جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » محصل برتر » انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ | چگونه برای رشته تجربی انتخاب رشته کنیم

انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ | چگونه برای رشته تجربی انتخاب رشته کنیم

اولین نکته ای که شما باید پس از مشاهده نتیجه اولیه کنکور و قبل از تصمیم گیری برای انتخاب رشته مدنظر داشته باشید، حفظ خونسردی تان و عدم شتابزدگی است؛ بخصوص زمانی که رتبه بالایی کسب کرده اید که این رتبه برای قبولی در رشته دلخواه تان چندان خوب نیست. در زیر در خصوص انتخاب رشته تجربی سخن می گوییم.

گاهی اوقات برخی دانش آموزان با دیدن نتایج اولیه کنکور و قبل از انتخاب رشته از رتبه بالای خود ناامید شده و دست از تحقیق برای انتخاب رشته کشیده و موفقیت و قبولی خود در دانشگاه را به سال بعد موکول می کنند.

 

انتخاب رشته ۱۴۰۳

بخصوص برای دانش آموزان رشته تجربی که عموما تمایل به قبولی در رشته های شاخص این رشته مانند پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی دارند و ظرفیت قبولی در این رشته ها تقریبا محدود است، بنابراین با دیدن رتبه بالای خود مثلا رتبه بالای ۱۰ هزار ترجیح می دهند که یک سال دیگر منتظر بمانند و دوباره این راه یک ساله را طی کنند تا در کنکور سال بعد بتوانند در یکی از این سه رشته شاخص قبول شوند.

اما نکته اینجاست که حتی با وجود رتبه های بالا هم می توان انتخاب های خوبی هم انجام داد و در رشته های غیر پزشکی مانند پیراپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی، هوشبری و غیره که آینده شغلی مناسبی هم برخوردا هستند قبول شد.

نکته ای که در انتخاب رشته به شما دانش آموزان باید هشدار دهیم این است که مراقب راهنمایی افراد یا موسسات ناآگاه و غیرمتخصص و یا حتی فریبکار باشید. برخی از مشاوران و یا موسسات انتخاب رشته به دلیل میزان علاقه و اصرار زیاد دانش آموزان برای قبولی در رشته های اصلی تجربی یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی، وعده های تضمینی فریبکارانه ای به دانش آموزان می دهند که قبولی آنها را در این رشته ها حتی با وجود رتبه بالا وشانس قبولی کم تضمین می کنند.

حتما بخوانید
برنامه ریزی برای کنکور یکی از مهمترین فاکتور ها

انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳

بنابراین باید مراقب سوءاستفاده این افراد باشید و قبل از انتخاب مشاور و یا موسسه مشاور تحصیلی، اطلاعات کافی به دست آورید. هیچ گاه فریب ضمانت های صد درصدی این موسسات را نخورید زیرا ظرفیت قبولی در رشته های پزشکی محدود است و هیچ سازمان یا موسسه ای نمی تواند بر این ظرفیت اضافه کند و یا به اصطلاح برای شما صندلی در دانشگاه بخرد.

چگونه برای رشته تجربی انتخاب رشته کنیم

نکته دیگری که شما در حین انتخاب رشته باید دقت کنید درباره رشته های تعهدی است. این نوع رشته ها دارای شرایط خاص و دشواری هستند که مناسب هر کسی نیستند. قبولی در این رشته ها ممکن است گاهی راحت باشد و مثلا بتوانید با رتبه بالا در رشته پزشکی تعهدی قبول شوید ولی شرایط دشوار این رشته ها باعث می شود که ما انتخاب این نوع رشته ها را به شما توصیه نمی کنیم.

شرایط خاص این نوع رشته ها مربوط به سال های خدمت طولانی آنها است. زیرا شما پس از پایان تحصیل در این رشته ها باید حدود ۲۱ سال در مناطق بعضا محروم و دور افتاده برای دولت خدمت اجباری انجام دهید و تا پایان این دوره نمی توانید از بسیاری از فرصت ها و امکاناتی که سایرین به طور عادی از آن برخوردار هستند، استفاده کنید.

امکانات و فرصت هایی مثل ادامه تحصیل در دوره های تخصصی و فوق تخصصی، فرصت ادامه تحصیل و مهاجرت به خارج از کشور، انتقال به شهرهای دیگر بخصوص شهرهای بزرگ و کلان شهرها و حقوق دریافتی پایین که شرایط این نوع رشته ها را بسیار سخت و دشوار می کنند. قبولی در این رشته ها مناسب هر کسی نیست و بیشتر مناسب افراد بومی آن شهرها و مناطق است.

حتما بخوانید
برنامه ریزی هفتگی برای کنکور به چه صورت باشد؟

انتخب رشته کنکور تجربی

حتی اگر ناچار به انتخاب چنین رشته هایی هستید، قبل از انتخاب آن، از احتمال قبولی در سایر رشته ها و انتخاب آنها مطمئن شوید و بعد به سراغ پزشکی تعهدی بروید و سعی کنید آن را در اولویت های آخر خود قرار دهید. انتخاب هر رشته غیرپزشکی مانند پیراپزشکی، پرستاری، فیزیوتراپی و غیره که نسبت به پزشکی سطح پایین تری دارند از انتخاب رشته پزشکی تعهدی بهتر هستند.

همانطور که قبلا هم گفتیم، رشته های پزشکی دارای ظرفیت قبولی محدودی هستند و قبولی در آنها نیازمند رتبه های پایین است. با درنظر گرفتن تمامی ظرفیت ها و با محاسبه تمامی سهمیه های مناطق وغیره می توان به طور قاطع گفت که نهایتا تا رتبه ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ با سهمیه مناطق سه گانه قادر به قبولی در رشته های اصلی یعنی پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی هستند.

البته تاکید می کمج که این ظرفیت قبولی با درنظرگفتن تمامی ظرفیت های دانشگاه های پردیس با شهریه های بالای آن که حدود۱۴ میلیون است، دانشگاه های آزاد و همچنین مناطق بسیار دور مانند سیستان و بلوچستان محاسبه شده است. پس حواستان باشد که فریب یک عده افراد یا موسسات غیرمطلع را نخورید که با ارائه کارنامه قبولی برخی موارد استثناء با رتبه های بالا سعی در منفعت طلبی از شما و سایر دانش آموزان علاقمند به قبولی در این رشته های اصلی را دارند.

انتخاب رشته تجربی کنکوری

آخرین توصیه ما به شما قبل از انتخاب رشته تجربی نهایی این است که بلافاصله بعد از دیدن رتبه خود یک لیست تهیه کنید. این لیست شامل انتخاب رشته های شما است. شما باید در این لیست سه مدل رشته جای بدهید.

حتما بخوانید
مشاوره کنکور ریاضی

مدل اول رشته ها مربوط به آخرین رشته های مورد قبول تان هستند یعنی رشته هایی که در اولویت آخر علاقه و گرایش تان هستند و درصورت اجبار و عدم امکان قبولی در رشته های مورد علاقه ومناسب، حاضر به انتخاب آنها هستید. این رشته ها را در انتهای این لیست قرار دهید. نوع دیگر رشته هایی که باید در این لیست بگنجانید، رشته های ایده آل تان هستند؛ یعنی رشته هایی که به شدت خواهان قبولی در آنها هستید و جزو اولویت های اولیه انتخاب تان هستند. این رشته ها را هم در انتخاب های اول لیست قرار دهید که حدود ۱۰ تا ۱۵ مورد را باید تشکیل دهند.

نوع آخر رشته های انتخابی این لیست باید انتخاب های واقع بینانه باشند که با درنظررگرفتن تمام شرایط اعم از رتبه تان، نظر مشاور و احتمال قبولی و بازار کاری مناسب آنها و آینده شغلی خوب باید انتخاب شوند و در وسط لیست قرار داده شوند.

در تهیه این لیست دقت کنید و از اعضای خانواده تان، معلمین و مشاورین تحصیلی برای کامل کردن کمک بگیرید و سعی کنید قبل از انتخاب رشته نهایی، آن را با تمام جزییات، حتی انتخاب شهرهای رشته ها تکمیل کنید تا در زمان انتخاب رشته نهایی انتخاب های درست و دقیقی داشته باشید.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “انتخاب رشته تجربی ۱۴۰۳ | چگونه برای رشته تجربی انتخاب رشته کنیم” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا