اختلال یادگیری در دانش آموزان و درمان آن

اختلال یادگیری در دانش آموزان
  • اختلال یادگیری در دانش آموزان

    اختلال یادگیری، به وضعیتی گفته می‌شود که دانش‌آموز نمی‌تواند به میزان معمول به دانش و مهارت‌های مورد نیاز خود در مقطع آموزشی خود دست یابد. این اختلال می‌تواند برای دانش‌آموزان در هر رده سنی اتفاق بیفتد و می‌تواند به علت مشکلات شناختی، اجتماعی یا بیماری‌هایی همچون اختلالات توجه، اختلالات یادگیری ریاضیات و زبان، اختلالات حرکتی و یا اختلالات فراشناختی اتفاق بیفتد.

    در بسیاری از موارد، اختلال یادگیری، باعث شکست در تحصیلات دانش‌آموزان می‌شود و ممکن است از برخی فرصت‌های زندگی به دلیل نداشتن دانش و مهارت‌های لازم، بازماندند. برای اینکه این اختلال را برطرف کرد، باید به تحلیل دقیق این اختلال پرداخته شود.

    علت اصلی این اختلال، مشکلات شناختی است. مثلاً، ممکن است دانش‌آموز به علت مشکل در استفاده از حافظه، نتواند اطلاعات را به خاطر بسپارد. یا ممکن است دانش‌آموز به علت مشکل در پردازش اطلاعات، نتواند اطلاعات را به درستی درک کند. همچنین، ممکن است دانش‌آموز به علت مشکل در تمرکز، نتواند به درستی به سخنرانی معلم گوش کند و از اطلاعات به دست آمده استفاده کند.

    اختلال یادگیری، در طول زمان می‌تواند تشدید شود و ممکن است منجر به مشکلات رفتاری و اجتماعی نیز شود. به عنوان مثال، این اختلال ممکن است باعث شود که دانش‌آموز احساس شکست کند و از تلاش برای به دست آوردن دانش و مهارت‌های جدید منصرف شود.

    برای رفع این اختلال، ابتدا باید دانش‌آموز را تحلیل کرد و مشکل اصلی را شناسایی کرد. سپس، برای رفع این مشکل، راهکارهای مختلفی وجود دارد که شامل استفاده از روش‌های یادگیری مختلف، ایجاد محیطی مناسب برای یادگیری، همکاری با پزشکان و مشاوران و استفاده از داروهایی مثل ریتالین می‌شود.

    در نهایت، باید به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها اطلاعات کافی درباره این اختلال و راهکارهای موجود برای رفع آن، ارائه شود تا بتوانند با این اختلال برخورد کنند و دانش و مهارت‌های لازم را به دست آوردند.

    دانش آموزانی که در یادگیری مشکل دارند، دچار نوعی اختلال عصبی هستند که عمل ذخیره و استفاده از اطلاعات را برای آنها مشکل می سازد.

    این افراد به اندازه دیگران باهوش هستند و معمولا می توانند در زمینه هنر، موسیقی یا ورزش عملکرد خوبی داشته باشند. اما ممکن است یک فضای خالی بین توانایی و عملکرد آنها وجود داشته باشد، آنها ممکن است در خواندن، نوشتن، صحبت کردن یا ریاضیات و روابط اجتماعی هم دچار مشکل باشند. بیشتر مواقع دانش آموزانی که مشکل یادگیری دارند، برای جبران آن باید بیشتر و سخت تر کار کنند. این مساله می تواند باعث ایجاد افسردگی و عدم اعتماد به نفس در آنها شود.
    به این علائم هشدار دهنده توجه کنید و بیشتر در مورد ناتوانی ها یاد بگیرید. مشاهده یک یا دو مورد از این علائم در بچه دلیلی برای نکران شدن نیست اما وجود چند مورد می تواند نشان دهنده نیاز به کمک باشد:
    –    جابه جا نوشتن حروف در کلمات و دست نوشته ها
    –    مشکل در یادگیری هجی کردن کلمات، مانند استفاده کردن از پیشوندها، پسوندها و ریشه کلمات.
    –    خودداری از بلند خواندن
    –    خودداری از نوشتن انشاء
    –    مشکل داشتن در دستخط یا خودداری از سرهم نوشتن
    –    محکم گرفتن مداد در دست به شکلی عجیب
    –    مشکل داشتن در به یاد آوردن حقایق
    اختلال کمبود توجه (ADD) یا ADHD (که شامل بیش فعالی می شود)، اختلال در یادگیری به حساب نمی آید، البته با این وجود یک پنجم دانش آموزان مبتلا به ADD دچار اختلال در یادگیری هم می باشند. این دانش آموزان به راحتی حواسشان پرت می شود و به سختی می توانند تمرکز نمایند.
    اگر فکر می کنید که فرزند شما مشکلی در یادگیری دارد، با متخصص اطفال، معلم و یا مشاور مدرسه صحبت کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا