چطور مرحله‌به‌مرحله رفتار دیگران را عوض کنیم؟

  • چطور مرحله‌به‌مرحله رفتار دیگران را عوض کنیم؟

    افرادی که به شیوه‌ایی رفتار می‌کنند، به دلیل تجربیات زندگی‌شان به آن شیوه اعتماد دارند. بنابراین برای تغییر رفتار آنها، باید به آنها نشان داد که شیوه دیگری بهتر است و به نحوی باعث بهبود زندگی شان می‌شود. اما چگونه می‌توانیم رفتار افراد را تغییر دهیم؟ در ادامه به مراحلی که برای تغییر رفتار دیگران باید طی کنیم، پرداخته می‌شود.

    مرحله اول: فهمیدن رفتار دیگران

    نخستین مرحله برای تغییر رفتار دیگران فهمیدن رفتار آنهاست. برای این کار، باید با آنها برخورد کنیم و با آنها صحبت کرده و سعی کنیم بهتر بفهمیم که چرا این رفتار را دارند. همچنین می‌توانیم با مشاهده رفتار آنها، به آنها نزدیک شویم و به دقت بررسی کنیم که چه چیزی باعث رفتارشان شده است.

    مرحله دوم: پذیرش رفتار دیگران

    بعد از فهمیدن رفتار آنها، باید این رفتار را پذیرفته و با آنها به تفاهم برسیم. باید به آنها نشان دهیم که ما رفتار آنها را می‌فهمیم و به دلایلی این رفتار را قبول می‌کنیم. این کار به آنها اعتماد به خود و اعتماد به ما می‌دهد.

    مرحله سوم: ارائه شیوه‌های جدید

    بعد از پذیرش رفتار آنها، باید به آنها نشان دهیم که شیوه دیگری نیز وجود دارد که بهتر از رفتار فعلی‌شان است. برای این کار می‌توانیم گزینه‌های دیگری که بهتر از رفتار فعلی‌شان هستند، را به آنها پیشنهاد کنیم. همچنین می‌توانیم با کمک مطالعه و تحقیق، به آنها شیوه‌های جدید را به عنوان جایگزینی مناسب برای رفتار فعلی‌شان پیشنهاد کنیم.

    مرحله چهارم: انجام تمرین

    بعد از ارائه شیوه‌های جدید، باید به آنها کمک کنیم تا این شیوه‌ها را به عمل بیاورند. برای این کار می‌توانیم با آنها در موقعیت‌های مختلف، رفتار جدید را تمرین کنیم و به آنها کمک کنیم که تا زمانی که رفتار جدید به طور ناخودآگاه درونشان جا بیفتد، به تمرین ادامه دهند.

    مرحله پنجم: تثبیت رفتار جدید

    بعد از تمرین، باید به آنها کمک کنیم تا رفتار جدید را به عنوان شیوه زندگی‌شان به جای رفتار فعلی‌شان در نظر بگیرند. این کار با این که زمان‌بر است، اما با کمک تمرین و پشتیبانی ما به دنبال داشتن این رفتار جدید، آنها به تدریج به شیوه جدید عادت خواهند کرد.

    در نهایت، تغییر رفتار دیگران یک فرآیند طولانی و پیچیده است. اما با صبر و پشتیبانی ما، می‌توانیم به بهترین نتیجه دست یابیم. با فهمیدن رفتار آنها، پذیرش رفتار، ارائه شیوه جدید، تمرین و تثبیت رفتار جدید، می‌توانیم به تغییر رفتار آنها کمک کنیم و به آنها نشان دهیم که شیوه‌های جدیدی وجود دارد که بهتر از رفتار فعلی‌شان است.

    در روابط عاطفی بسیاری از مشکلات زمانی پیش می‌آید شما زوجین از روی عمد یا غیر عمد نتوانند بسیاری از توقعات، انتظارات، ایدآل‌ها و استانداردهای دیگر را رعایت کند که این موجب ناامیدی و از رابطه می‌شود و در اینجا ما باید کاری کنیم که مرحله‌به‌مرحله رفتار او تغییر کند.

    به دلیل اینکه این احساس ناامیدی و سرخوردگی در یک شخص موجب عکس‌العمل منفی و خشم و پرخاشگری در طرف مقابل نیز می‌شود باید برای حل آن چاره‌ای اندیشید.

    برای حل این مسئله باید مرحله‌به‌مرحله استانداردها و باورها و ایدآل های فرد را تغییر دهیم.

    برای تغییر این موارد که موجب تغییر  فرد می‌شود باید صبر داشته باشید و باهوش و ذکاوت بالایی عمل کنید. حتی لازم است گاهی از روی سیایت تسلیم خواسته‌های او شوید تا به‌مرورزمان بتوانید باورهای فرد و به دنبال آن رفتار او عوض شود.

    تکنیک تغییر مرحله‌به‌مرحله رفتار چگونه رفتار دیگران را عوض می‌کند؟

    اولاً باید طرز فکر و استانداردها و ارزش‌های طرف مقابل را بشناسید و در ابتدا کاملاً طبق شرایط طرف مقابل پیش رفته و اظهار نارضایتی نکنید.

    و به‌گونه‌ای عمل کنید که انگار شرایط وی را پذیرفته‌اید و کاملاً حق با او می‌باشد.

    با این کار به علت اینکه گارد طرف مقابل پایین آمده او کمتر عکس‌العمل منفی از خود بروز خواهد داد.

    مثلاً فرض کنید همسر شما به‌شدت فردی وابسته است و وابستگی زیادی به خانواده‌اش دارد شما می‌توانید رفتار او را مرحله‌به‌مرحله عوض کنید به این صورت که ابتدا شرایط او را بپذیرید و درک کنید و سپس گام‌به‌گام وابستگی طرف مقابل را کم کنید.

    نکته مهم اینجاست که در ابتدا با قبول صد در صد و کامل شرایط وی او را از موضع مخالفت پایین بکشید و سپس می‌توانید با تشویق او به پیگیری برنامه شخصی‌اش و حفظ استقلال و هویت فردی و هدف‌گذاری برای خود، از شدت این وابستگی کم کنید.

    با این کار او از هم از شدت وابستگی او به خانواده‌اش کم شده و هم بدون هیچ دعوا و درگیری رفتار او عوض‌شده است.

    در طول مدتی که با پذیرش رفتار او گارد او را پایین کشیدید باید در نظر داشته باشید تغییر باورها که به دنبال آن  فرد عوض می‌شود نیازمند گذشت زمان و صبر و حوصله زیادی است. در این مدت باید بدانید چه رفتارها و چه عبارت‌ها و کلماتی می‌تواند شمارا به خواسته خود نزدیک کند.

    اگر با هوش اجتماعی بالا و زیرکی و فراست وارد عمل شوید می‌توانید به‌مرورزمان بدون اینکه طرف مقابل به مخالفت با شما برخیزد و به انکار بپردازد کاری کنید طبق خواسته شما عمل کند و  شخصیت او آن‌گونه که شما می‌پسندید عوض شود.

    همچنین توجه کنید قدم اول و اصلی این روش پذیرش صددرصدی شرایط اوست در اینجا باقدرت درک و پذیرشی که باید داشته باشیم گارد او را پایین می‌آوریم و توجه داریم باورهای های فرد ریشه در سالیان سال زندگی او و تجربیات گذشته او دارد و شخص قطعاً این باورها که موجب رفتار کنونی وی شده است را کاملاً قبول دارد و اعتقاد راسخی به‌درستی آن دارد.

    پس وضعیت او را کاملاً درک کنید و انتظار اینکه خیلی زود باورها و رفتارش که بخشی از شخصیت وی شده است را عوض کنید نداشته باشید.

    و مرحله‌به‌مرحله و گام‌به‌گام از شدت نیرومندی این باورها کم می‌کنیم تا تغییر  او آن‌گونه که ما می‌خواهیم اتفاق بیفتد.

    در این مدت درک و همدلی و پذیرش طرف مقابل و دوست داشتن بی‌قید شرط وی نکته مهمی است که باید مدنظر قرارداد.

     

    در این مقاله به بررسی یک روش کاربردی و مؤثر برای تغییر رفتار دیگران پرداختیم که چطور می‌توانیم باذکاوت بالا به‌طور مرحله‌به‌مرحله رفتار او را عوض کنیم. دقت به موارد ذکرشده در این مقاله کمک زیادی به شما برای تغییر  دیگران خواهد کرد.

    ۳ اشتباه پسران، که دخترها از آن متنفرند

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا