رابطه عاطفی ات بر اساس عشق است یا شهوت؟ ۶ نشانه برای تشخیص نوع رابطه

عشق است یا شهوت
  • رابطه عاطفی ات بر اساس عشق است یا شهوت؟ ۶ نشانه برای تشخیص نوع رابطه

    اینکه بدانیم رابطه عاطفی که داریم بر اساس عشق است یا شهوت بسیار مهم است چرا که آینده رابطه را مشخص می کند.

    خیلی ها تصور می کنند رابطه شان بر اساس عشق شکل گرفته و زمانی که در مشاوره ها می فهمند رابطه شان بر اساس شهوت بوده است ابتدا تعجب می کنند سپس دلیل تمام اتفاق هایی که در طول رابطه افتاده است را به یکباره متوجه می شوند.

    شاید تصور کنی تشخیص این موضوع خیلی ساده است اما حقیقت این است که به این سادگی ها هم که فکر می کنی نیست چرا که شهوت یا هوس بخشی از عشق است و دقیقا اینجاست که اکثر افراد در تشخیص نوع رابطه به مشکل بر می خورند.

    برای اینکه بتوانی خیلی ساده متوجه نوع رابطه ات شوی، امروز در این مقاله می خواهم مهمترین نشانه های تفاوت بین عشق و شهوت را بگویم.

     

    رابطه عاطفی من بر اساس عشق است یا شهوت:

     

     

    ۱.احساسی به همدیگر نزدیک تر هستید یا فیزیکی؟

    شهوت یا هوس بر اساس کشش فیزیکی هست که به شریک عاطفی ات داری اما عشق کشش احساسی هست که به همدیگر دارید.

    در واقع تمام این اتفاقات در مغز ما شکل می گیرند. وقتی که ما با شریک عاطفی مان هستیم اینکه کدام قسمت از مغز ما روشن می شود نشان دهنده نوع رابطه ما با همدیگر است.

    زمانی رابطه ما بر اساس شهوت باشد قسمتی از مغز ما روشن می شود که برای پاداش دهی است. دو بخش اصلی nucleus accumbens و Ventral tegmental که در تصویر زیر به ترتیب به نقطه قرمز و آبی نشان داده شده است.

     

    اما زمانی که رابطه بر اساس عشق باشد بخش از مغز که مربوط به همدلی است (anterior insular cortex) روشن می شود.

     

    برای اینکه لازم نباشد با شریط عاطفی ات زیر دستگاه MRI بروی تا آنجا مشخص بشود که رابطه تان از جنسی هست می توانی به نشانه زیر توجه کنی.

    اگر احساس می کنی رابطه جنسی خوبی داری اما زمان هایی که با هم هستید حرف مشترکی برای گفتن ندارید بدین معناست که رابطه عاطفی شما بر اساس شهوت شکل گرفته و نه عشق.

    در واقع عشق بیشتر از جذابیت ظاهری است. زمانی که رابطه بر اساس عشق باشد احساس می کنی حرف های معنادار مشترکی برای گفتن دارید و از صحبت کردن با همدیگر لذت می برید.

     

    ۲.رابطه تان هر روز قوی تر می شود یا ضعیف تر؟

    یکی از واضح ترین نشانه های بین عشق و شهوت در این است که اگر رابطه از جنس عشق باشد هر روز قوی تر و عمیق تر می شود اما در نقطه مقابل رابطه ای که بر اساس شهوت باشد هر روز کم فروغ تر می شود.

    شاید این ضرب المثل را شنیده باشی که عشق آتشین سریع سرد می شود. در واقع این ضرب المثل درباره رابطه ای است که بر اساس شهوت باشد.

    یا ضرب المثل عشق در نگاه اول دقیقا به رابطه بر اساس شهوت اشاره دارد چرا که بدون شناخت شخصیت فردی واقعا نمی توانی عاشق آن شوی!

    در واقع رابطه ای که بر اساس شهوت شکل گرفته باشد به محض برطرف کردن نیاز جنسی فروکش می کند و دوباره با تشنه شدن جنسی شعله ور می شود. در این جنس از رابطه افراد عاشق نمی شوند به بودن همدیگر عادت می کنند.

    دقیقا شبیه به ترن هوایی می ماند. خوش می گذرد اما رابطه به جایی نمی رسد

     

    ۳.شهوت بر اساس فانتزی های ذهنی است و عشق بر اساس واقع بینی!

    اگر به رابطه عاطفی ات نگاه کنی و متوجه شوی احساس می کنی که شریک عاطفی ات بی نظیر و کامل است، نشانه شکل گیری رابطه بر اساس شهوت است.

    زمانی که رابطه بر اساس شهوت شکل بگیرد باعث می شود ما نتوانیم واقعیت ها را ببینیم و اوایل رابطه احساس می کنیم شریک عاطفی مان فوق العاده عالی و بی نقص است و او تنها کسی است که می خواهیم در این کره خاکی باهاش زندگی کنیم.

    اما کمی که از رابطه بگذرد و یا احساس شهوت فروکش کند ناگهان متوجه ایراداتی در فرد مقابل می شویم و از اینجا به بعد رابطه عموما در دردسر می افتیم.

     

    ۴.احساس می کنی دوست صمیمی ات است یا یک فرد رومانتیک؟

    اگر رابطه بر اساس شهوت باشد زمانی که کنارش هستی احساس می کنی کنار یک فرد کاملا رومانتیک هستی اما اگر رابطه بر اساس عشق باشد، کنارش احساس می کنی یک دوست صمیمی و همراه است.

    به همین دلیل است که افرادی که ازدواج ناموفق دارند دائما در رابطه کمبود یک دوست صمیمی و عمیق را احساس می کنند.

    به عبارت ساده تر اگر بخواهم بگویم ازدواج اگر صرفا بر اساس برطرف کردن نیاز جنسی باشد به مشکل بر می خورد. به همین خاطر است که روانشناسان مدام توصیه می کنند که پارتنرها و یا زن و شوهر ها باید با همدیگر دوست باشند.

    البته این دوستی زمانی شکل می گیرد که رابطه بر اساس شهوت نباشد.

    به یاد داشته باشد دو تا دوست همواره می توانند از کنار هم بودن لذت ببرند و با هم تجربیات جدیدی را کنند و حتما حرف های مشترکی برای زدن پیدا می کنند اما اگر رابطه بر اساس شهوت باشد این چیزها در زندگی شکل نمی گیرد و تنش ها آغاز می گردند و یک روز تصمیم می گیرند از همدیگر جدا شوند.

     

    ۵.در کنارهم احساس هیجان داری یا احساس آرامش و امنیت؟

    رابطه ای که بر اساس شهوت شکل گرفته باشد طرفین دائما به دنبال هیجان هستند اما رابطه ای که بر اساس عشق شکل گرفته باشد توام با احساس آرامش و امنیت است.

    تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد افرادی که رابطه عاطفی بر اساس شهوت دارند مغزشان دقیقا به مشابه فردی که به کوکایین اعتیاد دارد واکنش می دهد. (در مقاله اعتیاد به پورنوگرافی در این مورد کامل توضیح داده شده است)

    و به همین علت است که روابطی که بر اساس شهوت شکل گرفته باشند عموما در آن ها آرامش وجود ندارد دقیقا به مشابه معتادی که فقط با مصرف مواد می تواند برای چند دقیقه طعم آرامش را بچشد.

     

    ۶.خودخواه است یا از خودگذشتگی دارد؟

    رابطه هایی که بر اساس شهوت باشند در آن فرد مقابل (یا هر دو نفر) خودخواه هستند چرا که این رابطه بر اساس مزایای شخصی است اما رابطه ای که بر اساس عشق باشد در آن از خودگذشتگی در هر دو طرف به وضوح دیده می شود.

    در رابطه بر اساس عشق طرفین همواره سعی می کنند به همدیگر کمک کنند تا راحت تر به اهداف شان برسند و یا اگر مشکلی دارند کمک می کنند آسان تر برطرف شود.

    اما در رابطه هایی که بر پایه شهوت است افراد همواره سعی دارند تک نفره به خواسته های خودشان برسند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا