جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

شیک اندیش » مشاوره کنکور و تحصیلی » آموزش نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی

آموزش نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی

پیش از این در مقاله ای در مورد رزومه و اهمیت آن در اخذ پذیرش اطلاعاتی ارائه شد و نمونه های موفقی از آن که منجر به دریافت پذیرش از دانشگاه ها شده اند را ارائه کردیم (نمونه رزومه اخذ پذیرش). در این پست از سایت تحصیل در خارج وارد جزئیاتی از انواع رزومه و عناوین مهمی که باید در هنگام نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی به آن دقت داشت, خواهیم شد.

 

نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی

رزومه (CV/Curriculum Vitae) توضیح مختصری است از دستاوردها و مهارت های فرد که در زمان لزوم برای درخواست یک شغل، موسسات آموزشی و علی الخصوص برای دانشگاه ها ارسال می شود. هیچ قانون مشخصی برای نوشتن رزومه و ساختار و فرمت آن وجود ندارد بلکه این موضوع کاملا به هدف و نوع رزومه بستگی دارد. چندین نوع رزومه وجود دارد که عبارتند از رزومه زمانی، رزومه مهارت محور، رزومه آکادمیک، رزومه خلاقانه و رزومه برای مشاغل پاره وقت.

  1. رزومه های آکادمیک می توانند طولانی تر باشند در حالیکه رزومه های پاره وقت ممکن است کوتاه تر باشند.
  2. تمام رزومه ها باید هدفمند باشند و تمام مهارت ها و ویژگی های شما، آموزش و تمام تجارب کاری، علایق و دستاوردها با ذکر تاریخ های مهم را شامل شود. برخی ممکن است درخواست جزئیات بیشتری از کارفرمایان یا افرادی که به شما توصیه نامه داده اند داشته باشند.
  3. رزومه باید مختصر، واضح و شفاف نوشته شود. نسبت به صحیح بودن املا و دستور زبان دقت کنید.
  4. رزومه شما باید بسیار مثبت بوده و خواننده را برای مطالعه رزومه شما ترغیب کند.
  5. در بیشتر موارد اولین تصویری که یک کارفرما از شما خواهد داشت به واسطه رزومه ایجاد خواهد شد. بنابراین در نگارش آن باید بسیار دقت شود.
حتما بخوانید
8 اشتباه خطرناک خانواده کنکوری

 

برای نوشتن رزومه تحصیلی از کجا شروع کنیم؟

رزومه خود را با نوشتن اطلاعات شخصیتان شروع کنید. خودتان را به خواننده معرفی کنید. نوشتن نام و نام خانوادگی، شماره تماس، آدرس ایمیل و آدرس دقیق پستی همراه با کد پستی ضروری است. پس از آن شروع به نوشتن آنچه که انجام داده اید بکنید مانند نوشتن اطلاعات تحصیلی، سپس جزئیات شغلیتان را قید کنید. اگر کار داوطلبانه انجام داده اید می توانید پس از آن اشاره کنید. پس از آن می توانید به علائق و سرگرمی ها و غیره اشاره کنید. این مجموعه یک بانک اطلاعاتی است که ممکن است برای هر درخواستی که بعدها خواهید داشت مورد استفاده قرار گیرد.

اگر بخواهیم از لحاظ ظاهری نیز در مورد رزومه صحبت کنیم، باید ثابت کنید رزومه شما به آن اندازه که تعریف می کند مهم است. بنابراین لازم است که در مورد یک طرح برای رزومه تان فکر کنید. یک طرح ساده و شیک. یکی از راه هایی که به واسطه آن می توانید اطلاعات اصلی را که مدنظرتان است را به خواننده منتقل کنید، بولد کردن (Bold) عبارات است. با این روش خواننده در ۱۰ ثانیه یک تصویر کلی از شما به دست خواهد آورد.

 

انواع رزومه

رزومه بر اساس سلسله مراتب زمانی

این نوع از رزومه بسیار محبوب است و مختص زمانی است که فرد مدت طولانی سابقه کار دارد. تاکید اصلی این رزومه بر ارتقای مهارت های شغلی است و قصد دارد ثابت کند در طی زمان مهارت ها و دستاوردهای وی افزایش پیدا کرده و جایگاه بهتری را کسب کرده است. این نوع از رزومه خصوصا برای زمانی مناسب تر است که مدرک یا سابقه کاری شما به کاری که درخواست آن را دارید کاملا مرتبط است.

رزومه مهارت محور

رزومه مهارت محور، همانطور که از نام آن نیز مشخص است، بر مهارت های فنی و قابل انتقال یا مهارت های فردی که ممکن است در زمینه های مختلف به دست آورده باشید تمرکز دارد. در صورتی که فردی مهارت های زیادی داشته باشد این رزومه می تواند برای او مناسب باشد مخصوصا اگر بخواهید توجه خواننده را به مهارت خاصی جلب کنید. می توانید تیترهایی را ایجاد کنید که مخصوص مهارتی خاص باشد و بتوانید مهارت خود را با جزئیات بیشتری شرح دهید.

حتما بخوانید
مقایسه آزمون قلم چی و گزینه دو “ویژه رشته انسانی”

رزومه آکادمیک

این رزومه نوع آکادمیک یک رزومه است و در صورتی استفاده می شود که درخواست پذیرش از دانشگاهی داشته باشید و یا اینکه درخواست سمت خاصی را پس از فارغ التحصیلی در مقطعی مانند دکترا داشته باشید. در این نوع از رزومه بیشتر باید در مورد تحقیقات و پژوهش هایی که انجام شده، کنفرانس هایی که شرکت شده، مهارت های خاصی که کسب شده (مثل نرم افزار خاصی)، جوایز دانشگاهی، هر مقاله ای که ممکن است نوشته باشید ( یا کمک کرده باشید ) و مواردی از این دست صحبت شود.

رزومه پاره وقت

این رزومه زمانی نوشته می شود که رشته شما به فرصت های پاره وقت کاری مرتبط نباشد به این معنی که کار پاره وقت برای رشته شما وجود نداشته باشد. بنابراین باید بر مهارت هایی از خود تمرکز کنید که به واسطه تحصیل و یا سوابق پیشین شما حاصل شده است و نتیجه این خواهد بود که احتمالا فرد بخواهد از یک رزومه مهارت محور استفاده کند. برای اینکه مطئن باشید رزومه شما شغل مورد نظر را نشانه گرفته باید مهارت های مورد نظر کارفرما را شناسایی کنید. فرصت های شغلی پاره وقت همیشه یک تعریف کامل شغلی ندارند بنابراین ممکن است نظر فرد تغییر کرده و به دنبال یک شغل عمومی یا تمام وقت برود.

رزومه خلاقانه

اگر شما در رشته Art and Design تحصیل کرده اید و قصد دارید برای یک شغلی درخواست بدهید، می توانید رزومه ای را طراحی کنید که خلاقیت شما را نشان بدهد. در رزومه های خلاقانه فرد نمونه هایی از کارهای خود را در لابلای متن رزومه می گنجاند. با این کار، کارفرما به راحتی متوجه تفاوت شما با دیگر رقبایتان خواهد شد. حتما به این نکته توجه داشته باشید که تصاویر باید کار خود شما باشد. البته همیشه مجبور نیستید برای شغل هایی که خلاقیت نیاز دارند رزومه خلاقانه ارسال کنید. اگر می توانید آدرس یک وبلاگ یا یک وب سایت را ارائه کنید که نمونه کارهای شما را به صورت آنلاین نشان می دهد، این کار کافی است و دیگر نیازی به استفاده از رزومه خلاقانه نیست و می توانید از یک رزومه ساده استفاده کنید.

حتما بخوانید
4 ابزار ضروری برای کسب رتبه زیر 1000

بایدها و نبایدهای نحوه نگارش رزومه

بایدهای نگارش رزومه:

  1. رزومه خود را برای یک کارفرمای خاص تهیه کنید.
  2. بر اساس نوع رزومه، فضای بیشتری را به موضوع اختصاص دهید (مهارت ها، تجارب کاری و تحصیلات)
  3. رزومه خود را به خوبی ارائه کنید. شفاف، صحیح، با املا و گرامر صحیح.
  4. از عبارات کوتاه استفاده کنید. عباراتی که به صورت bullet point هستند می توانند کمک کننده باشند.

نبایدهای نگارش رزومه:

  1. وقفه زمانی زیادی بین لیست فعالیت هایتان وجود نداشته باشد. مثلا بین زمان فارغ التحصیلی و تاریخ شروع به کار فاصله زیادی وجود نداشته باشد.
  2. از فونت هایی که به راحتی خوانده نمی شوند استفاده نکنید.
  3. از بسیار طولانی شدن رزومه جلوگیری کنید.
  4. از اینکه یک رزومه را چندین بار برای درخواست یک شغل ارسال کنید بپرهیزید.

در نهایت اینکه توجه به این نکته لازم است که رزومه یکی از اصلی ترین مواردی است که چه در درخواست شغل و چه درخواست پذیرش تحصیلی اهمیت ویژه ای دارد بنابراین داشتن مطالعه ای هر چند مختصر در مورد نحوه نگارش رزومه می تواند تاثیر زیادی بر آینده شغلی یا آکادمیک افراد داشته باشد.

Picture of شیک اندیش
شیک اندیش

هنوز هیچ دیدگاهی وجود ندارد.

اولین کسی باشید که برای “آموزش نحوه نگارش رزومه اخذ پذیرش تحصیلی” دیدگاه می‌گذارید;

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

قابل فهم بودن
ساده گویی
بار علمی
مفید بودن
کاربردی بودن

پیمایش به بالا