صحبت کردن با نوجوان(نصیحت کردن نوجوان)

صحبت کردن با نوجوان
  • آنچه در این مقاله می‌خوانید نمایش

    صحبت کردن با نوجوان

    با نوجوانان صحبت کردن می‌تواند چالش برانگیز و پیچیده به نظر برسد، اما اگر به درستی انجام شود، می‌تواند بسیار مفید و موثر باشد. نوجوانان در مرحله‌ای از زندگی‌شان هستند که تغییرات فیزیکی و روانی زیادی را تجربه می‌کنند و نیاز دارند که با دیگران در مورد این تغییرات صحبت کنند. همچنین، نوجوانان ممکن است با چالش‌هایی مانند اعتیاد، اضطراب، افسردگی و فشار دست و پنجه نرم کردن با خانواده و دوستانشان مواجه شوند. به عنوان یک بزرگسال، باید قادر باشید که با نوجوانان به خوبی صحبت کنید و به آن‌ها کمک کنید که با مشکلاتشان روبرو شوند.

    اولین موردی که باید در نظر داشته باشید، این است که نوجوانان تلاش می‌کنند تا از بزرگسالان به عنوان افرادی مستقل و مسئول برای خودشان تلقی شوند. به عنوان یک بزرگسال، شما باید به آن‌ها احترام بگذارید و نظراتشان را جدی بگیرید. همچنین، باید با آن‌ها به خوبی ارتباط برقرار کنید و به آن‌ها اجازه دهید که با خودشان حرف بزنند. به آن‌ها گوش دهید و پاسخ‌هایتان را با دقت و صبر بدهید.

    یکی دیگر از نکاتی که باید در نظر داشته باشید، این است که نوجوانان ممکن است با احساساتی مانند خجالت، شرم، ترس و عصبانیت مواجه شوند. شما باید به آن‌ها کمک کنید که این احساسات را درک کنند و به آن‌ها نشان دهید که می‌توانند روی این احساسات کنترل داشته باشند. باید به آن‌ها نشان دهید که شما برای حمایت از آن‌ها در هر شرایطی در دسترس هستید.

    در مورد موضوعاتی که ممکن است نوجوانان با آن‌ها روبرو شوند، مانند اعتیاد، اضطراب و فشار، باید برای آن‌ها منبع اطلاعات معتبر فراهم کنید. باید به آن‌ها نشان دهید که چگونه به مشکلاتشان برسند و چگونه می‌توانند کمک بگیرند. همچنین، باید به آن‌ها نشان دهید که شما همیشه در کنار آن‌ها هستید تا به آن‌ها کمک کنید.

    با نوجوانان صحبت کردن می‌تواند چالش برانگیز باشد، اما با توجه به این نکات، می‌توانید به آن‌ها کمک کنید که با مشکلاتشان روبرو شوند و برای آینده خودشان آماده شوند.

    بدیهی است که نوجوان احتیاج به راهنمایی پدر و مادر دارد، و هیچ کس در هیچ کجا والدین را از این کار منع نکرده است. آن چه روانشناسان و مشاوران می گویند، فقط تفاوت در شیوه‌ی راهنمایی کردن نوجوان است. وقتی قرار است موضوعی صرفاً برای نصیحت مطرح شود، قطعاً اثر لازم را نمی بخشد.

    حرف زدن با نوجوان

    برای مثال خانم خانه نباید در حالی که ظرفهایش را می شوید یا سبزی پاک می کند، به طور یک طرفه حرفهایش را با فرزندش بازگو کند؛ یا پدر حق ندارد هنگام شام خوردن یا تخمه شکستن و یا تماشای تلویزیون مطالبی را به عنوان نصیحت به نوجوان بگوید. وقتی شما از این شیوه استفاده می کنید، نوجوان فقط به شما نگاه می کند، اگر خیلی لطف کند، یک بله و نه، تحویل شما می دهد.

    او حرفی نمی زند، واکنشی از خود نشان نمی دهد ولی گوشش هم به حرف شما بدهکار نیست. تا زمانی که نوجوان خودش حرف نزند، ما نمی دانیم که او چه می گوید و چه می خواهد. اگر به او امان بدهیم (که معمولاً نمی دهیم!) او حرفش را خواهد زد. مشکل از جایی آغاز می شود که: «اعتراف هایی را که قبلا صادقانه برای ما کرده، بعدها به صورت سرزنش و ملامت به او برگردانده ایم.» اگر از درد دل‌هایش که اغلب پایه و اساس ندارد و از سر خشم و نوجوانی است؛ ولی از لابلای همین اعتراف هاست که شما متوجه می شوید فرزندتان از چه ناحیه ای رنج می برد. نوجوان تا زمانی که به ما اعتماد نکند، حرفش را نمی زند و وقتی حرف نزند، ما نمی دانیم که در درونش چه می گذرد، بنابراین قدمی هم نمی توانیم برای نزدیکی به او برداریم.

    نصیحت کردن نوجوان

    پدری در دفتر من آن قدر به پسرش نصیحت کرد که نوجوان، بی اختیار دستانش را روی گوشهایش گذاشت، زیرا نزد من به حد کافی شرمنده شده بود. این پدر بدون در نظر گرفتن شرایط و بدون توجه به این که پسرش پیش من رودربایستی و به قول خودش آبرو دارد، هر چه از دهانش درآمدف نثار آن نوجوان بیچاره و بی دفاع کرد؛ تا سرانجام، من طاقتم طاق شد و پدر را برای چند دقیقه ای به اتاق انتظار راهنمایی کردم.

    پس از این که با پسر صحبت کوتاهی کردم، گذاشتیم که در وقت دیگری به من مراجعه کند و به طور مفصل به حرفهایش گوش بدهم. آن وقت جای پدر و پسر را عوض کردم، و به پدر گفتم: «تا کی می خواهید به فرزندانتان بگویید وقتی من به سن وسال تو بودم، چنین و چنان می کردم؟ چرا حتی برای یک لحظه به یاد نمی آورید که اولا خود شما، بله همین خود شما، در دوره نوجوانی آن قدر که اکنون مدعی هستید، سربه راه نبودید؛ ثانیاً از ۴۰ سال پیش که شما نوجوان بودید، تاکنون خیلی چیزها تغییر کرده است؛ زندگی امروز با گذشته ها فرق دارد. اگر می خواهید به بازی گرفته شوید، با مسایل امروز نوجوانان خود را آشنا سازید.

    صحبت با نوجوان

    تا وقتی که از نوع سرگرمی فرزندانتان مطلع نباشید، نخواهید توانست با او هم کلام شوید. باید خود را به جای او بگذارید، از چشم او به دنیا نگاه کنید و به جایش تنفس کنید تا او شما را به حریم خود راه بدهد. صحبت با نوجوان، با نصیحت مستقیم فرق دارد. بله با صبحت، خیلی از مسایل حل می شود، ولی صحبت کردن، قطعاً شرایطی لازم دارد که اگر فراهم نشود، راه به جایی نخواهد برد.

    برای مثال نوجوان باید آمادگی برای مذاکره را داشته باشد، خودش پیشنهاد صحبت کردن را مطرح کند، خسته، عصبانی و گرسنه نباشد. اگر چه در ظاهر، این شرایط هر کدام به تنهایی، چندان مهم به نظر نمی رسند، ولی در نظر گرفتن مجموع این شرایط، زمینه را برای یک مذاکره‌ی اصولی و منطقی فراهم خواهد کرد. آن گاه شرایط تشکیل میزگرد و جلسه با نوجوان را با شرحی که در مقاله ی شرایط گفتگو با نوجوان می آورم برایش گفتم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا