اختلال تیک گذرا

اختلال تیک گذرا
  • آنچه در این مقاله می‌خوانید نمایش

    اختلال تیک گذرا

    اختلال تیک گذرا یا معمولاً به عنوان اختلال حرکتی تیک گذرا شناخته می‌شود، حالتی است که با حرکات ناخودآگاه و ناگهانی در بدن همراه است. این حرکات می‌توانند شامل تکان‌های سر، خم شدن، حرکت دست، پا و صداهای غیرعادی باشند. این حرکات ممکن است به مدت چند ماه یا چند سال ادامه داشته باشند و معمولاً در دوران کودکی شروع می‌شوند.

    افراد مبتلا به اختلال تیک گذرا معمولاً در دوران کودکی این حالت را تجربه می‌کنند، اما بعضی از افراد نیز در دوران بالغی با آن مواجه می‌شوند. بیشترین احتمال بروز این حالت در جنس مرد است و به دلیل عدم آگاهی از این حالت، ممکن است برخی از افراد باور داشته باشند که این حرکات ناشی از عدم تمرکز یا ناتوانی هستند.

    علت این حالت هنوز مشخص نیست، اما برخی از مطالعات نشان داده‌اند که عدم تعادل در سطح شیمیایی مغز می‌تواند دلیل اصلی این حالت باشد. همچنین، مصرف برخی از داروها، نوعی عفونت و یا ترومای مغزی نیز می‌تواند عامل ایجاد این حالت باشد.

    با توجه به اینکه این حالت برای بسیاری از افراد آزاردهنده است، درمان آن بسیار مهم است. درمان اختلال تیک گذرا به دو روش دارویی و روش‌های غیردارویی تقسیم می‌شود. برای مثال، داروهایی مانند ریسپریدون و هالوپریدول می‌توانند به کنترل حرکات ناخودآگاه کمک کنند. همچنین، روش‌های غیردارویی مانند مدیتیشن و یوگا نیز می‌توانند به کاهش شدت حرکات ناخودآگاه کمک کنند.

    در نهایت، این حالت باید با رویکردی صبورانه و تحت نظارت پزشک درمان شود. این حالت می‌تواند برای فردی که با آن مواجه است، بسیار سخت و دردناک باشد، اما با درمان مناسب، می‌توان زندگی خود را با کیفیت بهبود بخشید.

    اختلال تیک گذرا

    یکی دیگر از انواع اختلالات تیک,اختلال تیک گذرا است به صورت یک یا چند تیک های صوتی و یا تیک های حرکتی و یا همزمان با هم بروز می کند. این تیک ها هر روز و پشت سر هم به دفعات تکرار می شود و حتما باید در طی چهار هفته این تیک ها بروز کند اما نباید این نکته را فراموش کنیم که بروز این تیک ها باید از دوازده ماه کمتر باشد و نباید بیشتر از دوازده ماه باشد در غیر این صورت باید احتمال اختلال های دیگر را داد. اختلال تیک گذرا باید قبل از ۱۸ سالگی بروز کند. اولین نکته ای که درباره ی اختلال تیک گذرا باید توجه داشت این است که به تیک هایی که به وجود می آیند نباید توجه کرد و این پایه درمان است که به تیک ها توجه نشان ندهیم.

    اختلال تیک گذرا در دوران کودکی  و در زمان سنین مدرسه شایع است و معمولا علت اختلال تیک گذرا را علل روانی در نظر گرفته اند هر چه که استرس و اضطراب بیشتر شود تیک ها شدید تر می شوند. بعضی تیک ها علل روانی دارند و بعضی دیگر علل عضوی. آنهایی که علل عضوی دارد ممکن است در آینده به اختلال توره تبدیل شود. گاهی هم پیش می آید که علل آن هم روانی باشد و هم عضوی. یعنی هم زمان هر دو علت را داشته باشد. در ابتدای بروز تیک باید بررسی شود که این تیک ها در اثر بیماری طبی نباشد. تنها راهی که می توان اختلال تیک گذرا را از اختلال تیک توره و تیک صوتی و یا حرکتی مزمن تفکیک داد مشاهده پیشرفت علائم در طول زمان است.

    معمولا افراد مبتلا به تیک گذرا دوره شدیدتر این بیماری را تجربه نمی کنند و ممکن است که تیک ها به کلی از بین بروند و یا اینکه هنگامی که دچار استرس و اضطراب شدند بروز کند. خیلی به ندرت پیش می آید که این افراد به اختلالات دیگر تیک مبتلا شوند.

    بهترین روش درمانی برای اختلال تیک گذرا روش درمان های رفتاری است مثل وارونه سازی و یا برگشت عادت و درمان های دارویی به ندرت و در زمانی که شدت تیک ها زیاد باشد و در عملکرد های فرد اخلال ایجاد کرده باشد تجویز می شود. و همانطور که در بالا ذکر شد بی توجهی والدین و خود فرد به تیک هایش می تواند بهترین درمان برای اختلال تیک گذرا باشد.

     

     

    یه خبر خوب

    شیک اندیش امکان استفاده از مشاوره روانشناسی بصورت آنلاین و با استفاده از روانشناسان باتجربه فراهم کرده. شما می توانید از طریق گفتگوی متنی و صوتی با مشاوران ارتباط برقرار نمایید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا