جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » تمرکز درس خواندن + ۸ تکنیک برای مطالعه

تمرکز درس خواندن + ۸ تکنیک برای مطالعه

۸ تکنیک افزایش تمرکز درسی

 

حذف نابودگر های تمرکز درس و مطالعه 

 

دوستان اولین نکته خاص بالا بردن تمرکز این است که حواس پرتی هارو حذف کنید به این منظور که هنگام مطالعه و درس خواندن هر آنچه که حواس شما را پرت می کند را حذف کنید این حواس پرتی ها می تواند گوشی و چک کردن پیام ها بطور مکرر،صحبت کردن با کسی،لپ تاپ و…می تواند باشد گاهی اوقات دانش آموزان و دانشجویان هنگام مطالعه برعکس بیشتر مسیج های خود را چک می کنند! دوستان این گونه حواس شما پرت می شود و اصلا متوجه نمی شوید که چه چیزی می خوانید و رشته افکارتان نابود می شود.در هنگام مطالعه گوشی خود را سایلنت کرده و اینترنت خود را قطع کنید تا پیام دریافت نکنید!این گونه راحت تر و حواس جمع تر سراغ مطالعه خود می روید این گام اساسی در تمرکز را به ذهنتان بسپارید!

 

سرتو شلوغ نکن !

 

این نکته ای است که بیشتر برای دوستان کنکوری توصیه می کنم.در سال کنکور از کلاس های غیر ضروری صرف نظر کنید تا سرتان خلوت شود و با خیال راحت تر و با تمرکز بیشتر مطالعه کنید.علاوه بر کلاس های بیرون،تفریح های زیاد از حد هم جز این موارد است.تمامی این توصیه ها برای این است که سرتان خلوت باشد و با حجم کاری متوسط شروع به مطالعه کنید مثلا:یک داوطلب کنکوری بهتر است به کنکور خود بیشتر توجه کند و کلاس هنر یا موارد دیگر که ضروری بنظر نمیرسد را به بعد کنکور موکول کند  تا با حداکثر تمرکز وارد مطالعه شود.

 

سبک زندگی اصولی داشته باش 

 

 

در هنگام مطالعه یکی از موانع تمرکز موارد فیزیکی است .سعی کنید خوابتان طبق یک نظم خاص باشد تا هنگام مطالعه از بی خوابی کلافه نشوید! مورد دیگر درمورد گرسنگی است.دوستان سعی کنید قبل از مطالعه خوردنی هایی از جمله گردو،مویز،کلوچه،میوه و.. بخورید تا با گرسنگی سراغ مطالعه نروید که اعصابتان خورد شود و نتوانید خوب تمرکز کنید البته درس خواندن با شکم پر هم اذیت کننده است و تمرکزتان کاهش می یابد.

حتما بخوانید
روش های مطالعه صحیح (بهترین روش های علمی و کاربردی برای مطالعه)

تا می توانید از نظر فیزیکی مراقب خودتان باشید داشتن

  • سبک زندگی درست
  • خواب کافی
  • تغذیه مناسب
  • ورزش کردن

فوق العاده می تواند کمک حالتان باشد .

 

 برنامه ریزی دشمن حواس پرتی 

 

در کنار تمام برنامه ریزی هایی که برای خود انجام می دهید بهتر است تمام کارهایی که قرار است برای یک روز انجام دهید را روی کاغذ بنویسید این گونه ذهن شما آسوده تر خواهد شد و با این تخلیه روانی به آرامش خواهید رسید که این خود تمرکز را به همراه خواهد داشت به فرض مثال بنویسید:تست زیست از فصل قلب،نکات لگاریتم ریاضی،تست های سینتیک شیمی، تفریحات ، وعده های غذاییو…. در این حالت چیزی از قلم نمی افتد و هم ذهنتان درگیر نمی شود و تمرکزتان بالا می رود.همین که فکر می کنید حجم کاری بالایی دارید و زمانی برایتان باقی نمانده تمام تمرکزتان بهم می خورد و استرس می گیرید!این کار ترفند خوبی است تا رسیدگی خوبی برای تمامی برنامه هایتان داشته باشید .

 

تمرکز درس و مطالعه با سرعت لاک پشت !

 

دوستان در تمرکز حواس نکته مهم این است که کند عمل نکنید و به خود فرصت ندهید تا در مورد چیزی غیر مرتبط فکر کنید. تند تند کارهایتان را انجام دهید و نظم مطالعه خود را به هم نزنید.شاید برایتان اتفاق بیفتد که نزدیک یک ربع فقط به دیوار یا پرز فرش زل زده باشید ! و هیچ کاری نکردید! دقیقا منظور ما این است که این اتفاق نیفتد.چون این کار زمان شما را تلف می کند و این یک ربع زمانی است که نه درس خوانده اید(که کارتان جلو رفته باشد) و نه اینکه استراحت کرده اید(که خستگی از تنتان دربیاید و با تمرکز بیشتر سراغ کار و مطالعه خود بروید) و مهمتر اینکه تمرکزتان به هم می خورد پس قدری سریع باشید و به خود فرصت ندهید که حواستان جای دیگر برود! یکی از روش های فوق العاده که در این مسیر می تواند به شدت کمکتان کند استفاده از تکنیک های تند خوانی است :

حتما بخوانید
مشاوره کنکور زبان

 

تعیین هدف برای مطالعه و درس 

 

هر انسانی برای انجام هر کاری نیاز به انگیزه دارد هیچ کاری بدون انگیزه شروع نمی شود پس بهتر است قبل از مطالعه هر قسمت یا هر درس انگیزه ، هدف خود را مشخص کنید تا انگیزه بگیرید و با تمرکز بیشتر مطالعه کنید مثلا:هنگامی که سراغ مطالعه فصل مشتق می روید بخاطر آورید که اگر مشتق را یاد بگیرید می توانید مسائل بهینه سازی را حل کنید و اکسترمم های تابع را پیدا کنید و همینطور مشتق پیش نیاز انتگرال است این گونه انتگرال را هم کامل متوجه می شوید.

یک مثال دیگر اینکه:هنگام مطالعه علوم میدانید که علوم درسی اختصاصی برای دوستان متوسطه اول است اینگونه با مطالعه مفهومی علوم می توانید در آزمون های خود مخصوصا آزمون های ورودی مدارس خاص موفق تر  خواهید بود . یا هنگامی که سراغ مطالعه فصل قلب می روید بدانید که هرساله حدود چهار  تست فقط از این مبحث طرح می شود یعنی بسیار حائز اهمیت است و باید بهتر و با ریزه کاری بیشتر مطالعه شود. پس با یاد آوری هدف ها انگیزه خود را بالا برده و با تمرکز بیشتر سراغ مطالعه دروس بروید.

 

 

قانون رند بودن را حذف کنید ! 

 

یک قانون میان دانش آموزان و دانشجویان مرسوم است به اسم قانون رندیت! یعنی اینکه اگر ساعت ۱۴:۳۵است نمی شود درس خواند! باید بشود ۱۴:۴۵ بعد همین می شود ۱۵:۰۰.حرف،حرف یک ربع نیست دانش آموزانی بوده اند بر سر اینکه ساعت را رند کنند و بعد سراغ مطالعه بروند زمان را از دست داده اند! لطفا منتظر رند شدن ساعت نباشید که ثانیه هایتان تلف نشود همان اول کار که انگیزه  دارید تمرکز کنید و مطالعه خود را شروع کنید وگرنه به هوای رند شدن ساعت نظمتان به هم می ریزد.طبق برنامه ریزی عمل کنید و منظر رند شدن زمان نباشید چراکه این حس رند طلبی بی نهایت طلب است ! و مدام پشت سر هم شما را به تایم های رند دیگر دعوت می کند و به همین ترتیب روزتان به پایان می رسد بدون اینکه مطالعه کافی داشته باشید و مهم تر از آن همان اندک مقدار مطالعه ای هم که لابه لای رند بازی ها بوده بدون تمرکز درسی مطالعه شده و ارزش خاصی نخواهد داشت . پس تحت هر شرایطی در هر زمانی که الان هستید درستان را شروع کنید و مطمئن باشید موتور مطالعه و درس خواندن شما هم راه خواهد افتاد .

حتما بخوانید
مشاوره انتخاب رشته دبیرستان (چه رشته ای انتخاب کنیم)

 

 

تمرکز درسی و مطالعه در شرایط سخت

 

دوستان سعی کنید در هر شرایطی تمرکزتان را حفظ کنید . البته این امر نیاز به تمرین دارد اما قطعا شدنی است. گروهی از بچه های کنکوری و یا دانش آموزان منتظر روزی هستند که همه چیز آرام و مرتب باشد و آنگاه تازه شروع به درس خواندن کنند ! باید به قاطعیت خدمتتان بگویم که آن روز هیچ وقت نخواهد رسید که

  • محیط خانه آرام باشد 
  • فکر های مزاحم ذهنتان را رها کند 
  • دمای اتاق مناسب مطالعه باشد !
  • هیچ صدایی نباشد !
  • با انگیزه و با نشاط باشید 
  • همه کتاب ها و منابع آموزشی در دسترس باشد 
  • هر معلمی بخواهید در کمتر از چند ثانیه مشکل درسی شما را حل کند 
  • و…

​​​​​​​منظر همچنین روزی نباشید چون اگر منتظرش باشید عملا تمام زمانتان را ازدست خواهید داد . پس تحت هر شرایطی که هستید درستان را بخوانید شاید اوایل کارتان سخت باشد اما به مرور زمان حس خودباوری دریافت خواهید کرد و به خودتان افتخار . قطعا از این تلاش خود فوق العاده لذت خواهید برد .

 

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “تمرکز درس خواندن + ۸ تکنیک برای مطالعه” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

Contact Us

پیمایش به بالا