگیری مسائل جنسی کمک کنند.

    ۴. آموزش احترام به خود و دیگران: به نوجوانان باید آموزش داده شود که هر دو جنس نیازمند احترام هستند و این احترام در هر رابطه جنسی باید حفظ شود. باید به آن‌ها یاد داده شود که همیشه باید به نظرات و احتیاجات دیگران احترام بگذارند و در رابطه جنسی، توافق و رضایت هر دو طرف بسیار مهم است.

    ۵. آموزش روش‌های جلوگیری از بارداری: به نوجوانان باید آموزش داده شود که چگونه از بارداری جلوگیری کنند. این آموزش شامل استفاده از روش‌هایی مانند کاندوم، قرص‌های ضد بارداری و دیگر روش‌های جلوگیری از بارداری است.

    ۶. مشاوره: در صورتی که به مشکلاتی در مورد آموزش مسائل جنسی برای نوجوانان برخورد کردید، بهتر است به مشاوره متخصص در این زمینه رجوع کنید. مشاوره می‌تواند به شما کمک کند که بهترین راه‌حل‌ها را برای آموزش مسائل جنسی به نوجوانان پیدا کنید.

    در نهایت، آموزش مسائل جنسی به نوجوانان بسیار مهم است. این آموزش به آن‌ها کمک می‌کند تا به یادگیری درست و صحیح در مورد روابط جنسی، احترام به خود و دیگران و روش‌های جلوگیری از بارداری بپردازند.

    پس از اینکه فروید در تحلیل هایش به این نتیجه رسید که رابطه عشق و عاشقی مفهومی ندارد و فقط ناشی از تمایلات شهوانی است، جهان، دچار شکفتی شد و تب داغ، در این زمینه بالا گرفت، بطوری که سرکوب غریزه جنسی را عملی غیر عقلانی دانستند و اظهار داشتند که این اشتباه، موجب مشکلات روحی و روانی می شود.

    غریزه جنسی در نوجوانان 

    زیگموند فروید و روانکاوان پیرو مکتب او، اعتقاد یافتند که: « غریزه جنسی عامل اصلی تشکیل دهنده شخصیت آدمی است.» و بر این اعتقاد، خیلی هم پافشاری کردند و چون محیط نیز مستعد پذیرش این فرضیه بود، بنابراین نظریه فروید، طرفدارانی پیدا کرد و آنها هم به مسائل جنسی و تمایلات شهوانی، آنقدر میدان دادند تا حدی که امروز، به این نتیجه رسیده اند که زیاده روی کرده اند؛ زیرا شاهد دختران نوجوان بارداری شدند که بیش از ۱۲ سال نداشتند؛ یا پسران گستاخی که دنبال شکار دختران معصوم بودند تا تمایلات حیوانی خود را فرو نشانند.

    بی پروایی در رابطه جنسی در نیمه دوم قرن بیستم در آمریکا مقبولیت یافت و بازار بی بند و باری آنچنان رایج شد که مفهوم ازدواج، برای دوام و بقای بشریت به بوته فراموشی سپرده شد و روابط جنسی قبل از ازدواج، معمول گردید. اسفبار بودن این طرز رفتار، باعث گردید تا رفته رفته، غرب به این فکر بیفتد که گرچه سرکوب تمایلات جنسی منجر به عارضه هایی در مغز و روان می شود ولی آزادی بیش از حد آن نیز تقریباً نابود کننده نسل جوان شده است. خطر بیشتر از آنجا احساس شد که دیدند اساس خانواده، در حال فروپاشی است.

    غریزه جنسی یکی از احتیاجات فیزیولوژیک آدمی هست، اما مهمترین آن نیست. به نظر می رسد که سرکوب غرایز جنسی، ممکن است صدمه هایی در پی داشته باشد، ولی این بی بندوباری ها که در غرب، رایج شده، هرگز راه به جایی نخواهد برد. خوشبختانه جامعه ایران، دچار چنین مشکلات حادی نیست، ولی باید به یاد داشته باشیم که سختگیری های بی موردی که حتی کنجکاوی نوجوان در مسائل جنسی را جایز نمی شمارد باید کنار گذاشت.

    آموزش مسائل جنسی به نوجوانان

    گرچه به ظاهر، مشکلی دیده نمی شود، ولی چشم بستن به روی همه چیز هم شیوه معقولی نیست و چه بسا جایز باشد تا با آگاهی های همه جانبه، رویه بهتری اتخاذ کنیم. مثلاً مسئولان جامعه، باید وارد میدان شوند و برنامه ریزی کنند. البته شما والدین با آموزش مسائل جنسی به نوجوانان می توانید به فرزندتان کمک کنید که به شکلی مسئولانه با جنسیت خود کنار بیاید که در حال حاضر، فقط اطلاعات ناقص و نادرستی کسب کرده اند. هر کس که به سن نوجوانی می رسد، باید یک آشنایی ابتدایی با مسائل جنسی داشته باشد، از قبیل یک توضیح ساده درمورد چگونگی ساختمان اندام های جنسی و عملکرد آن ها.

    اگر جامعه بخواهد رابطه جنسی را محدود کند و در چارچوب مشخص قرار دهد، به نتیجه مطلوب نمی رسد. جامعه می تواند قوانین سختی برای کنترل غریزه جنسی ، وضع کند؛ اما اگر قبلاً راه حلی ارائه ننماید، این قوانین، کارآیی نخواهد داشت. از طرف دیگر، نباید فکر کنیم که در این مورد، سکوت کردن بهتر است، که اگر چنین کنیم، مشکلات جنسی نوجوانان نه تنها حل نخواهد شد بلکه دختران و پسران نوجوان که زنان و مردان آینده اند، اطلاع کمی درباره مسائل زناشویی خواهند داشت، زیرا مانند خودشان بی تجربه اند. این زنگ خطر، حاصل تجارب کار و اختلافات خانوادگی است، و شاهد آن آمار جدایی هاست.

    این طبیعی است فرزندان، از چهار – پنج سالگی به بعد، درباره مسائل جنسی، سوال هایی دارند و بخصوص، در مورد چگونگی زایش و تولد از والدینشان پرسش هایی می کنند. اگر چه در سنین کمتر از ۱۰ سال، می توان از شاهد مثالهایی مانند زایش حیوانات، یا لقاح گیاهان، استفاده کرد، ولی به تدریج با رعایت شرایطی باید حقایق را به آن ها گفت نحوه بیان مسائل جنسی برای نوجوانان خیلی مهم است. این که بگویید: «لازم نیست؛ خودش می فهمد؛» یا «از هم سن و سال هایش یاد می گیرد» کافی نیست. درست یاد نگرفتن، مثلاً هم سن و سال ها، منبع اطلاعات درستی نیستند؛ زیرا آنها خود تجربه های لازم و کافی ندارند. سایر منابع مثل فیلم ها نیز بدآموزی هایی دارند که زیانهای آنها، چندین برابر منافع شان است. نباید چشم خود را بر روی مسائل جنسی نوجوان ببندیم.

    اصولاً نوجوانان در مورد بیداری غرایز جنسی خود گناهی ندارند. همانطور که تمایل به خورد و خوراک، امری طبیعی و بدیهی است؛ این گونه تمایلات هم، امری کاملا طبیعی است. لیکن با کمال تأسف، گرایش بزرگترها و مخصوصاً والدین درباره مسائل جنسی نوجوانان به گونه ای است که اهمیت لازم را به آن نمی دهند. در حالی که اساساً روابط جنسی، برای یک نوجوان، بسیار اسرارآمیز و اغواکننده است! تا جایی که، حتی خود شما بهتر از هر نگارنده ای، می دانید که دانستن این گونه مسایل، آن قدر مهم است که آموزش مسائل جنسی به نوجوانان در غالب دبیرستان ها یا مؤسسات فرهنگی دنیا مطالب مربوط به رفتار زناشویی، جزو واحدهای درسی نوجوانان و جوانان قرار می گیرد؛ در حالی در که در کشور ما، حتی افراد تحصیل کرده هم مایل نیستند- یا خجالت می کشند!- تا در باره مسایل جنسی با فرزندانشان به صحبت بنشینند.

    مسائل جنسی نوجوانان

    اگر ما نوجوانان را در جریان تغییرات فیزیکی اندام هایشان قرار ندهیم، از کجا باید بفهمند که چرا در خواب محتلم می شوند، یا عادت ماهیانه یعنی چه؟ تغییر صدا، بزرگ شدن بینی، رشد ناگهانی و سریع بعضی از اندام ها یا رویش موهای جدید در بدن مخصوصاً صورت و پشت لب، یعنی ریش و سبیل! و… بقیه آثار و نشانه ها، همگی از علامت های بالغ شدن است تا به هنگام پیش آمدن یا رو به رو شدن با چنین تغییراتی، بدانند که با حادثه یا بیماری غیر منتظره ای مواجه نگردیده و به جای غافلگیری یا احساس ترس یا شرم، آگاه باشند که وارد دوره جدید زندگانی و مرحله ای از دوران عمر خویش، یعنی بزرگی و بزرگسالی شده اند که طبعاً نه تنها احساس آرامش می کنند بلکه به افزایش اعتماد به نفس نوجوان می انجامد.

    نکته پر اهمیت دیگر، یعنی کنترل کردن و محدود ساختن نوجوانان از شنیدن این گونه مسایل، نه تنها کنجکاوی آنها را ارضا نمی کند بلکه عوارضی هم در پی خواهد داشت. هرگز و تحت هیچ شرایطی نباید به نوجوان گفته شود که رابطه جنسی، عملی گناه الوده است؛ زیرا این فکر در وی ریشه می دواند و در سنین ازدواج، قادر به انجام وظایف کامل زناشویی و ایجاد رابطه سالم و مفیدی با همسر نخواهد شد. باید این رابطه را سالم و طبیعی دانست و آن را در خدمت تولید نسل و بقایای انسان و اجتماع به کار برد، زیرا که در سنین مناسب، برای همه اتفاق خواهد افتاد؛ آن هم بویژه در شرایط اجتماعی عصر حاضر.

    اقتضای زندگانی امروزه و استفاده از تلویزیون، ماهواره، موبایل که باعث می شوند نوجوان خیلی زودتر از سن طبیعی خود با مسائل جنسی آشنا شود ما را وادار می سازد تا درباره تغییردر طرز رفتار خود، آن هم با مسأله بسیار حساس نوجوانان و جوانان، یعنی «بلوغ» و آگاهی های جنسی آنها به فکر چاره و اندیشه های جدیدتری باشیم. در عین حال، به صراحت به فرزندانمان توصیه کنیم که: عفیف بودن، یک سرمایه و یک ارزش است. باید برای نجابت و معصومیت که از خواص ایرانیان و بخصوص، مردم مسلمان است، بها قائل شوند. باید به فرزندانمان تفهیم کنیم که انسان سالم و طبیعی هرگز دنبال روابط جنسی زود هنگام نمی رود و نیروی جسمی خود را در راههای سالمتری به کار می گیرد و منتظر می شود تا شرایط ازدواج، برایش پیش بیاید.

    مشکلات جنسی نوجوانان

    بهترین شیوه برای کنترل غریزه جنسی نوجوان و حل مشکلات جنسی نوجوانان ، پیشرفت در یکی از رشته های ورزشی، مهارت در یک حرفه و فن، صنعت یا هنرهای دستی، مشارکت و کسب محبوبیت در امور اجتماع و فراگیری های هنری است که برای جامعه نیز مفید باشد. پرداختن به این فعالیت ها، نوجوان را از فکر غریزه جنسی است باز می دارد و او را به سوی کمال سوق می دهد. رشد فکری و قدرت تفکر، بهترین وسیله دستیابی به بلوغ و غلبه بر مسائل جنسی نوجوانان است. پدر و مادری که به فرزند خود، حس تعلق به خانواده، علاقه به جامعه و افکار درست را بیاموزند، در واقع به او کمک می کنند غریزه جنسی را در درجه دوم اهمیت قرار دهد.

    مسلماً لازم نیست یادآور شوم که اصولاً تنها گذاشتن دختر و پسر کار صحیحی نیست؛ ادای روشنفکران غربزده را درآوردن، راه به جایی ندارد. در صورتی که ناچار به معاشرت دختر و پسر خود با جنس مخالف شدید، یادتان باشد که این معاشرت باید زیرنظر مستقیم خودتان باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا