نشانه های بارداری

نشانه های بارداری
  • نشانه های بارداری

    بارداری یکی از مهمترین دوره های زندگی زنان است که با خود نشانه هایی را نیز به همراه دارد. نشانه های بارداری می تواند متنوع باشد ولی در اینجا برخی از اصلی ترین نشانه های بارداری را بررسی می کنیم.

    ۱. عدم پریود
    یکی از نشانه های بارداری عدم پریود است. هر چند که این نشانه به تنهایی کافی نیست و برای تایید بارداری نیاز به سایر نشانه های بارداری یا آزمایش تشخیصی دارد.

    ۲. افزایش حجم و سفتی سینه
    افزایش حجم و سفتی سینه نیز یکی از نشانه های بارداری است که معمولا در دوران اولیه بارداری به وضوح مشاهده می شود.

    ۳. خستگی و خواب آلودگی
    خستگی و خواب آلودگی نیز از نشانه های بارداری است که در اثر تغییرات هورمونی در بدن زنان رخ می دهد.

    ۴. تهوع و استفراغ
    تهوع و استفراغ نیز یکی از نشانه های بارداری است که برخی زنان آن را در دوران اولیه بارداری تجربه می کنند.

    ۵. افزایش ادرار کردن
    افزایش ادرار کردن نیز یکی از نشانه های بارداری است که در اثر تغییرات هورمونی در بدن زنان رخ می دهد.

    ۶. تغییرات حسی
    تغییرات حسی نیز یکی از نشانه های بارداری است که برخی زنان آن را تجربه می کنند. برای مثال، بعضی زنان در دوران بارداری بویایی و چشایی خود را از دست می دهند.

    ۷. تغییرات در رفتار
    تغییرات در رفتار نیز یکی از نشانه های بارداری است که برخی زنان آن را تجربه می کنند. برای مثال، بعضی زنان در دوران بارداری بیشتر به خوردن غذا علاقه مند می شوند.

    در نهایت، باید گفت که نشانه های بارداری می تواند به تنهایی یا به صورت ترکیبی با هم مشاهده شوند و برای تایید بارداری نیاز به آزمایش تشخیصی و یا مشاوره پزشکی دارد.

    در این مقاله به تعدادی از نشانه های بارداری خواهیم پرداخت:

    قطع عادت ماهانه :

    نخستین دلیل توقف عادت ماهانه، بارداری است. اگر تصمیم بر بارداری داشتیم و عادت ماهانه به تاخیر افتاد حتما باید بررسی شود تا مطمئن شویم که باردار هستیم. به چند طریق بارداری را می توان چک کرد ، روش اول، از طریق آزمایش ادرار است که بعد از به تاخیر افتادن عادت ماهانه جواب می دهد و در تمام آزمایشگاه ها انجام می‌شود و بسیار ارزان است.

    ولی یک نوع تست بارداری وجود دارد که ۲۴ ساعت بعد از لقاح، با گرفتن آزمایش ادرار نشان می دهد. فقط نکته ی این آزمایش در این است که فقط چند آزمایشگاه بیشتر انجام نمی دهند و هزینه ی بیشتری هم دریافت می کنند ولی دیگر نیازی به منتظر ماندن تا به تاخیر افتادن زمان عادت ماهانه نیست.

    روش دوم، روش راحت و خانگی است که نمونه تست( بی بی چک ) را از داروخانه ها تهیه می کنیم و بعد از به تاخیر افتادن عادت ماهانه انجام می دهیم. منظور از تاخیر در عادت ماهانه این است که حداقل مدت ۱۰ تا ۱۵ روز از تشکیل نطفه گذشته باشد. اما به این نکته باید توجه کرد که گاهی اوقات به علت عفونت های تخمدان ها و لوله های رحمی و مسافرت و تغییر آب و هوا و یا عوارض روحی و اضطراب و …. ممکن است عادت ماهانه را به تعویق اندازد.

    از دیگر نشانه های بارداری می توان به حالت تهوع و استفراغ اشاره کرد که در زیر به آن می پردازیم:

    حالت تهوع و استفراغ:

    برخی از زنان در این دوران احتمال دارد دچار این حالت بشوند که معمولا در اوایل روز و بیشتر، صبح ها به هنگام برخاستن از خواب دیده می‌شود. حتی اگر احساس بویی که برایشان خوشایند نباشد را حس کندد امکان دارد دچار تهوع بشوند. معمولا در ماه های اول و دوم بارداری شدیدتر است و تا اواخر سه ماهگی خود به خود برطرف می‌شود.

    برای مقابله با این حالت بهتر است ، خانم باردار قبل از برخاستن از بستر خواب کمی ببیسکویت و یا نان برشته مصرف کند و بعد از یک ربع دیگر از جای خود بلند شود. با فاصله ی نیم ساعت بعد صبحانه بخورد. از خوردن غذاهای چرب و سرخ کرده و پر ادویه باید پرهیز کرد. نوشیدن مایعات خنک در طول روز پیشنهاد می‌شود. در این دوران امکان دارد به بوی بعضی چیزها حساس تر شویم. بوی بعضی از غذاها ، بوی افراد خاص و یا بوی مکان های خاص که باعث تحریک و تشدید این حالت می‌شود. پس باید پیدا کنیم که به چه چیزهایی حساس هستیم تا سعی در برطرف کردنشان کنیم.

    البته قرار نیست تمام این موارد برای ما اتفاق بیافتد( برای خود من این حالات اصلا پیش نیامده) ، فقط توضیحات را دادم که اگر برایتان پیش آمد نگران نباشید و بدانید یکی از شایع ترین علائم در این دوران است و یکی از مواردی که در اواخر بارداری فراموش می کنید همین حالت است.

     

    خواب آلودگی : این حالت بیشتر پس از صرف غذا در بعضی از خانم های باردار اتفاق می افتد که با کمی استراحت به‌راحتی می توان سر حال شد و یک حالت کاملا عادی و معمولی است.

    ویار : اگر بخواهیم به زبان ساده بگویم، ویار عبارت است از حساس شدن خانم باردار نسبت به برخی بوها و یا تمایل به خوردن بعضی از مواد غذایی. گاهی اوقات هم تمایل برای بیشتر خوردن و یا استفاده از مواد غیر عادی(مانند : گچ دیوار، خاک) در خود حس می‌کندد.

    ویار در بارداری اول و یا دوم به بعد کاملا متفاوت است این طور نیست که اگر در بارداری اول برای مثال ویار به ترشیجات داشتیم در بارداری دوم هم ویار به همان نوع غذا داشته باشیم، امکان دارد به شیرینی جات تمایل پیدا کرده باشیم. ولی در کل خانم هایی که رژیم غذایی مناسب تری داشته اند و از وضعیت روحی خوبی برخوردار باشند در آنها ویار کمتری دیده می‌شود.

     

     داشتن نفخ و ترشی معده : این حالت امکان دارد برای افرادی که حتی باردارهم نیستند پیش بیاید فقط با رعایت رژیم غذایی درست و کمتر استفاده کردن از غذا های پرچرب و غذاهای نفاخ (کلم ، لوبیا، پیاز، باقلا ) می توانیم این مشکل را مدیریت کنیم. برای خانم های باردار به علت برگشت محتویات معده و فشار رحم بزرگ شده بر روی معده و به ویژه پس از صرف غذا ، ایجاد می‌شود که با احساس پر بودن معده و سوزش قسمت پایین مری همراه است.

    خانم های باردار که از این مورد رنج می برند حتما باید غذاهای مصرفی خود را درتعداد دفعات بیشتراستفاده کنند. مثلا به جای ۳ وعده غذا ۵ وعده غذا مصرف کنیم، همان انداره و حتی کمتر ولی در چند مرتبه خورده شود که کمتر اذیت شویم.

    تکرر ادرار : یک حالت عادی در این دوران است که در ماه های اول بارداری به علت تغییرات ایجاد شده در بدن و در ماه آخر به علت بزرگی رحم به وجود می آید. اصلا جای نگرانی ندارد فقط حتما باید زود به زود تخلیه بشود که نگه داشتنش باعث افزایش میزان عفونت ادرار نشود.

    تغییرات اندازه سینه و ترشح و حرکات جنین در شکم

    بزرگ شدن شکم : تا زمانی که جنین در حفره لگن بزرگ می‌شود، نشانه ای از بزرگ شدن شکم محسوس نیست. ولی از ماه سوم به بعد ، رحم تدریجا بزرگتر شده و از حفره لگنی بیرون می زند و به همین صورت نیز شکم به جلو می آید و در پنج ماهگی بزرگی شکم به حدی است که سطح بالایی رحم حدود ناف مادر قرار می گیرد.

     

    امیدوارم با این مقاله با نه های بارداری بیشتر آشنا شده باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا