شناخت افراد و آشنایی با ویژگی های مزاج ها

ویژگی های مزاج ها
  • شناخت افراد و آشنایی با ویژگی های مزاج ها

    ویژگی‌های افراد براساس مزاج آنها

    در این مطلب ما به ویژگی های مزاج ها میپردازیم. افراد دارای مزاج‎ های متفاوتی با یکدیگر هستند. بر اساس طب سنتی، مزاج گرم و خشک، مزاج گرم و تَر دموی، مزاج سرد و تَر یا بلغمی و مزاج سرد و خشک یا سوداوی، مزاج‌ های افراد را تشکیل می‌دهند.

    بر همین اساس با هر مزاجی که دارند، خُلق و خو آنها نیز با دیگر افراد متفاوت است. برای پیروی از مزاج ها، مصرف برخی خوارکی‌ها مفید و برخی دیگر نیز برای آنها مضر خواهد بود. این مقاله شما را با ویژگی‌های ظاهری، خصوصیات روانی و خوراکی‌های مفید و مضر هر دسته مزاجی آشنا می‌کند.

    ویژگی ‎های مزاج ها گرم و خشک

    از ویژگی‌های ظاهری افراد دارای مزاج گرم و خشک این است که، این افراد دارای اندامی لاغر و چهره‌ای زرد رنگ هستند. همچنین رنگ سفیدی چشم آن‎ها متمایل به زرد است، ضمن اینکه گرما برای افراد با مزاج گرم و خشک، قابل تحمل نیست. حس عطش دارند و پوستشان خشک است، و علاقه زیادی به خوردن مواد ترشی نشان می‌دهند.

    خوردن انار، شاتوت، زرشک، تمشک، زردآلو، هلو، سیب، گلابی و خیار، هویج، کاهو، کدو، اسفناج برای افراد با مزاج گرم و خشک مفید بود.

    در مقابل سیر، پیاز، ادویه‌های تند، گوشت قرمز، موز، خربزه، آناناس، انجیر، غذا‌های سرخ کرده، گردو، پسته، فندق و نارگیل از جمله خوراکی‌هایی هستند که برای آن‌ها مضر است و بهتر است از مصرف آن اجتناب کنند.

    جالب است بدانید که زود عصبانی شدن و زود آرام شدن و جنب و جوش زیاد و پرحرفی از خصوصیات مزاج گرم و خشک است.

    ویژگی های مزاج گرم و تر یا دَمَوی :

    نکته اصلی و قابل توجه در افراد با مزاج گرم و تر یا دَمَوی این است که، حجم خون در آن‌ها بالا است و از اشتهای زیاد، نبض قوی و خواب مناسب برخوردار هستند. ضمن اینکه گرمای زیاد و سرمای زیاد، برای این افراد قابل تحمل نیست. همچنین هم به خوردن خوراکی‌های شیرینی و هم خوارکی‌های ترش علاقمند هستند.

    مصرف خوراکی‌هایی از جمله؛ خاکشیر، تخم ریحان، سوپ یا آش جو، نان جو، برگ زردآلو، هلو و انجیر برای این افراد مفید بوده و بیشتر باید از این خوارکی‌ها استفاه کنند. ضمن اینکه خوارکی‌های مضر برای آنها نوشیدن آب یخ، نوشابه، تخم مرغ، بادمجان، ترشی، سرکه، سیر و چای است و باید تا حد امکان مصرف این خوراکی‌ها را کم کنند یا مصرف نکنند.

    شجاعت و جسوری، پیشرو و رهبر بودن، از خصوصیات مزاج گرم و تر یا دَمَوی به شمار می‌رود، ولی بطور کلی جزو انسان‌های آرام هستند.

    ویژگی های مزاج ها سرد و تر یا بلغمی

    جالب است بدانید که، افراد با مزاج سرد و تر یا بلغمی، معمولا چاق هستند و چربی زیادی دارند. دارای پوست سفید و مو‌های کم پشت هستند، کم‌تر حس تشنگی به آن‌ها دست می‌دهد و دهان آن‌ها همیشه مرطوب است. ضمن اینکه زیاد می‌خوابند و علاقه زیادی به خوراکی‌های گرم از جمله شیرینی و ادویه‌ها دارند.

    نکته مهم در مصرف خوارکی‌ها برای افراد دسته مزاج سرد و تَر یا بلغمی این است که، خوردن خرما خشک، انبه، سیب، به، توت، انجیر، انگور، کشمش، هویج، کرفس، زنجبیل، دارچین و زیره برای آن‌ها مفید است.

    همچنین مصرف کاهو، هندوانه، گرمک، کدو خورشتی، مرکبات و کیوی، هلو، زردآلو، شلیل، قارچ، ذغال اخته، آش، سوپ ماهی و کله پاچه جزو خوراکی‌های مضر برای این افراد به شمار می‌روند و بهتر است از مصرف آن‌ها پرهیز شود.

    انرژی کم، کندی عمل، صبور و آرام بودن از خصوصیات روانی افراد با مزاج سرد و تَر یا بلغمی است.

    ویژگی های مزاج ها سرد و خشک یا سوداوی

    داشتن پوست سفید از ویژگی‌های بارز افراد با مزاج سرد و خشک یا سوداوی به شمار می‌رود، علاوه بر این، شیوع ضعف، کمبود انرژی و بی‎حالی در آن‌ها به صورت واضح قابل مشاهده است. ضمنا به راحتی در هوای سرد، گرم‎شان نمی‌شود و علاقه زیادی به خوابیدن نشان می‌دهند.

    اگر افراد با این مزاج به دنبال خوراکی‌های مفید هستند باید گوشت گوسفند، خروس و شتر، نمک دریا، نبات سفید، نعنا، روغن کنجد، کلم، جوانه گندم، ماش، پسته، بادام، گردو و چای دارچین را در برنامه غذایی خود داشته باشند.

    در مقابل از گوشت گوساله، ماهی، دس، گشنیز، لوبیا، بادمجان و سبزیجاتی مثل خیار، کاهو، گوجه فرنگی و میوه‌هایی مثل موز و کیوی اجتناب کنند. دقت، نظم، دوراندیشی، محاسبه‎گر بودن، خونسردی و درون‎ گرایی را می‌توان از خصوصیات روانی افراد با مزاج سرد و خشک یا سوداوی دانست.

    نکات قابل توجه برای افراد با مزاج سوداوی

    1. مصرف آب در فصل پاییز را کاهش دهند و حتما آبی که می‌خواهند مصرف نمایند همسان با دمای محیط باشد، بطور کلی از مصرف آب سرد در این فصل باید پرهیز کنند.
    2. بدلیل سرد بودن مزاج گوشت، لازم است از ادویه‌های گرم استفاده کنند.
    3. زیاد ورزش کنید.
    4. بدلیل اینکه در فصل پاییز، باد صبا از شرق می‌آید، حتما باید با لباس مناسب خود را بپوشانند.
    5. باید به خواب اندازه در این فصل توجه شود.

     

    در این مطلب قصد داشتیم تا شما را با ویژگی‌های خُلقی و خوراکی‌های مناسب و نامناسب هر مزاج آشنا کنیم. امیدواریم که این مطلب، نیاز علمی شما را رفع کرده باشد

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    images

    اولین جلسه مشاوره

     

    قیمت اصلی جلسه مشاوره 249,000 تومان

    قیمت اولین جلسه مشاوره 179,000 تومان

    روز
    ساعت
    دقیقه
    ثانیه
    اگر در رابطه ات دچار مشکل شده ای و نمی دانی چطور باید آن را به ازدواج ختم کنی یا این که چطور تکلیفت را مشخص کنی یا رابطه را بهبود ببخشی می توانی از مشاوره شیک اندیش استفاده کنید.

    هیچ نظری وجود ندارد

    پیمایش به بالا