جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » کودک و نوجوان » نکاتی کلیدی برای سفر هوایی همراه با کودک⭐

نکاتی کلیدی برای سفر هوایی همراه با کودک

اگر قصد دارید با کودکی به سفر هوایی بروید، باید به نکات مهمی توجه کنید تا این سفر به خاطره خوشی تبدیل شود. در ادامه به برخی از این نکات کلیدی اشاره می‌کنیم:

۱. برنامه‌ریزی قبل از سفر: قبل از رفتن به فرودگاه، باید به طور دقیق برنامه‌ریزی کنید و از مواردی مانند مسیر پرواز، تایم برگشت و نیازهای فردی و کودکتان با خبر باشید.

۲. انتخاب صندلی مناسب: برای کودکان زیر ۲ سال، صندلی خود کودک یا bassinet را درخواست کنید تا در طول پرواز خوابیده و آرامش بیشتری داشته باشند. برای کودکان بزرگتر هم صندلی بک استیج را در اختیارشان قرار دهید تا از فعالیت‌های خودشان در حین پرواز لذت ببرند.

۳. آماده کردن اسباب‌بازی: در طول پرواز، بچه‌ها به سرعت خسته می‌شوند. برای اینکه آنها را مشغول کنید، اسباب‌بازی مورد علاقه شان را همراه داشته باشید. همچنین می‌توانید از اسباب‌های سرگرم کننده هوایی که توسط هواپیمای شما فراهم می‌شود، استفاده کنید.

۴. مراقبت از سلامت کودک: در طول پرواز، سلامت و راحتی کودک شما به اولویت قرار می‌گیرد. از پوشش کافی برای کودکتان اطمینان حاصل کنید و در صورت نیاز از متخصصین مربوطه دفترچه مراقبت در مورد مشکلات شایع در پروازهای بلند مسافت دریافت کنید.

۵. مراقبت از اکیپ‌منت های کودک: حتماً از لباس‌هایی که مواد رنگی و خشک کننده ندارند برای کودکتان استفاده کنید. همچنین برای اطمینان بیشتر، از دستمال‌های مرطوب و در حالت واقعی برای پاک کردن صورت کودکتان پرواز خریداری کنید.

۶. مراقبت از افراد دیگر در هواپیما: اگر کودکتان برای اولین بار به سفر هوایی می‌رود، حتماً نیاز به کمک دارید. در این صورت نشانه‌های «Baby on Board» و «Please be considerate – my first flight» و امثال آن را در جلوی صندلی کودک خود قرار دهید تا دیگر مسافران درکردن نیازهای کودکتان در پرواز، به شما کمک کنند.

۷. عادات خوراکی: همان‌طور که می‌دانید غذاهای سرد، شیرین و چرب تعیین کننده برای صبحانه، ناهار و شام کودکتان نباشند. همچنین تا حد امکان از انواع نوشیدنی و تنقلات قابل هضم به میزان کافی استفاده کنید.

۸. حفظ سطح صدا: کودکان از تغییر سطح صداها بسیار تحت تاثیر قرار می‌گیرند. برای جلوگیری از اشک شدید کودکتان و بالا بردن احترام به دیگران، تلاش کنید تا در صحبت کردن با کودک بصورت هدایت کننده و خلاف نشانه خیالی تکلم نکنید.

با رعایت این نکات و همچنین پرهیز از ارتباط کودک با فرودگاه و ترمینال، سفر هوایی با کودک می‌تواند تجربه‌ای فوق‌العاده برای شما و خانواده شما باشد. این تجربه با داشتن کالایی مثل لوازم گردشگری مناسب مبتنی بر سلیقه کودک شما را بسته به این که کودک شما یک پسر یا دختر احتمالاً به دور از خانه زیاد است و به جزییات و حساسیتهایی نیاز دارد و این ممکن است به عنوان یک انتخاب و بهترین گزینه می‌تواند است که گردشگران بعدی به عنوان یک هدیه خاص برای کودک شما بتنجهتی.

تصور سفر هوایی همراه با کودک باعث بروز استرس و نگرانی در تمام والدین می‌شود. نگرانی‌هایی مبنی بر این که آیا کودک می‌تواند در آغوش مادر و یا بر روی صندلی خود بی حرکت، ساکت و آرام بنشیند یا این که مثلا گوش درد گرفته، عصبی شده و گریه خواهد کرد! این نگرانی‌ها تنها مربوط به شما نیست و ذهن همه والدین را درگیر می‌کند. برای تجربه کردن یک سفر آرام به سر نخ‌هایی که ما در این مطلب ارائه کرده ایم نگاهی بیاندازید:

آمادگی برای سفر هوایی:

  • اولین قدم برای سفر با هواپیما این است که کمی‌زودتر به فرودگاه بروید. عبور کردن از بازرسی، چک کردن بلیط هواپیما و تحویل دادن چمدان‌ها ممکن است کمی‌زمان بر باشند. نمی‌توانید مانند زمان‌هایی که تنها به مسافرت می‌رفتید تا آخرین لحظه صبر کنید. داشتن زمان اضافه در فرودگاه باعث می‌شود تا با کودک خود بدون وجود هیچ استرس و عجله ای وقت بگذرانید.
  • اگر امکانش وجود دارد، کارهای انتخاب صندلی را قبل از رفتن به فرودگاه و با استفاده از اینترنت انجام دهید. هر صندلی که تصور می‌کنید برای شما و کودک تان راحت تر و مناسب تر است را انتخاب کنید. سپس کارت پرواز را پرینت کرده و در کیف خود قرار دهید.
  • نگران بردن کالسکه کودک به هواپیما نباشید. تمام شرکت‌های هواپیمایی، هنگام پرواز کالسکه را از شما تحویل گرفته و بعد از فرود آن را به شما باز می‌گردانند.
  • حتما بر روی کالسکه کودک نام، آدرس و شماره تلفن خود را بنویسید.
حتما بخوانید
بازی‌های تقویت هوش کودکان (معرفی بهترین بازی هوش کودکان)

سوار شدن به هواپیما:

  • سعی کنید به درب خروج نزدیک باشید. برای این که زودتر سوار هواپیما بشوید از نگهبان‌ها کمک بخواهید؛ در این صورت زمانی که همه برای سوار شدن به هواپیما هجوم می‌آورند، شما آماده خواهید بود. اگر تنها سفر نمی‌کنید و همسرتان نیز همراه شما است، وسایل همراه مانند: چمدان کوچک و سایر وسائل را به او داده و اجازه دهید که زودتر سوار هواپیما شود. در این صورت همسرتان قبل از ورود شما شرایط را آماده کرده و می‌توانید بدون استرس و معطلی بر روی صندلی خود بنشینید.
  • هر وسیله ای را که ممکن است کودک هنگام بلند شدن و یا فرود آمدن هواپیما به آن نیاز پیدا کند، در مکانی قرار دهید که در حالت نشسته بتوانید به آن دسترسی داشته باشید.
  • ممکن است کودک شما برای بستن کمربند ایمنی مقاومت کند. تحت این شرایط اگر نمی‌خواهید باعث به تاخیر افتادن پرواز شوید؛ بهتر است تا بعد از بلند شدن هواپیما و خاموش شدن علامت هشدار بستن کمربند ایمنی، کودک را روی صندلی خود نگه دارید.

تاخیر در پرواز!زمانی که سوار هواپیما می‌شوید ممکن است به دلایل مختلفی پرواز کمی‌تاخیر داشته باشد و شما مجبور به صبر کردن باشید. در این شرایط می‌توانید کارهای متفاوتی انجام دهید:

  • اگر هنوز درب‌های هواپیما باز است یا راهرو و پله‌های ورود به هواپیما از آن جدا نشده اند، از مهمان دار بپرسید که آیا می‌توانید با کودک خود در هواپیما راه بروید و یا با او بازی کنید! در این شرایط مهماندارها با شما همکاری خواهند کرد. زیرا کودکی که در هواپیما گریه می‌کند باعث آزار سایر مسافران نیز می‌شود.
  • اگر از این شرایط نگران و نا امید شده اید، مراقب باشید تا کودک متوجه آن نشود. زیرا کودکان بسیار سریع حال روحی والدین خود را درک می‌کنند.
  • برای ساکت کردن کودک خود به او خوراکی‌های مضر مانند: آب میوه و یا شکلات ندهید. زیرا ممکن است بعد از این ماجرا نیز برای هر موضوعی شما را به انجام این کار مجبور کند. اکنون بهترین زمان است که از خوراکی‌های سالمی‌که قبل از سفر تهیه کرده اید، استفاده کنید.
  • کودک خود را سرگرم کنید. در مورد تاخیر هواپیما برای او داستان بگویید. در داستان خود حیوانات را نیز جای بدهید.

هنگام پرواز کردن:

  • کودکان نمی‌دانند چگونه فشاری را که هنگام بلند شدن و فرود آمدن هواپیما به گوش آن‌ها وارد می‌شود، بر طرف کنند. اگر نوزاد است، سعی کنید تا او را بخوابانید. برای بچه‌های بزرگ تر جویدن آدامس یک راه حل مفید است. مکیدن شیشه شیر و یا پستونک نیز می‌تواند برای نوزاد مفید باشد. شیر دادن به کودک قبل از بلند شدن هواپیما می‌تواند مانند یک آرام بخش عمل کند.
  • ممکن است اواسط پرواز کودک خسته شده و خواب او به هم بریزد. اکنون فرصت خوبی است که او را بخوابانید تا هم شما و هم کودک در ادامه سفر راحت تر باشید. برای او شعر بخوانید و یا داستان تعریف کنید. برای نوزادان حرکت و صدای هواپیما مانند یک لالایی بوده و باعث می‌شود تا راحت تر به خواب بروند.
حتما بخوانید
بازی در خانه برای کودکان (۱۵ ایده بازی کودکانه در خانه)⭐

در طول سفر:انتظار نداشته باشید که کودک در طول سفر هیچ اذیتی نداشته باشد و مانند عروسک بر روی صندلی خود بنشیند. به کودک خود بگویید که می‌دانید در یک جا نشستن برای مدت طولانی سخت است، به همین دلیل در صورت لزوم به او کمک خواهید کرد. برای استفاده بهتر از زمان تا هنگام فرود هواپیما با او در مورد کارهایی که دوست دارد انجام دهد صحبت کنید. راه‌های دیگری نیز برای آرام کردن کودک در طول سفر وجود دارد:

  • در ساک کودک که همراه خود به داخل هواپیما برده اید تعدادی اسباب بازی قرار دهید. حتی قبل از سفر برای او یک اسباب بازی جدید بخرید. زمانی که کلافه شد و یا زمانی که از شما درخواست کرد، اسباب بازی‌ها را در اختیار او قرار دهید. اسباب بازی جدید را برای آخر نگه دارید؛ مطمئنا برای زمانی طولانی او را سرگرم می‌کند. احتمالا مدتی بعد با مسافرهای دیگری که به او توجه می‌کنند بازی خواهد کرد. یک کار دیگر هم می‌توانید انجام دهید: قبل از سفر اسباب بازی‌ها را داخل بسته بندی و جعبه کادوهای جالب قرار بدهید. این جعبه کادوها وزنی نداشته و بار شما را سنگین تر نمی‌کنند، اما هیجان بسیاری به کودک داده و باعث سرگرم شدن او می‌شوند. تا جای ممکن اسباب بازی‌هایی را انتخاب کنید که به هم مربوط باشند و کودک بتواند همزمان با آن‌ها بازی کند.
  • هنگام متلاطم شدن و تکان خوردن هواپیما تا جای ممکن سعی کنید تا سر، گردن و بدن کودک در یک راستا قرار داشته باشد. برای این که آسیب‌های احتمالی را به حداقل برسانید کمی‌بر روی کودک خم شوید.
  • گاهی کودکان در حین پرواز نمی‌توانند به راحتی نفس بکشند. قبل از سفر از داروخانه اسپری بینی حاوی نمک دریایی تهیه کنید. زمانی که احساس کردید کودک نمی‌تواند به راحتی نفس بکشد، اسپری را یک یا دو بار داخل بینی او بزنید. اگر اسپری و یا قطره بینی به همراه ندارید، اما هنوز به کودک خود شیر می‌دهید، یک یا دو قطره از شیر شما برای باز کردن راه تنفس کودک کافی خواهد بود. زیرا شیر مادر خاصیت آنتی باکتریایی داشته و از خشک شدن بینی جلوگیری می‌کند.

هنگام فرود:

  • مانند زمان بلند شدن، در هنگام فرود هواپیما نیز به گوش کودک فشار وارد خواهد شد. قبل از آغاز فرآیند فرود از مهماندار درخواست آب و یا شیر بکنید. می‌توانید به نوزاد پستونک بدهید.
  • بعد از فرود هواپیما بهترین کار این است که صبر کنید تا سایر مسافرها پیاده شوند و بدون عجله وسایل خود و کودک را جمع کنید. این گونه کسی پشت سرتان نیست تا شما را هول کند. ممکن است در حین سفر اسباب بازی‌های کودک زیر صندلی و یا در اطراف هواپیما افتاده باشد؛ اگر به عنوان آخرین مسافر از هواپیما پیاده شوید راحت تر می‌توانید اسباب بازی‌های افتاده را پیدا کنید. در این صورت بدون این که اسباب بازی‌ها را گم کنید، سفر را به پایان خواهید رساند. اگر کالسکه کودک را نیز تحویل مهماندارها داده باشید برای آن نیز باید صبر کنید. پس عجله ای برای پیاده شدن نداشته باشید.

چه وسایلی را باید در چمدان دستی قرار داد؟

  • اگر ممکن است یک چمدان دستی کوچک و سبک انتخاب کنید؛ زیرا باعث می‌شود تا در طول سفر راحت تر و سریع تر حرکت کنید. در سفرهای کوتاه مدت، کوله پشتی انتخاب بهتری خواهد بود. در این صورت دستان شما برای در آغوش گرفتن کودک خالی می‌مانند.
  • قوانین مربوط به حمل مایعات را رعایت کنید.
  • حتما تعدادی پوشک اضافه و یک بسته دستمال مرطوب به همراه داشته باشید.
  • وسایل مورد نیاز خود و کودک را داخل یک کیف دستی کوچک زیپ دار قرار داده و به همراه داشته باشید تا در صورت نیاز خیلی راحت به آن دسترسی پیدا کنید. در این صورت با گم شدن چمدان‌ها نیز به مشکل بر نخواهید خورد.
  • چند عدد پلاستیک با خود همراه داشته باشید تا پوشک‌های استفاده شده و یا لباس‌های کثیف کودک را داخل آن قرار دهید.
  • هم برای خود و هم برای کودک یک یا دو دست لباس اضافه داخل چمدان دستی قرار دهید.
  • در سفرهای طولانی مدت، کیسه خواب کودک را نیز همراه داشته باشید. زمانی که کودک برای خوابیدن دچار مشکل شود، کیسه خواب و لباس راحتی می‌تواند خوابیدن او را آسان تر کند.
  • در سفرهای خارج از کشور علاوه بر پاسپورت و کارت پرواز، برای شرایط ضروری شماره تلفن افرادی که بتوان به آن‌ها دسترسی پیدا کرد، اطلاعات گروه خونی و سلامت خود و کودک را نیز به همراه داشته باشید.
  • یک شیشه شیر اضافه در چمدان قرار دهید.
  • اگر در زمان صرف غذا در هواپیما خواهید بود و کودک شما نیز در سنی قرار دارد که نمی‌تواند غذاهای داخل هواپیما را میل کند؛ از قبل غذاهایی برای او آماده کنید که در طول پرواز فاسد نشوند. تکه‌های پنیر و میوه خشک شده می‌توانند انتخاب‌های مناسبی باشند.
  • شیر کودک را قبل از سوار شدن به هواپیما و در فرودگاه تهیه کنید.
  • وسیله ای که کودک شما به آن وابسته است را حتما با خود به همراه داشته باشید.
  • بسته به هوای داخل هواپیما، درون چمدان یک ژاکت و یا یک ملحفه برای کودک قرار دهید.
حتما بخوانید
نکاتی که باید در آتلیه عکاسی کودک رعایت کنید

اسباب بازی‌های مناسب هواپیما:

  • خانه سازی‌هایی که تکه‌های دیگر آن گم شده و به تنهایی بسیار کاربرد دارند.
  • کتاب؛ می‌توانید یک یا دو کتاب جدید تهیه کنید، اما اگر کودک شما کتاب مورد علاقه خود را دارد آن را نیز فراموش نکنید.
  • اگر کودک شما بالای ۱ سال است موسیقی و آهنگ‌های مورد علاقه او را داخل گوشی همراه و یا تبلت بریزید و هدفون نیز به همراه داشته باشید.
  • برچسب‌های رنگی و شکل داری که قابلیت استفاده مجدد دارند نیز گزینه مناسبی هستند. اگر می‌توانید صندلی کنار پنجره را انتخاب کنید و اجازه بدهید تا کودک در طول سفر این برچسب‌ها را به شیشه چسبانده و بعد از فرود هواپیما آن‌ها را از شیشه جدا کنید.
  • تمام کودکان به جعبه علاقه دارند. اگر لوازم آرایشی جدیدی خریداری کرده اید، جعبه آن را دور نریزید و برای سفر نگه دارید.
  • یک کتاب رنگ آمیزی و مداد شمعی؛ اجازه دهید تا کودک بر روی میز تاشوی جلوی صندلی، کتاب خود را رنگ آمیزی کند. اگر میز رنگی بشود نیز مشکلی وجود ندارد زیرا با دستمال مرطوب به راحتی پاک می‌شود. اگر کودک تان کمی‌بزرگ تر است می‌توانید با او بازی اسم و فامیل انجام دهید.
  • مجله‌های رنگی به ویژه برای کودکانی که تازه شروع به صحبت کرده اند، انتخاب بسیار مناسبی است. کودکان از نگاه کردن به تصاویر رنگی و متفاوت مجله‌ها لذت می‌برند.
  • خمیر بازی رنگی؛ اجازه دهید تا کودک در طول سفر با آن‌ها بازی کرده و خلاقیت خود را بروز دهد.
  • بازی‌های کارتی. کارت‌های بازی جزء بهترین انتخاب‌هایی هستند که هم می‌توان با آن‌ها بازی کرد و هم به کودک آموزش داد.
Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “نکاتی کلیدی برای سفر هوایی همراه با کودک⭐” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا