مادرانی که از مقام والای خود سوء استفاده می کنند

مادرانی که از مقام والای خود سوء استفاده می کنند
  • مادرانی که از مقام والای خود سوء استفاده می کنند

    روز مادر را برگزار کردیم .هدیه دادیم ، گل دادیم و عکسشان را به در و دیوار صفحات مجازی مان زدیم .. خیلی هم عالی …

    خدا تمام  مادران این سرزمین را حفظ کند و روح تمام مادران درگذشته شاد و در آرامش باشد .

    فقط یک چیزی :

    در جامعه ما از مقام مادر بسیار زیاد تقدیر می شود ، در وصف او از احادیث و روایات نقل می شود. 

    جملات زیبا ، شعر و دکلمه های فراوانی در تجلیل از او در صدا و سیما و رسانه های اجتماعی  ، بیلبوردهای تبلیغاتی سطح شهر ، کتاب های آموزش و پرورش ، در و دیوار مدارس و هر جای دیگر که فکرش را بکنید می گویند و  می نویسند .

    که البته کار قشنگی است و شکی در آن نیست که مادر  ، محترم است ، عزیز دل است ، دوست داشتنی و گرانقدر است . ستون زندگی است و لایق ارج و قرب بسیار زیاد  .  

    اما گاهی این تعریف و تمجیدها حالت افراطی به خود می گیرد . اغراق آمیز می شود . آنقدر نمکش را زیاد می کنند که شور می شود  . تا جایی که از او  به عنوان  فرشته و موجودی مقدس و منزه یاد می شود . 

    کسی که فداکاری و ایثار بسیار زیادی می کند و به واسطه این ازخودگذشتگی فوق العاده ، مقدس است و فرزند هم باید تا عمر دارد  از او اطاعت و فرمانبرداری کند و دائماً دلش را به دست بیاورد وگرنه آه او دامانش را می گیرد . 

    اما وقتی موجودی را مقدس و فرازمینی می کنیم یعنی او به دور از هرگونه خطا و اشتباهی است    . در صورتی که مادر ، مقدس نیست . بت نیست . حرفش وحی منزل نیست . او هم می تواند اشتباه کند ، خطا داشته باشد و حتی زندگی فرزندش را تباه کند . 

    یکی از بزرگترین اشتباهات  بعضی از مادران این است که گرفتار این توهم می شوند  که بچه آورده اند، بزرگ کرده اند ، تر و خشک کرده اند ، پس این حق را دارند تا مادام‌العمر در زندگی اش نظر بدهند و دخالت کنند و نگذارند خودش کنترل فرمان زندگی اش را به دست بگیرد . 

    اینها همیشه فرزند بالغشان را به چشم همان بچه کوچک کم عقلی می بینند که باید مدام امر و نهی اش کنند . 

    افسار زندگی بچه را به دست می گیرند و توقع دارند بدون اجازه و نظرشان قدم از قدم برداشته نشود. 

    آن وقت اسم آن را هم می گذارند دلسوزی مادرانه و فکر می کنند در حق فرزندشان لطف می کنند .

    اگر هم  فرزندشان از خواسته های مادر محترم تخطی  کرد و خواست راه خودش را در زندگی برود و مستقل شود ، آشفته می شوند و متوسل می شوند به دامن همین القاب و عناوین افراطی که برای مقام مادر ساخته اند .

    وجدان فرزند را قلقلک  می دهند و  او را متهم می کنند به بی حرمتی و خدشه دار کردن شأن و مقام مادر .

    مادرانی که از مقام والای خود سوء استفاده می کنند مادرانی که از مقام والای خود سوء استفاده می کنند

    مثال هایش را در اطرافتان زیاد  دیده اید:  دخترانی  که بدون نظر مادرانشان توانایی خرید حتی یک روسری ندارند . و پسرانی  که بدون اجازه مادرانشان حتی آب هم  نمی خورند .

    دوستی می گفت : هر وقت خواستگاری برایم می آید ، به مادرم نگاه می کنم و به محض اینکه نگاه بی تفاوتش به خواستگارم را می بینم می فهمم خوشش نیامده و همان لحظه پرونده خواستگار را در ذهنم می بندم ، بدون اینکه حتی فرصتی به او و خودم بدهم .

    دیگری می گفت : تمام موقعیت های خوب تحصیلی و شغلی در شهرهای دیگر را از دست دادم ، چون تمام مدت مادرم می گفت : می خواهی من را تنها بگذاری و بروی ؟ عجب بچه بی عاطفه ای هستی!!

    و یک دوست دیگر می گفت : دختر مورد علاقه ام را بی خیال شدم ، چون مادرم او را دید و خوشش نیامد و گفت: یا من یا او .من هم مادرم را انتخاب کردم ، چون فقط همین یک مادر را  در زندگیم دارم .

    با بسیاری از دخترها که حرف می زنی می گویند : مادرم امان ما رو بریده، بس که فشار می آورد برای ازدواج .

    کم نیستند کیس های طلاق در دادگاههای خانواده که باعث و بانی آن دخالت مادرها در زندگی فرزندانشان  است . 

    در تمام این موارد مادر مستقیم یا غیر مستقیم ، خواسته خودش را به فرزند تحمیل می کند . دخالت می کند در زندگی بچه اش و می خواهد از طریق عذاب وجدان دادن به فرزند و سوء استفاده از جایگاه مادری اش ، حرف خودش را به کرسی بنشاند . 

    خوب معلوم است برای فرزندی که از بچگی مدام در گوشش گفته شده ” آه مادر و دل شکستن او عواقب سختی دارد ” ، نه گفتن به خواسته مادر بسیار مشکل می شود . 

    اما نباید احترام به مقام مادر را با سرسپردگی و بنده عبد و ذلیل بودن او ، اشتباه گرفت . فرزندی که نمی تواند از لحاظ روحی از مادر جدا شود و مستقل از او برای ریز و درشت زندگیش تصمیم گیری کند ، ناتوان است و این نقصی است که باید درمان شود . 

    هر انسانی هویتی مجزا دارد . باید آزاد باشد تا خودش تصمیم بگیرد و انتخاب کند . ولو انتخابش اشتباه باشد . هر انسانی باید فرصت شکست خوردن داشته باشد . باید مجال تجربه و امتحان را پیدا کند . 

    مادری که فکر می کند می تواند در تمام امورات فرزند اظهار نظر کند و به او خط بدهد و به راهی که خودش می خواهد ، هدایت کند ، در واقع سلطه جو است .

    ما بچه نمی آوریم که برایش خدایی کنیم . اسیر و بنده اش کنیم . وابسته و عاجز بارش بیاوریم.

    میشود هم مقام مادر را تکریم کرد ، به او احترام گذاشت ، دوستش داشت ، عاشقش بود و در عین حال او را عاری  از خطا و اشتباه ندید و در مواقع لزوم به او  ” نه ” گفت .

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا