طلاق غیابی چیست و چه راههایی دارد؟⭐

طلاق غیابی چیست
  • طلاق غیابی چیست و چه راههایی دارد؟

    طلاق غیابی یک فرآیند قانونی است که در صورتی که همسر یکی از طرفین حضور نداشته باشد، به درخواست طرف دیگر به طور غیررسمی از طریق دادگاه صورت می‌گیرد. در این نوع طلاق، همسر حاضر در دادگاه نیست و از طریق وکیل یا نماینده حقوقی خود به دادگاه ارسال می‌شود.

    طلاق غیابی معمولاً پس از اینکه طلبکاران برای یک مدت زمان معقول تلاش کردند تا با همسر غایب خود در ارتباط باشند، به طور معمول انجام می‌شود. این نوع طلاق در برخی کشورها مشابه پس از جانشینی نامیده می‌شود.

    برای درخواست طلاق غیابی، طرف صاحب درخواست باید مدارک و مستنداتی را که اثبات می‌کند مدت طولانی‌تری هیچ ارتباطی با همسر غایب ندارد، به دادگاه ارائه دهد. در برخی موارد، ممکن است برای اثبات طلاق غیابی، طلبکاران به دادگاه شواهد و شهود در مورد بی‌طرفی و خلال در رابطه با همسر غایب خود ارائه دهند.

    اگر دادگاه متوجه شود که همسر غایب دارای یک مدت زمان معقول بوده است که ارتباط طویلی با همسر درخواست کننده نداشته است و این ارتباط همچنان وجود ندارد، ممکن است دادگاه ترتیب مشخصات خاصی برای جلسه طلاق غیابی منصوب کند. در این جلسه، دادگاه تمام فرصت های لازم را به همسر غیابی می‌دهد تا مستندات و اثباتی به دادگاه ارائه دهد که تلاش متعاقب طلاق در جایی که هیچ ارتباطی با همسرش وجود ندارد، مستند است. اگر دادگاه متوجه شود که مدارک و اثباتات صحیح است، اعلام خنثی اعلام می‌کند.

    طلاق غیابی یک فرایند مشابه طلاق معمولی است، با این تفاوت که همسر درخواست کننده حاضر نیست و همسر غایب به صورت غیررسمی اطلاعیه دریافتی ندارد. این نوع طلاق معمولاً پس از مدتی به دلیل عدم موفقیت در برقراری تماس با همسر غایب انجام می‌شود و اغلب در مورد تلاش برای بهبود ارتباط بین طرفین حضوری انجام نمی‌شود.

    با این حال، برای جلوگیری از طلاق غیابی، بهتر است قبل از اینکه به دادگاه پیگیری کنید، تمام تلاش خود را برای حل مشکلات خانوادگی و ارتباط با همسرتان انجام دهید. همچنین، ممکن است راه حل های متفاوتی نیز برای حفظ ازدواج در مواردی که همسری غایب است، وجود داشته باشد، مانند درخواست برای ارتباط با دادگاه در مواردی که شما ناراضی هستید و می‌خواهید با همسرتان ارتباط برقرار کنید.

    در نهایت، برای جلوگیری از طلاق غیابی بهتر است در مورد مشکلات خود صحبت کنید و خود را در مسیر درست و مناسب قرار دهید. علاوه بر این، تحقیق و مشورت با وکیل یا نماینده قانونی می‌تواند به شما در این فرآیند کمک کند و راهنمایی لازم را برای برقراری تماس با همسرتان تهیه کند.

     

    طلاق غیابی! عبارتی که ممکن است بارها شنیده باشیم و هر یک از ما ذهنیتی در مورد آن داشته باشید. در صورت غیبت طولانی، عدم حضور همسر و ناشناس بودن مکان او می‌توانید غیابی طلاق بگیرید. به این طلاق مهریه تعلق می گیرد و عده آن ۴ ماه و ۱۰ روز است. یعنی تا این مدت سپری نشود، زن یا مرد حقّ ازدواج مجدّد ندارد. راههای طلاق غیابی برای زن و مرد کمی متفاوت است. در این مقاله توضیح کاملی در مورد این موضوع که طلاق غیابی چیست ارائه شده است. همچنین راههای دادخواست آن از طرف زن و مرد بیان شده است.

    طلاق غیابی چیست؟

    علاقه، دوست داشتن و عشق، زن و مرد را به هم پیوند می‌دهد. پیوندی که آن ها را ملزم می کند تا سال‌ها در کنار یکدیگر زندگی کنند. در بسیاری از موارد، این کنار هم بودن‌ها، به هر دلیلی از بین می‌رود. مواردی مانند دور شدن همسر از خانه برای کار، مسافرت، دوری به دلیل اعتیاد و غیره. دور شدن‌ و رفتن‌هایی که برگشتی ندارد! یا این که بازگشت به خانه بسیار دیر به دیر انجام می‌شود. در این صورت طرف مقابل از این نحوۀ زندگی خسته شده و به ستوه می‌آید. ممکن است کم کم فکر جدایی در ذهنش خطور کند؛ جدایی از نوع «طلاق غیابی»! بنابراین، در صورت پیدا نشدن همسر و مکان او، امکان این نوع جدایی وجود دارد. در این شرایط، جلسه دادگاه بدون حضور یکی از طرفین (زن یا شوهر) برگزار می‌شود.

    زن یا شوهری که رأی چنین طلاقی علیه او صادر شده است، حق اعتراض دارد. اما در صورت اعتراض، باید آن را ظرف مدت ۲۰ روز را ارائه دهد. برای واخواهی یا اعتراض و رسیدگی مجدد، باید به شعبه مربوطه مراجعه شود.

     

     

    راههای دادخواست طلاق غیابی چیست؟

    دادخواست طلاق غیابی از طرف زن

    اگر حق طلاق با زن باشد، اینکه پروسه جدایی چقدر طول بکشد و چگونه باشد، بستگی به شرایط دارد. دادخواست طلاق غیابی از طرف زن، باید همراه با دلیل باشد. وجود شاهد نیز می تواند به سرعت روند طلاق کمک کند.

    در صورت چهار سال مجهول المکان بودن شوهر، زن می‌تواند درخواست طلاق غیابی دهد. برای این کار باید به دادگاه خانواده مراجعه کند و دادخواست خود را ارائه دهد. بررسی هایی برای پیدا کردن مکان شوهر انجام می‌شود. مثل اقدام از طریق روزنامه‌های کثیرالانتشا؛ یعنی چاپ آگهی. در این صورت، سه بار متوالی و هر ماه یک‌بار، باید یک آگهی چاپ شود. اگر از طریق چاپ آگهی افرادی پیدا شوند که از فرد مجهول (شوهر) خبر داشته باشند، به دادگاه دعوت می‌شوند. در این صورت این امکان وجود دارد که دادگاه اطلاعاتی از شرایط فرد مجهول به دست آورد.

    گاه شرایطی پیش می‌آید که فرد دعوت شده به دادگاه، اطلاعی راجع به شخص مجهول نمی‌دهد. در این شرایط، دادگاه با هزینه فرد مدعو، مجدداً یک آگهی در روزنامه کثیرالانتشار چاپ خواهد کرد. اگر بعد از گذشت یک سال از تاریخ انتشار اولین آگهی، زنده بودن شوهر غایب ثابت نشود، دادگاه حکم طلاق صادر می‌کند. در این صورت طلاق غیابی از طرف زن، حدّأقل پنج سال طول می کشد و جزء طلاق فوری محسوب نمی‌شود.

    اگر زن خارج از کشور باشد

    در صورتیکه زن در خارج از کشور باشد و ادعا کند که همسرش مدت‌ها از او دور است و از مکان او خبر ندارد، می‌تواند درخواست طلاق غیابی دهد. در صورت می بایست یک وکیل ایرانی انتخاب کند. مراحل و راههای طلاق غیابی نیز باید در ایران طی شود.

    یکی دیگر از روشهای طلاق غیابی برای زنان، سختی و تگنا در زندگی مشترک است. چنانچه زندگی مشترک زن با شوهرش همراه با سختی و تگنا یا به اصطلاح عسر و حرج باشد، امکان تقاضای طلاق وجود دارد. اگر عسر و حرج در دادگاه ثابت شود، دادگاه می تواند شوهر را مجبور کند که زن را طلاق دهد. چنانچه شوهر نپذیرفت، زن با اجازه دادگاه می تواند طلاق بگیرد.

    توضیحات: منظور از عسر و حرج تنها سختی های اقتصادی نیست. اعتیاد شوهر به موادّ مخدر، بداخلاقی‌ها و آزارهای مداوم نیز جزء آن محسوب می‌شود. محکومیت شوهر به حبس، پنج سال یا بیشتر از آن، می‌تواند با مشکلات اقتصادی توأم شود. بنابراین، چنین حبس هایی نیز جزء عسر و حرج محسوب می‌شوند.

    راههای دادخواست طلاق غیابی از طرف مرد

    در صورتیکه مکان و محل زندگی زن مجهول باشد، مرد می‌تواند به دادگاه رفته و درخواست طلاق غیابی دهد. اگر بعد از بررسی‌های لازم و جستجو برای پیدا کردن زن، مکان او یافت نشود، مرد می‌تواند زنش را طلاق دهد؛ حتی اگر در زمان عقد، حقّ طلاق به زن داده شده باشد. به طور کلی، حق طلاق با مرد است. برای ارائه دادخواست طلاق غیابی، مرد نیازی به دلیل آوردن ندارد. به طور کلی، آقایان می‌توانند بدون حضور زن، او را طلاق دهد. اما جاری شدن صیغه طلاق و ثبت طلاق غیابی، مستلزم حضور زن و همچنین پرداخت حقوق مالی او (نفقه، مهریه، اجرت المثل) است.

     

     

    احکام طلاق غیابی چگونه است؟

    ۱- ابطال طلاق غیابی

    همانند طلاق توافقی، امکان باطل شدن طلاق غیابی نیز وجود دارد. اگر حکم طلاق غیابی صادر شود، اما در ایام عده، مرد از طلاق دادن همسرش پشیمان شود و بخواهد به زندگی مشترکش برگردد، این امکان وجود دارد. در این صورت، طلاق رجعی محسوب می‌شود و حکم طلاق غیابی باطل خواهد شد. منظور از طلاق رجعی این است که بعد از جدا شدن زن و مرد، تا زمانیکه زن در دوران عده به سر می‌برد، مرد مجاز است بدون نکاح مجدد، به زنش رجوع کند.

    موارد متعددی وجود دارد که می‌تواند باعث ابطال طلاق‌ها بازگشت زن و مرد به زندگی مشترک شود. مشاوره‌های روانشناسی و افزایش وسعت دید نسبت به آسیب‌ها و بحران‌های بعد از طلاق، به ویژه برای بانوان، از جمله این موارد است.

    ۲- مدت عده و ازدواج مجدد زن پس از طلاق غیابی

    مدت عده در طلاق غیابی نیز مانند دیگر طلاق‌هاست. به طور کلی، بعد از صادر شدن حکم طلاق، زن باید عده نگه دارد؛ یعنی به مدت چهار ماه و ده روز از ازدواج مجدد خودداری کند. پس از ثبت طلاق غیابی و سپری شدن دوران عده، زن می‌تواند بدون اجازه پدر یا جدّ پدری، دوباره ازدواج کند. اگر طلاق بعد از عقد (در دوران عقد ثبت) شود و دختر باکره باشد نیز این حالت صادق است. یعنی می‌تواند بدون اجازه پدر به عقد مرد دیگری در آید و مجدداً ازدواج کند.

    در صورتی که شوهر در حین دوران عده بازگردد، امکان ادامه دادن زندگی مشترک و زناشویی وجود دارد. اما اگر این دوران سپری شده باشد، حق بازگشت به زندگی مشترک قبلی از مرد سلب می‌شود.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا