نوجوان و آزمایش ارزش

نوجوان و آزمایش ارزش
  • نوجوان و آزمایش ارزش

    نوجوان در سنین ۱۱ تا ۱۵ سالگی در جستجوی ارزش است. هنوز به خودش اطمینان پیدا نکرده است و قدر و منزلت و ارزش خویش را در خانواده نمی داند. با کوچک ترین پیش آمدی خود را محک می زند؛ نوجوان دایماً خود را با خواهر و برادرش مقایسه می کند.

    رفتار با نوجوان

    اگر یک کاپشن جدید برای برادرش خریده شود، از خود می پرسد که: «پس من چی؟» چرا چیزی برای من نخریده اند؟ او اصلاً از یاد می برد که مثلا چندی پیش برایش دوچرخه ای خریده شده است. اگر بردار و خواهری نداشته باشد، با فرزندان دوست و آشنا خود را مقایسه می کند.

    خواسته نوجوان چیست؟ او گاهی خواسته هایی جورواجور دارد، و زمانی تقاضای غیرممکن دارد. مثلاً گاهی خود را به مریضی می زند تا میزان نگرانی پدر و مادر را درباره ی خودش بسنجد یا هر جا که خانواده می روند، اگرچه دلش نمی خواهد که به آنجا برود، ولی معترض است که چرا او را نمی خواهند ببرند. دائماً توی خودش می رود؛ نوجوان گوشه گیر، کمرو و خجالتی است، ولی دلش می خواهد همه جا هم باشد.

    وقتی ناهار یا شام حاضر می شود به بهانه های مختلف سرمیز غذا نمی آید؛ می خواهد ببیند پدر و مادر منتظر او خواهند شد یا نه؟ دلش می خواهد اگر دیر سرمیز غذا حاضر شد، چند بار او را صدا بزنند. اگر از نوجوان بپرسند چرا چنین می کند، کاملاً منکر قضیه می شود، زیرا خودش هم نمی داند که چرا چنین می کند.

    نیازهای نوجوانان

    نیاز نوجوان چیست؟ او نیاز دارد به خانواده اش تعلق داشته باشد و از بود و نبودش در بیم و هراس باشند، میل ندارد خیلی هم وابسته باشد. نوجوان به دنبال استقلال است میل ندارد دائماً او را کنترل کنند و از او بپرسند کجا رفتی؟ کجا بودی؟ خلاصه اینکه خودش هم نمی داند که او را چه می شود.

    با وجودی که علاقه دارد به خانواده تعلق داشته باشد، در عین حال نیاز فراوانی دارد که گروه سنی اش او را بپذیرند و او را از خود بدانند، و زمانی این مقصود حاصل می شود که گروه همسالان، ارتباط با نوجوان برقرار کنند و او را در میان خود راه بدهند.

    در صورتی که نوجوان نتواند مورد قبول همسالان خود شود سردرگم، گیج و حیران، می شود و احساس طردشدگی و تنهایی می کند و همین احساس است که او را ناایمن و مضطرب می سازد و در این فکر فرو می رود که مبادا مقبول و مطلوب دوستانش واقع نشود، بنابراین در خود فرورفته و ملول می شود؛ و ما که از همه جا بی خبریم و احساس درونی او را نمی دانیم نگران می شویم که او را چه شده است؟

    نوجوان و آزمایش ارزش

    آیا ما نوجوان را درک می کنیم و برای خواسته اش ارزش قائل هستیم و یا همیشه می گوییم: «تو هنوز بچه ای، نمی فهمی، کی نظر تو را پرسید و …» اگر نیازهای نوجوان را درک نکنیم و پایگاه عاطفی او را در منزل محکم نکنیم او به دنبال برآوردن نیازهایش در خارج از کانون خانواده و گروه همسالان می رود.

    باید به نوجوان فرصت دهید تا از خود و از اطرافیانش درک بیشتری پیدا کند؛ فقط سهم شما این است که از راه های مختلف به او ثابت کنید که مورد توجه است و به اندازه ی کافی او را دوست دارید و به او بگویید «فرزندم دوستت دارم».

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا