جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مهارت های زندگی پس از ازدواج » چجوری قهر و دعوا رو کمتر کنیم؟

چجوری قهر و دعوا رو کمتر کنیم؟

دعوا و قهر توی دوران دوستی یکی از رایج ترین مشکلاتیه که تقریبا هر دختر و پسری توس رابطه عاطفیشون باهاش مواجه میشن. چون که هر کاپلی بالاخره یکم اختلاف نظر توشون هست و طبیعیه .اما یه موقع دعوا و قهر تا حدی توی رابطه جدی میشه که ممکنه حتی عاملی برای جدایی و تموم شدن رابطه دوستی و آشنایی باشه. اما ، اگر دختر و پسر مهارت درست دعوا کردن و آشتی کردن بعد از دعوا رو بلد باشن، به هیچ عنوان مشکلات پیچیده و غیرقابل حل نمیشن در غیر این صورت منجر به تمام شدن رابطه و جدایی میشه.

دلیل ها وریشه های قهر و دعوا

توی رابطه عاطفی شما قهر و دعوا زیاد اتفاق می افته؟ طرف مقابلتون با کوچکترین اختلاف نظر دعوا راه می اندازه یا قهر می‌کنه؟ در این صورت شاید بهتر باشه اول دلیل ها و ریشه های قهر و دعوا توی رابطه عاطفیتون رو بررسی کنین.

علت دعوا و قهر :عدم شناخت مناسب

یکی از دلایلی که باعث به وجود اومدن قهر و دعوا توی دوران دوستی میشه اینکه دختر و پسر نسبت به طرف مقابل شناخت کافی ندارن. یعنی روحیات، توقعات و حساسیت هاشو نمیشناسن. این موضوع به راحتی ممکنه باعث ناراحتی از همدیگه و به وجود اومدن قهر و دعوا توی رابطه میشه. اگه طرف مقابل رو بشناسین و به حساسیت هاش آگاه باشین میتونین از به وجود اومدن قهر و دعوا تا حد زیادی جلوگیری میکنه.

دعوا و قهر : وجود تنش های حل نشده

یه موقع توی رابطه عاطفی بین دو نفر مشکلات و اختلاف نظرهایی خودشونو نشون میدن و این موضوع تا حدی طبیعیه. اما اگه شما توی فرصت مناسب این اختلاف هارو درست نگنین، این اختلاف ها ریشه پیدا میکنه و تبدیل به تنش های حل نشده میشه. تنش های حل نشده توی رابطه باعث میشه همین مشکل بارها و بارها تو رابطه تکرار شده و باعث قهر و دعوا میشه .

حتما بخوانید
چگونه اختلاف خود را با طرف مقابل تبدیل به عشق کنیم؟

خودخواهی و باج گرفتن

خودخواهی هم میتونه باعث ریشه قهر و دعوا توی رابطه باشه . پارتنری که قدرت برقراری مکالمه موثر و حل اختلاف هارو نداره وقتی توی رابطه به خواسته‌اش نمی‌رسه خیلی راحت دعوا راه می اندازه و قهر میکنه . درواقع توی این شرایط قهر و دعوا وسیله‌ایه برای تهدید طرف مقابل و باجگیری عاطفی از از طرف مقابل و میخواد به این وسیله طرف مقابل رو تحت فشار روانی قرار بده تا بتونه به خواسته هاش تو رابطه برسه .

بهونه ای برای فرار از مسئولیت

رابطه عاطفی مسئولیت داره و برای بعضی مسئولیت پذیری دشواره. به همین دلیل ین موقع دیده میشه دختر یا پسر برای فرار از مسئولیت، دعوا راه می اندازن و قهر می‌کنن تا به این بهونه یه مدت از رابطه عاطفی و طرف مقابل دور باشن . فردی که به بلوغ عاطفی لازم نرسیده باشه از قبول مسئولیت رفتارهای خودش طفره میره .

توی دوران دوستی چطوردرست دعواکنیم؟

بعضیا از هر نوع رودررویی و جر و بحث فرار می‌کنن ، حالا بعضیا برعکس از فریاد زدن و غر زدن لذت میبرن. بعضیا حتی به طرف مقابلشان فرصت نمیدن که دهنشو باز کنه ، چه برسه به این که از خودش دفاع کنه . یه عده ام، به محض این که حرفی بر خلاف میلشون میشه، سریع گریه میکنن. هر قهر و دعوایی علت خاص خودشو داره و هیچ دعوایی مثل هم نیست .

اما به طور کلی با در نظر گرفتن یه سری نکات و روش های زیر میتونید تنش های دوران دوستی رو به خوبی مدیریت کنین و درواقع با شریک عاطفیتون درست دعوا کنین :

شوخی کنین اما مسخره نکنین

شوخ طبعی تنها زمانی میتونه به حل مشکلات عاشقانه کمک کنه که هر دو طرف با هم به این شوخی بخندن. البته منظورمون این نیست که حس شوخ طبعی تونو سرکوب کنین، اما بهتره بعد از دعوا باملاحظه تر رفتار کنین؛ چون ممکنه پارتنرتون دچار سو تفاهم بشه. اگه احتمال میدین که دوست دختر یا دوست پسرتون متوجه شوخیتون نمیشه، اونو تعریف نکنین، حتی اگر به نظرتون بامزه ترین جوک جهانه.

حتما بخوانید
قطع رابطه با خانواده شوهر چه پیامدهایی به دنبال دارد؟(رابطه با خانواده همسر باید چگونه باشد)

حمله کردن به حساسیت های شخصی جو بدی پر از عصبانیت و ناراحتی درست می‌کنه. اگر شوخیتون جوری باشه که انگار دارین کسی رو مسخره میکنین ، این شوخی نامناسب اعتماد وحسن نیت شما رو از بین میبره و ممکنه به رابطه تون آسیب بزنه.

صبر کنین تا جو منفی از بین بره

هم به عشقتون و هم به خودتون فرصت بدین و یه مدت از هم فاصله بگیرین تا آبها از آسیاب بیوفته. بعد از دعوا کردن با دوست دختر یا دوست پسرتون برای فکر کردن، بهتر کردن و التیام دادن به زخم زبون ها به زمان نیاز دارین . برای یه مدت لازمه که دور و بر پارتنرتون آفتابی نشین تا حجم زیادی از خشم و احساسات منفی فروکش کنه. این دوری موقتی هیچ اشکالی نداره و ضرری وارد نمیکنه.

چسبندگی عاطفی نداشته باشین

یه موقع یکی از شما بعد از دعوا ترجیح میده که مدتی از دوستش دور باشه و توی آرامش فکر کنه ، و الانه که طرف مقابل سماجت میکنه و مثل کنه به پارتنرش میچسبه . شاید از این که عشقتون کنارتون باشه ، احساس رضایت و آرامش خاطر بکنین ، اما اگر صبور باشین و توس خلوتتون فکر کنین، رابطه تون توی درازمدت قویتر میشه .

چسبندگی عاطفی توی حالتی که عشقتون به فرصت و تنهایی نیاز داره ، فقط شرایط رو وخیمتر میکنه. از این فرصت برای تمرکز کردن روی افکار و احساساتتون استفاده کنین. اگر دوست دختر یا دوست پسرتون ترجیح میده که مدتی تنها باشه، به خواسته اش احترام بگذارین. از این درخواستش ناراحت نشین و بعدها برای تنبیه کردن دوستتون بهش بی محلی نکنین.

دعوا و قهر رو کش ندین

بعد از آن که آبها از آسیاب افتاد و جو آروم شد، ممکنه هنوز هم درگیر احساسات شدید باشین ، حتی شاید وسوسه بشین که زخم زبونهایی رو که لحظه ی آخر یادتون افتاده رو بگین تا دلتون خنک بشه و با این جواب دندونشکن ثابت کنین که حق با شماس. شاید هم بخواین که حق دوست دختر یا دوست پسرتون کف دستش بگذارین. به هر حال این تیکه اومدن ها هر چقدر هم که کوچک باشه، فقط جو رو بهم میریزه و قهر رو طولانی تر میکنه.

حتما بخوانید
ابراز ناراحتی نکردن کار درستی است؟(روش درست ابراز ناراحتی)

توی هر بحث تنها روی یه مشکل تمرکز کنین

وقتی در هر حال جر و بحث سر یه موضوع هستین، یه موضوع دیگه رو وسط نکشین چون همه چی بد تر میشه. اینجور میشه که یه جرقه ی کوچک به آتشی تبدیل میشه که ممکنه کل رابطه رو به خطر بندازه و آسیب بزنه .

توی قهر و دعوا ها باج ندین

لازم نیست همیشه شما منت کشی کنین. اگه دوست دختر یا دوست پسرتون برای باج گرفتن از شما و رسیدن به خواسته های که شما راضی به انجام دادنش نیستین دعوا راه بندازه یا قهر کنه شاید بهتر باشه دیگه از این راه بهش باج ندین . چون اگه همیشه شما توی این شرایط کوتاه بیایین و همه خواسته هایش رو انجام بدین ، این رفتار اشتباه تشویق شده و ادامه پیدا می‌کنه و شما همش مجبور میشین که هر چی میگه قبول کنین.

خب اینم از این مقاله مرسی تا اخرش باهام همراه بودی امیدوارم این مقاله به دردت خورده باشه. اگر دعواها هنوز توی اوج ان هیچکدومتون کنار نمیاین خسته شدی از جر بحث الکی و اعصاب خوردی که ولت نمیکنه و عین موش گربه همش به جون هم میوفتین تویی که اینو داری میخونی میتونی با رزرو کردن وقت مشاوره با هم صحبت کنی. و بهت کنم بلکه به یه آرامش برسین و کمتر جر و بحث کنین و مزه یه رابطه آروم رو بچشین.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چجوری قهر و دعوا رو کمتر کنیم؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا