شناخت دلایل و راه حل های اختلافات خانوادگی

اختلافات خانوادگی
  • شناخت دلایل و راه حل های اختلافات خانوادگی

    شناخت دلایل و راه حل های اختلافات خانوادگی، یکی از مهمترین فرآیندهایی است که برای حفظ ارتباطات خانوادگی سالم و پایدار، باید بر آن تمرکز کرد. اختلافات خانوادگی ممکن است از مسائل کوچک و سطحی شروع شود و به مرور زمان با افزایش تعداد این مسائل، به اختلافات بزرگتر و جدی تری تبدیل شود.

    به منظور شناخت دلایل اختلافات خانوادگی، باید به مواردی مانند نقش وظیفه های خانوادگی، قدرت تصمیم گیری، مشکلات مالی، تربیت فرزندان و نقش جنسیتی در خانواده توجه کرد. هر یک از این موارد ممکن است به عنوان عامل اصلی تشدید اختلافات خانوادگی عمل کنند.

    راه حل های اختلافات خانوادگی نیز باید با توجه به دلایل آنها و وضعیت خانواده تعیین شود. از جمله راه حل های اختلافات خانوادگی می توان به مذاکره، رسیدگی به نیازهای همدیگر، احترام به حریم خصوصی، تقویت روابط میان افراد خانواده، به دنبال آوردن کمک های خارجی و مشاوره خانواده اشاره کرد.

    در نهایت، شناخت دلایل و راه حل های اختلافات خانوادگی، به عنوان یک فرآیند تلاش برای حفظ و تقویت روابط خانوادگی پایدار و سالم، بسیار مهم است و باید همیشه به آن توجه شود.

    حل اختلافات مهارتی است که قبل از شروع زندگی مشترک باید آموخت

    شاید برخی از قبل میدانند که در زندگی مشترک اختلاف وجود خواهد داشت. اما آنهایی که نمیدانند، با مشکل بیشتری رو به رو خواهند شد. چراکه دانستن وجود اختلافات مرحله اول است. پس از آن باید به مهارتی به نام مهارت حل اختلافات اندیشید. کلمه اختلاف خود به اندازه کافی استرس به میان میاورد. اثراً با شنیدن این عبارت، فکر نمیکنند که بتوان اختلافی را حل کرد. اما اکثر اختلافات زناشویی اجتناب ناپذیر و همچنین با فراگیری مهارت حل اختلافات قابل رفع هستند.

     

    مهارت حل اختلافات

    اکثر زوج های جوان تصور می کنند که زندگی مشترک یعنی زندگی بدون اختلاف و آرام. درحالی که در زندگی پدر و مادر خود بسیاری از این اختلافات را دیده اند. البته شاید همین دیدن اختلافات باعث شده است که یک تصویر رویایی از زندگی مشترک بدون اختلاف بسازند. در نتیجه اصلاً به فکر موضوعی به نام حل اختلافات نمی افتند.

    اما وجود اختلافات در زندگی مشترک یک اتفاق کاملاً طبیعی و عادی می باشد. باید پذیرفت که همیشه در زندگی اختلافات و تفاوت هایی وجود داشته و خواهند داشت. یک ضرب المثل قدیمی وجود دارد که می گوید: “دعوا نمک زندگی است”. شاید خود کلمه “دعوا” خیلی جالب نباشد؛ اما اینکه اختلافات وجود داشته باشند، کاملاً طبیعی است.

    تنها چیزی که خانواده را خوشبخت یا بدبخت می سازد، روش حل اختلافات است.

     

    بنابراین افراد باید مهارت لازم برای حل اختلاف ها و تعارضات را یاد بگیرند تا در مواقعی که به اختلاف برمیخورند، از راه اصولی و درست به حل آنها بپردازند.

     

    اهمیت حل اختلافات

    با توجه به اینکه این اختلافات اجتناب ناپذیر بوده و همیشگی هستند، اگر حل نشوند باعث نابودی رابطه میشوند. چراکه تکرار این موارد بدون حل اختلافات طبیعتاً باعث اذیت طرفین و خستگی آنها از رابطه ای پر از اختلاف خواهد شد.

    کسی که میبیند در رابطه ای پر از اختلاف است و طرف مقابلش هیچگاه سعی در حل اختلافات نکرده است، حتماً به فکر اتمام این رابطه میفتد. حتی اگر مدت زیادی بتوان با این وضعیت زندگی کرد، فرد مانند یک بمب میماند که کافیست اولین اختلاف هم اتفاق بیفتد تا بترکد!

    روش حل اختلافات

    گوش دادن فعال به صحبت های هم، سعی در توجه کردن و درک احساسات و عواطف یکدیگر و در نهایت استفاده از راهکار هایی برای کاهش تنش به وجود آماده، برای حل اختلاف کمک کننده است.

    مهارت های دیگر لازم برای ازدواج هم در حل اختلافات کمک میکنند. در واقع نبود هرکدام از مهارت های دیگر به نوعی باعث ایجاد اختلافات خواهد شد! در نتیجه اگر مهارت های دیگر در فرد وجود داشته باشد، در حد ممکن از ایجاد اختلافات جلوگیری خواهد شد.

    یکی از مهارت های لازم برای ازدواج که برای حل اختلافات بسیار کمک میکند، مهارت ارتباط موثر است. وقتی فرد سعی در حل اختلاف میکند، در واقع بیشتر با طرف مقابل صحبت میکند. حال اگر او توانایی ارتباط موثر را داشته باشد، میتواند به نتیجه ای مطلوب برسد. چراکه حل اختلافات هم نوعی از ارتباط است که منجر به حل شدن ناراحتی های پیش آمده میشود.

    دلایل اختلاف بین زوجین چیست؟

    در زندگی مشترک احتمال اختلاف بین زوجین اجنتناب ناپذیر است. اما اینکه چه دلایلی می تواند این اختلاف را شدید تر کند و باعث سردی یا جدایی شود را در این مقاله باهم بررسی می کنیم. شناخت و دانستن این موارد کمک می کند تا زود تر و بهتر با این موارد مقابله کنیم و از این اتفاق جلوگیری کنیم. البته دلیل دیگر شناخت این دلایل این است که بتوان در برخورد با این اختلافات مناسب تر عمل کرد. در واقع شناختن دلایل اختلاف نیز بخشی از حل اختلاف است و حل اختلاف بین زوجین نیز مهارتی است که آن را باید آموخت.

    در این مقاله به ۳ بخش از حل اختلافات بین زوجین می پردازیم و سعی می کنیم راه حلی برای این موضوعات ارائه دهیم.

     

    بحث و جدل کردن دلیل مرسوم اختلاف بین زوجین

     

    بحث کردن در باره  موضوعات مختلف همواره باعث ایجاد اختلاف بین زوجین می شود. چراکه خاصیت بحث همین است و نتیجه آن به دعوای بیشتر میکشد. بهترین راه این است که تا می توان از بحث و دعوا کردن دوری کرد. چراکه اکثر بحث ها بی دلیل شروع میشوند و اصلا نیازی به بحث هم ندارند. هر زمان که پس از گفتگوی طولانی موضوع حل نشد، میتوان کم کم به بحث و ادامه آن فکر کرد. اما تنها چیزی که مهم است شناختن مرز بین گفتگو با بحث و دعواست.

    با جواب از پیش تعیین شده جلو نرویم

     

    اکثر مواقع فکر می کنیم اولین نتیجه ای که گرفته ایم درست ترین نتیجه ای است که وجود دارد؛ بخاطر همین با جوابی که در ذهن داریم به سراغ پاسخگویی به آن موضوع می رویم و همین موضوع باعث می شود که جواب های دیگر را نشنویم.

     

    همین موضوع یکی از دلایل اصلی اختلاف بین زوجین است. البته موضوع به قضاوت کردن هم مربوط میشود. تنها چیزی که باید یاد بگیریم این است که هرچیزی که میشنویم حتما درست نیست. همچنین تا درمورد چیزی خوب فکر نکردیم تصمیم نگیریم. در نهایت بهتر است قبل از هر فکر و قضاوتی با همسر خود صحبت کنیم.

     

    سوتفاهم در رابطه با گذشته

    گاهی ممکن است درمورد یک اتفاق قدیمی صحبت شده باشد اما سوء برداشتی هم ایجاد شده باشد. این برداشت هرقدر هم کوچک باشد در ذهن میماند. همچنین باعث می شود در هر اختلاف کوچکی باز دوباره به فکرتان بیاید و شما را اذیت کند. پس تا می توانید این سو تفاهم ها را حل کنید و نگذارید چیزی در ذهنتان بماند. این برداشت های غلط یا درستی که هیچ وقت مطرح نمیشوند و مانند یک راز باقی میمانند نیز یکی دیگر از دلایل اصلی اختلاف بین زوجین است.

    اگر هر فردی از میان همه مهارتها فقط قرار باشد یک مهارت را بداند، مهارت حل تعارض را مهمترین آنهاست. حل تعارض بهترین مهارت برای زندگی اجتماعی و داشتن روابط با کیفیت است. از انجایی که یک زوج سالها باهم هستند و نزدیک ترین فرد زندگی هم میشوند، پس یاد گرفتن مهارت حل تعارض برای آنها امری ضروریست.

    شناخت دلایل و راه حل های اختلافات خانوادگی

    اختلافات خانوادگی موضوع اصلی این مطلب است که در آن به بررسی جنبه‌های مختلف این مشکل جانسوز می‌پردازیم. اما ابتدا نگاهی به فلسفه ذات خانواده بعنوان کوچکترین واحد اجتماع خواهیم داشت. جمعی متشکل از والدین و فرزندان که در خوشی‌ها و غم‌های همدیگر شریک‌اند و به همین علت انسان در جمع خانواده احساس امنیت و آرامش می‌کند؛ چراکه حس داشتن حامی و پشتیبان در خانواده بطور کامل ارضا می‌شود.
    با توجه به این نکته که افراد حاضر در خانواده، نزدیک‌ترین افراد به هر کسی هستند، به علت حمایت کامل و بی چشم‌ داشت آنان از فرزندان، والدین یا همسر خود پی خواهیم برد. و اصولا می‌توان اینطور استنباط کرد که با تکیه بر بنیان خانواده می‌توان آینده‌ای خوب و روشن داشت. و دلیل این استباط هم از این حقیقت نشات می‌گیرد که، تجربه و خیرخواهی پدر و مادر یا برادر و خواهر بزرگ‌تر، چراغ روشنی برای آشکار کردن مسیر پیشرفت خواهد بود.
    اما با وجود تمامی تفاسیر درمورد خانواده، در بین اعضای خانواده، اختلاف نظرهایی نیز ظاهر می‌شود و گاه مشکل آفرین هم می‌شود؛ برای دوری از این مشکلات و صدمات باید علل این اختلافات و راه‌حل های این مشکلات را بررسی کنیم. در ادامه نطلب به بررسی جنبه‌های مختلف و راه‌حل های اختلافات خانوادگی می‌پردازیم.

    اختلافات خانوادگی

    فلسفه وجودی تشکیل خانواده، محبت و هم‌دلی است و با این هدف خانواده تشکیل می‌شود تا دو نفر که همدیگر را دوست دارند، بتوانند در بستری مناسب به حمایت هم بپردازند و به پیشرفت هم کمک کنند. و وجود اختلافات خانوادگی نه تنها به این محفل صمیمی آسیب میرساند، بلکه امکان فروپاشی آن را نیز مهیا می‌کند.
    بخش عمده‌ای از این اختلافات را می‌توان از طریق بخشش و بخشیدن طرف مقابل حل کرد و قبل از اینکه تبدیل به مشکلی بزرک و لاینحل شود، می‌توان آن را از بین برد. و بطور کلی درخواست کمک و راهنمایی از بزرگ‌ترها روش بسیار خوب و کارآمدی خواهد بود. توجه به عواقب اقدامات ناشی از احساسات و اجتناب از تصمیمات لحظه‌ای برای تداوم یک زندگی و حفظ کانون خانواده، می‌تواند بسیار مفید و کارآمد باشد.

    اگر رابطه‌ی بین زن و مرد بعنوان زوج، برپایه‌ی عشق و هم‌دلی باشد، دخالت دیگران تاثیر چندانی در رابطه مابین آنان نخواهد داشت

    دلایل اختلافات خانوادگی

    دلایل مختلفی برای اختلافات خانوادگی وجود دارد. ازجمله این دلایل می‌توان به دخالت‌های بی مورد اطرافیان اشاره کرد که تاثیر بسیار زیادی در به‌وجود آمدن اینگونه مشکلات دارند. اگر رابطه‌ی بین زن و مرد و یکی از معیارهای ازدواج آنها، برپایه‌ی عشق و هم‌دلی باشد، دخالت دیگران تاثیر چندانی در رابطه مابین آنان نخواهد داشت؛ اما اگر در رابطه‌ی بین زوجین اندکی سستی باشد، درمقابل این دخالت‌ها واکنش‌های شدیدی نشان خواهند داد.
    از دلایل دیگر اختلافات خانوادگی می‌توان به انواع اختلافات و بی‌تناسبی ها از جمله بی‌تناسبی فرهنگی، مالی، دینی و اعتقادی اشاره کرد. بی‌تناسبی های ذکر شده ازجمله مهم‌ترین دلایل بوجود آمدن این مشکلات می‌باشند. شکافی که هرکدام از این بی‌تناسبی ها ایجاد می‌کنند، درصورت نبود عشق، علاقه و هم‌بستگی کافی بین زوجین، به‌راحتی میتواند مسبب بوجود آمدن مشکلات بسیار بزرگی برای رابطه بین افراد شود.
    یکی دیگر از عوامل مهم تخریب روابط خانوادگی، خودخواهی و خودبینی هریک از طرفین است، به‌طوری که فقط خوبی‌های خود و عیوب دیگران را می‌بینند. خودخواهی زمینه‌ رسیدن به خودستایی و جاه‌طلبی را فراهم می‌کند. عیب‌جویی‌های بی‌مورد، انگشت روی نقاط ضعف گذاشتن و آن‌ها را بزرگ کردن و طرف را سرزنش و تحقیر و توهین نمودن خانواده و اعضا را به‌جایی نمی‌رساند، یعنی در فضای خانواده راهگشا نیست.
    تحمیل عقیده در روابط زناشویی تخریب‌کننده است و اضطراب جنسی را به همراه دارد. تصمیم‌گیری‌های یک جانبه، فضای صمیمی و نشاط و اعتماد به‌نفس خانوادگی را مورد تعرض و تخریب قرار می‌دهد. مشکل عمده؛ عدم تفاهم، سوء‌تعبیر، سوءتفاهم و سوء برداشت‌هایی است که آثار منفی زیادی در روابط طرفین دارد که عمدتاً به سرزنش، سرکوفت، تحقیر، تهمت، اتهام زدن و… می‌انجامد. درصورتی که با تدبیر و برخورد ماهرانه به‌خوبی می‌توان از این پیچ و خم‌ها گذر کرد.

    از دلایل دیگر اختلافات خانوادگی می‌توان به انواع اختلافات و بی‌تناسبی ها از جمله بی‌تناسبی فرهنگی، مالی، دینی و اعتقادی اشاره کرد.

    راه‌حل هایی برای اختلافات خانوادگی

    صحبتی که درمورد جنبه‌های مختلف اختلافات خانوادگی و صدمات ناشی از آن شد، نشان داد که برای جلوگیری از آن، نهایت تلاش را نمود. روش‌های زیادی برای مقابله با این آفت وجود دارد و باید متانسب با مشکل و موقعیت خودمان به مقابله با آن برخیزیم. در زیر به بررسی چند روش می‌پردازیم و امیدواریم که بتوانیم در این مسیری یاری رسان شما باشیم.

    • از وظایف بسیار مهم همسران آن است که به اطرافیان شریک خود احترام بگذارند. چنین احترام متقابلی نسبت به خویشاوندان طرفین، موجب رضایت زن و شوهر از یکدیگر خواهد شد.
    • یکی از عوامل خشنودی مشترک میان زن و شوهر، وجود جایگاه و کسب هویت محیطی قابل تقدیر و احترام است که به پایداری و دوام زندگی زناشوئی می‌انجام.
    • یکی از مسائل اساسی که باید در محیط خانوادگی کاملاً مورد توجه قرار گیرد، سیاست گذاری اقتصادی است. در این مرحله زن و مرد هر دو مسئول می‌باشند و هر دو باید دراین زمینه با یکدیگر همکاری داشته باشند
    • تولید برنامه های اجتماعی، روانی، فرهنگی در جهت پیامدهای شهرنشینی و مدرنیته و آموزش صحیح برای برخورد با پیامدهای این پدیده ها در سطح نهاد اجتماعی خانواده.
    • ترویج مشارکت های عمیق و پایدار اعضای خانواده در ابعاد اجتماعی، فرهنگی، روانشناختی، عاطفی، اقتصادی و… برای ارتقاء این نهاد اجتماعی در سطح خرد و کلان.
    • یکی دیگر از مسائلی که در زمینه اصول اقتصادی باید مورد توجه قرار گیرد، رعایت حقوق مالی زن و شوهر توسط یکدیگر است، بدان معنا که زن و شوهر، هر دو موظف هستند حد و حدود شرعی را در ارتباط با مسائل مالی نسبت به یکدیگر رعایت کنند و هر یک از زن و مرد بدون اجازه و اطلاع دیگری در امور مالی همسرش دخالت و دخل و تصرف ننمایند و موجبات اختلاف را فراهم نکنند.
    • تقویت مستمر و مداوم آگاهی اعضای خانواده نسبت به پیامدهای طلاق از جمله کودکان و فرزندان طلاق ، مشکلات روانی کودکان طلاق، اعتیاد، خشونت خانوادگی در قالب برنامه های متنوع “حقوقی، اجتماعی، مشاوره ای، مددکاری، فرهنگی، اقتصادی، روانشناختی، دینی و…”.
    • سوق دادن افکار و کردار کلیه اعضای خانواده ها در جهت احترام به تصمیم جمعی و پرهیز از قدرت تک سالاری.
    • آموزش های اجتماعی، روانشناختی، مشاوره ای برای رعایت رفتارها وکردارهای خانوادگی نسبت به یکدیگر در جمع.
    • تقویت و استمرار آگاهی واقعی اجتماعی و فرهنگی کلیه اعضای خانواده نسبت به پیامدهای آسیب زای خانواده.
    • تدابیر و تمهیدات اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی در جهت رفع نگرانی خانواده در زمینه بیکاری، مفاسد اجتماعی، فقر، تأمین رفاه اجتماعی و…

     

    راهکارهایی برای حل اختلافات خانوادگی

    به اختلافات گذشته توجه نکنید

    اولین نکته ای که در حل اختلافات خانوادگی باید به آن توجه نمایید این است که به هیچ عنوان نباید به اختلافاتی که درگذشته به وجود آمده و تمام شده است توجه کنید. اگر موضوع جدیدی پیش میاید و به اتفاقات گذشته مربوط است، بازهم نباید آن را ربط داد و اصطلاحاً نبش قبر کرد. اگر موضوعات گذشته باعث اذیت شما می شود، باید سر یک فرصت مناسب آن را با گفتگو حل کرده و تمام کرد؛ نه اینکه آن را حل نشده نگه داشت و در هر مشکل جدیدی بحث آن را پیش کرد.

    به خواسته های همدیگر توجه کنید

    در حل اختلافات خانوادگی و اختلافاتی که به وجود می آید، به این توجه کنید که همسرتان چه چیزی می خواهد و خواسته اش چیست که باعث ایجاد چنین اختلافی شده است. گاهی اختلافاتی که به وجود می آید لزوماً به آن موضوعی که طرف مقابل بیان میکند مربوط نیست؛ بلکه او با این بهانه میخواهد به خواسته دیگر خود توجه شود. پس باید حواستان باشد که دقیقا خواسته طرف مقابلتان چیست و آن خواسته را برآورده کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد به مقاله انعطاف پذیری در مقابل خواسته های همسر مراجعه کنید.

     

    بر سر راه حل ها به توا فق برسید

    بعد از اینکه در رابطه با مشکل و حل اختلافات خانوادگی صحبت کردید، حتماً باید بر سر آن بر توافق برسید. در واقع نباید حل اختلاف ط.وری باشد که فرد بخاطر تمام کردن بحث و نداشتن حوصله جواب مثبت دهد و بعداً حرف خود را تکذیب کند. تا زمانی که مشکل حل نشده است نمیتوان ادامه داد؛ اگر هم بتوان از آن مشکل گذشت، پس از مدتی با ایجاد مشکلی جدید بازهم بحث مشکل قدیمی پیش میاید و روز از نو و روزی از نو.

    بحثی که در حل اختلافات خانوادگی مشکل به وجود میاورد این است که هردوی طرفین به این موضوعات توجه کنند و هر دو خواستار حل اختلافات خانوادگی باشند. هرکدام از طرفین باید از صمیم قلب خواستار حل مشکلات با طرف مقابل خود بوده و برای رسیدن به این مرحله تلاش کنند. این تلاش هم با رعایت اصول مذکور ممکن میشود. البته طبیعیست که حل اختلافات خانوادگی نیز مانند موارد زیاد دیگر نیاز به تمرین دارد. یعنی با استفاده ازاین اصول میتوان در استفاده از آنها ماهرتر شد و اختلافات را بهتر و سریع تر حل کرد.

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    اولین اصل برای رضایتمندی در روابط عاطفی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا