۸ مورد از علائم افسردگی شدید که باید جدی بگیرید

علائم افسردگی شدید
  • ۸ مورد از علائم افسردگی شدید که باید جدی بگیرید

افسردگی یکی از شایع‌ترین مشکلات روانی در جهان است و بیشتر افراد در زندگی‌شان حداقل یکبار با آن مواجه می‌شوند. اما هنگامی که افسردگی شدید می‌شود، به یک مشکل جدی تبدیل می‌شود که نیاز به درمان دارد. در اینجا به بررسی علائم افسردگی شدید می‌پردازیم که باید جدی گرفته شوند.

۱. افکار منفی و پیش‌بینی‌های تلخ

افسردگی شدید ممکن است با افکار منفی و پیش‌بینی‌های تلخ همراه باشد. فرد ممکن است به شدت معتقد باشد که هیچ چیز در زندگی‌اش خوب نیست و هیچگاه به بهبودی نخواهد رسید. این افکار منفی می‌توانند به شدت زندگی روزمره فرد را تحت تأثیر قرار دهند و او را از فعالیت‌های روزانه منزوی کنند.

۲. بی‌اشتهایی و افزایش یا کاهش وزن

افراد مبتلا به افسردگی شدید ممکن است علاوه بر نداشتن اشتها، وزن خود را افزایش یا کاهش دهند. این مشکل اغلب نشانه‌ای از تأثیر افسردگی بر سیستم گوارشی و عصبی است.

۳. خستگی و کاهش انرژی

افراد مبتلا به افسردگی شدید معمولاً از خستگی و کاهش انرژی رنج می‌برند. آن‌ها احتمالاً دچار بی‌خوابی و بی‌راه‌هایی هم هستند که می‌تواند در طول روز به شدت مزاحمت کند.

۴. افزایش ترس و اضطراب

افسردگی شدید ممکن است با اضطراب و ترس همراه باشد. این ترس و اضطراب ممکن است به شدت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند و او را از دنیای بیرون منزوی کنند.

۵. بی‌اعتمادی به خود و افکار خودکشی

بی‌اعتمادی به خود و افکار خودکشی دیگر علائمی هستند که ممکن است در افراد مبتلا به افسردگی شدید دیده شود. این افکار ممکن است به شدت زندگی فرد را تحت تأثیر قرار دهند و به تدریج او را از جامعه منزوی کنند.

در نهایت، باید توجه داشت که افسردگی شدید یک مشکل جدی است و نیاز به درمان دارد. در صورت تجربه هر یک از علائم فوق، بهتر است به یک متخصص روان‌شناسی مراجعه کرده و درمان مناسب را برای خود انتخاب کنید.

چکیده مطلب

افسردگی شدید یکی از بیماری‌های رایج در عصر جدید شده است و آنچنان در جامعه رواج پیدا کرده است که گاهی اوقات تشخیص آن سخت و دشوار می‌گردد. این بیماری روحی می‌تواند زمینه‌ساز و تشدید کننده انواع بیماری‌های جسمی و روانی دیگر باشد، اگر می‌خواهید از آن‌ها پیش‌گیری کنید بهتر است علائم افسردگی شدید را در این نوشته با دقت مطالعه کنید و در جهت بهبود زندگی خود گام بردارید.

اگر تمام روز را در تختخواب خود دراز کشیده اید ولی چندان احساس ناراحتی هم ندارید به این معنی نیست که شما افسردگی نگرفته اید. در این نوشته با نکاتی شما را آشنا خواهیم کرد که علائم افسردگی شدید را بتوانید تشخیص دهید.

شما دعوت به میهمانی‌ها را نمی‌پذیرید

طبق تحقیقات علمی دانشکده سلامت عمومی هاروارد آمریکا علائم افسردگی شدید مشابه علائم افسردگی خفیف است  و دوره های آن در بزرگسالان ۵ ساله و در کودکان و نوجوانان یک تا دو ساله است. هرچند که شاید در ناامیدی کامل دچار نشوید اما اگر علائم افسردگی شدید در شما وجود داشت باشد احتمالا با دوران سختی در زندگی مواجه خواهید شد، علاقه خود به کار کردن را از دست خواهید داد و فعالیت های اجتماعی شما بسیار محدود خواهد شد.

تغییر در روابط اجتماعی یکی از علائم اولیه برای افسردگی شدید هست. افرادی که افسردگی شدید دارند شاید به محیط کار بروند و با دیگران بتوانند تعامل داشته باشند اما خارج از محیط کار تعاملی با دوستان خود ندارند و هر بار که دوستان آنها به سراغ شان می‌آیند با بهانه هایی مانند مشغول بودن دعوت آنها را رد می‌کنند و سعی می‌کنند فضای ایزوله و تنهایی برای خود بسازند.

شما دچار مشکلات جسمی دیگری شده اید

پروفسور میشین ریبا از دانشگاه میشیگان گفته است که: «جسم و روح ارتباط زیادی با یکدیگر دارند. اگر دچار بیماری های جسمانی شوید می‌توان ارتباط آن با روحیات شما نیز جستجو کرد.بیماری هایی مانند سرطان، دیابت که عواملی مانند استرس و فشار روانی در بوجود آمدن آنها موثر هستند در انتها فرد را دچار افسردگی می‌کنند.»

همچنین افسردگی اثر مستقیمی بروی پایین آمدن سطح ایمنی بدن داشته و آسیب پذیری بیشتر برای ابتلا به بیماری های ساده مانند سرماخوردگی را موجب می‌شود.

شما به اختلالات خواب مبتلا شده اید و راحت نمی‌خوابید

اگر صبح‌ها نمی توانید از خواب برخیزید و یا آلارم گوشی خود را برای چندبار قطع می‌کنید و یا احساس راحتی در هنگام خواب ندارید و یا دچار اختلالات خوابیدن می‌شوید اینها از علائم افسردگی شدید می‌تواند باشد که در آینده شما را دچار مشکلات بیشتری خواهند کرد. پروفسور کارول لانداو می‌گوید: «خواب خوب کلید سلامت روانی خوب است.» سعی کنید ساعات خواب خود را برای سلامت روان بهتر تنظیم کنید و به مقدار کافی بخوابید.

شما دائما نگران و یا مضطرب هستید

بعضی وقتها سریعا از ناراحتی و غم و اندوه به عنوان نشانه های افسردگی یاد می‌کنیم در حالی که احساساتی مانند اضطراب یا نگرانی را نادیده می‌گیریم. اضطراب اشکال گوناگونی دارد، احساس سردرگمی، بدون استراحت بودن و یا دلشوره های بیش از حد نشانه های اضطراب هستند. سعی کنید از اضطراب بپرهیزید و با انجام کارهایی که به آرامش بیشتر شما کمک می‌کند از شدت یافتن آن که زمینه ساز بیماری های روحی خواهد بود جلوگیری کنید.

شما به چیزهای مختلفی اعتیاد پیدا کرده اید

پروفسور لانداو (Landau) همچنین می‌گوید: «اگر شما به مواد مخدر اعتیاد پیاده کرده اید یا بیش از حد یک ماده غذایی را استفاده می‌کنید و یا خیلی به بازی های رایانه ای می‌پردازید و یا هر چیزی که به عنوان رفتاری متکی به آن عمل می‌کنید به این خاطر هست که احساس ناراحتی و یا تنهایی خود را سرپوشی بگذارید. این نوع خود درمانی کاری اشتباه هست زیرا شما به مصرف مواد مخدر و یا نوشیدنی های الکی روی آورده اید که اثرات مخربی بروی بدن شما خواهد گذاشت.»

چنین رفتارهای اعتیاد آوری می‌توانند علائم افسردگی شدید و یا اضطراب را تشدید کنند.

شما فردی بسیار موفقی هستید که نیازی به حمایت عاطفی دیگران ندارد

افراد مرفه و بسیار موفق ،به طرز عجیبی، احتمال ابتلا به علائم افسردگی شدید را بیشتر از افراد معمولی دارا هستند. دکتر استمپر (Stamper) می‌گوید: «افرادی که مشاغل بسیار مهم دارند و یا تحصیلات بسیار رده بالایی دارند، در معرض افسردگی و استرس زیادی هستند.» این دکتر می‌گوید که او با افراد بسیار معروف و موفقی صحبت کرده است که به موفقیت های زیادی دست پیدا کرده اند و اما به دلیل اینکه نیازی به حمایت دیگران برای موفقیت های خود نداشته اند دچار علائم افسردگی شدید شده اند.

خیلی بد خلق شدن و تحریک پذیری بالا از علائم افسردگی شدید

بدخلقی بیش از حد یکی دیگر از علائم افسردگی شدید است و این نشانه بیشتر در خانم‌ها مسئله ساز است. پروفسور لانداو می‌گوید: «وقتی فردی بیش از حد بدخلقی می‌کند این نشانه ای از افسردگی شدید می‌تواند باشد.» این بدخلقی در اشکال مختلفی مانند عصبانیت بیش از حد، ناراحت شدن های بی مورد و پرخاشگری می‌تواند باشد. طبق تحقیقات از هر چهار نفر یک نفر در دوره از از زندگی خود دچار افسردگی می‌شود که تحریک پذیری یکی از نشانه های آن هست.

در خانواده شما سابقه علائم افسردگی شدید وجود دارد

متخصصان می‌گویند که سابقه علائم افسردگی شدید در خانواده می‌تواند به تشخیص و درمان آن کمک کند. تحقیقات نشان می‌دهد که هرچه نزدیکان شما دارای سابقه بیماری های روحی و روانی باشند و یا اعتیاد به نوشیدنی های الکی و مصرف مواد مخدر داشته باشند احتمال بیشتری وجود دارد که شما هم مانند آنها عمل کنید. دکتر ریبا (Riba) می‌گوید: «دانستن خصوصیات ژنتیکی و سابقه خانوادگی در تشخیص بیماری‌ها بسیار مهم است.»

زندگی همیشه در حال تغییر است و استرس می‌تواند پیش زمینه ای برای افسردگی شدید باشد پس با دانستن سابقه بیماری‌های خانواده خود در پیش‌بینی بیماری های مختلف بهتر عمل کنید و هم کنترل زندگی آینده خود را بهتر در دست داشته باشید.

به طور خلاصه علائم افسردگی شدید موارد زیر عنوان شده اند:

غمگین بودن دائمی، اضطراب، بی احساس بودن
    احساس ناامیدی و بدبینی بیش از حد
    تحریک پذیری
    احساس گناه، بی ارزش بودن و احساس درماندگی
    از دست دادن علاقه به فعالیت‌ها و سرگرمی ها
    از دست دادن انرژی و احساس خستگی
    حرکت کردن یا راه رفتن به شکل مشخص آرام
    احساس بی قراری و عدم توانایی در آرام گرفتن
    مشکل در تمرکز کردن، یادآوری و تصمیم گیری
    اشکالات خوابیدن، بیدار شدن ناخودآگاه بسیار زود در صبح و یا خواب بیش از حد
    مشکل در ذائقه و تغییر وزن