جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی کسب و کار » چگونه استخدام شویم ؟ (جامع ترین مقاله نوشته شده در اینترنت)

آنچه در این مقاله می‌خوانید

چگونه استخدام شویم ؟ 

در جست و جوی شغل و پیشه ای  هستید؟ به دنبال استخدام در جایی خوب هستید؟ مدت زمان طولانی  است که دنبال کار هستید و یا مصاحبه های زیاد شغلی شرکت کرده اید . نمی‌دانید کجا، چه وقت، چگونه و چه شغلی به شما پیشنهاد خواهد شد؟ این آغاز یک راه است که می تواند آینده خودتان را مشخص کنید .

مصاحبه شغلی نیز جزیی از این فرآیند به شمار می‌آید. مانند تمامی راه‌ها، برای موفقیت در این راه نیز باید به نکات اساسی و مهمی توجه شود. بهتر است در فرآیند جست و جوی کار بر روی عواملی که تحت کنترل ما هستند تمرکز کنیم زیرا عوامل بسیار دیگری وجود دارند که یک داوطلب جست و جوی کار قادر به کنترل آن‌ها نمی‌باشد. یک جویای کار  نمی‌‌تواند بر روی عواملی از قبیل:

چه کسی، چگونه و چه هنگام از او مصاحبه خواهد کرد؟ چه سوالاتی مطرح خواهند شد و یا در خصوص اینکه چه کسی آن شغل را به دست می‌آورد؟ هیچ‌گونه کنترلی و تسلطی داشته باشد. در مقابل عواملی نیز هستند که جویای کار قادر به کنترل آن‌ها می‌باشد. این عوامل از یک رزومه خوب و حرفه‌ای شروع شده تا مصاحبه شغلی  ادامه دارد.

بایدها و نبایدهای استخدام

در یک مصاحبه چه کارهایی نباید انجام شود؟ در مصاحبه های شغلی عوامل بسیاری که باعث می شود نتیجه نامطلوب بگیریم عبارتند از   :   پوشش نامناسب، بدگویی از رییس قبلی به عنوان بدترین توهین و بی‌علاقگی و بی‌میلی داوطلبان، غرور و تکبر، نارسا و ناکافی و عدم پرسش سوالات مناسب ، رزومه و ….. .

مصاحبه های شغلی مانند راه رفتن روی یک طناب باریک هستند و احتمال قبولی شما وجود دارد .  در این کتاب الکترونیک به شما می آموزیم که چگونه در مصاحبات شغلی موفق باشید . مصاحبه شغلی مهمترین مذاکره زندگی هر فرد می باشد که اثرات آن می تواند تا سال های سال  بر زندگی ما تاثیر گذار باشد . مصاحبه ی شغلی علاوه براسترسی که به فرد وارد می کند می تواند باعث سر خوردگی و عدم موفقیت فرد در کارهای دیگر شود . لذا در کل دنیا نویسنده ها و کارشناسان، نکاتی را در مورد جلسه مصاحبه شغلی مطرح می کنند که البته اکثر آنها  مطابق با جوامع خودشان و فرهنگ های حاکم بر آن کشور است. ما بر آن شدیم تا نکات مذاکره شغلی را در قالب کتاب الکترونیکی انتشار دهیم امید است بتوانیم گام مثبتی در جهت موفقیت شما بر داریم .

گام اول : تحقیق در مورد شغل انتخابی و استخدام

 

قبل از انتخاب شغل بهتر است در مورد شغل مورد درخواست خود اطلاعات کسب نماییم. بدانیم دنبال چه چیزی هستم و در آینده می خواهیم هر روزمان را با چه کسب و کاری شروع کنیم . کسب و کار که ما شروع می کنیم می تواند تا اخر عمر عامل تلاش و پیشرفت ما باشد و گاه با یک انتخاب نادرست می توانیم هر روز که به سر کارمی رویم خود را سرزنش کنیم . انتخاب یک شغل مهمترین قسمت زندگی ما است که باید به دقت در مورد آن فکر کنیم. مثلا اگر برای استخدام در حرفه ای مانند کارشناس فروش اقدام می کنیم قبل از رفتن به جلسه در مورد این شغل تحقیق کنیم ،با اصطلاحات آن آشنا شویم ،با کسانی که در این حوزه کار می کنند صحبت کنیم ، وظایف کارشناس فروش را بدانیم ،در مورد آینده کاری کارشناس فروش و را های پیشرفت شغلی آن اطلاعات کسب کنیم ، در مورد مزایا و حقوق کارشناس فروش با دیگران صحبت کنیم.

مهمترین سوالاتی که قبل از حضور در جلسه مصاحبه شغلی  پیش روی ماست این است که :

  • آیا این شغل برای ما مناسب است ؟
  • آیا همسر و خانواده من با این شغل ارتباط برقرار می کنند ؟
  • آیا می توانم سی سال یا چندین سال را در این شغل بمانم؟
  • با روحیات و اخلاق کاری ما سازگار است ؟
  • آیا می توانیم توانمندی های خود را در شغل مورد  نظر بروز دهیم ؟

و حتما قبل از رفتن به جلسه مصاحبه شغلی باید از خود این سوال ها را  بپرسیم. هر جوابی می تواند مسیر شغلی و زندگی ما را تغییر دهد .

برای تحقیق در مورد شغل می توانید به سراغ اینترنت و روزنامه ها بروید .سایت های اصناف و سایت های که کار مورد علاقه شما را معرفی و یا ارایه می دهند را پیدا کنید و گشتی در انها بزنید . اطلاعات بیشتر به شما اعتماد به نفس می دهد تا با علاقه کار خود را ادامه دهید .

گام دوم : تحقیق در مورد شرکت مورد نظر برای استخدام

 

بهتر است در مورد شرکتی که می خواهید به آن مراجعه نمایید تحقیق کنید . سابقه ،نوع فعالیت ، تعداد شعب و……. اطلاعاتی است که می تواند شما را از دیگر رقبا یک قدم جلو بیاندازد . اگر شرکت مورد نظر وب سایت دارد حتما نگاهی به فعالیت های شرکت مورد نظر بیاندازید با نحوه کار شرکت آشنا شوید .در صورت امکان قبل از زمان مصاحبه به شرکت مراجعه نمایید و بروشور یا کاتالوگ شرکت را دریافت نمایید .

می توانید از دوستان خود بخواهید که در این کار شما را یاری نمایند یا اینکه با تماس تلفنی از زمینه های فعالیت شرکت مطلع شوید . اینکار به شما کمک می کند که با اطمینان بیشتری شغل خود را انتخاب نماید و همچنین در طول مصاحبه شغلی مصاحبه کننده احساس خوبی نسبت به شما پیدا خواهد کرد.

تحقیق در مورد شرکت و یا سازمان مورد نظر حتی می تواند با ورود به سازمان و گشت زدن در قسمت های مختلف همراه باشد اگر سازمان و یا شرکت انقدر بزرگ نیست که بتوان چنین کاری را در آن انجام دهید  می توانید با جستجوی نام شرکت در اینترنت به کسب اطلاعات در مورد آن اقدام نمایید. مثلا اطلاعاتی نظیر نام مدیرعامل ، سابقه شرکت ، رزومه اشخاص شاغل و ………… را می توان از وب سایت های اطلاعات شهری ( کتاب اول – باماک و…… )  به دست آورد . 

گام سوم : آشنایی با اصطلاحات آن شغل برای استخدام

آشنایی با عبارت کار مورد نظر، در استخدام شما تاثیر خواهد گذاشت. هر شغل دارای اصطلاحاتی تخصصی است که افراد زبده در آن شغل  این اصطلاحات را بیان می کنندو از آن برای پرسش و پاسخ سریع و کار آمد استفاده می کنند . بهتر است قبل از ورود به مصاحبه شغلی اصطلاحات مرتبط با آن شغل را یاد بگیرم تا در موقع مصاحبه معنی و مفهموم سوالات را بهتر درک نماییم . مثلا در مصاحبه شغلی کارشناس فروش امکان دارد در مورد هدف بازار و سهم بازار سوالاتی پرسیده شود شخص مصاحبه شونده باید با اصطلاحات مورد نیاز آشنایی داشته باشد و بتواند با اصطلاحات مناسب پاسخ سوالات را بدهد .

برای فهم و درک اصطلاحات هر شغل استفاده از مجلات تخصصی آن شغل می تواند مفید و کار آمد باشد لذا توصیه می شود مجلات اختصاصی در مورد آن شغل را مطالعه نمایید و با اطلاعات به روز آن شغل آشنا شوید .آشنای با اصطلاحات مورد نظر باعث می شود مدیر مصاحبه کننده حس خوبی نسبت به شما پیدا کند و خود شما اعتماد به نفس خوبی داشته باشید اینکار درصد مطالعه شما را به فرد نشان می دهد و شخص قطعا علاقه مند است از شما در شرکت و یا سازمان خود استفاده نماید .  در به کار بردن اصطلاحات دقت نماید شخصی که با شما مصاحبه می کند با تمام اصطلاحات آشنایی کامل دارد و یک استفاده نادرست باعث عدم پذیرش شما خواهد شد

پیشنهاد می شود تا مفهوم و معنی اصطلاحی را نمی دانید از آن در جملات خود استفاده نکنید ممکن است دردسر ساز شود .

گام چهارم : سر وقت رفتن یک مزیت برای استخدام

 

حتما بخوانید
بدنام شدن ماهان تیموری فقط بخاطر یک اشتباه کوچک در تبلیغ نویسی بود

همه مدیران دوست دارند کارمندان سر وقت در محل کار حضور داشته باشند . شما با ورود سر وقت به مدیران نشان می دهید که به زمان اهمیت می دهید و مدیران می توانند به خوش قول بودن و سر وقت آمدن شما به محل کار اطمینان کنند .

سر وقت رفتن به یک محل نشان از نظم فردی در امور دارد . منظم بودن برای مدیران اهمیت ویژه ای دارد مدیران کارمندان بی نظم و شلخته را دوست ندارند هرچند که خود مدیران داری همچین ویژگی های باشند . سعی کنید نیم ساعت و یا ربع زودتر سر قرار مصاحبه حاضر شوید این کار باعث می شود هم از استرس شما کاسته شود و هم با محیط سازگاری بیشتری داشته باشید علاوه بر آن تاثیر اینکار بر مدیران شگفت انگیز است .

حتی بعد از ورود می توانید اعلام نماید که” ببخشید من عادت دارم اگر با کسی قرار می گزارم یک ربع زودتر سر قرار حاضر شوم  امیدوارم اینکار باعث ناراحتی شما نشود ” این جمله باعث می شود که فرد نسبت به منظم بودن شما آگاه شود و این را شیوه ی همیشگی شما بداند .

ساعت خود را نیم ساعت زودتر از همیشه کوک کنید و سعی کنید آن روز سحر خیز باشید تا همه کارهای خود را انجام دهید و با خیال راحت به مصاحبه شغلی خود برسید .

گام پنجم : چگونه رزومه بنویسم تا استخدام شویم ؟

 

رزومه نویسی یک از مهترین نکات موفقیت در استخدام است.رزومه ، هم معرفی مختصری از توانمندی های شما است و هم اینکه نحوه نگارش شما را نشان می دهد . رزومه باید در بر گیرنده توانمندی های و مهارت های شما باشد ،رزومه خوب از چند بخش تشکیل می شود .

  • ۱-نام و تحصیلات  ۲- سوابق کاری    ۳  – مهارت های فردی   ۴  – علایق

علاوه بر مشخصات فردی شما باید تحصیلات و آموزش های که مرتبط با کار درخواستی است را ذکر نمایید برای مدیر مهم نیست که شما دارای دان یک کاراته هستید برای مدیر سطح تحصیلات مهم است علایق خود را وارد این بخش نکنید .

علاق مدیران

مدیران دوست دارند در رزومه شما سوابق کاری شما را مطالعه و در مورد آن از شما سوال بکنند . سوابق کاری خود را با ذکر زمان کارکرد در هر شرکت و یا سازمان بنویسید . سوابق کاری خود را بهتر است در یک جدول بکشید و آن را در رزومه قرار دهید .

نام سازمان و یا شرکت –  عنوان  سمت –  مدت زمان حضور – شماره تماس سازمان قبلی  را حتما در این جدول بنویسید . رزومه را تمیز و در قالب فرمت مشخص طراحی نماید اگر در نوشتن رزومه مشکل دارید با یک نفر در این مورد مشورت نمایید .

علایق خود را به نوع شغل انتخابی و علایق مرتبط با کار را در رزومه فردی خود ذکر نمایید . اینکار کمک می کند که مدیر شخصیت شما را بهتر بشناسد . مثلا زمینه مطالعات، فعالیت های ورزشی و……………

از دروغگویی یا بزرگنمایی جداً پرهیز کنید ، ممکن است برایتان دردسر ساز شود. حتماً چند نسخه اضافه از رزومه برای خودتان نگه دارید تا در صورت لزوم از آن ها استفاده کنید. در مورد نگارش انگلیسی ، حتماً درباره متن رزومه با یک مترجم و یا کسی که انگلیسی ادبی را به خوبی می داند مشورت کنید. پیش از نگارش رزومه ، خوب در مورد سوابق تحصیلی و شغلی خود فکر کنید تا چیزی را از قلم نیاندازید . سعی کنید تا حد امکان ، مدارکی دال بر سوابقتان آماده و ترجمه کنید تا ضمیمه رزومه نمایید. ( کپی مدارک همیشه همراهتان باشد  )

سایت های هستند که در رزومه نویسی شما را کمک می کنند برای نوشتن بهتر رزومه چند نمونه رزومه را همراه با این کتاب الکترونیک تقدیم شما می کنیم .

فراموش نکنید که یک رزومه خوب می تواند یک کارت ویزیت خوب از کار و شخصیت شما باشد  در نوشتن رزومه دقت فراوان کنید و چند  ساعت  برای آن وقت بگذارید .

  1. چگونه استخدام شویم ؟ – قسمت سوم (آموزش رزومه نویسی و لباس مناسب)

چگونه استخدام شویم ؟  (آموزش رزومه نویسی و لباس مناسب)

در این بخش از آموزش استخدام، به طرز صحیح رزومه نویسی و لباس پوشیدن می پردازیم.

–  عبارات درج شده در داخل ] [ بعنوان راهنما است، لطفا پس از نگارش براکت ها را از متن حذف کنید.
–  پس از اتمام تایپ، فایل رزومه تان را با فونت یا قلم مناسب فارسی ذخیره کنید.
–  رزومه را کامل و صحیح بنویسید و به یاد داشته باشید که “رزومه نویسان خوب الزاماً اشخاص با سابقه ای نیستند بلکه قادرند توانایی های خود را بطور موثر توضیح و انتقال دهند، چه بسا اشخاص زیادی که سابقه کار طولانی دارند اما رزومه شان چندان چشمگیر نیست!”

رزومه
[نام و نام خانوادگی کارجو]تلفن تماس: [۰۹۱۲۳۳۳۰۰۰۰]

ایمیل : [youremail@adomain.ext]

متولد : [سال]

ساکن : [شهر] – [محدوده]

سوابق تحصیلی
کارشناسی [نام رشته تحصیلی] – دانشگاه [نام دانشگاه]
  • [اختیاری: ذکر مختصر دروس اصلی گذرانده شده …]
  • [اختیاری: ذکر موضوع پایان نامه، پروژه یا تحقیقات انجام شده..]
  • [اختیاری: معدل]

 

[تاریخ شروع دوره] الی [تاریخ فارغ التحصیلی]
کاردانی [نام رشته تحصیلی] – دانشگاه [نام دانشگاه]
  • [اختیاری: ذکر مختصر دروس اصلی گذرانده شده یا تحقیقات انجام شده …]
  •  [اختیاری: معدل]
[تاریخ شروع دوره] الی [تاریخ فارغ التحصیلی]
سوابق حرفه ای
[سمت] – [نام شرکت، موسسه یا سازمان] – [شهر]
  •  [توضیح مختصر مسئولیت های کاری … ]
  • [توضیح مختصر کارها و اقدامات انجام شده در یک الی دو خط … ]

 

[ماه و سال شروع کار] الی [ماه و سال اتمام کار]
[سمت] – [نام شرکت، موسسه یا سازمان] – [شهر]
  •  [توضیح مختصر مسئولیت های کاری … ]
  • [توضیح مختصر کارها و اقدامات انجام شده در یک الی دو خط … ]

 

[ماه و سال شروع کار] الی [ماه و سال اتمام کار]
[سمت] – [نام شرکت، موسسه یا سازمان] – [شهر]
  •  [توضیح مختصر مسئولیت های کاری … ]
  • [توضیح مختصر کارها و اقدامات انجام شده در یک الی دو خط … ]
[ماه و سال شروع کار] الی [ماه و سال اتمام کار]
مهارتها
مهارتهای نرم افزاری
  •  [ذکر نام نرم افزار در هر خط و تشریح میزان آشنایی …  ]

آشنایی با زبانهای خارجی

  •  [ذکر نام زبان مربوطه ضمن مشخص نمودن میزان آشنایی در زمینه محاوره و مکاتبه …  ]

سایر مهارتها

  •  [ذکرسایر مهارتها مانند تخصصهای فنی، مهارتهای فردی و غیره …  ]

گام ششم : چه لباسی بپوشیم ؟

در جلسات مصاحبه شغلی بهتر است لباس رسمی و مناسب بپوسیم برای آقایان کت و شلوار و برای خانم های مانتو رسمی پیشنهاد می شود . فراموش نکنید اولین برخورد با مدیران برای شما اهمیت ویژه ای دارد و می تواند روند مصاحبه را تغییر دهد . آقایان لازم نیست لباس گران قیمت و بسیار شیک بپوشند بلکه لباس رسمی می تواند ذهنیت خوبی در مدیران نسبت به شما ایجاد کند به آرایش مو ها و تمیز بودن دندان ها اهمیت دهید مدیران به نظافت شخصی شما اهمیت می دهند و با نگاه کردن به شما به توجه شما نسبت  به نظافت محل کار و اتاق شما پی می برند.

تمیز  بودن دندان ها و بوی بد ندادن دهان برای مذاکره کننده ها اهمیت دارد . حتی اگر برای کار فنی و کار در کارخانه می خواهید استخدام شوید بهتر است از لباس رسمی استفاده کنید و در جلسه مذاکره اگر لازم شد توضیح بدهید که بنا به شرایط کاری می توانید از لباس کاری و یا لباس سازمانی استفاده نمایید . مرتب بودن برای مدیران دارای اهمیت است و برای شما امتیاز محسوب می شود . همیشه همراه خود دستمال کاغذی و یا یک دستمال پارچه ای داشته باشید . ترجیحا از عطر خوب و ملایم استفاده نماید بگذارید مدیر روبرو حس بویایی خوبی نسبت به شما داشته باشد و هر موقع آن بو  به مشامش رسید یاد شما بیافتد این خود یک نوع برند سازی شخصی از شما است .

آداب لباس پوشیدن

۱- همواره لباسی را بپوشید که کاملا اندازه شما باشد .

۲- پوشیدن لباسهای بزرگ تنها اندام شما را اغـراق آمـیـز تـر جـلوه داده و آنـها را پنهان نمیکند.

۳- بیشتر سعی کنید تنها در زمانی که کمر باریکی دارید از کمر بند استفاده کنید.

۴- پارچـه هـای سـنگین مانـند پـشمـی، بافـتنی و چرمی شما را سنگین وزن تر جلوه میدهند.

۵- پارچه های سبک وزن مانند کتان، نخی شما را لاغر تر جلوه میدهند.

۶- رنگهای تیره شما را لاغر تر و کوچک تر میکنند.

۷- رنگهای روشن شما را بزرگتر و حجیم تر میکنند.

۸- لباسهای بالا تنه و پایین تنه یکرنگ شما را لاغر تر جلوه میدهند.

۹- لباسهای بالا تنه و پایین تنه با رنگهای متفاوت شما را بلند قد تر میکند.

۱۰- لباسهای یقه بلند گردن را کوتاه تر میکند.

۱۱- گردن بند کوتاه نیز گردن را کوتاه تر میکند.

۱۲- روسـری کـه به سـمت پـایین آویزان شـده باشد، قـد شما را بلند تر جلوه میدهد.

۱۳- خالکوبی پـیـرامـون گـردن و روی شــانـه هـا سبـب چهار شانه تر شدن شما میگردد.

۱۴- لـبـاس بـا خطوط افقی شما را چاق تـر و بـا خـطـوط عمودی شما را لاغر تر جلوه میدهـد.

 

آداب لباس پوشیدن/  بـرای لاغر تر و بلند قد تر بنظر رسیدن نکات زیر را رعایت کنید :

۱- لباسهای کاملا اندازه بپوشید لباسهای خیلی کوچـک و خیلی بزرگ تنها شما را چاق تر نشان میدهند.

۲- لباسهای یکدشت یکرنگ بپوشید. تـرجیـحا یـکرنـگ از سر تا نوک پا.

۳- از پـوشیـده لبـاسـهای با طرح برجسته و پارچـه هـای زمخت خود داری کنید.

۴- لباسهای تیره رنگ با پارچه های نازک و نرم بپوشید.

۵- شلوار را در ناحیه کمر بالا بیاورید نه پایین تر.

۶- کراوات با پهنای متوسط پوشیده و حتما طول آن تا کمر برسد.

۷- از پوشیدن لباسهای با نقش و نگار شلوغ خودداری ورزید.

۸- لباس با طرح راه راه عمودی بپوشید.

حتما بخوانید
کوچینگ | مربیگری کارکنان

۹- از داشتن ملزومات بیش از حد خود داری کنید.

۱۰- کفش پاشنه بلند به پا کنید.

 

آداب لباس پوشیدن/ برای کوتاه تر و چاق تر بنظر رسیدن نکات زیر را رعایت کنید :

۱- لباسهای با رنگ متفاوت بپوشید.

۲- رنگهای روشن و پر رنگ بپوشید.

۳- کراوات پهن تر بپوشید.

۴- لباسهای چند لایه به تن کنید.

۵- کفش بدون پاشنه و ظریف بپوشید.

۶- شلوار تمام قد بپوشید.

۷- از پوشیدن لباسهای سرتاسر یکرنگ بپرهیزید.

۸- لباس با طرح راه راه عمودی و کراوات باریک نپوشید.

لباس پوشیدن شما باعث اولین قضاوت در مورد شما خواهد شد در لباس پوشیدن دقت فراوان نمایید .

چگونه استخدام شویم ؟

تلفن همراه همان قدر که مفید است می تواند  باعث ضرر های جبران ناپذیری برای هنگام مصاحبه شغلی برای استخدام شما شود . در این سالها مدیران به تلفن همراه کارمندان خود آلرژی پیدا کردند و سعی در محدود کردن افراد برای استفاده از آن در محیط های کاری دارند تا راندمان کاری فرد را افزایش دهند . در استفاده از تلفن همراه جلوی مدیران همیشه دقت فرمایید و استفاده از آن را به حداقل برسانید .

گام هفتم برای استخدام شدن، حواستان حتی به تلفن همراه هم باشد

پیشنهاد می شود در جلسات مصاحبه شغلی تلفن خود را خاموش نماید حتی آن را روی لرزاننده نگذارید چون امکان دارد حواس شما را پرت کند . مدیران دوست دارند هنگام صحبت با آنها تمام حواس شما متوجه موضوع جلسه باشد .حتی از گذاشتن تلفن همراه خود روی میز خودداری نماید با گذاشتن تلفن همراه خود روی میز مصاحبه این طور تلقی می شود که شما منتظر تلفن هستید و یا تلفن شما دارای اهیمت بیشتری است .

چند دقیقه جلسه مصاحبه را بدون فکر کردن به پیامک و تلفن دوستان سپری کنید تا تمرکز بیشتری داشته باشید .

 

گام هشتم : دوباره باید برای استخدام فرم پر کنیم ؟

معمولا قبل از ورود به جلسه مذاکره و یا در هنگام شروع جلسه فرم استخدام را به شما می دهند که پر کنید امکان دارد قبل از ورود شما برای شرکت فرم ارسال کرده باشید، مهم نیست و بهتر است دوباره فرم را پر کنید نه اینکه جمله من قبلا فرم پر کردم را به آنها بگویید .

معمولا مدیران دوست دارند اشخاص در کنار آنها فرم را پر کنند و هنگام پر کردن فرم ها سوالاتی از آنها بپرسند این شیوه مختص مدیرانی است که دوست دارند بارها و بارها افراد زیر دستشان را چک نمایند . بهتر است فرم استخدام را مطابق رزومه پر نمایید و در آخر رزومه همراه خود را به آن ضمیمه کنید .

خیلی از مدیران دوست دارند دست خط شما را ببینند این پر کردن ها کمک می کند نگارش و دست خط شما را مشاهده کنند .

گام نهم : چگونه از زبان بدن استفاده کنیم ؟

حتما به حرکات بدن خود دقت نمایید . این حرکات می تواند شخصیت نهان شما را آشکار کند طریقه استفاده از زبان بدن باید با مطالعه و تجربه درک شود و در جای مناسب استفاده شود . برای استفاده از زبان بدن می توانید از فیلم های آموزشی و کتاب های روانشناسان و توصیه های کارشناسان استفاده نمایید .

در استفاده از دست ها و اندام دیگر هنگام صحبت دقت نمایید ، موقع صحبت کردن به چشم های سمت مقابل نگاه کنید . مطالعه زبان بدن به شما کمک می کند تا بفهمید که مدیر مقابل در چه حالت و چه موقعیتی است .

هنگام مصاحبه شغلی براس استخدام درست دست بدهید

از انگشتان‌تان استفاده نکنید. هنگام دست دادن در ابتدا و انتهای جلسه کاری کنید که تمامی کف دست شما با کارفرما تماس داشته باشد. تماس فیزیکی باعث ایجاد رابطه بهتر و صمیمی‌تر خواهد شد و افراد نسبت به کسانی که آنها را لمس می‌کنند احساس مسئولیت پیدا می‌کنند. اگر دست شما خیس یا کثیف است از دست دادن خودداری کنید.

لبخند بزنید

لبخند زدن در آخر جلسات تاثیر مثبت و خوبی بر جای می‌گذارد. پس مصاحبه را با لبخند به پایان برسانید. لبخند زدن باعث ایجاد نشاط دوطرفه می‌شود، سردی روابط را کم می‌کند و خاطره خوبی از شما در ذهن طرف مقابل باقی می‌گذارد. این خاطره خوب در بررسی‌های بعد از مصاحبه به پذیرش شما کمک زیادی می‌کند و شانس استخدام‌تان را افزایش می‌دهد.

کیف‌تان را رها نکنید

از گذاشتن کیف و وسایل خود روی پا یا صندلی کناری اجتناب کنید. وسایل همراه‌تان را روی زمین و در کنار خود نگه دارید. قرار دادن کیف پر از وسایل شخصی روی میز باعث می‌شود این وسایل حواس دیگران را به خود جلب کند.

از زبان بدن کمک بگیرید

برای توضیح دادن موضوعات حتما از دست‌های خود کمک بگیرید. حرکت دست‌ها باعث می‌شود شما در زمینه کاربرد صحیح زبان بدن فرد ماهری به نظر برسید که این مزیت قطعا در استخدام شما نقش موثری دارد.

چه کسی اول دست می‌دهد؟

تا فرد ارشد دستش را به سوی شما دراز نکرده، برای دست دادن پیش‌قدم نشوید. درست که در سلام کردن از هم پیشی می‌گیریم اما در دست دادن همیشه این نکته را به خاطر بسپارید که اول بزرگ‌تر‌ها دست دراز می‌کنند و ما با آنها دست می‌دهیم. توجه به این موضوع نشانه احترام و رعایت حریم شخصی افراد است.

نخندید

توصیه می‌شود در جلسات مصاحبه از خندیدن زیاد اجتناب کنید، در این شرایط حتی بزاق دهان شما هم بیشتر ترشح می‌شود و گاه می‌تواند به پرتاب ناخواسته بزاق از دهان به طرف فرد مقابل منجر شود. خندیدن زیاد باعث بر هم خوردن نظم بدن و حتی لباس‌ها می‌شود.

براس استخدام شدن، ساده باشید

در مورد انتخاب لباس دقت کنید. خیلی از مدیران از آدم‌های پرزرق و برق خوش‌شان نمی‌آید. وقتی بیش از اندازه از زیورآلات استفاده می‌کنید، حواس مدیران و بالادستی‌ها را به این موضوع جلب می‌کنید که شما انسانی ولخرج و علاقه‌مند به ظاهر آدم‌ها هستید. فراموش نکنید یک انتخاب شیک و ساده نسبت به زیورآلات براق تاثیر بهتری دارد.

دیده شدن کف کفش ممنوع

برای نشستن حالت و ژست خاصی نگیرید. سعی کنید مودبانه و بدون ژست خاصی بنشینید. قبل و بعد از نشستن حتما لباس خود را چک کنید و از صاف و مرتب بودن آن مطمئن شوید. طوری بنشنید که کف کفش شما توسط دیگران دیده نشود. دیدن کف کفش که در خیابان با انواع آدامس‌ها و زباله‌ها تماس داشته است برای هیچ یک از ما خوشایند نیست، چه برسد به مدیران. کثیف بودن کف کفش دیگران را از موضوع اصلی منحرف می‌کند.

دست به جیب نشوید!

هیچ‌گاه دست در جیب مقابل فرد سوال‌کننده نایستید.  دست به جیب ایستادن به تنهای معنی خاصی ندارد بلکه با دیگر علائم چهره و بدن ترکیب شده و نشانه غرور، سردبودن دست‌ها و استرس است. حتی اگر فردی که از شما سوال می‌پرسد از قوانین زبان بدن اطلاع نداشته باشد، این حالت شما را نشانه استرس و غرور می‌داند و این موضوع یک نمره منفی برای شما محسوب می‌شود.

چگونه استخدام شویم ؟

در این قسمت از مقاله‌های چگونه استخدام شویم، به ادامه راهکارهای زبان بدن و سایر نکات لازم جهت استخدام خواهیم پرداخت؛ با ما همراه باشید.

در مصاحبه‌های شغلی برای استخدام حتما درست بایستید

موقع ایستادن پاها را به اندازه عرض شانه خود باز کنید و بیش از حد به پاها فاصله ندهید. بهتر است فاصله پاهای خانم‌ها به اندازه نصف شانه‌شان باشد. وقتی آقایان پاها را به اندازه عرض شانه باز می‌کنند وزن‌شان به‌طور مساوی روی پاها تقسیم می‌شود و از نامتعادل بودن‌ بدن‌شان جلوگیری می‌کند.

چشم در برابر چشم

نگاه کردن و تماس چشمی را از ابتدای مصاحبه جدی بگیرید. ایجاد تماس چشمی دائم باعث می‌شود شما با اعتماد به نفس و قوی دیده شوید. دیدن چشم‌های افراد به صورت دائم اطلاعات مختلف را از آنها دریافت و در اختیار ما قرار می‌دهد.

سرتان را کج کنید

برای خوب شنیدن سرتان را کمی به طرفین کج کنید. بدن شما برای خوب شنیدن خودش را تغییر می‌دهد؛ یعنی سعی می‌کند حالت‌هایی را به خود بگیرد که صدا را از منبع خود به خوبی دریافت کند. انسان‌ها با کج کردن سر علاقه خود را برای یافتن منبع صدا نشان می‌دهند.

وقتی فردی که از شما سوال می‌پرسد نسبت به شنیدن پاسخ‌ها علاقه‌مند است سرش به یک‌طرف مایل می‌شود. در طول مصاحبه هر چند وقت یک‌بار نحوه نشستن خود را به‌طور رسمی تغییر دهید تا این حس را به طرف مقابل القا کنید که نسبت به پیگیری موضوعات علاقه‌مند هستید.

نکاتی برای زبان بدن درست در  یک مصاحبه شغلی :

  • کاملا روی صندلی نشسته و تکیه بدهید
  • تماس چشمی   برقرار  کنید ( ولی زل نزنید)
  • هنگام صحبت با دستانتان ژست بگیرید
  • کف دست ها را نشان دهید با دست هایتان  حرف بزنید
  • پای خود را روی زمین ثابت نگه دارید
  • روی راه رفتن تان کار کنید  (  نحوه قدم برداشتن مهم است )
  • تنفس خود را کنترل کنید
  • علامت های خوب گوش دادن از خود نشان دهید .
  • زیر لب حرف نزیند  .
  • از گذاشتن خودکار در جیب روی کت، شلوار و مانتو خودداری کنید چون باعث جلب‌ توجه طرف مقابل می‌شود.
  • از گذاشتن کلید و وسایل سنگین در جیب‌ها اجتناب کنید. چون حالت و فرم لباس را به هم می‌زند.
  •  برای نشستن عجله نکنید. منتظر باشید تا میزبان و فرد پرسشگر از شما درخواست کند که بنشینید.
  • قبل ورود به جلسه از عطرزدن خودداری کنید. نیم‌ساعت قبل از حضور در جلسه از عطر استفاده کنید.
  • جوراب هم‌رنگ کفش و شلوار بپوشید.
  • قبل از جلسه استخدامی از کشیدن سیگار خودداری کنید.

کتاب های  زبان بدن بومی  می تواند کمک شما در این موضوع  باشد .

گام دهم  : اتمام جلسه استخدام

در پایان جلسه مذاکره بلافاصله جلسه را ترک نمایید و بیرون مشغول صحبت با کارمندان  و یا اشخاصی که برای مصاحبه آمده اند نشوید این کار باعث ضعیف نشان دادن شما نزد مدیران خواهد شد .

حتما بخوانید
چگونه در خانه پولدار شویم؟| 11 راه ثروتمند شدن آسان

در پایان جلسه هیچگاه نپرسید که کی میتوان تماس بگیرم بگذارید خود آنها تصمیم گیرنده باشند. خود شما می توانید یاد آوری کنید که شماره تماس من در فرم ها هست و از شنیدن مجدد صدای شما خوشحال خواهم شد .

سعی کنید با روی خوش و با لبخند جلسه را ترک نمایید اگر فرد برای دست دادن دست دراز کرد شما هم با او دست بدهید و از او به خاطر صبر و حوصله اش در طول جلسه تشکر نمایید . حتی اگر مدیر به شما جواب منفی را همان لحظه داد با این کار ،خاطره خوبی از خود برای او به یادگار می گذارید و امکان دارد رزومه شما را نگه دارد و روزی از شما دعوت به همکاری نماید. این همان نتیجه اخلاق خوب شما خواهد بود .

طریقه جواب دادن به پرسش های جلسات مصاحبه استخدام

سوالهای از شما در طول مصاحبه شغلی پرسیده می شود که می تواند روند کلی مصاحبه را تغییر دهد پس با فکر و دقت بیشتری باید به این سوالات جواب دهید . در این بخش تعدادی از این سوالها مطرح می شود و جواب درست و غلط را برای این سوال ها مطرح می نماییم . اکثر این جواب ها به تجربه و با تحقیق بر روی مدیران داخلی طرح شده است و امکان دارد در مکان های مختلف به دلیل تنوع شخصیت مدیران، عکس العمل های مختلفی دریافت شود.  لذا پاسخ درست  به سوالات، مرتبط است با ذهنیت مدیران مصاحبه کننده .

 چرا از شغل قبلی بیرون آمدید و به اینجا برای استخدام رجوع کردید؟

جای پیشرفت نداشتم : با این جواب به مدیر روبروی اعلام می کنید که در صورت که جای دیگر بتوانم پیشرفت کنم از این شغل هم استعفا می دهم

حقوق به موقع نمی دادند :  به مدیر می فهمانیم که اگر بنا به دلایلی  یک روز حقوقمان دیر شود طبق سابق عمل می کنیم و به دنبال یک شغل دیگر می گردیم.

با همکارانم مشکل داشتم : مذاکره کننده برایش مهم نیست که شما با همکاران سازش نداشتید و یا آنها با شما  . شخص شما را فردی سازش ناپذیر می داند.

مدیر بدی داشتیم: بدگوی از مدیر قبلی حتی به حق باعث می شود که مدیر فکر کند که آیا با اتمام کار در این شرکت همین روال بد گوی ادامه خواهد داشت.

هیچ نظمی نداشت از من در جاهای غیر تخصصی و نامرتبط استفاده می کردند :

مدیران دوست دارند به کارمندان خود بگویند که چه کارهای باید انجام دهند . آنها از امر و نهی دریغ نخواهند کرد این جمله شما باعث خواهد شد که فکر کنند شما حاضر نیستید برای اهداف شرکت کارهای مختلف انجام دهید باعث نگرانی او خواهد شد .

 چقدر حقوق در نظر گرفتید ؟

دروغ گفتن در مورد حقوق : هیچگاه در مورد حقوق شغل که برای استخدام آن رفته اید دروغ نگویید، اغلب مدیران مبلغ دستمزد این شغل را می دانند و دوست دارند مطابق آن شخصی را استخدام نمایند. بهتر است هیچگونه دروغی در این رابطه نگویید .

می توانید از جملاتی نظیر این استفاده کنید” من می دانم شغل قبلی من یک میلیون تومان حقوق می گرفتم  اما در اینجا تمایل دارم بسته به نوع فعالیت و تلاش خود حقوق بگیرم  ”   و یا  ” من می دانم شما مبلغی برای اینکار در نظر گرفته اید اما من برای علاقه کاری و نشان دادن تلاش خودم به شما آماده هستم پس در صورت امکان می خوام با مبلغ مورد نظر شما شروع کنم ” هر یک از جملات فوق باعث خواهد شد که مدیر حقوق در نظر گرفته را به شما بگوید .

مثل کارمند قبلی شما در این شغل : این جمله بسیار خطرناک خواهد بود ، چون امکان دارد مدیر از کارکرد شخص قبلی راضی نباشد و حقوقی را که به او می داده با رضایت قلبی نبوده . اینکار شما باعث مقایسه می شود و مدیر سعی خواهد کرد از زیر این موضوع فرار کند . ممکن است از تازه کار بودن شما انتقاد کند و بگوید که مقایسه شما اشتباه است .

بهتر است خود مدیر موضوع حقوق را مطرح کند : شما در جلسه تا هنگامی که صحبت دستمزد نشده بهتر است صحبت آن را نکنید این کار باعث حفظ شان شما خواهد شد .

چگونه استخدام شویم ؟

در قسمت قبلی به سوال‌های متداول یک مصاحبه شغلی برای استخدام پرداخته شد. حال در این مقاله به ادامه این موضوع خواهیم پرداخت.

۳-  آیا علاقه دارید روزهای تعطیل کارهای شرکت را انجام دهید ؟

بله ( در باطن مخالف ) : اگر مدیر از شما این سوال را پرسید ، بدانید که کارکرد کارمندان در روزهای تعطیل برای مدیر اهمیت داشته و کارهای شرکت به نحوی پیش می رود که شما باید روزهای تعطیل هم به کار شرکت بپردازید پس هیچگاه در این مورد دروغ نگویید و یا بزرگنمای نکنید چون بعدا دچار مشکل خواهید شد. بهتر است با صراحت  و رعایت ادب و احترام طرف مقابل جواب نه را به مدیر بدهید .

 

۴-  اگر استخدام شوید شما در این شرکت چه کار خواهید کرد ؟

برطرف سازی عیب های شرکت  : من تمام عیب های شرکت را درست می کنم و تمام وقتم را می گذارم که عیب های سیستم را برطرف کنم. این خطرناک ترین نوع جواب به مدیری است که ما سیستم او را معیوب می خوانیم .

زیر و رو کردن شرکت : من اگر استخدام شوم به شما نوع مدیریت سیستم و اجرای نرم افزارهای روز دنیا را نشان خواهم داد ، این نوع جواب به مدیر القا می کند تو هیچ چیز بلد نیستی و یا از تکنولوژی دنیا عقب هستی .

 

۵- رفتار شما با زیر دستان خودتان چکونه خواهد بود ؟

جدی و خشک : این جواب مدیر را قانع خواهد کرد که شما اهل سازش نیستید و نمی توانید با روحیات زیر دستان خود کنار بیایید .

شوخ و خودمانی : این جواب هم مانند جواب قبلی باعث می شود مدیر، شما را کارمندی جدی نداند و از بیش از حد شوخی کردن شما با کارمندان احساس کند که شما زیاد در امور محوله مسئولیت پذیر  نیستید . بهترین جواب برای این سوال می تواند یکی از جملات ذیل باشد ” من سعی می کنم از رفتار جنابعالی تقلید کنم و با الگو برداری از رفتار شما با دیگران رفتار کنم چون می دانم رفتار شما در این مدت حتما جواب موثری داشته است ” و یا ” من به حد کافی سعی می کنم هم شوخ و هم جدی باشم و میان دوستی و کار تفاوت قائل شوم” ، “سعی می کنم خیلی جدی و خیلی شوخ نباشم و رفتارم را در حد متعادل کنترل نمایم ” این جملات حسی  را به مدیران می دهد که شما رفتار خود را کنترل و از افراط و تفریط جلوگیری خواهید کرد .

 

۶- دوست دارید شغل دیگری به شما پیشنهاد دهم ؟

بله من همه کار می توانم بکنم مدیر فروش…. کارشناس و…… : قبول کردن هر شغلی و یا هر پیشنهادی از طرف مدیر ، باعث می شود که مدیران فکر کنند که شما فقط برای استخدام در یک شغل آمده اید و نوع شغل برای شما فرقی نمی کند .این نوع پاسخ باعث سقوط شما خواهد شد، برای کاری که آمده اید، اعلام آمادگی نمایید. تاثیر بیشتری خواهد داشت .

 

۷- برای چی این شغل انتخاب کردید  ؟

صحبت از مشکلات شخصی : من ماهی دو میلیون تومان قسط دارم، من کرایه خانه دارم و مبلغ دستمزد این شغل برای من خوب و کافی است ….  برای مدیران مهم نیست که شما چه مشکلاتی دارید آنها دوست دارند کارمندانی را وارد شرکت می کنند که مشکلات کمتری داشته باشند ، لطفا از مشکلات خود حرف نزنید . مدیران دوست دارند که شما به شغل علاقه داشته باشید و برای کسب در امد هم دوست دارید به کاری دست بزنید که از آن لذت می برید .

بیکارم و فعلا کاری ندارم :

این را نشان می دهد که شما صرفا برای سرگرم شدن به اینکار روی آوردید و علاقه خاصی به این شغل ندارید و نمی خواهید که در این شغل بمانید و  بلافاصله  بعد از پیدا کردن شغل دیگری جابه جا خواهید شد .

کارهای که می تواند باعث از دست دادن مصاحبه شغلی و رد استخدام شود

۱) سروقت و به موقع در مصاحبه حاضر شوید، دیر نکنید

۲) عدم آمادگی کافی

۳) عدم توانایی پاسخگویی به سوالات اساسی

۴) سوالاتی درباره شرکت و موقیت آن بپرسید

۵) پوشش نامناسب

۶)توهین

۷) مهارت‌های ضعیف ارتباطی

۸) رفتار بی‌ادبانه و توهین‌آمیزی نداشته باشید

۹) فعال و مشتاق باشید

۱۰) پرحرفی

۱۱) در اولین ملاقات از میزان حقوق سوال نکنید

۱۲)تشکر از مصاحبه‌کننده

۱۳)پیگیری کردن درست بعد مصاحبه

برای جواب دادن به این سوال ها قبل از استخدام حاظر باشید

۱- از رزومه خودتان  بگویید ؟

۲- از شرکت ما چه می‏دانید و چرا ما را برگزیدید ؟

۳- چرا شغل قبلی خود را رها کردید ؟

۴- شما چه کاری از دستتان بر می‎‏آید  ؟

۵- آیا شغل دومی هم دارید ؟

۶- اگر شغلی بهتر از این شغل به شما پیشنهاد شود چه می‏کنید ؟

۷- چه کاری را دوست دارید در شرکت ما انجام دهید ؟

۸- انتظار چه میزان حقوق را دارید ؟

۹- آیا به همکاری و هماهنگی و کار تیمی علاقمندید؟

۱۰- دوست دارید رییس یا مدیر شما چگونه باشد ؟

۱۱- مهمترین ضعف شغلی  شما در چیست ؟

۱۲- در صورتیکه مشکلی را در بین کارمندان  شرکت باشد چه می کنید ؟

۱۳- چه اهدافی را برای شرکت ما دنبال خواهید کرد ؟

۱۴- هدفتان از کار کردن  در شرکت ما چیست ؟

۱۵- آیا سوالی دارید ؟

۱۶- برنامه ۵ یا ۱۰ ساله آینده شما برای زندگی چیست؟

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چگونه استخدام شویم ؟ (جامع ترین مقاله نوشته شده در اینترنت)” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا