چرا مردان دروغ می گویند؟

چرا مردان دروغ می گویند
  •  چرا مردان دروغ می گویند؟

    دروغ گفتن یکی از رفتارهای انسانی است که برای همه ما قابل تجربه است. اما آیا تفاوتی بین جنسیت مرد و زن در دروغ گفتن وجود دارد؟ آیا مردان بیشتر دروغ می گویند؟

    برای پاسخ به این سوال، نیاز به بررسی علل دروغ گفتن در مردان داریم. یکی از دلایلی که مردان ممکن است دروغ بگویند، این است که آنها معتقد هستند دروغ گفتن به طور مستقیم به شانس موفقیتشان کمک می کند. برخی مردان دروغ می گویند تا به دیگران نشان دهند که قدرت و کنترل بیشتری دارند. به عنوان مثال، اگر یک مدیر کلمه “بله” به جای “نه” بگوید، این می تواند به آنها نشان دهد که بسیار قدرتمند هستند و می توانند قوانین را تغییر دهند.

    علاوه بر این، برخی مردان دروغ می گویند تا از مسئولیت های خود فرار کنند. مثلاً، یک مرد ممکن است دروغی را به دلیل عدم توانایی در انجام کاری خاص بگوید تا از بار مسئولیت خود فرار کند. همچنین، برخی مردان به دنبال جلب توجه هستند و به عنوان یک راه برای جلب توجه، ممکن است دروغ بگویند.

    اما آیا مردان دروغ گفتن را بیشتر از زنان انجام می دهند؟ تحقیقات نشان می دهد که این ادعا صحیح نیست و میزان دروغ گفتن در جنسیت های مختلف تفاوتی ندارد. در واقع، بر اساس یک مطالعه از دانشگاه ماری لند، زنان در موقعیت هایی که باید دروغ بگویند، به نسبت مردان بیشتر به دروغ گفتن امتناع می کنند.

    در نهایت، باید توجه داشت که دروغ گفتن یک رفتار منفی است و برای روابط اجتماعی و شخصی ما آسیب های جدی به همراه دارد. بنابراین، بهتر است همیشه به صداقت پایبند باشیم و از دروغ گفتن خودداری کنیم.

    قبل از پرداختن به موضوع چرا مردان دروغ می گویند، داستانی جالب اما تلخ را برای شما نقل می کنم:

    مهتاب و پژمان دارای یک فرزند هستند و حدود ۵ سال است که با هم زندگی می کنند. پژمان به همسرش مهتاب می گوید که از طرف شرکت باید به ماموریت دو روزه در شهرستان برود. حدود ظهر همکار پژمان با منزل تماس می گیرد و از مهتاب خانم می خواهد که با خود پژمان صحبت کند. مهتاب می گوید: “که خودتان می دانید که همسر من از طرف شرکت به ماموریت رفته است و منزل نیست. لطفا با موبایلش تماس بگیرید.” همکار پژمان با تعجب جواب داد: “نه ایشان گفتند امروز مرخصی گرفته اند تا به کارهای شخصی شان رسیدگی می کنند! در ضمن موبایلشان هم در دسترس نیست.”

    مهتاب سراسیمه پرسید شوخی می کنید! همکار شوهرش پاسخ داد: “نه واقعا عرض می کنم.” مهتاب پس از قطع تماس با دستان لرزان سریع موبایل شوهرش را گرفت اما او در دسترس نبود. اضطراب و فشار عجیبی سرتاپای مهتاب را گرفته بود. به شرکت مجدد زنگ زد تا از مرخصی همسرش کاملا مطمئن شود، بله همسرش به مرخصی رفته بود نه ماموریت!

    چرا مرد زندگی من دروغ می گوید؟

    زن به شدت دلواپس و دودل بود. نمی دانست باید چه تصمیمی بگیرد. سوال اصلی او از خودش این بود که چرا بعد از چند سال زندگی مشترک، شوهرش چنین دروغ بزرگی به او گفته بود، آیا او بعد از این می تواند به شوهرش اعتماد کند؟ الان همسرش کجاست و پیش کیست؟ آیا او به من خیانت کرده است؟ و سوالهای بیشمار دیگر….

    دروغ یک گناه بسیار زشت

    امام علی (ع) فرمودند: نشانه ایمان این است که راستگویى را هر چند به زیان تو باشد بر دروغگویى، گرچه به سود تو باشد، ترجیح دهى.

    نهج البلاغه

    اینکه دروغ گویی به لحاظ دین و اخلاق به هیچ وجه پسندیده نیست بر همگان روشن و واضح است. اما در این مقاله می خواهیم بررسی کنیم که چرا مردان در زندگی مشترکشان دروغ می گویند و آیا رفتار زن  هم می تواند دروغگویی مرد را تشدید کند.

     

    انواع مردان دروغگو:

    مردان به لحاظ دروغ گویی به سه دسته تقسیم می شوند:

    ۱–   دروغ گویان مادر زاد:

    این افراد متاسفانه از کودکی به دروغ گویی عادت کرده اند و به راحتی آب خوردن دروغ می گویند. سر مسائل جزیی و کلی دروغ می گویند. این افراد اغلب دچار یک نوع اختلال روانی هستند. آنها از دروغ گویی شان اصلا احساس ندامت و پشیمانی نمی کنند. او با دوستانش به استخر برای تفریح با دوستانش رفته است اما وقتی همسرش از او در این باره سوال می نماید، مرد بدون علت موجهی می گوید که من ماشین را برای سرویس برده بودم!

    ۲–  دروغ گویان محافظه کار:

    این مردان عادت به دروغ گویی ندارند. اما وقتی که احساس کنند با صداقت تحت فشار و انتقاد قرار می گیرند، دروغگویی را در پیش می گیرند. آنها گاهی از دروغشان احساس عذاب وجدان می کنند و برخی دیگر در میانسالی این عادت را کنار می گذارند. مثلا مردی را در نظر بگیرید که پولی را که برای خرید یکی از وسایل منزل در نظر گرفته بود را گم می کند. چون می داند با گفتن حقیقت به همسرش مورد انتقاد و تحقیر او قرار می گیرد برای فرار از این انتقاد و تحقیر، برای خرید این وسیله مثلا ماشین لباسشویی، به دروغ رو می آورد. مثلا آن مدل ماشین لباسشویی که ما پسند کرده بودیم، در بازار موجود نیست!

    ۳دروغ  گویان حامی:

    این مردان در واقع دروغگو نیستند. آنها برای حمایت از همسرشان این کار انجام می دهند. مردی را در نظر بگیرید که در شغلش ضرر سنگین مالی می کند. او این موضوع را از همسرش کتمان می کند. تا همسرش را ناراحت نکند و او دچار اضطراب و نگرانی نشود.

    اما مسئله اصلی این است که او از درون نگران و ناراحت است و همسرش علت اصلی این موضوع را نمی داند و شاید برداشتهای دیگری داشته باشد. او شوهرش را به مسافرت دعوت می کند اما مرد به خاطر شرایط بد مالی نمی پذیرد. مسئله وقتی خیلی پیچیده می شود که اولین طلبکار به خانه فرد مراجعه می کند یا نامه اخطار بانک برای اقساط عقب افتاده به در منزل می رسد.

    زن احساس می کند که چرا این قدر با همسرش غریبه بوده که او مسئله به این مهمی را با او مطرح نکرده است. و او محرم اسرار همسرش نبوده است.

    راهکار دروغگویی مردان چیست؟

    همانطور که در بخش قبل اشاره کردیم. سه نوع دروغگویی شایع است و اگر شما هم با همسرتان این مشکل را دارید، اول بررسی کنید که همسرتان جزو کدام یک از دروغگویان است و بر اساس نوع آن اقدام لازم را انجام دهید:

    الف) دروغگوی مادرزاد:

    بدترین نوع دروغگویی است. متاسفانه شما در این نوع دروغگویی اقدام خاصی نمی توانید بکنید. چون همسرتان با این عادت بزرگ شده است. توصیه می شود که حتما به یک مشاور خوب مراجعه کند.

    ب) دروغگوی محافظه کار:

    خوشبختانه نقش شما در درمان این نوع دروغگویی بسیار پررنگ است. خوب به رفتارهایتان فکر کنید. وقتی همسرتان کار اشتباهی را انجام می داد و حقیقت را به شما می گفت، عکس العمل شما چگونه بود؟ او را به باد انتقاد می گرفتید و یا او را بی عرضه خطاب می کردید یا به نوعی تحقیر می کردید؟ به طوری که دفعات بعد از بازگو کردن مسئله خودداری می کرد.

    شاید مقصر اصلی این نوع دروغگویی های مرد، همسرش باشد. شما باید بدانید که همه انسانها خطا می کنند و شما با انتقاد مخرب از شوهرتان، فقط اعتماد به نفس و شخصیت او را زیر سوال می برید. از طرف دیگر او دیگر شما را پشتیبان و همدل خودش نمی داند.

    دروغگوی حامی

    باز هم نقش شما به عنوان شریک زندگی ، در رفع این نوع دروغگویی بسیار موثر است. شما باید دوستانه این موضوع را با همسرتان مطرح کنید که ازدواج یعنی شراکت در شادی ها و غم ها. پس دلیلی وجود ندارد که او برخی مشکلات را از شما پنهان کند. رابطه تان را با او آنقدر صمیمی کنید که او شما را یک دوست خوب بداند.

    وقتی او مسئله اش را با شما مطرح کرد، اگر توانستید به او راه حل پیشنهاد کنید وگرنه او را دلداری بدهید یا شنونده خوبی برای حرفهایش باشید.

    با این کار قطعا هم رابطه عاطفی تان محکم تر خواهد شد و همسرتان هم در بحران های زندگی، حقیقت را با شما مطرح خواهد کرد. امیدوارم دلایل اینکه چرا مردان دروغ می گویند، برای شما آشکار شده باشد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا