جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » اختلالات روانشناسی » ۹ نشانه ضربه روانی یا تروما درمان نشده که باید جدی بگیری

۹ نشانه ضربه روانی یا تروما درمان نشده که باید جدی بگیری

بعضی اوقات اتفاقات وحشتناکی در زندگی ما رخ می دهند که تحمل آن ها برای ما سخت است یا خارج از تحمل ماست.

این اتفاق می تواند مرگ یکی از عزیزان باشد یا تمام شدن یک رابطه عاطفی معنی دار و عمیق و یا تجاوز جنسی و …. هر چه که باشد درد اتفاق بقدری زیاد است که موجب تروما یا ضربه روانی می شود.

اکثر افراد سعی می کنند احساسات ناشی از آن اتفاق را سرکوب کنند یا فراموش کنند اما هرچقدر هم که بخواهند آن اتفاق را نادیده بگیرند یا با مثبت اندیشی و خود فریبی مانع فکر کردن مجدد به اتفاق شوند، در این امر ناتوان خواهند بود و این سرکوب ها نه تنها باعث برطرف شدن جای ضربه یا زخم روانی نمی شوند بلکه در بلند مدت اثرات بسیار مضرتری را بر روی ما به جای می گذارند چون هنوز در ناخودآکاه ما وجود دارند.

در این مقاله می خواهم نشانه هایی را بگویم که اگر تو خودت دیدی به این معناست که احتمالا ضربه روانی درمان نشده ای داری.

 

۹ نشانه ضربه روانی که هنوز درمان نشده:

 

۱.در برابر اتفاقات مثبتی که در زندگی ات رخ می دهند مقاومت می کنی

وقتی که یک اتفاق خوب در زندگی ات رخ می دهد اولین حسی که نسبت به آن پیدا می کنی مشکوک شدن است.

یا وقتی که وارد رابطه عاطفی می شوی یا موفقیتی بدست می آوری که شایسته جشن گرفتن آن هستی از درون بجای اینکه واقعا خوشحال باشی احساس شرم یا گناه را داری. اما اگر اتفاق بدی در زندگی رخ دهد خیلی ساده تر می پذیری و یا شایدم اصلا انتظار رخ دادن آن را داشته باشی.

 

۲.همه چیز باید طبق برنامه پیش برود

نیاز داری همیشه احساس کنی که همه چیز تحت کنترلت است و این احساس تا جایی پیش می رود که حالت بیمارگونه به خود می گیرد.

برای هر چیزی بصورت وسواس گونه باید برنامه ریزی کنی حتی اگر آن کار واقعا مهم نباشد یا شاید هم برای سالیان بعدت هم بخواهی از الان برنامه ریزی دقیقی داشته باشی.

حتما بخوانید
ونلافاکسین چیست؟ (عوارض ونلافاکسین)⭐

و اگر چیزی مطابق برنامه ات پیش نرود احساس ناامنی می کنی و سریعا نگران می شوی و احساس می کنی اوضاع خیلی خراب است.

این موضوع نشان می دهد که عمیقا به خودت بی اعتماد هستی و خودت را کاملا ناتوان در زمان مواجه شدن با اتفاقات از پیش تعیین نشده می بینی.

و تا زمانی که دلیل اصلی تروما یا ضربه روانی که قبلا خورده ای را پیدا نکنی و درمان نکنی نمی توانی با این موضوع کنار بیای.

 

۳.ترس شدید از شکست داری

نگرانی و یا ترس از شکست طبیعت انسان است و هیچکس از شکست خوردن لذت نمی برد اما اگر این ترس از شکست مانع حرکت تو برای رسیدن به چیزهایی که می خواهی شود آنوقت این ترس، بیمارگونه است.

این ترس شدید نه تنها باعث می شود ما موقعیت های متعددی را در زندگی و کار از دست بدهیم بلکه باعث می شود بطور کامل خلاقیت و علاقه مان را از بین ببریم.

و دقیقا در این نقطه است که دچار کمال طلبی و کمالگرایی می شویم.

اگر بخواهم کمالگرایی را ساده توضیح بدهم می شود این:

من خوب نیستم و اعتماد به نفس برای حرکت به سمت خواسته هایم را ندارم پس باید منتظر روزی باشم که به کمال خودم یا یک انسان برسم و می دانم آن روز هرگز فرا نخواهد رسید.

این حس شدید ترس عموما بدلیل یک ضربه روانی درمان نشده در ما بوجود می آید که باعث می شود نسبت به خودمان و توانایی هایمان احساس منفی داشته باشیم.

 

۴.ترس شدید از موفقیت داری

یکی دیگر از نشانه های ضربه روانی این است که واقعا از موفقیت می ترسیم.

نه تنها ترس از شکست در مسیر موفقیت داریم بلکه از اینکه موفق هم شویم می ترسیم. و احتمالا چنین گفتگو های درونی با خودمان داریم که اگر به این نقطه از موفقیت برسم چه اتفاقی می افتد؟ چه چیز هایی تغییر می کند چه کسانی را از دست می دهم، دیگران چطور من را قضاوت می کنند و…

نکند آدم بدی بشم!

این ضربه روانی یا تروما غالبا در افرادی رخ می دهد که در کودکی یا نوجوانی رها شده اند یا یکی از عزیزان خود را از دست داده اند.

حتما بخوانید
10 مورد از عوامل ایجاد استرس و کاهش استرس در حین کار

 

۵.در تمرکز کردن مشکل داری

تروما یا ضربه روانی تاثیرات مخرب بسیاری را بر روی مغز ما دارد و به همین دلیل است که بعضی از افرادی که دچار ضربه روانی شده اند به ناگاه تمرکز خودشان را از دست می دهند.

اگر احساس می کنی قسمتی از خاطرات خود را به طور کامل از یاد می بری یا اینکه نمی توانی برای مدت مشخصی روی موضوع مشخصی متمرکز شوی احتمالا مغزت سعی دارد بگوید دچار یک ضربه روانی شده ای که لازم است آن را درمان کنی

 

۶.با اینکه درخواست کمک کنی مشکل داری

افرادی که به نوعی مورد سو استفاده قرار می گیرند دچار حالتی می شوند که در این حالت به جای اینکه از دیگران کمک بخواهند ترجیح می دهند سکوت کنند یا موضوع را پنهان نگه دارند.

یکی از دلایل این رفتار این است که نمی خواهند توسط دیگران ضعیف شمرده شوند یا باور نشوند یا حتی ترک شوند.

در یکی از مشاوره هایم دختر خانومی عنوان می کرد که در یکی از مهمانی ها توسط دوست نزدیک شریک عاطفی خود مورد تجاوز قرار گرفته بود و این موضوع را برای سال ها از دیگران پنهان می کرد و تصور می کرد که چون از این موضوع چند سالی است که گذشته، اثر روانی آن درد پاک شده است.

اگر احساس می کنی با کمک خواستان از دیگران مشکل داری بهتر است یک نگاهی به گذشته بیاندازی و از خودت بپرسی یا من ضربه روانی را تجربه کرده ام که دچار چنین حالتی شده ام؟

 

۷.اغلب به خودت یا دیگران آسیب می زنی

آیا وقتی که احساسات شدیدی را تجربه می کنی بطور ناخودآگاه با دیگران کج رفتاری و بداخلاقی میکنی؟

آیا وقتی که احساس میکنی مشکل داری سعی می کنی خودت را ایزوله کنه و حتی از کسی که دوستش داری فاصله می گیری؟

وقتی که ضربه روانی درمان نشده ای در ما وجود داشته باشد به این دلیل که هنوز احساس ناامنی و ناراحتی می کنیم و اثر آن ضربه روانی هنوز روی ذهن ما وجود دارد باعث می شود در موقعیت هایی توانایی کنترل احساسات مان را نداشته باشیم یا به عبارت ساده تر از کنترل خارج شویم.

حتما بخوانید
افسردگی بعد از مرگ کودک (کاهش علائم افسردگی بعد از مرگ کودک)

در این جور مواقع نه تنها ممکن است به دیگران آسیب برسانیم بلکه ممکن است وسایل را بشکنیم و یا حتی به خودمان نیز آسیب برسانیم.

 

۸.اعتماد به نفس پایینی داری

حالت های مختلفی وجود دارد که می تواند سبب شود ضربه روانی که در گذشته خورده ایم باعث شود ذهنیت یا تصویر بدی را از خودمان بسازیم مخصوصا اگر این ضربه روانی در دوران کودکی ما شکل گرفته باشد.

اگر تجاوز، سوء استفاده، ترک شدن و یا بی توجهی را (مخصوصا در دوران کودکی) تجربه کرده باشیم باعث می شود حس خوبی نسبت به خودمان نداشته باشیم. حالا این موضوع زمانی تشدید پیدا می کند که این اتفاقات از طرف کسی که دوستش داریم پیش آمده باشد.

افرادی که دچار PTSD (اختلال اضطرابی بعد از حادثه) هم شده باشند شدیدا اعتماد به نفس پایینی دارند.

 

۹.علائم روانی غیر قابل توضیحی داری

در آخر و از همه مهمتر اگر احساس می کنی علائم روانی غیر قابل توضیحی را داری می تواند نشانه یک ضربه روانی کهنه در زندگی ات باشد.

اخیرا احساس می کنی که عصبی تر و مضطرب تر از سابق شدی؟

آیا احساس می کنی چیزها یا کارهایی که قبلا خوشحالت می کردند الان نمی توانند خوشحالت کنند؟

آیا اشتهایت کم شده و یا در شب ها در خواب کابوس می بینی؟

طبق تحقیقات اضطراب(Anxiety)، افسردگی(Depression)، خوددگربینی(Depersonalization)، حملات عصبی(Panic Attack)، فلش بک های مکرر به قدیم(Frequent Flashbacks)، پریشانی عاطفی(Emotional Distress) در افرادی که ضربه روانی خورده اند و دچار اختلال اضطرابی بعد از حادثه یا PTSD شده اند رایج است. اگر این علائم را در خودت می بینی بهتر است که یکبار برای همیشه ضربه روانی درمان نشده ات را درمان کنی.

تصویر شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “۹ نشانه ضربه روانی یا تروما درمان نشده که باید جدی بگیری” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا