جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » آکادمی رشد و تحول فردی » چه نکاتی در افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس تاثیرگذارند؟

چه نکاتی در افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس تاثیرگذارند؟

آیا با راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس آشنایی دارید؟ بر اساس آمارهای به دست آمده بسیاری از افراد به هنگام سخنرانی در جمع دچار اضطراب می‌شوند. امروزه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها در روزهای خاص جلسات و کنفرانس‌هایی را تشکیل می‌دهند. افرادی که باید در این کنفرانس‌ها حاضر شده و در مقابل دیگران صحبت‌ کنند وظیفه‌ی ویژه‌ای دارند که گاها به دلیل داشتن استرس به درستی از عهده‌ی آن بر نخواهند آمد؛ از این رو دانستن نکاتی در خصوص افزایش و حفظ اعتماد به نفس برای آن‌ها ضروری است.

روش‌های افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس چیست؟

پیش از آن‌که راه‌های بالا بردن اعتماد به نفس در سخنرانی را به شما معرفی کنیم بهتر است ابتدا کمی بیشتر با واژه‌ی اعتماد به نفس آشنا شویم. اعتماد به نفس یکی از صفات انسانی است که می‌توان آن را نوعی باور داشتن به خود تلقی کرد و انسان‌ها برای رسیدن به موفقیت باید به پرورش آن توجه داشته باشند. داشتن این ویژگی باعث می‌شود که انسان از خود بیشتر راضی بوده و در زندگی احساس خوشبختی داشته باشد. بالعکس نداشتن اعتماد به نفس فرد را افسرده کرده و درهای پیشرفت روز به روز به روی او بسته می‌شوند؛ چه بسا افرادی که مهارت‌ها و استعدادهای زیادی دارند اما به دلیل نداشتن اعتماد به نفس قادر به شکوفایی و اثبات خود نیستند.

حتما بخوانید
آرامش دادن به مرد(روش آرام کردن همسر)

یکی از مشکلاتی که می‌توان گفت تقریبا ۹۰٪ افراد دارند صحبت کردن در جمع است، زیرا بروز یک اشتباه هر چند کوچک و یا تسلط نداشتن به موضوع می‌تواند موجب مسخره شدن فرد از سوی دیگران شود. در زیر به برخی از راه‌های افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس پرداخته‌ایم:

 

۱.تسلط داشتن به موضوع

یکی از اصلی‌ترین راه‌هایی که موجب بالا رفتن اعتماد به نفس در کنفرانس خواهد شد، تسلط داشتن به موضوع مورد بحث است. اگر قرار است درباره‌ی مطلبی برای افراد توضیح دهید بهتر است که قبل از سخنرانی درباره‌ی آن تحقیق و مطالعه کرده باشید. با انجام این کار اگر یکی از حاضرین جمع از شما سوالی بپرسد قادر خواهید بود که به راحتی به وی پاسخ دهید. نداشتن تسلط موجب می‌شود که شما هر لحظه استرس این را داشته باشید که اگر کسی از شما سوالی بپرسد و پاسخ آن را ندانید چه باید جواب دهید؟

۲.ظاهری آراسته

داشتن ظاهری آراسته و زیبا از دیگر نکات مهمی است که در رابطه با افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس می‌توان آن را عنوان کرد. تحقیقات نشان می‌دهند که افراد به کسانی که ظاهری زیبا و آراسته دارند بیشتر توجه می‌کنند. این مورد رضایت شما را از خود بالا برده و باعث می‌شود با اعتماد به نفس بیشتری برای سخنرانی آماده شوید. خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان به ظاهر خود اهمیت می‌دهند و این مورد برای آن‌ها از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

۳.استفاده از نکات جالب و خنده‌دار

شاید شما نیز تجربه‌ی حضور در یک سخنرانی جدی و خسته کننده را داشته‌ باشید. گوش دادن به یک سخنرانی یکنواخت چقدر برای شما آزار دهنده بوده است؟ اگر لحن سخنران در کنفرانس همیشه جدی باشد حاضرین علاقه‌ی خود را برای گوش دادن به او از دست خواهند داد. این مورد به معنای جدی نگرفتن جلسات و مباحث نیست بلکه منظور آن است هر کجا احساس کردید که افراد دیگر علاقه‌ای به شنیدن صحبت‌های شما ندارند بهتر است با یک شوخی و یا تعریف کردن یک خاطره‌ی جالب درباره‌ی موضوع مورد بحث، فضا را کمی برای آن‌ها جذاب کنید. با دیدن خنده‌ی حاضرین و توجه آن‌ها به شما، اعتماد به نفس‌تان نیز بالا خواهد رفت.

حتما بخوانید
چگونه عزت نفس بیشتر ، حال شما را بهتر می کند

 

۴.شنونده‌ها را به چالش بکشید

یکی از مواردی که موجب پایین آمدن اعتماد به نفس‌تان در سخنرانی می‌شود عدم توجه حاضرین به شما است. به منظور حل این مشکل می‌توان مخاطبان را به چالش کشید. برای انجام این کار راه‌های زیادی وجود دارد که اصلی‌ترین آن‌ها سوال کردن است. بسیاری از سخنران‌های ماهر و معروف در دنیا صحبت‌های خود را با مطرح کردن یک پرسش شروع می‌کنند. آن‌ها با انجام این کار توجه مخاطبان را به سوی خود جلب می‌کنند. همچنین داشتن ارتباط چشمی با افراد تاثیر به سزایی در افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس خواهد داشت. از این رو سعی کنید به کسانی که به صحبت‌های شما توجه می‌کنند واکنش بیشتری نشان دهید.

۵.تمرین کردن پیش از سخنرانی | مهم‌ترین نکته در افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس

شاید برخی بر این باور باشند که سخنرانی یک استعداد مادرزادی است و همه‌ی افراد آن را ندارند. این باور کاملا غلط است و می‌توان گفت که تقریبا همه‌ی افرادی که در زمینه‌ی سخنرانی موفق هستند پیش از آن‌که بخواهند برای صحبت کردن در میان افراد آماده شوند حداقل یک بار صحبت‌های خود را تمرین می‌کنند. بدیهی است که افراد مبتدی‌ باید این تمرینات را بیشتر جدی بگیرند تا اعتماد به نفس آن‌ها در کنفرانس پایین نیاید. بهترین کار این است که ابتدا صحبت‌هایتان را روی کاغذ بنویسید و جلوی یک آینه آن‌ها را با خود تمرین کنید. به حرکات بدن‌تان توجه ویژه داشته باشید چراکه زبان بدن احساس اصلی شما را به مخاطب القا خواهد کرد.

۶. از اشتباه کردن نترسید

بسیاری از افراد سخنرانی خود را به خوبی شروع می‌کنند و تا وسط کار  آن را عالی پیش می‌برند، اما به محض این‌که اشتباه کوچکی می‌‌کنند سریع اعتماد به نفس خود را از دست داده و دچار اضطراب می‌شوند. توجه داشته باشید که شما نیز مانند سایر افراد ممکن است اشتباه کنید و در صورتی که ادامه‌ی سخنرانی را به خوبی مدیریت نمایید کسی به آن اشتباه کوچک توجهی نخواهد کرد. پس توقع نداشته باشید که همه چیز عالی پیش رود و اگر دچار اشتباهی شدید آن را جبران نمایید. برای آن‌که اشتباهات‌تان به حداقل برسد می‌توانید در یک برگه‌ی کوچک نکات مهم را یادداشت کرده و در سخنرانی هر زمان موردی را فراموش کردید روی یادداشت خود نگاهی بیاندازید.

حتما بخوانید
چگونه تمرکز حواس خود را در کارهای روزانه افزایش دهیم؟

کلام آخر

یکی از مواردی که همواره انسان‌ها با آن مشکل داشته‌اند صحبت کردن در جمع است. اعتماد به نفس یکی از مهارت‌های مهمی است که داشتن آن به افراد این امکان را می‌دهد که برای رسیدن به موفقیت بیشتر به راحتی نظرات خود را بیان کرده و استرس‌شان را کنترل نمایند. به سبب اهمیت این موضوع دانستن نکاتی در رابطه با افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس کمک زیاد به افراد خواهد کرد. یکی از مناسب‌ترین راه‌ها برای موفقیت را می‌توان انجام تست‌های استعداد یابی در نظر گرفت.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “چه نکاتی در افزایش اعتماد به نفس در کنفرانس تاثیرگذارند؟” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا