افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک چه تفاوتی با افسردگی عمده دارد؟

افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک
  • افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک چه تفاوتی با افسردگی عمده دارد؟

    افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک دارای تفاوت‌هایی با افسردگی عمده است. افسردگی عمده به عنوان یک بیماری روانی مزمن شناخته می‌شود که با علائم شدید افسردگی، بی‌اشتهایی، خواب آلودگی و احساس کم‌انگیزی همراه است. در حالی که افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک، شامل علائمی است که ممکن است با افسردگی معمول تفاوت‌هایی داشته باشد. برخی از علائم افسردگی غیرمعمول شامل:

    ۱. افزایش وزن: در برخی از موارد، افسردگی غیرمعمول می‌تواند با افزایش وزن همراه باشد. این علایم ممکن است از نوعی بیماری روانی بوده و نیاز به درمان دارد.

    ۲. تغییرات خلقی: برخی از افراد ممکن است در اثر افسردگی غیرمعمول تغییرات خلقی نسبتاً عجیبی را تجربه کنند. مثلاً خنده‌های زائد یا ترس از اتفاقات کوچک.

    ۳. افزایش فعالیت: در برخی از موارد، افراد مبتلا به افسردگی غیرمعمول می‌توانند فعالیت‌های بیشتری نسبت به حالت عادی خود انجام دهند. به عنوان مثال، افراد ممکن است بیشتر صحبت کنند یا به طور فزاینده‌ای فعالیت جسمی داشته باشند.

    ۴. عدم تمرکز: در برخی از موارد، افسردگی غیرمعمول ممکن است با عدم تمرکز و مشکل در تمرکز همراه باشد. این علائم ممکن است باعث شکست در کار و تحصیل شوند.

    ۵. بی‌اشتهایی: برخی از افراد ممکن است در اثر افسردگی غیرمعمول، کمبود اشتها یا حتی بی‌اشتهایی را تجربه کنند.

    با توجه به این تفاوت‌ها، تشخیص افسردگی غیرمعمول نیاز به مشاوره و درمان دارد.

    افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک نوعی از اختلال افسردگی یا دیستیمیا است که شامل چندین نشانه‌ی خاص شامل افزایش اشتها یا افزایش وزن، خواب‌آلودگی یا خواب بیش از حد، خستگی و ضعف چشمگیر، احساساتی که به شدت تحت تاثیر شرایط محیطی بوده و به این شرایط به سرعت واکنش نشان می‌دهد. علاوه بر این فرد مبتلا به این اختلال ممکن است به شدت حساس بوده و در شرایطی همچون رد شدن توسط دیگران بسیار تحت تاثیر قرار گیرد.

     

    افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک چیست؟

    اسن نوع از افسردگی می‌تواند یک مشخص کننده (specifier) برای افسردگی شدید یا اختلال دیستیمیا باشد. افراد مبتلا به افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک اغلب در سال‌های ابتدایی زندگی به طور مثال در سنین نوجوانی به سر می‌برند. یک فرد مبتلا به افسردگی عمده‌ی کلاسیک معمولا پنج مورد از نه مورد نشانه‌های زیر را در خود دارد:

    • احساس غم و افسردگی در طول روز و تقریبا در بیشتر روزها
    • از دست دادن احساس لذت نسبت به چیزهایی که زمانی لذت‌بخش بود.
    • تغییر عمده در وزن ( افزایش یا از دست دادن بیش از ۵٪ از وزن کل بدن در طول کمتر از یک ماه ) و یا اشتها
    • بی‌خوابی و یا خواب بیش از حد در طول روز
    • حالت بی‌قراری فیزیکی و یا ناآرامی که کاملا از نظر دیگران قابل توجه است.
    • خستگی و یا از دست دادن سریع انرژی تقریبا در تمامی روزها
    • احساس ناامیدی و یا بی‌ارزشی و یا احساس شدید گناه در بیشتر روزها
    • عدم تمرکز کافی و یا از دست دادن قدرت تصمیم‌گیری در طول روز
    • داشتن افکار مربوط به طرح‌ریزی برای خودکشی و یا اقدام به آن و فکر کردن بیش از اندازه به مرگ در طول روز

    اختلال افسردگی دیستیمیا که در حال حاضر در جامعه‌ی روان‌پزشکی به عنوان اختلال افسردگی مداوم یا افسردگی شدید مزمن شناخته شده است شرایطی است که شامل احساسات افسردگی در بیشتر روزهاست. این شرایط نه تنها برای بیشتر از دو سال در بزرگسالان (نوجوانان و جوانان) به طول می‌انجامد بلکه شامل حداقل پنج مورد از علائمی است که معمولا برای توصیف افسردگی عمده بکار می‌روند.

    جدای از نام آن، افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک بسیار رایج است. این افسردگی با افسردگی مالیخولیایی ( نوع دیگری از زیرشاخه‌های افسردگی) مقایسه می‌شود که شامل علائمی همچون بی‌خوابی ( به جای خوابیدن بیش از حد)، از دست دادن اشتها (به جای افزایش اشتها، عدم وابستگی نسبی نسبت به شرایط محیطی و توانایی قابل توجهی در لذت بردن می‌باشد.

     

    علائم افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک چیست؟

    یکی از اصلی‌ترین و بارزترین ویژگی‌هایی که این افسردگی را از افسردگی مالیخولیایی جدا می‌سازد، واکنش‌پذیری خلقی است. به عبارت دیگر فرد مبتلا به آتیپیک با به وجود آمدن تغییرات مثبت در محیط اطرافش تغییرات حالت خود را که رو به حالات مثبت می‌رود، احساس خواهد کرد. در افسردگی مالیخولیایی این تغییرات مثبت در موود به ندرت اتفاق می‌افتد. علاوه بر این، معیارهای تشخیصی حداقل دو مورد از علائم زیر را همراه با واکنش‌پذیری خلقی بیان می‌کند:

    • خواب بیش از حد در طول روز
    • افزایش اشتها و یا به عبارتی اضافه وزن
    • بروز واکنش شدید و یا افزایش حساسیت نسبت به رد شدن و در نتیجه به وجود آمدن مشکلاتی در روابط اجتماعی و کاری
    • احساس وزن زیاد بر روی دوش فرد و یا احساس رخوت و فلج شدگی
    یکی از اصلی‌ترین و بارزترین ویژگی‌هایی که افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک را از افسردگی مالیخولیایی جدا می‌سازد، واکنش‌پذیری خلقی است. 

    پزشک معمولا علل هر کدام از عوال بالا را بررسی خواهد کرد.  این بررسی‌ها شامل معاینه و آزمایشات فیزیکی و یا انجام تست‌هایی برای سلامت فیزیکی و نداشتن مشکلات دیگر همچون کم‌کاری تیروئید است. با کم کاری تیروئید، سطح پایین هورمون تیروئید می‌تواند منجر به بروز علائمی چون افسردگی و یا اضافه وزن شود.

     

    چه چیزی موجب بروز افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک می‌شود؟

    معمولا اعتقاد بر این است که افسردگی ناشی از اختلال در عملکرد بخشی از مغز است که معمولا خلق و خو را تنظیم می‌کند و یک ناحیه از مغز این اجازه را می‌دهد تا با دیگری ارتباط برقرار کند. سلول‌های عصبی موجود در این مدارها سیگنال‌ها را از طریق مواد شیمیایی که انتقال دهنده‌های عصبی نامیده می‌شوند، ارسال می‌کنند. به نظر می‌رسد که داروهای ضدافسردگی تلنگری به این مواد شیمیایی می‌زنند و از این طریق کارایی مدارهای مغز مربوط به تنظیم خلق و خو را بهبود می‌بخشند.

    در حالیکه علت دقیق افسردگی فعلا نامشخص و ناشناخته است، عوامل خطری که برای افسردگی وجود دارد معمولا شامل موارد زیر می‌شود:

    • سابقه‌ی خانوادگی افسردگی
    • از دست دادن‌های مهم و قابل توجه در زندگی -مرگ، طلاق، جدایی- که ممکن است آسیب‌پذیری شخص را نسبت به افسردگی بالا ببرد.
    • درگیری بین او و افراد دیگر بخصوص افراد نزدیک خانواده‌اش و بروز احساساتی همچون احساس گناه
    • هرگونه سوء استفاده – جسمی، جنسی و یا عاطفی
    • هرگونه رویداد مهم در زندگی همچون جابجا شدن و نقل مکان کردن، تغییر و یا از دست دادن کار، فارغ‌التحصیلی، بازنشستگی یا انزوای اجتماعی در افرادی که دارای آسیب‌پذیری بیولوژیکی نسبت به افسردگی هستند.
    • هرگونه بیماری جدی، مانند سرطان، بیماری قلبی، سکته‌ی مغزی یا ایدز، مصرف مواد مخدر و یا الکل

     

    افسردگی غیرمعمول یا آتیپیک چگونه درمان می‌شود؟

    پزشکان معمولا روان‌درمانی تحت نظارت یک روانشناس متخصص و یا مصرف داروهای خاص بسته به شرایط فرد را توصیه می‌کنند. در واقع انواع مختلف روان درمانی و داروهای ضدافسردگی وجود دارد که برای درمان این نوع بیماری به کار گرفته می‌شوند. ابتدا می‌بایست به یک روان‌درمان ، روانپزشک و یا روانشناس متخصص مراجعه کرده و مشکل خود را با او در میان بگذارید. پزشک مورد نظر ابتدا با انجام تست‌ها و آزمایشات مختلف وضعیت شما را به بهترین شکل ممکن خواهد سنجید و نسبت به این شرایط است که نوع داروی شما را مشخص خواهد کرد.

    شما می‌تواند با مراجعه به صفحه‌ی اصلی سایت شیک اندیش با متخصصین ما در این‌باره ارتباط برقرار کنید و به بهترین و راحت‌ترین شکل ممکن و به صورت آنلاین مشکلات خود را با آن‌ها مطرح کنید و نتایج مطلوب خود را از این جلسات دریافت کنید.

     

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا